Kind in je uppie, deel 9!

15-03-2019 14:18 2651 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 9 van kind in je uppie alweer!
We zijn in ieder geval niet alleen met onze dromen!

Met een algemeen startaccount, zodat de vaste schrijfsters zelf hun gegevens aan kunnen passen als ze dat willen:

Login: uppies
Wachtwoord: uppiesuppies

Dit topic is voor iedereen die in haar uppie voor een kindje wil gaan, al zwanger of zelfs bevallen is.
Dit geldt trouwens niet voor alle schrijfsters hier, dus als je na het lezen van het topic hier ook een berichtje wil achterlaten ben je van harte welkom om dat te doen!

We delen lief en leed met elkaar, beantwoorden elkaars vragen en kletsen over ditjes en datjes.

Ziekenhuizen/klinieken met een eigen spermabank die alleenstaanden helpen:
- Kidcentrum (Amsterdam, dit is nu definitief over naar het AMC)
- UMCU (Utrecht; opnamestop sinds april 2017)
- Geertgen (Elsendorp, Brabant)
- Rijnstate (Arnhem, wachtlijst ca. 2 jaar)
- Medisch Centrum Kinderwens (Leiderdorp, donorsperma alleen postcodes 2200-2899)
- Nij Barrahûs (Wolvega, start in 2018 mogelijk met eigen spermadonorbank)
- UMCG (Groningen, wachtlijst > 3 jaar)
- Isala (Zwolle, wachtlijst 2 jaar)
- Reinier de Graaf (Voorburg)

Er zijn wel andere instellingen waar je als alleenstaande geholpen wordt, maar dan moet je zelf donorsperma regelen, bijvoorbeeld via een bekende donor of via een commerciële spermabank (Denemarken/Duitsland).

Zie ook de informatiepagina over ziekenhuizen van Freya.

Verschillende websites waar je informatie kan vinden:
http://www.bam-mam.nl/
http://www.alleenmetkinderwens.nl/
http://www.freya.nl/

Fase 1 Oriëntatie of wachtlijst
Naam Leeftijd Kliniek Status
Sensotouch28UMC Utrechtwachtlijst sinds augustus 2016, ondertussen oriëntatie co-ouderschap
Vivadiva8532UMC UtrechtIntake februari 2016
Macarinata 35 Isalaintake april 2018
Jolietje85 32 Reinier de Graaf, Voorburg en MCK Leiderdorp op wachtlijst voor intake sinds oktober 2017
Patroesj 31 Rijnstate, Arnhem en RdG Voorburg Arnhem: wachtlijst sinds nov 2017, Voorburg: wachtlijst sinds apr 2018
Depster28Nij Geertgen Intake 24 April. Oriënteren bekende donor
Beau1993 25 Reinier de Graaf, Voorburg op wachtlijst voor intake sinds januari 2018
Femmelotje27MCK LeiderdorpIntake nov 2019

Fase 2: ZI/IUI/IVF
Naam Leeftijd Kliniek Gestart
san9224GeertgenIUI september 2015[/i]
anniebammer32UMC Utrechtjanuari 2016[/i]
Hope198036MCKpoging 6 in januari 2017[/i]
Zara8828ZIdecember 2016
Manawa37Rijnstatedecember 2016
Saffronskies38IsalaIVF (Cryos) augustus 2017
Uppies8531Nij Geertgenfebruari 2017
Globe8335Nij Geertgenmei 2016,februari 2017 (8x iui) september 2018 start ICSI
Alisa8630UMC UtrechtIUI september 2017
Abrikozenpitjes36UMC Utrechtaugustus 2016
Innerpeace36Reinier de Graaf Voorburg2 missed abortions, volgende IUI sept 2017
CCB5333Nij Geertgen9 x iui, maart 2019 gestart ICSI
Plien198533nijGeertgengestart aug 2017 9x IUI, nov 2018 gestart met ICSI
Jootje2930St Antoniusnov 2017
Truelove79 39MCK Leiderdorp IUI mei 2018
Sciencerocks Cryos via Antonius ZI vanaf mei 2018,IUI vanaf juli 2018 IVF start juli 2019
Wensmama81 37 Rijnstate IUI maart 2018
Betsy_01 Reinier de Graaf Voorburgfeb 2019
Mieuw34UMCUIUI Feb 2019

Fase 3: Zwanger!
Naam Leeftijd Kliniek Gestart Uitgerekend Bijzonderheden
Linnie_1983 33UMC UtrechtIUI november 2016juni 2019
Hailie 39 MCK Leiderdorp IUI dec 2017, start IVF okt 2018 september 2019
Angelaloes28Reinier de graaf Voorburgiui okt/nov 2017 ?
Sciencerocks39St Antonius ziekenhuisivf juli/aug 2019 ?
Eeffie140MCK Leiderdorpiui dec 2017april 2020
Ja-gen35Nij GeertgenIUI Juli 2019mei 2020
In de tabel staan de namen van schrijfsters die al geruime tijd niet meer meeschrijven schuingedrukt

:love: BAMmers die ons voorgingen:
2019 - Maris86, NoraRecaptcha (2e kindje), Eylin
2018 - Wannabe79 (2e kindje), Roosje-89, Pat36, Blij_ei, deb 87, Nausicaa
2017 - Ocean1980, Becauseiamhappy (2e kindje), Rosings, Stjerna83, Mitakuye Oyasin, Jessy010
2016 - Wannabe79, JustJiggles, Becauseiamhappy, LKN, Chica-1983, Char-ade, Frizz, Vlinder09, Noa-Lynn.
2015 - thefiepie. eligansje
2014 - Lonely_Butterfly, Wondertje, Zoeter, Mammienator, Muppet, Zuster123, Bredagirl, Mila, Emma77emma, Gavia, Houston77007.
2013 - Bezigebij, Vinyl, Sillie, Fearless, ClaudeFiolle, Lizlizzyliz, E123.
2012 - Sannasanna, Channel, Zoeter, Juffie, MoffelenPier, Ragnhild.
2011 - Chilles.

Voorgaande delen:
Kind in je uppie deel 8
zwanger/kind-in-je-uppie-deel-8/list_messages/396213
Kind in je uppie deel 7
zwanger/kind-in-je-uppie-deel-7/list_me ... #p22455311
Kind in je uppie - 6
Kind in je uppie - 5
Kind in je uppie - 4
Kind in je uppie - 3
Kind in je uppie - 2
Kind in je uppie? (deel 1)
uppies wijzigde dit bericht op 26-03-2020 11:16
26.73% gewijzigd
Sciencerocks schreef:
21-10-2019 17:56
Nausicaa, even vraagje 🙂

Die babyzen yoyo ziet er handig uit. Is het ook een goede wandelwagen of is ie te klein?
En het autostoeltje, die heeft geen isofix mogelijkheid zag ik. Is het te doen met de gordel? Of is dat een beetje gedoe?
Haha, kom ik met ál mijn ervaring :lol: .

Als wandelwagen/buggy is hij ideaal. Daar is hij ook voor gemaakt, met nu een extra optie voor 0-6 maanden. Ik heb hem zelf niet als kinderwagen voor een echte kleine baby gebruikt, want heb hem pas met 4 maanden gekocht en vond dan de 0+ uitbreiding erg duur voor hele korte tijd. Ik had wel de maxi-cosi adapters, dus kon wel gewoon de maxi-cosi op de buggy zetten.
Als buggy is hij goed, hij is niet voor niks zo veel duurder dan een hoop andere opties. In en uitklappen gaat ook echt heel makkelijk. Het is wel een ‘in de stad’ wagen. Als je plannen hebt voor lange boswandelingen of over het strand, dan is ie niet geschikt (maar dat is eigenlijk geen enkele buggy).
Mocht je hem overwegen, je kunt evt bij Ali expres extra bekleding kopen zodat hij ook als buggy helemaal plat kan (kostte iets van 24 euro, tip van iemand anders hier).

Stoeltje met gordel was bij mij prima te doen, maar ik was wel heel blij met mijn isofix onderstel. Je staat zelf toch even buiten de auto te rotzooien, en met een decemberkindje stond ik dan erg vaak met mijn achterwerk in de regen. Een typisch geval van ‘je hebt het zeker niet per se nodig, maar ik kon het betalen en het was wel heel erg makkelijk’.

(En nog een tip van Flip: oefen van tevoren even een paar keer hoe dat ding de auto in en uit moet, en vooral hoe hij van het onderstel van de wagen af moet. Ik heb een half uur met een rood hoofd in een parkeergarage gestaan omdat ik hem er niet meer af kreeg, en ik kind dan dus niet mee kon nemen. Uiteindelijk ten einde raad met een huilend kind de garage weer uit op zoek naar 4G om het te googelen... Toen ik dat hier ergens schreef, bleek dat al heel veel anderen ook overkomen :proud: ).

Hoe voel jij je? De echt vervelende klachten al een beetje over?
Hallo allemaal,
Ik ben een tijdje afwezig geweest (baby, verhuizing, werk) en dacht zonet dat ik hier maar weer eens een kijkje ging nemen.
Science en andere zwangeren, gefeliciteerd!! Wat fijn om te lezen!
Angelaloes ook gefeliciteerd, hopelijk kun je lekker veel genieten!

Alle anderen wil ik veel kracht en geluk toewensen, houd vol want het is het meer dan waard!!
Hoi allemaal, tijdje niet meer hier geweest, maar ik mag maandag voor mijn eerste intake langskomen in het ziekenhuis. Heeft er iemand enig idee wat ze dan precies gaan doen? Alleen een gesprek of ook al wat onderzoekjes oid?

Ik ben zelf nog heel erg aan het twijfelen wat te doen. Had me er eigenlijk op ingesteld om via een anonieme donor zwanger proberen te worden. Echter hebben goede vrienden van mij aangeboden om mij te helpen en willen hun zaad doneren. Super lief, maar ik twijfel zo.

Zijn er hier meiden die bekend zijn met een donor via een bekend iemand uit je omgeving?
Hi Roos,

Ik kan je alleen vertellen hoe de intake bij het UMC verloopt. In eerste instantie nemen ze je medische achtergrond, cyclus en erfelijke ziektes in familie etc door. Daarna wat meer over je persoonlijke situatie, beweegredenen, of je over bepaalde dingen hebt nagedacht en vervolgens kreeg ik uitleg over het traject en mocht ik vast in de map met donoren kijken. Al met al ben ik ruim 1,5 in gesprek geweest met de verpleegkundige en zij gaf meteen al aan geen indicatie te geven om mij eerst nog langs een maatschappelijk werker te sturen dus mocht meteen door voor een afspraak met arts (die doet wel onderzoek dmv een echo) :) Ik vond het een fijn en duidelijk gesprek. Alle tijd werd genomen en ook meer dan genoeg ruimte voor je eigen vragen. Ik had mijn moeder meegenomen en ook dat werkte voor mij prima.

Met een bekende donor heb ik geen ervaring. Wat is de reden van je twijfel?

Succes maandag!
hey Seaofdreams, dank voor je berichtje. 1,5 jaar nog in gesprek voordat je mocht starten? of begrijp ik dat verkeerd?
MIjn moeder gaat maandag ook mee. Wil dit niet alleen doen, en gelukkig wilt ze mee voor de mentale steun.
Ik vind een bekende donor een groot voordeel, maar er zit voor mijn gevoel ook een groot nadeel aan. Ik ben bang dat het tussen onze vriendschap in gaat staan. ook ben ik een beetje bang voor de reacties van anderen, dat ze hem dan als de vader gaan zien en benoemen. We hebben al veel gesprekken gehad en ik heb dit gevoel ook uit gesproken naar ze.
Hi,

Sorry ik bedoelde dat het gesprek 1,5 uur duurde! Hmm ja ik denk dat je daarover hele goede en duidelijke afspraken moet maken. Maar vooral je eigen gevoel volgen :) Ik heb jouw opties nooit gehad dus was het voor mij meteen duidelijk om voor een onbekende donor te gaan. Ik weet ook niet goed wat ik in jouw situatie had gedaan. Misschien eerst de intake afwachten en dan voor jezelf de afweging gaan maken. Succes in ieder geval!
Hoi Dames,

ik wil me graag aansluiten bij jullie....

Mijn kinderwens bestaat inmiddels al 10 jaar... getrouwd geweest en toen lukte het niet en doordat er veel gebeurde in die tijd ook uit elkaar gegaan. Afgelopen 3 jaar een dacht ik geweldige relatie te hebben, blijkt hij een soort dubbelleven gehad te hebben...we waren al op woningen aan het reageren en ik ben ook al 2x zwanger van m geweest (helaas beide keren miskraam).

Voor me gevoel werd het tijd om er dan maar alleen voor te gaan, ik ben toen eerst online gaan lezen erover. Gezien ik overal wachttijden tegenkwam dacht ik dan maar meteen naar de huisarts voor verwijzing. Zij gaf inderdaad ook aan dat er lange wachttijden waren....onderweg naar huis word ik gebeld door UMC...u kunt 27 november komen voor de eerste afspraak :-o Er zijn blijkbaar op het moment geen wachttijden meer.... euh oke dat is gevoels technisch even schakelen....ik stond gewoon te huilen en stuiteren van blijdschap :A:

Vind het wel spannend allemaal en hoop dat ik door die eerste gesprekken goed heen ga komen want dat word (ben ik bang voor) nog wel een dingetje....

Hebben jullie misschien goede tips?
Dreaming: welkom! Mijn tip: maak je er niet te druk om. Ze willen vooral weten of je geen (zware) psychische problemen hebt en een kind ziet als de oplossing voor alles en of je er goed over nagedacht hebt. Het is geen strikvraag examen of zo. Ik was ook zenuwachtig hoor, maar zeker het eerste gesprek bij het UMC was eigenlijk heel prettig. Die vrouw snapte ook heel goed dat het best spannend is, ze zei ook zelf al dat ze regelmatig tranen zag, omdat mensen vaak al een lange weg hebben afgelegd.
Hi Dreaming, Welkom!

Ik sluit me qua tip helemaal bij Nausicaa aan. Niet te druk maken :) Hele fijne relaxte mensen bij het UMC, dus komt goed!
Dank jullie wel voor de lieve berichten! Ja ik vraag me echt af waar ze zeg maar de grens trekken. Ik heb namelijk fibromyalgie en PTSS (en nog wat kleinere ongemakken)...ik en mijn omgeving vinden dat ik dit prima zou aankunnen maar de vraag is of UMC dat ook vind.

Ik vind het dus erg spannend...en ook best gek ofzo dat iemand anders dat gaat beoordelen terwijl ze je niet kennen.

Natuurlijk heb ik er al goed over nagedacht en weet dat het geen makkelijke weg word en dat het zwaar kan worden maar daar weet ik wel mee om te gaan. Sterker nog ik heb er zin in!
Hallo allemaal,

Aangezien ik al enkele dagen aan het lezen ben had ik zelf wat vragen. Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik zal me eerst even voorstellen. Mijn naam is Kristel en ben 35 jaar. Aangezien ik al jaren heb gekozen om voor BAM te gaan is het nu zover.
20 november heb ik mijn intakegesprek en kan dan waarschijnlijk in Januari beginnen aan de behandeling. Kan iemand me vast uitleggen hoe het in zijn werk gaat vanuit gaande dat ik zal starten aan iui
Als ik ongeveer in januari zal starten na hoeveel tijd ongeveer zal je dan starten met de eerste poging?

Heel erg bedankt alvast en zie graag jullie reacties tegenmoet.
Door alle reacties die ik lees voel ik me vaak enthousiast , soms zenuwachtig maar vaak ook verdrietig tegelijk.
Ik wens voor een ieder van jullie veel goeds.

Groetjes Kristel
uppies wijzigde dit bericht op 01-11-2019 17:51
Reden: Kleine aanpassing gemaakt
23.89% gewijzigd
Hi Kristel!

Welkom :) Het is ook spannend vind ik ... maar het is bij mij wel blije en goede spanning. Wanneer je start met iui is denk ik afhankelijk van welk ziekenhuis, wat voor donor etc? Ik had 14 okt mijn vervolgafspraak met een arts nav de intake. Toen moest ik bellen zodra mijn daaropvolgende menstruatie begon ... en nu ben ik sinds eergisteren met de ovulatie testen in de weer en hopelijk 1 deze dagen een positieve. Dan is mijn eerste inseminatie! Echt een gek idee en ook weer heel spannend! Voor mij allemaal eerste ronde dus ook nog onbekend en ontdekken...

Weet jij al wat voor donor je wil enzo?
Hoi seaofdreams!

Bedankt voor je snelle reactie!
Spannende tijd ook voor jou dus :)
Nou ik had het besluit gemaakt voor mezelf dat ik voor een niet anonieme donor zou kiezen, zodat ik later mijn kind de keuze kan laten maken om te weten te komen wie de donor zou zijn.
Nu heb ik gister een account aangemaakt op Cryos. Ik schrok van het vele verschil financieel tussen een anonieme of niet anonieme donor.
Nu heb ik best wat geld op mijn spaarrekening staan. Maar wat nou als ik 6 pogingen of meer nodig heb ? Dan ben ik al over de 6000 euro lichter. Hiermee zit ik nu dus nog in dubio welke keuze dat ik ga maken.
Mag ik vragen welke keuze jij hebt gemaakt?

Groetjes Kristel
uppies wijzigde dit bericht op 01-11-2019 18:50
Reden: Kleine aanpassing
10.43% gewijzigd
Hoihoi!

Alweer een tijdje geleden dat ik hier voor het laatst iets postte, maar al die tijd wel mee blijven lezen.
Over twee weken mag ik voor een intakegesprek langskomen bij het MCK. Best spannend!
De wachtlijst daar is inmiddels zo'n 1,5 jaar heb ik begrepen, dus best wel een eind. Inmiddels ook al even rondgekeken naar buitenlandse donoren, maar de kosten daarvan schrikken me behoorlijk af.

@Dreaming: Ik heb ook een (erfelijke) aandoening, dus ik snap de spanningen rondom het intakegesprek wel. Ik heb het wel al aangegeven op de vragenlijsten die op waren gestuurd waarop ik nog niet een keihard 'nee, dat gaan we dus mooi even niet doen' terug heb gekregen, dus ik ga er vanuit dat het wel goed komt :)
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
uppies schreef:
01-11-2019 18:47
Hoi seaofdreams!

Bedankt voor je snelle reactie!
Spannende tijd ook voor jou dus :)
Nou ik had het besluit gemaakt voor mezelf dat ik voor een niet anonieme donor zou kiezen, zodat ik later mijn kind de keuze kan laten maken om te weten te komen wie de donor zou zijn.
Nu heb ik gister een account aangemaakt op Cryos. Ik schrok van het vele verschil financieel tussen een anonieme of niet anonieme donor.
Nu heb ik best wat geld op mijn spaarrekening staan. Maar wat nou als ik 6 pogingen of meer nodig heb ? Dan ben ik al over de 6000 euro lichter. Hiermee zit ik nu dus nog in dubio welke keuze dat ik ga maken.
Mag ik vragen welke keuze jij hebt gemaakt?

Groetjes Kristel
Anonieme donoren zijn in nederland ook niet toegestaan. Dus via het ziekenhuis kan dat sowieso niet. Naast cryos zijn er ook nog andere opties, ik zou me er eerst goed in gaan verdiepen :)
Mikla schreef:
01-11-2019 19:25
Anonieme donoren zijn in nederland ook niet toegestaan. Dus via het ziekenhuis kan dat sowieso niet. Naast cryos zijn er ook nog andere opties, ik zou me er eerst goed in gaan verdiepen :)
Ik heb het intakegesprek staan bij Nij Geertgen. Zij vertelde aan de telefoon dat zij een donor voor mij konden uitzoeken of ik moest anders eens kijken op Cryos. Dat heb ik dus gedaan . Wat bedoel jij precies met andere opties ?
Heb even een eigen account aangemaakt hier.

Groetjes Kristel
Via Cryos mag ook niet anoniem in Nederland.
Er zijn best veel mogelijkheden. Cryos, nederlandse donor, een bekende vragen, zelf op zoek via internet of bijv. Speciale speeddates. Anoniem kan in principe wel maar dan moet je het zelf doen thuis dus niet via een kliniek (ik weet verder niet hoe of wat). Alles heeft voor en nadelen dus ik zou er echt even goed over denken in plaats van meteen voor cryos kiezen (wat op zich prima kan zijn hoor maar zitten ook genoeg nadelen aan). Echt even goed overwegen allemaal.. is niet niks
Mikla schreef:
01-11-2019 21:34
Er zijn best veel mogelijkheden. Cryos, nederlandse donor, een bekende vragen, zelf op zoek via internet of bijv. Speciale speeddates. Anoniem kan in principe wel maar dan moet je het zelf doen thuis dus niet via een kliniek (ik weet verder niet hoe of wat). Alles heeft voor en nadelen dus ik zou er echt even goed over denken in plaats van meteen voor cryos kiezen (wat op zich prima kan zijn hoor maar zitten ook genoeg nadelen aan). Echt even goed overwegen allemaal.. is niet niks
Ik ga het in een kliniek doen en dan wel via Cryos. Dan kan het ook anoniem.
Anoniem is zoals al eerder gezegd dus niet toegestaan in Nederland. Ik heb gekozen voor een niet anonieme donor uit de bank van het UMC. Zowel Cryos als eigen bank was daar mogelijk en in allebei de gevallen geen wachtlijst. Vooral ivm de kosten heb ik dus gekozen voor een NL donor vanuit het UMC. De
Kosten daarvoor zijn €160 per inseminatie. Dus dat scheelt een heleboel in vergelijking met Cryos. Je hebt alleen niet zoveel informatie als bij Cryos. Ik heb de uiterlijke kenmerken, opleiding, beroep en bijzonderheden in familie kunnen inzien voor de keuze.
Lovehopeandbelieve schreef:
01-11-2019 22:10
Ik ga het in een kliniek doen en dan wel via Cryos. Dan kan het ook anoniem.
Als het via kliniek gaat kun je niet voor een anonieme donor kiezen, ook niet van cryos. Ze mogen gewoon geen anoniem donorzaad insemineren.
Seaofdreams schreef:
01-11-2019 22:15
Anoniem is zoals al eerder gezegd dus niet toegestaan in Nederland. Ik heb gekozen voor een niet anonieme donor uit de bank van het UMC. Zowel Cryos als eigen bank was daar mogelijk en in allebei de gevallen geen wachtlijst. Vooral ivm de kosten heb ik dus gekozen voor een NL donor vanuit het UMC. De
Kosten daarvoor zijn €160 per inseminatie. Dus dat scheelt een heleboel in vergelijking met Cryos. Je hebt alleen niet zoveel informatie als bij Cryos. Ik heb de uiterlijke kenmerken, opleiding, beroep en bijzonderheden in familie kunnen inzien voor de keuze.
Oké heel erg bedankt, dan heb ik het vast verkeerd begrepen. 160 euro is inderdaad echt een wereld van verschil met de prijzen die op Cryos staan.
Sciencerocks schreef:
01-11-2019 22:23
Als het via kliniek gaat kun je niet voor een anonieme donor kiezen, ook niet van cryos. Ze mogen gewoon geen anoniem donorzaad insemineren.
Oké heel erg bedankt. Dan heb ik het verkeerd begrepen toen ik veel informatie telefonisch van hun kreeg.
het niet-anoniem wil zeggen dat voor het kindje op te vragen is (als hij/zij 16 is) wie de donor is. De gegevens van hem en de verwekte kinderen worden bij stichting donor kinderen door de kliniek gedeponeerd. Het anonieme zoals jij het begreep is misschien omdat je niet in de kliniek te horen krijgt Het is Jaap Jansen uit Amsterdam. Je kent hem niet en weet ook niet wie het is :)
Lovehopeandbelieve schreef:
01-11-2019 22:32
Oké heel erg bedankt, dan heb ik het vast verkeerd begrepen. 160 euro is inderdaad echt een wereld van verschil met de prijzen die op Cryos staan.
Voordat je gaat beginnen, verdiep je even heel goed in de mogelijkheden.
Sommige klinieken hebben een eigen donorbank, bij andere moet je dat zelf regelen, bijvoorbeeld via Cryos.
De eigen donorbank is meestal veel goedkoper, maar zijn vaak wachtlijsten voor. Je weet zelf ook minder van de donor, terwijl er bij Cryos vaak wel wat informatie is en je zelfs voor volledig bekend (met naam en foto) kunt kiezen.

De informatie op hun site klopt dus wel, maar geldt uiteraard niet als je het via een eigen donorbank doet.

Echt anoniem (als in: dat je nooit meer kunt achterhalen wie het was), mag niet meer in Nederland. Anoniem voor jou, maar met de mogelijkheid voor het kind om het te horen vanaf zijn 16e kan wel. Let wel: die beslissing is dan aan het kind, als die geen interesse heeft en jij wil het wel weten, heb je mooi pech.

Het is een behoorlijke beslissing, dus besteed de komende tijd vooral aan heel veel lezen op de sites en hier. Je wilt niet ineens voor verrassingen staan wat dit soort dingen betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven