Kind in je Uppie - Deel 6

19-11-2014 21:46 3038 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 6 van kind je uppie.

We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!

Met een nieuw algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:

Login: uppies

Ww: uppiesuppies

Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.

Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!

We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.

Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:

Kidcentrum (Amsterdam, verbonden met het AMC) (Dit is nu definitief over naar het AMC)

UMCU (Utrecht)

Geertgen (Elsendorp, Brabant)

Rijnstate (Arnhem)

Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)

Nij Barrahûs (Wolvega)

UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)

Isala Zwolle

Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bv via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken).

Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.

Verschillende websites waar je informatie kan vinden:

http://www.bam-mam.nl/

http://www.alleenmetkinderwens.nl/

http://www.freya.nl/

Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst

NaamLeeftijdKliniekStatusSnoopy7736Rijnstate Arnhemintake nov. 2014Linnie_198332UMCwachtlijst sinds feb. 2015Deb8727UMCUwachtlijst sinds juli 2014Sammetje1985?UMCwachtlijst sinds 5 meiHope198035MaasstadIntake januari 2016Blij_ei32GeertgenIntake 16 maart 2016

Fase 2: ZI/IUI/IVF

NaamLeeftijdKliniekStartNODWies34ZInov. 2014Novaa37GeertgenIUI start jun. 2014LKN32Geertgenstart IUI mei 2015Dinobaby29Geertgenstart IUI mei 2015Ocean198035Rijnstatestart IUI juli 2015Walmart34ZIstart juni 201520 juniRosings38ZI (bekende donor)start januari 2014member7935ZI/IUI/IVFstart september 2015honeybaby31Rijnstate Arnhemstart IUI juni 2015san9223Geertgenstart IUI september 2015Bamma34AMCstart IUI november 2015anniebammer32UMCUstart januari 2016Hope198035Maasstadstart IUI januari 2016

Fase 3: Zwanger!

NaamLeeftijdKliniekStartUitgerekendVlinder0928Geertgenmei 2014LKN32geertgenapril 201518-04-2016Becauseiamhappy32Rijnstate Arnhemstart IUI feb 2015JustJiggles35Bekende donoriui juni 201529-04-2016wannabe7936IsalaIUI juli 2015Noa-Lynn32GeertgenStart mei 2015

BAMmers die ons voorgingen:

2016 - Chica-1983, Char-ade, Frizz - 2015 - thefiepie - 2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007 - 2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, NYC, E123 - 2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild - 2011 - Chilles

Voorgaande delen:

http://forum.viva.nl/forum/zwanger/kind ... ges/197365

http://forum.viva.nl/forum/zwanger/kind ... s/183569//

http://forum.viva.nl/forum/list_message ... #m11707554

http://forum.viva.nl/forum/list_message ... 9#m9870869

Kind in je uppie?
@Jiggles, de donor gaat geen rol spelen in de opvoeding van het kindje en ook financieel niet; we hebben een duidelijk donorcontract gesloten en bij de notaris gedeponeerd.

Hij wordt een oom ofzo.

Ik ken hem en zijn vrouw al 20 jaar, dus die vriendschap gaan we natuurlijk niet stopzetten, de vriendschap is hechter aan het worden omdat we elkaar vaker zien.

Hun dochter wordt wel de grote zus van mijn kindje, maar zij weet hoe het zit. Ik zie het wel gebeuren dat kindje daar eens gaat logeren ofzo als ze dat ook leuk vinden. En hun familie weet het nog niet, dat vertellen we pas als er wat te vertellen valt, maar als zijn ouders een opa/oma rol zouden willen (het is toch het biologische kind van hun zoon) dan vind ik dat prima. Alleen maar fijner voor de kleine.
Vanavond komt mijn donor bij me langs...ben benieuwd. En dan weer rustig op het bankje...
Gezellig Wies, ik schuif een stukje voor je op
Ik ga weer voor je duimen Wies!!
@rosings fijn dat je het zo hebt kunnen regelen. Mijn potentiële donor heeft geen gezin maar wil ook geen actieve rol spelen. Maar wel voldoende in beeld zodat het kindje weet wie hij is en waar hij vandaan komt, tenminste zo zie ik het voor me. Maar, we moeten dit nog geen bespreken en kijken of we dezelfde beelden hebben. En dan wil ik inderdaad ook een en ander vast laten leggen, zodat je er ook geen gedoe over krijgt. Mijn uitgangspunt is wel dat de verantwoordelijkheid qua opvoeding en financieel bij mij ligt.

Nu ik net de eerste concrete stappen heb gezet is het toch allemaal wel spannend, aan de ene kant wil ik snel verder, maar aan de andere kant vind ik het ook belangrijk om alles goed te regelen. Dus, toch maar stapje voor stapje 😁
De donor is net weg en ik lig met de beentjes omhoog. Ik ben heel blij met de donor, maar heb echt helemaal niks met hem. Uit beleefdheid wat te drinken aangeboden....zit ie gewoon een heel uur aan 1 stuk door te kletsen. Pfff...Maar goed alles voor het goede doel.

@rosings ik vind dat 1 van ons drieën nu wel eens de gelukkige mag zijn...en weet iemand hoe het met novaa is?

@Jiggles welkom hier...stapje voor stapje is het beste. Dit is mijn tweede en wil hierna geen kindje meer, dus ik probeer van alles te genieten.
@ Wiesg, spannend op het bankje. Ik duim mee. Is deze man ook de donor van je eerste kindje?

@ jiggles, spannend is het wanneer je toch concrete stappen aan het zetten bent. Ik zit in het zelfde schuitje. Maar heb nog geen donor. Wel een idee wie, en heeft het ook aangeboden. Maar niet gesproken nog. Vind het moeilijk om dat zo even te doen. Hopelijk kom ik hem binnenkort tegen en kan ik vragen om af te spreken. En dan kan ik het hem vragen. Ik heb ook iemand benaderd waarvan ik het fijn zou vinden wanneer hij donor zou worden. Maar hij wilde het niet met het oog op dat het kindje hem toch wil leren kennen later. En hij dat nu niet zag zitten, misschien over 15 jaar wel. Van mij hoeft de donor geen rol te spelen in het leven van mijn kindje (en mij).

Overigens wil ik liever niet bevallen in december of januari. Dus denk dat wanneer het allemaal "rond" is ik wat later in het jaar ga beginnen. Houden jullie daar ook rekening mee?
Wat gezellig zo op het wachtbankje dames Ik vraag me ook af hoe het met Nova is!

Dat heb je goed geregeld Rosings, wat fijn dat een vriend jouw donor wilt zijn. Das toch wel heel speciaal dan

@Jiggles, stapje voor stapje is misschien ook wel het beste. Dan zie je in je enthousiasme niks over het hoofd met eventuele afspraken ofzo. Ik zal mijn kindje later ook helpen bij het zoeken naar zijn/haar vader. Ik denk dat het wel belangrijk is voor iemand om te weten waar hij/zij vandaan komt. Ik zal ook, naar het kind, altijd open en eerlijk zijn over het feit dat ik voor een donor heb gekozen. (Naar de buitenwereld ook trouwens, ik zal daar niet moeilijk over doen)

@Suzie, ik ben eigenlijk niet zo zeer bezig met wanneer ik ga bevallen. Het maakt me eerlijk gezegd ook helemaal niks uit.
In mijn familie zijn er zoveel jarig in December. Zitten daar soms 2x in de week bij elkaar. Ook met de feestdagen. En mijn jongste zusje is ook jarig in die tijd. Vind het nooit leuk, ook vroeger niet met kinderfeestjes. Dus denk dat het daar een beetje door komt bij mij.

Duim duim duim voor de meiden op het wachtbankje!
Het voelt ook wel bijzonder. Een kindje uit vriendschap.

Novaa was van het bankje gevallen.

De maand maakt mij niet uit, voel de tijdsdruk te erg om daar rondes voor over te slaan.
@suzie...Nee mijn eerste komt voort uit mijn relatie met zijn vader. Maar hij ziet zijn vader alleen 2 jaar niet, omdat zijn vader de omgang heeft stop gezet.

Mij maakt het ook niet uit wanneer het komt.
@suziequatro ik vond het ook best een ding om te vragen, en aangezien we elkaar niet spontaan tegenkomen heb ik een mail gestuurd met de vraag of hij eens wilde afspreken. en daar reageerde hij heel positief op :-) volgende week hebben we afgesproken, dus waarschijnlijk word ik voor die tijd nog wel een stuk zenuwachtiger dan ik nu ben :P

vraagje voor de dames met een bekende donor: hebben jullie de donorovereenkomst gebruikt die je op internet makkelijk vindt of speciaal iets anders laten vastleggen?

succes voor iedereen die op het wachtbankje zit :-) duim duim...
De donorovereenkomst van internet geplukt idd en daar wijzigingen in gemaakt die voor ons van toepassing zijn. (over wel contact met donor, contact met zus, etc)
Ik heb ooit gehoord dat zo iets niet rechtsgeldig is. Maar of dat echt klopt?

Het is ook nogal wat om te vragen aan iemand. En hoe breng je het etc.

Spannend Jiggles! Benieuwd hoe je donor reageert. Wil je ook op korte termijn al beginnen?
Is zeker wel rechtsgeldig, maar dan moet je het wel samen registreren bij de notaris. Dat hebben we ook gedaan
@suziequatro ik zou dan inderdaad op korte termijn willen beginnen, verder staan alle lichten op groen. Ik moet alleen mijn ouders nog informeren, maar dit doe ik pas op het moment dat ik een definitieve ja heb. en dan inderdaad de praktischch / juridische zaken nog regelen.
@Suzie ik herken wat je zegt over in december bevallen. Ik ben de dag na mijn zus jarig en familie komt gewoon niet op mijn verjaardag dus altijd samen moeten vieren.

Ik hoop dus ook dat mijn kindje niet in december geboren wordt, maarrr ik ga er geen maand/maanden voor overslaan.

@Rosings, weet je zeker dat het rechtsgeldig is? Ik heb juist gelezen dat de donor vaak door een rechter in het gelijk wordt gesteld als hij contact wil met het kind. Ook al is er een donorcontract.
Zo'n contract kan (volgens mij) wel rechtsgeldig zijn, maar een donor kan altijd wanneer een kind is geboren een rechtszaak aanspannen en omgang verzoeken. En de rechter kan de donor dan in het gelijk stellen.

Je hebt dus geen zekerheden wat dat betreft.
Scriptie over dit onderwerp (waarin staat beschreven wat ik bedoel, even doorbladeren naar de conclusie): http://www.verlangennaare ... p_omgang_met_het_kind.pdf

Advocaat hierover: http://www.rischen-nijhui ... et-zijn-biologische-kind/

Conclusie is naar mijn idee dat je je op glad ijs gaat begeven zodra je de donor de kans geeft aan te tonen dat er sprake is van betrokkenheid bij het kind doordat er vriendschap tussen moeder en donor bestaat of doordat er contact bestaat tussen kind en donor. Dan hebben de rechters de neiging omgang toe te kennen wanneer zij een uitspraak doen.
Als je een contract hebt waarin staat 'geen omgang' en je hebt in het echt wel omgang, dan zal een rechter dat kunnen toekennen ja. Maar als je geen omgang ook echt uitvoert, heeft zo'n donor niet veel kans.

In mijn contract staat juist dat omgang geen probleem is in het belang van het kind, maar dat hij ten alle tijden wettelijk een donor is en geen financiële rechten en plichten heeft. In mijn geval is het contract meer voor zijn bescherming (Van zijn gezin en erfrecht enzo) Dan van mij.

Als ik een donor had gevonden die ik niet al heel lang kende had ik eerst naar het juridisch loket gegaan.
Als je vastlegt dat er contact is met donor en met zus dan betekent het dus dat de donor als hij wil ook straks een echte omgangsregeling kan opeisen en wellicht zelfs erkenning en gezag kan eisen. Daar moet je je wel bewust van zijn.
Ik heb het toen goed uitgezocht, weet nu de details niet meer. Maar we zijn hier allebei tevreden mee.
Poeh daar zou ik helemaal kriebelig van worden! Daarom heb ik dus ook geen bekende donor. Er zijn twee vrienden die het aangeboden hadden. Maar juist omdat ik het alleen wil doen ZONDER vader, wil ik het absoluut niet. Ben bang dat dat toch ten koste van de vriendschap gaat en ik zou constant op m'n hoede blijven denk ik.. Hoe goed die vriendschap ook is. Ik denk dat die mannen het niet aan kunnen om hun kindje van zo dichtbij mee te maken en er geen rol in te mogen spelen..

Maarja.. Dat ben ik. Aan de andere kant vind ik het dan wel heel mooi dat die bekende mannen dat zo willen en kunnen..
If destiny speaks, I don't ask questions..
Absolute zekerheid heb je volgens mij nooit, maar als je dit met een bekende donor doet, dan is er wel een basis van vertrouwen. Zoals Rosings zegt is een overeenkomst geldig zolang je je allebei aan de inhoud houdt, als je dit niet doen dan heeft de ander volgens mij de mogelijkheid om naar een rechter te gaan. Maar, juridisch heb ik het niet laten toetsen, dit is puur wat ik op basis van internetinfo vindt. Ik wil zeker goede afspraken maken en vastleggen waar zijn rol uit bestaat. Voor mij weegt het belang dat mijn kind weet wie de vader is groter dan de eventuele problemen die daar uit voort kunnen komen, mocht hij een grotere rol willen.

Maar dit is natuurlijk hoe ik er nu naar kijk, stel dat het met de bekende donor niet doorgaat, dan zal ik andere opties wel overwegen....
Kijk eens hoeveel vechtscheidingen er zijn in Nederland. Allemaal mensen die op elkaar vertrouwden bij het starten van een gezin. En toch ontstaan er daarna complete oorlogen over de opvoeding en verzorging van de kinderen. Ook als dit is vastgelegd door de rechter in een ouderschapsplan.

Ik wil helemaal niet zeggen dat de kans groot is dat het mis loopt met een bekende donor, mijn punt is alleen: hou rekening met alle opties in de toekomst. Natuurlijk is de basis van vertrouwen van waarde en is de kans waarschijnlijk groot dat het hartstikke goed gaat lopen, maar wees je bewust van de keuzes die je maakt en de mogelijke gevolgen. En vanzelfsprekend kun je dan nog steeds op dezelfde bekende donor uitkomen, maar dan is het een weloverwogen keuze geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven