Werk & Studie alle pijlers

WW en kinderopvang

13-07-2009 10:50 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik zou graag ervaringen willen horen van andere die een WW uitkering hebben en kinderopvang bij een eventuele baan.

Tijdens het eerste gesprek dat ik met mijn werkcoach had, ging het gesprek binnen 10 minuten over het feit of ik al kinderopvang geregeld had mocht ik ergens aangenomen wordt.

Nu staat mijn zoon inderdaad op de wachtlijsten van de BSO's hier in de buurt, maar ik heb nog geen daadwerkelijke plek geregeld. Was mij ook niet van bewust dat dit van mij (of eigenlijk ons= man en ikzelf) verwacht werd. Immers je heb nog niet daadwerkelijk een plek nodig en je weet ook niet van te voren om welke dagen het precies gaat.

Mijn werkcoach vond het volgende:

Ik móet al een vaste plek hebben, want als een sollicitatie niet door zou gaan vanwege een gebrek aan opvang ben ik verwijtbaar werkloos;Het feit dat wij per maand zeker ¤200 (dit als ik recht het op toeslag ivm WW, anders is het nog veel meer) moeten gaan betalen voor een plek die wij niet gaan gebruiken (en dus ook bezet houden voor een ander gezin die er wellicht op staan te springen) moest ik zien als een investering naar werk.Mocht er geen plek zijn bij de betreffende BSO's (hij staat er bij drie ingeschreven), dan moet ik 'maar' op alle andere mogelijke manieren oppas regelen, denk aan buren, familie, gastouder, enz

Kortom, wij moeten vooraf een opvangplek regelen zonder dat we weten voor welke dagen, ongeacht het ons een hoop geld kost en niet te kieskeurig waar 'regel anders iets met de buren'.

Nu ga ik natuurlijk zelf ook het één en ander uitzoeken, maar ik ben toch benieuwd hoe jullie hier over denken. Heeft de werkcoach gelijk en moet ik het zien als een investering en niet té kieskeurig zijn wat betreft een opvangplek, of is er een middenweg hierin?
Mijn man komt juist net uit de ww en heeft gelukkig sinds een aantal maanden een leuke nieuwe baan.

Op één of andere manier begreep ze niet dat ipv er op vooruit gaan we er zelfs iets op achter uitgaan.

Zijn ww was namelijk hoger dan mijn ww nu is en verdient hij nu ongeveer hetzelfde netto als ik verdiende bij mijn vorige baan (zijn vorige baan verdiende meer vandaar dat hij een hoger ww kreeg). Hier hebben zeker 10 minuten zitten bakkeleien en ik heb haar er niet van kunnen overtuigen dat we het nu niet ruimer hebben omdat mijn man nu werkt en het 'investeren' in werk doormiddel voor een niet gebruikte BSO plaats te betalen een behoorlijke aderlating is voor ons.
Ik ken de regels niet, maar gewoon gezond verstand gebruikend lijkt me dat die werkcoach niet goed geslapen heeft ofzo.quote:HaagsLoesje schreef op 13 juli 2009 @ 10:50:

Ik móet al een vaste plek hebben, want als een sollicitatie niet door zou gaan vanwege een gebrek aan opvang ben ik verwijtbaar werkloos;Lijkt me onzin, precies om wat je zegt: je weet niet eens om welke dagen het moet gaanquote:Het feit dat wij per maand zeker ¤200 (dit als ik recht het op toeslag ivm WW, anders is het nog veel meer) moeten gaan betalen voor een plek die wij niet gaan gebruiken (en dus ook bezet houden voor een ander gezin die er wellicht op staan te springen) moest ik zien als een investering naar werk.Lijkt me vergelijkbaar: onzinquote:Mocht er geen plek zijn bij de betreffende BSO's (hij staat er bij drie ingeschreven), dan moet ik 'maar' op alle andere mogelijke manieren oppas regelen, denk aan buren, familie, gastouder, enzDat lijkt me wel ja. Je moet doen wat je KAN, binnen het redelijke, om te kunnen werken. Maar alleen wat KAN.

Kortom, ja, ik zou zeker alvast eens kijken of er alternatieven zijn voor de BSO. Maar daarbij rekening houden met

- belang kind

- belang kind

- belang kind
Is er geen bso in de buurt met het tijd voor tijd principe? Dan betaal je alleen maar wat je feitelijk afneemt.

Ik vind wat de coach zegt heel logisch. Hoe kan jij zoeken voor een baan van 9-5 (als voorbeeld) terwijl je feitelijk niet gegarandeerd beschikbaar bent die uren omdat het nog de vraag is of de opvang lukt? Hoe deed je dat dan in de vorige baan? Ik neem toch aan dat je niet voor die werkloze periode de opvang opgezegd hebt? Lijkt me geen slimme zet met de wachtlijsten.

Ik begrijp best dat het financieel niet zo handig is maar op de lange termijn wel natuurlijk. Ik denk zeker dat het niet nu al geregeld hebben van opvang je gaat belemmeren in het zoeken naar een baan.

Als je opvang regelt/krijgt op ma/woe/vrij dan weet je tevens dat je bij een werkgever aan kan geven die dagen beschikbaar te zijn.
Wat een onzin, je gaat idd toch nog niet betalen voor een opvang die je niet nodig hebt. Je weet niet welke dagen, dus dat is lastig bij BSO, meestal hebben die ook weer wachttijd om te veranderen van dagen ( of je moet er 1 kunnen vinden die op wisselende dagen kan) en als het niet nodig is ga je je kinderen er ook niet heen brengen.

Ik zou zeker wel zoeken naar een noodoplossing, dus familie of vrienden, dat als je werk zou vinden je altijd die oplossing achter de hand hebt voor de eerste tijd.
Je jobcoach heeft gelijk. Heel vervelend,maar met de huidige wachtlijsten kan je moeilijk verwachten dat een werkgever je aanneemt en dan een paar maanden wacht tot jij je opvang eens geregeld hebt. Miss is het een idee om binnen de familie een afspraak hierover te maken, dan kost het je geen geld? en in elk geval wel op de wachtlijst van de BSO te blijven staan.

als je op zoek bent naar werk moet je wel in zekere mate flexibel zijn en natuurlijk ook beschikbaar. Met een kind zonder opvang ben je niet erg flexibel, tenzij je 's nachts wil werken, maar dan zal je daar gericht op moeten solliciteren.
ziweber: geldt tijd voor tijd ook als je er maanden geen gebruik van maakt? het lijkt me dat je wel een minimum aantal uren moet afnemen, of niet?
quote:ezeltje schreef op 13 juli 2009 @ 11:23:

Je jobcoach heeft gelijk.Nee dus:quote:Heel vervelend,maar met de huidige wachtlijsten kan je moeilijk verwachten dat een werkgever je aanneemt en dan een paar maanden wacht tot jij je opvang eens geregeld hebt. Miss is het een idee om binnen de familie een afspraak hierover te maken, dan kost het je geen geld? en in elk geval wel op de wachtlijst van de BSO te blijven staan.

als je op zoek bent naar werk moet je wel in zekere mate flexibel zijn en natuurlijk ook beschikbaar. Met een kind zonder opvang ben je niet erg flexibel, tenzij je 's nachts wil werken, maar dan zal je daar gericht op moeten solliciteren.Ja, je moet flexibel zijn, ja je moet je kind ergens zien onder te brengen, maar nee, je moet niet alvast een BSO-plaats huren.
quote:ezeltje schreef op 13 juli 2009 @ 11:24:

ziweber: geldt tijd voor tijd ook als je er maanden geen gebruik van maakt? het lijkt me dat je wel een minimum aantal uren moet afnemen, of niet?

Weet ik niet, ik denk het niet eigenlijk. Maar al doe je maar 3 keer per week 1 uurtje dan toch heb je opvang en hou je de kosten redelijk in de hand.

Ik ga eens kijken of ik wat kan vinden op de site van Zwiepjes bso over een minimum aantal uren, die zit in Den Haag namelijk en heeft volgens mij ook geen wachtlijst. (even er vanuitgaande dat HaagsLoesje in Den Haag woont en er misschien wel wat aan heeft).
niet huren, wel op de wachtlijst, word je er vanaf gegooid omdat je de plek niet neemt, dan opnieuw op de wachtlijst
Een ding snap ik niet. Je schrijft dat je WW hebt, je komt dus uit een andere baan. Had je toen dan geen kinderopvang (nodig) of heb je zelf de kinderopvang stopgezet toen je baan ophield?

Als dat laatste het geval is, kan ik me wel voorstellen dat het UWV dan vindt dat je op die manier je kansen zelf verkleint hebt om werk te vinden.
Er staat niets op de website over een minimum aantal uren. Wellicht wel in het contract maar die ligt niet hier op mijn werk.
Je kunt niet vast een plek voor vaste dagen regelen, máár je kunt misschien wél een regeling treffen dat hij 'blanco' op de wachtlijst komt?

Ik heb hetzelfde 2x bij de hand gehad. 1x op zoek naar een baan met pasgeboren baby, zonder opvang. Uiteindelijk kreeg ik een baan, opvang gebeld en gelukkig kon ik binnen 2 maanden volledig terecht op de dagen dat ik wilde, en per direct voor 1 van die dagen, kon mijn man een dag vrij nemen en mijn moeder 1 dag tijdelijk inspringen. Veel geregel en gehannes, maar het is gelukt.

De tweede keer waren man en ik beiden werkloos en hadden we wél opvang, maar geen idee of dat passende opvang was en of dat aansloot bij een baan die we zouden kunnen krijgen. Beiden weer werk gekregen, sloot idd niet aan bij de opvang die we al hadden, dus opvang omgegooid, ondertussen weer met moeder en vrije dagen opgelost totdat de opvang en baan weer naadloos op elkaar aansloten.

Je kunt níet verplicht worden om alvast te betalen. Maar ik kon dus bij dochter regelen dat ze alvast op de wachtlijst werd gezeg zónder vaste dagen aan te geven.

Overigens vind ik het anders als je al ww hebt, dan zou ik zeggen dat je die opvang gewoon moet regelen en alvast moet betalen.
Maar zegt die jobcoach dat je een BSO plaats moet hebben of opvang moet hebben?

Zoals ik het begrijp uit je verhaal zegt hij/zij dat je gegarandeerd opvang moet hebben. Om 't even of het BSO/familie/whatever is. En dat lijkt me een logisch verhaal. Je kan niet verwachten van een toekomstig werkgever dat deze een hele tijd wacht totdat jullie opvang hebben geregeld.

Het is toch niet zo vreemd dat er van je ge-eist wordt dat je opvang regelt nu je sollicitatieplicht hebt? En dat als je geen plek op de kinderopvang hebt je "maar" andere oplossingen gaat zoeken? Dat is toch logisch? En dit hoeven geen permanente oplossingen zijn maar tijdelijke hulp totdat je een baan hebt gevonden en weet welke dagen je kinderopvang nodig hebt.

Je kan natuurlijk even informeren bij de verschillende kinderopvang centra in je omgeving over het tijd voor tijd verhaal.
Best lastig!

Maar hier bijv is al geeneens meer mogelijk om als nieuwkomer op de wachtlijst te komen voor BSO. Vol= vol.

Mss een gastouder?
Als jij bijvoorbeeld kunt afspreken met je (schoon)ouders dat zij de eerste tijd je kind opvangen, dan voldoe je al aan de eis van je werkcoach, namelijk dat je opvang hebt voor als je werk vindt.

Hoe jij die opvang daadwerkelijk regelt moet niets uitmaken, maar je mag idd geen (passende) baan weigeren omdat je de opvang niet geregeld krijgt.
Maar hoe zit het dan met je kinderopvangtoeslag? Ik ben zelf dit jaar werkloos geraakt (ik had de kinderen anderhalve dag op de opvang en 1 dag paste oma op) en heb ze dus nog steeds op de opvang juist vanwege die sollicitatieplicht. Volgens de belastingdienst heb je in het jaar dat je werkloos raakt nog recht op toeslag, maar wat als het jaar voorbij is en ik nog geen baan heb? Is het dan gewoon pech gehad en betaal je je dan blauw aan kdv kosten? (dat is in mijn geval voor 2 kinderen bijna ¤ 600,00 per maand).
Zo, ben even weg en al twee pagina's... Ga ze eens rustig lezen, alvast bedankt!
quote:Pauline65 schreef op 13 juli 2009 @ 11:29:

Een ding snap ik niet. Je schrijft dat je WW hebt, je komt dus uit een andere baan. Had je toen dan geen kinderopvang (nodig) of heb je zelf de kinderopvang stopgezet toen je baan ophield?

Als dat laatste het geval is, kan ik me wel voorstellen dat het UWV dan vindt dat je op die manier je kansen zelf verkleint hebt om werk te vinden.Helaas heeft mijn man hiervoor geruime tijd WW gehad. Na een jaar hebben we toen de BSO opgezegd omdat het te duur werd. We hebben dus als eens eerder een jaar lang BSO betaald zonder hier gebruik van te maken.
Zwieber, ik weet wel zeker dat het mij belemmert in het zoeken van een baan. Daar ben ik mij zeker van bewust. Tijd voor tijd principe zegt mij niets, dus dat ga ik even uitzoeken. Bedankt. Overigens bij mijn sollicitaties tot nu toe heb ik niet zoveel te willen qua dagen. Ik zie in de vacatures er vaak al bij staan om welke dagen het gaat. Daar zijn werkgevers nu een stuk minder flexibel in omdat ze in principe meer kunnen kiezen in de huidige situatie met veel werkenloosheid. Dus ik kan wel bepaalde dagen afnemen, niet gebruiken, wel betalen om vervolgens van een werkgever te horen dat hij mij alleen wil aannemen op andere dagen. Zelf vind ik dit een té grote investering.

Ezeltje, vind je dat mijn jobcoach gelijk heeft of heeft ze feitelijk gelijk aan de hand van rechten en plichten van een WW gerechtigde?

Dat je het vindt is natuurlijk ook prima, ieder zijn mening, maar ik ben dus ook erg benieuwd hoe mijn rechten en plichten hier feitelijk zijn. Inmiddels het UWV ook gebeld en die beste man kon mij geen antwoordt geven omdat er geen eenduidige regels over zijn.

Mips, mijn jobcoach zegt dat ik opvang geregeld moet hebben. Nu gaat mijn voorkeur uit naar de BSO, maar als dat geen mogelijkheid is op korte termijn dan is een officiële gastouder ook geen probleem, dan komt de BSO wel. Waar ik pertinent niet aan wil is oplossingen met familie. Tuurlijk voor noodopvang is het heel fijn, maar niet structureel. Dat vind ik persoonlijk een hele slechte oplossing. Overigens heb ik niet zoveel keus daarin. Ik heb geen schoonouders en mijn moeder is overleden. Dan blijft mijn vader van 73 over die ik écht niet met 4 dagen opvang ga opzadelen (hij is gek op zijn kleinzoon en hij op hem, maar hij als opvang oplossing is simpelweg te zwaar voor hem). Daarbij woont hij in een andere stad en zou hij dus 4 dagen op en neer moeten reizen om mijn zoon van school te halen. Voor nood, hartstikke fijn, maar niet structureel.

Ik ben absoluut met Rider e.a. eens dat ik mijn uiterste best moet doen om het allemaal voor elkaar te krijgen. Maar ik vind het dus wel raar dat men van mij/ons verwacht een contract met een opvanginstantie af te sluiten (hetzij BSO, hetzij een gastouder) zonder dat ik gebruik maak van de plek en opdraai voor de kosten (hetzij mét of zonder kinderopvang toeslag). Ik vind WW niet een zomaar ‘een uitkering’. Het is een werkloosheidsuitkering waar je premie voor betaald wanneer je werkt. Wanneer je hier gebruik van moet maken vind ik dat je voor 120% in moet spannen om zo snel mogelijk weer een baan te hebben. Maar er zijn grenzen. Ik ga mijn kind niet ‘zomaar’ ergens onderbrengen ¤200 (of meer) uit eigen zak betalen vind ik ook die grens overgaan.

Ik ga in ieder geval alvast aan de gang met de tips die jullie gaven. Van sommige had ik nog niet gehoord. Bedankt daarvoor!
quote:traincha2 schreef op 13 juli 2009 @ 14:06:

Maar hoe zit het dan met je kinderopvangtoeslag? Ik ben zelf dit jaar werkloos geraakt (ik had de kinderen anderhalve dag op de opvang en 1 dag paste oma op) en heb ze dus nog steeds op de opvang juist vanwege die sollicitatieplicht. Volgens de belastingdienst heb je in het jaar dat je werkloos raakt nog recht op toeslag, maar wat als het jaar voorbij is en ik nog geen baan heb? Is het dan gewoon pech gehad en betaal je je dan blauw aan kdv kosten? (dat is in mijn geval voor 2 kinderen bijna ¤ 600,00 per maand).Dat vroeg ik mij dus ook af. Toen mijn man ww kreeg hebben we nog een goed jaar de BSO aangehouden omdat we dat hele jaar recht op toeslag hadden. Na dat jaar werd het ons te gortig en hebben we de BSO opgezegd. Aangezien we nu minder hebben dan toen de situatie omgedraaid was, is het niet alleen te gortig, maar bíjna ondoenlijk.
up
HaagsLoesje, ik kan je wel even mailen met de naam van de opvangorganisatie. Ze openen namelijk steeds meer vestigingen in de Haagse regio, wellicht ook in de buurt van jouw school. Tijd voor tijd betekent: betalen wat je afneemt en niet meer.
Hoeveel dagen / uren wil je werken? En is het een idee om met ouders / buurvrouwen / moeders van school af te spreken, dat zij tijdelijk de kinderen opvangen als je een baan gevonden hebt totdat je bso geregeld hebt?

Overigens als je vanuit een baan solliciteert, zit je ook al vast aan de dagen dat je opvang hebt. Ik heb hier eerlijk gezegd geen last van gehad. Mijn ervaring is juist dat de dagen nog niet vast staan. Alleen of ze bv 3 x 8 willen of juist verspreid over 5 dagen.
quote:HaagsLoesje schreef op 13 juli 2009 @ 10:50:

Kortom, wij moeten vooraf een opvangplek regelen zonder dat we weten voor welke dagen, ongeacht het ons een hoop geld kost en niet te kieskeurig waar 'regel anders iets met de buren'.

Als het om een tussenoplossing gaat, geeft het toch niet dat je minder kieskeurig kan zijn? Het gaat, als ik het goed begrijp, op opvang na schooltijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven