Werk & Studie alle pijlers

WW en kinderopvang

13-07-2009 10:50 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik zou graag ervaringen willen horen van andere die een WW uitkering hebben en kinderopvang bij een eventuele baan.

Tijdens het eerste gesprek dat ik met mijn werkcoach had, ging het gesprek binnen 10 minuten over het feit of ik al kinderopvang geregeld had mocht ik ergens aangenomen wordt.

Nu staat mijn zoon inderdaad op de wachtlijsten van de BSO's hier in de buurt, maar ik heb nog geen daadwerkelijke plek geregeld. Was mij ook niet van bewust dat dit van mij (of eigenlijk ons= man en ikzelf) verwacht werd. Immers je heb nog niet daadwerkelijk een plek nodig en je weet ook niet van te voren om welke dagen het precies gaat.

Mijn werkcoach vond het volgende:

Ik móet al een vaste plek hebben, want als een sollicitatie niet door zou gaan vanwege een gebrek aan opvang ben ik verwijtbaar werkloos;Het feit dat wij per maand zeker ¤200 (dit als ik recht het op toeslag ivm WW, anders is het nog veel meer) moeten gaan betalen voor een plek die wij niet gaan gebruiken (en dus ook bezet houden voor een ander gezin die er wellicht op staan te springen) moest ik zien als een investering naar werk.Mocht er geen plek zijn bij de betreffende BSO's (hij staat er bij drie ingeschreven), dan moet ik 'maar' op alle andere mogelijke manieren oppas regelen, denk aan buren, familie, gastouder, enz

Kortom, wij moeten vooraf een opvangplek regelen zonder dat we weten voor welke dagen, ongeacht het ons een hoop geld kost en niet te kieskeurig waar 'regel anders iets met de buren'.

Nu ga ik natuurlijk zelf ook het één en ander uitzoeken, maar ik ben toch benieuwd hoe jullie hier over denken. Heeft de werkcoach gelijk en moet ik het zien als een investering en niet té kieskeurig zijn wat betreft een opvangplek, of is er een middenweg hierin?
quote:Valdispert schreef op 03 augustus 2009 @ 14:16:

En het moment dat je ontslag hebt gekregen maakt ook uit. Ik ben werkloos geworden per 1-1-'09 en heb het hele jaar geen recht op toeslag.... Heel zuur, want ik was in de veronderstelling van wel! Als ik maar een paar dagen had gewerkt in januari, had ik wel het hele jaar recht gehad op toeslag. Hoe krom kan het zijn? Ik heb nu dus maandenlang onterecht die toeslag gekregen en moet die dan terugdokken!!

Ik zit nu behoorlijk in de put, dus als iemand een oplossing weet hoor ik het graag!

Ik heb de Belastingdienst al een paar keer gebeld, maar durf ook weer niet het achterste van mijn tong te laten zien... straks gebruiken ze het tegen me (of ben ik nu paranoia??).

Ook suf: want had ik dan direct mijn kinderen vd opvang moeten halen per 1-1? Dat solliciteert helemaal niet lekker, je gaat er per sot van rekening uit dat je weer werk vindt, en een plek is niet snel geregeld.

Ik ben hier echt heel erg ziek van...

Balen zeg, je kunt écht door de bomen het bos niet meer zien. Zoveel regeltjes en uitzonderen erop en ook nog verkeerd ingelicht worden wanneer je er na informeert. Echt balen voor je.

Het bewijst voor mij ook hoe slecht de kinderopvang geregeld is. Je kan kiezen óf wél een plek en dokken voor iets omdat je het niet gebruikt, óf geen plek en zitten stressen wanneer je evt. aangenomen wordt en een opvangplek moet regelen.

Die nieuwe regel dat de school voor BSO moet zorgen of tenminste een zorgplicht er voor heeft is ook een wassenneus.

Succes Valdispert
Nou, het laatste nieuws is voorlopig toch weer goed! Na allerlei belastingadviseurs te hebben gebeld (die op dit vlak vaak ook niet alles van af weten...), toch maar weer mijn vrinden van de Belastingdienst gebeld. Wat blijkt? Ik heb er wel recht op! Dat wel zeggen: ik moet wel gewerkt hebben dit jaar, maar niet per se in januari (wat die &%* laatst wel beweerde). Dus als ik volgende maand, of in november werk vind (en daar ga ik toch nog steeds maar van uit), heb ik alsnog recht op een heel jaar kinderopvangtoeslag. Pfff, morgen nog maar eens bellen of het echt, echt, echt zo is.

Maar het is idd lastig met de kinderopvang. Ik had ook liever mijn kinderen de afgelopen maanden ipv op het kdv, thuis gehad (okee, niet alle drie de dagen, heeel eerlijk gezegd ) en ze pas op de opvang gebracht wanneer ik weer werk heb. Maarja, je bent dan wel je plek kwijt die je met veel zorg hebt uitgezocht en waar je zolang op hebt gewacht.

Aan de andere kant snap ik het ook wel: hoe zou je zoiets anders moeten regelen? Je kunt niet twee plekken vrijhouden zonder er gebruik van de maken totdat moeders weer een baan heeft gevonden...
Leg de urenkwestie voor aan je werkcoach zou ik zeggen, dan hoor je wel hoe er tegenaan gekeken wordt...
quote:lotte74 schreef op 19 juli 2009 @ 19:30:

[...]

Je formeel voor 32 uur beschikbaar stellen (en WW claimen) maar feitelijk niet voor deze uren willen werken (geef je hierboven aan) wordt door UWV gezien als fraude....

Ik wil hier nog even extra op terug komen omdat ik nieuwsgierig ben hoe je aan deze informatie komt.

Ik heb vandaag een afspraak met de werkcoach gehad en zonder dat ik hier over begon gaf ze zelf aan dat het ik er ook voor zou kunnen kiezen om ipv 32 uur waar ik sollicitatieplichtig voor ben, 20 uur zou kunnen gaan werken. Ik zou dan nog wel voor 12 uur sollicitatie plicht hebben, maar ik zou ook de ww die ik voor die 12 uur zou ontvangen stop kunnen zetten.
quote:HaagsLoesje schreef op 10 augustus 2009 @ 18:44:

[...]

Ik wil hier nog even extra op terug komen omdat ik nieuwsgierig ben hoe je aan deze informatie komt.

Ik heb vandaag een afspraak met de werkcoach gehad en zonder dat ik hier over begon gaf ze zelf aan dat het ik er ook voor zou kunnen kiezen om ipv 32 uur waar ik sollicitatieplichtig voor ben, 20 uur zou kunnen gaan werken. Ik zou dan nog wel voor 12 uur sollicitatie plicht hebben, maar ik zou ook de ww die ik voor die 12 uur zou ontvangen stop kunnen zetten.Toch nog even up...
Beste Haagsloesje,

Hoe ik aan deze informatie kom? Uit de praktijk uiteraard, ik ben werkzaam voor UWV Werkbedrijf. Nog even terugkomend op hetgeen je hebt besproken met je werkcoach;

Als je voor 20 uur gaat werken en de resterende 12 uur opgeeft dan claim je toch niet ten onrechte 32 uur?

En als je 20 uur gaat werken en je blijft solliciteren voor de 12 uur én bent ook van plan deze uren daadwerkelijk in te vullen dan claim je ook niet ten onrechte 32 uur.

In jouw eerdere posting gaf je aan 32 uur ww te claimen maar deze uren niet te willen werken, dat is toch echt iets anders dan wat er hierboven staat omschreven hoor.

Succes met het vinden van werk,

Lotte
quote:lotte74 schreef op 20 augustus 2009 @ 21:31:

Beste Haagsloesje,

Hoe ik aan deze informatie kom? Uit de praktijk uiteraard, ik ben werkzaam voor UWV Werkbedrijf. Nog even terugkomend op hetgeen je hebt besproken met je werkcoach;

Als je voor 20 uur gaat werken en de resterende 12 uur opgeeft dan claim je toch niet ten onrechte 32 uur?

En als je 20 uur gaat werken en je blijft solliciteren voor de 12 uur én bent ook van plan deze uren daadwerkelijk in te vullen dan claim je ook niet ten onrechte 32 uur.

In jouw eerdere posting gaf je aan 32 uur ww te claimen maar deze uren niet te willen werken, dat is toch echt iets anders dan wat er hierboven staat omschreven hoor.

Ik zie het verschil eerlijk gezegd niet. Ik heb namelijk niets gezegd over wat ik, wanneer ik een baan met minder uren zou aannemen, met de overige uren wil doen waar ik dan nog sollicitatieplichtig voor ben. Het is je eigen aanname dat ik ze weleens onterecht zou kunnen gaan claimen. Wat overigens, voor de duidelijkheid, niet eens in mij was op gekomen.

Succes met het vinden van werk,

Dank, dat kan ik wel gebruiken

Lotte
quote:Pauline65 schreef op 19 juli 2009 @ 20:12:

[...]

Ja, en dat is nou net het hele punt. Je geeft een fictief inkomen op, opa en oma passen zogenaamd op en je strijkt op die manier duizenden Euro's volkomen onterecht op.

Ik vind het dan ook niet meer dan terecht dat er veel stengere regels komen.

Dit is toch geen fraude of onterecht? Zo is de regeling zou eenmaal.

Het is een beetje zoals de kinderbijslag die nu in opspraak is voor kinderen die niet in Nederland wonen maar in Turkije of Marokko. Die "vergoeding" staat in geen verhouding tot de onkosten daar. Die regeling is ook gewoon legaal en correct hoor,...niets fraude ofzo maar wel een puntje om eens even onder de loep te nemen om dit in de toekomst te wijzigen,...
quote:Valdispert schreef op 04 augustus 2009 @ 15:55:

Nou, het laatste nieuws is voorlopig toch weer goed! Na allerlei belastingadviseurs te hebben gebeld (die op dit vlak vaak ook niet alles van af weten...), toch maar weer mijn vrinden van de Belastingdienst gebeld. Wat blijkt? Ik heb er wel recht op! Dat wel zeggen: ik moet wel gewerkt hebben dit jaar, maar niet per se in januari (wat die &%* laatst wel beweerde). Dus als ik volgende maand, of in november werk vind (en daar ga ik toch nog steeds maar van uit), heb ik alsnog recht op een heel jaar kinderopvangtoeslag. Pfff, morgen nog maar eens bellen of het echt, echt, echt zo is.

Maar het is idd lastig met de kinderopvang. Ik had ook liever mijn kinderen de afgelopen maanden ipv op het kdv, thuis gehad (okee, niet alle drie de dagen, heeel eerlijk gezegd ) en ze pas op de opvang gebracht wanneer ik weer werk heb. Maarja, je bent dan wel je plek kwijt die je met veel zorg hebt uitgezocht en waar je zolang op hebt gewacht.

Aan de andere kant snap ik het ook wel: hoe zou je zoiets anders moeten regelen? Je kunt niet twee plekken vrijhouden zonder er gebruik van de maken totdat moeders weer een baan heeft gevonden...Als je even terugleest is dit wat er de hele tijd is uitgelegd volgens mij,...
quote:Valdispert schreef op 03 augustus 2009 @ 14:16:

En het moment dat je ontslag hebt gekregen maakt ook uit. Ik ben werkloos geworden per 1-1-'09 en heb het hele jaar geen recht op toeslag.... Heel zuur, want ik was in de veronderstelling van wel! Als ik maar een paar dagen had gewerkt in januari, had ik wel het hele jaar recht gehad op toeslag. Hoe krom kan het zijn? Ik heb nu dus maandenlang onterecht die toeslag gekregen en moet die dan terugdokken!!

Ik zit nu behoorlijk in de put, dus als iemand een oplossing weet hoor ik het graag!

Ik heb de Belastingdienst al een paar keer gebeld, maar durf ook weer niet het achterste van mijn tong te laten zien... straks gebruiken ze het tegen me (of ben ik nu paranoia??).

Ook suf: want had ik dan direct mijn kinderen vd opvang moeten halen per 1-1? Dat solliciteert helemaal niet lekker, je gaat er per sot van rekening uit dat je weer werk vindt, en een plek is niet snel geregeld.

Ik ben hier echt heel erg ziek van...He? Dat snap ik even niet. Is januari van ieder jaar dan de peildatum voor de belastingdienst? Ik heb nl. wel recht op oeslag.
op 4 augustus 15.55 uur wordt dit nieuws herroepen Traincha
quote:HaagsLoesje schreef op 15 juli 2009 @ 11:49:

[...] Ik sta ingeschreven voor 32 uur, maar aangezien mijn man voorlopig 40 uur móet werken (net een nieuwe baan) ga ik wat minder werken..

Hier zeg je toch echt wat anders Haags Loesje... Je staat ingeschreven voor 32 uur, ik neem aan dat je uitkering hier ook naar uitbetaald gaat worden of heb je die vast naar beneden laten bijstellen?

Dat is dus wat ik bedoel met 32 uur claimen.. Je schrijft toch echt dat je van plan bent minder te gaan werken, geen aanname toch?!
quote:lotte74 schreef op 27 augustus 2009 @ 19:37:

[...]

Hier zeg je toch echt wat anders Haags Loesje... Je staat ingeschreven voor 32 uur, ik neem aan dat je uitkering hier ook naar uitbetaald gaat worden of heb je die vast naar beneden laten bijstellen?

Dat is dus wat ik bedoel met 32 uur claimen.. Je schrijft toch echt dat je van plan bent minder te gaan werken, geen aanname toch?!

Ja klopt, ik schreef dat ik een baan ga zoeken voor 20 uur. Ik heb vervolgens niet gezegd wat ik met de overige 12 uur ga doen. Zoals je zelf kunt lezen rep ik daar niet over.

Zowel mijn werkcoach als jij in je post van 20-08-09 21:31 zeg je dat het geen probleem is wanneer ik 20 uur wil gaan werken en dan de overige 12 uur opzeg:" (Als je voor 20 uur gaat werken en de resterende 12 uur opgeeft dan claim je toch niet ten onrechte 32 uur?)" En dat is precies wat ik van plan ben.

Edit: nu ik het nog eens lees bedoel jij waarschijnlijk dat ik nú al mijn ww zou moeten aanpassen naar 20 uur, vóórdat ik uberhaupt een baan voor 20 uur heb gevonden?
klopt ja, dat is wat ik bedoel, je verminderd beschikbaar stellen omdat je nu al weet die 32 uur niet in te gaan vullen.
quote:lotte74 schreef op 27 augustus 2009 @ 20:58:

klopt ja, dat is wat ik bedoel, je verminderd beschikbaar stellen omdat je nu al weet die 32 uur niet in te gaan vullen.

Dat lijkt mij volkomen onnodig (en gelukkig mijn werkcoach ook, zijn mijn werkcoach en ik het toch ergens over eens).

Ik krijg inmiddels 70% over mijn laatst verdiende loon, dan vind ik het ook niet meer dan billijk dat het gaat over de uren van mijn laatste baan en niet over een wellicht toekomstige baan van minder uur waar ik nog niets zeker over weet. Dat is áltijd 32 uur of meer heb gewerkt weet ik dan weer wel zeker.
quote:mips schreef op 15 juli 2009 @ 12:53:

Goede actie HL. Met die testresultaten kan je wat gerichter gaan zoeken. Wellicht kan je via het CWI cursus oid doen. Zo laat je je jobcoach ook zien dat je er echt alles aan doet.

Weet zelf dat ik echt de rust en tijd moet nemen om gericht te solliciteren. In de tijd die je zoon dan op de opvang zit kan je zoveel doen. Denk ook eens aan een meeloopdag(deel). Vraag (via via bijvoorbeeld) of je met iemand een halve dag kan meelopen. Leer je wat over andere bedrijven, andere werkzaamheden en je bouwt aan je netwerk.

Lang niet iedere werkgever staat er voor open dus het kost tijd om zoiets te regelen maar je laat wel overal je "stempel" achter omdat het een niet alledaagse vraag is.

succes!Uit ervaring weet ik dat het CWI geen cursussen aanbiedt aan mensen die "maar" 32 uur willen werken.....ik was daar toen ook erg verbaasd over....
quote:HaagsLoesje schreef op 27 augustus 2009 @ 20:11:

[...]

Ja klopt, ik schreef dat ik een baan ga zoeken voor 20 uur. Ik heb vervolgens niet gezegd wat ik met de overige 12 uur ga doen. Zoals je zelf kunt lezen rep ik daar niet over.

Zowel mijn werkcoach als jij in je post van 20-08-09 21:31 zeg je dat het geen probleem is wanneer ik 20 uur wil gaan werken en dan de overige 12 uur opzeg:" (Als je voor 20 uur gaat werken en de resterende 12 uur opgeeft dan claim je toch niet ten onrechte 32 uur?)" En dat is precies wat ik van plan ben.

Edit: nu ik het nog eens lees bedoel jij waarschijnlijk dat ik nú al mijn ww zou moeten aanpassen naar 20 uur, vóórdat ik uberhaupt een baan voor 20 uur heb gevonden?Laat ze daar idd bij het CWI maar geen lucht van krijgen, want dan ben je die 12 uur ww kwijt hoor. Je krijgt die 32 uur ww op basis van het feit dat je weer 32 uur wilt gaan werken nl.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven