Open schedeltje...

05-03-2019 21:04 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Ik open dit topic omdat ik mijn hart wil luchten en hoop dat er hier iemand is die er iets meer van weet dan ik, hopelijk niet vanuit ervaring maar wel door opleiding oid. Ik heb zoveel vragen..

Gisteren hebben wij bij een echo slecht nieuws gekregen: ons kindje heeft (zeer waarschijnlijk) een open schedeltje. De hele zwangerschap ging al moeizaam: eerst geen hartje, toen tóch een hartje maar leek de termijn niet te kloppen, daarna dan wél weer goed gegroeid dus voorzichtig wat hoop, en nu dus dit. Verder zat alles er op en er aan en ook een kloppend hartje. Kindje was lekker aan het bewegen en ook gezicht, en hersenen zitten er aan, maar dus niets boven die hersenen. Volgens de gynaecoloog gaan de hersenen op den duur atrofiëren, en ook als dat niet zo zou zijn is het kindje niet levensvatbaar zonder schedeldak. Volgende week heb ik nog een echo ter bevestiging, maar eigenlijk was de gyn al vrij duidelijk.

Ik ben er stuk van. Niet alleen moet ik nu afscheid nemen van dit kindje, maar ook van de hele droom, want manlief wil nu geen 3e meer. Hij zegt dat hij nu ervaren heeft dat de kans op een ongelukkig kindje te groot is, en het een te grote impact gaat hebben op ons gezin. Helaas ben ik er vrij zeker van dat hij bij dit standpunt zal blijven, maar ik voel mij incompleet. Wilde en wil zó graag nog een keer alles ervaren, en heb nog zoveel liefde over om te geven.

De afspraak gister was heel snel, er was maar een kwartiertje gepland voor eigenlijk een routine echo. tussen neus en lippen door werd er iets gezegd over een vlokkentest, chromosomen onderzoek etc, maar eigenlijk heb ik daar gister niet verder over nagedacht. Nu komen echter de vragen: moet ik dan nog langer wachten, natuurlijk heb ik al op internet gezocht, maar ook daar staan verschillende verhalen. kansen op een kindje met een open schedel zouden volgens internet tussen 0.05 en 3% liggen, wat moet/kan/mag ik met de dode baby (foetus?) als het geboren is? ik zou 13 weken moeten zijn als ik naar de zwangerschapstest kijk maar er is gister 10 weken gemeten, welke termijn is leidend? zal ik in het ziekenhuis moeten 'bevallen' of mag het gewoon thuis zoals bij een miskraam (dat heb ik helaas ook meegemaakt) Natuurlijk kan ik alle vragen volgende week stellen, maar ik ben bang dat ik dan ook meteen iets moet/wil beslissen en denk er liever van tevoren over na

dank jullie voor het lezen, ik hoor het graag als iemand mij iets wijzer kan maken.
hoe gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Nog maar even een :hug:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Het gaat ok dank jullie wel.

Woensdag vroeg naar het ziekenhuis gegaan, we kregen een kamer apart van de andere verloskamers zodat we geen baby's zouden horen etc. Dat vond ik super nagedacht van het ziekenhuis en ook de dokters en verpleegsters waren top. Heel meelevend en vroegen allemaal hoe ze het kindje moesten noemen zodat het voor ons het minst pijnlijk zou zijn (kindje,vruchtje oid)

De bevalling kwam vlot op gang en ging ook snel. Ik heb het kindje kunnen zien, dat was duidelijk niet goed dus dat geeft een soort berusting. Man had het er moeilijker mee dan ik itt de afgelopen week waar ik het juist moeilijker had als hij.

Na de bevalling had ik echter heel veel bloedverlies, in totaal ruim 2 liter dus heb ik een spoed operatie gekregen. Dat was wel beangstigend, ik in bed met mensen rennend over de gang naar de ok. Tijdens de operatie stopte ik met ademen en ben geintubeerd. (Dit is mij pas later verteld) Daarna is mn hb erg laag gebleven, en mn bloeddruk ook (90/50) toen ik wilde opstaan later viel ik flauw dus ik moest blijven. Vanmorgen kon ik zelfstandig naar het toilet zonder flauw te vallen en bloeddruk was iets gestegen (90/60) dus nu mag ik naar huis.

We hebben het kindje gedoneerd voor onderzoek naar afwijkingen bij foetussen, daarmee is het toch nog ergens goed voor geweest. Ik ben nu vooral blij dat het er op zit. Natuurlijk nog wel verdrietig, maar niet meer zo als na de diagnose.
Alle reacties Link kopieren
Met rillingen over mn hele lijf lees ik je bericht.
Wat zijn jullie liefdevolle ouders, ik wens jullie heel veel sterkte met de verwerking.

Hoop dat je deze dagen langzaam opknapt, laat goed voor jezelf zorgen meisje.
Sterkte TO, en beterschap voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Pfff wat erg dat je dit allemaal moet meemaken. Gelukkig is dit deel nu achter de rug. Heel veel sterkte en een dikke knuffel!
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Alle reacties Link kopieren
Wat bijzonder hoe je beschrijft dat je er wat rust in hebt kunnen vinden, je klinkt als een hele lieve, warme moeder.

En wat een heftig bevallingsverhaal zeg! Dat is niet niks, heel veel sterkte met het verwerken daarvan en het herstellen.

:hug:
Jemig TO, ik zie je topic nu pas. Met tranen in mijn ogen heb ik je verhaal gelezen. Zo heftig. Heel veel sterkte voor jullie, wat moet dit pijn doen.
Alle reacties Link kopieren
:hug: wat erg!
Heel veel sterkte :hug: :rose:
Alle reacties Link kopieren
Wat een verdriet lieve TO, ik wil je heel veel sterkte toewensen!
:hug: lieve lotte
Jeetje, wat zijn jullie sterk. Heel vee sterkte voor je gezin :rose:
Alle reacties Link kopieren
Wat een heftige bevalling en een pittig afscheid. Sterkte TO! :hug: :redrose:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Lieve TO,

Ik lees ook nu pas je topic... wat verschrikkelijk allemaal, de tranen liepen over mijn wangen.

In 2015 is ons hetzelfde overkomen met ons toen 20 weken oude C. Het werd ontdekt tijdens de 20 weken echo, daarna ging alles in een sneltreinvaart...

Iedereen is anders, iedereen verwerkt anders... probeer dat te onthouden. Het duurde bij mij een jaar (met rouwverwerking) voordat ik het echt een plekje kon geven. De wereld zal misschien proberen te pushen om door te gaan, maar als jij daar nog niet klaar voor bent, neem die tijd vooral. Ook mijn werkgever en het UWV hebben mij erg goed geholpen in deze periode.

Knuffel voor jullie allen...
Alle reacties Link kopieren
Oh gebruikersnaam, wat erg ook voor jou. Denk je er nog vaak aan? Heb je destijds foto's laten maken?

Dank jullie allemaal voor jullie lieve berichten. Het doet me goed.
Alle reacties Link kopieren
Dikke knuffel Lotte. Sterkte :rose:
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Veel sterkte TO :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen antwoorden op al je vragen.
Maar ik vind het vreselijk voor jullie.
Heel veel sterkte! :redrose:
Alle reacties Link kopieren
Sterkte lieve Lotte :hug:
Alle reacties Link kopieren
Geen antwoorden, alleen een hele dikke knuffel, sterkte :rose:
Sterkte meis! :rose:
Heel veel sterkte gewenst met het verwerken van alles. :hug:
:redrose:
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het met je Lotte? Kom je de tijd een beetje door? Denk aan je meis... :hug:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
lotte_joy schreef:
15-03-2019 12:12
Oh gebruikersnaam, wat erg ook voor jou. Denk je er nog vaak aan? Heb je destijds foto's laten maken?

Dank jullie allemaal voor jullie lieve berichten. Het doet me goed.
Sorry Lotte, ik zie dit berichtje nu pas...

Om eerlijk te zijn komt er zelden een dag voor dat ik niet aan onze oudste zoon denk. (Hij zou de oudste geweest zijn).
Maar het is zoveel anders dan eerst... het zijn prettige herinneringen geworden... en de mijlpalen zoals zijn verjaardag/uitgerekende dag groeit hij op in mijn gedachten :) Met mijn vriend zijn de herinneringen ook heel warm geworden, we hebben het er nog regelmatig over.

We hebben inderdaad fotos laten maken, deze worden ook nog met regelmaat gekeken.

Je kan het je bijna niet voorstellen, maar het gevoel zal echt anders worden.

Tot die tijd, neem je tijd, huil als je dat nodig vindt, lach als je dat nodig hebt, praat erover met anderen, gun jezelf die tijd en rouwverwerking.
Het is niet niets waar je doorheen gegaan bent.

Ikzelf heb eerst het aanbod van het ziekenhuis voor een psycholoog aangenomen. Na die sessies ben ik doorgegaan bij de psychiatrische verpleegkundige van onze huisartsenpost, ook ik vond de operatie erna best heftig om mee te maken.

Sterkte met alles, er komt een tijd dat het een plek krijgt... echt. :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven