Open schedeltje...

05-03-2019 21:04 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Ik open dit topic omdat ik mijn hart wil luchten en hoop dat er hier iemand is die er iets meer van weet dan ik, hopelijk niet vanuit ervaring maar wel door opleiding oid. Ik heb zoveel vragen..

Gisteren hebben wij bij een echo slecht nieuws gekregen: ons kindje heeft (zeer waarschijnlijk) een open schedeltje. De hele zwangerschap ging al moeizaam: eerst geen hartje, toen tóch een hartje maar leek de termijn niet te kloppen, daarna dan wél weer goed gegroeid dus voorzichtig wat hoop, en nu dus dit. Verder zat alles er op en er aan en ook een kloppend hartje. Kindje was lekker aan het bewegen en ook gezicht, en hersenen zitten er aan, maar dus niets boven die hersenen. Volgens de gynaecoloog gaan de hersenen op den duur atrofiëren, en ook als dat niet zo zou zijn is het kindje niet levensvatbaar zonder schedeldak. Volgende week heb ik nog een echo ter bevestiging, maar eigenlijk was de gyn al vrij duidelijk.

Ik ben er stuk van. Niet alleen moet ik nu afscheid nemen van dit kindje, maar ook van de hele droom, want manlief wil nu geen 3e meer. Hij zegt dat hij nu ervaren heeft dat de kans op een ongelukkig kindje te groot is, en het een te grote impact gaat hebben op ons gezin. Helaas ben ik er vrij zeker van dat hij bij dit standpunt zal blijven, maar ik voel mij incompleet. Wilde en wil zó graag nog een keer alles ervaren, en heb nog zoveel liefde over om te geven.

De afspraak gister was heel snel, er was maar een kwartiertje gepland voor eigenlijk een routine echo. tussen neus en lippen door werd er iets gezegd over een vlokkentest, chromosomen onderzoek etc, maar eigenlijk heb ik daar gister niet verder over nagedacht. Nu komen echter de vragen: moet ik dan nog langer wachten, natuurlijk heb ik al op internet gezocht, maar ook daar staan verschillende verhalen. kansen op een kindje met een open schedel zouden volgens internet tussen 0.05 en 3% liggen, wat moet/kan/mag ik met de dode baby (foetus?) als het geboren is? ik zou 13 weken moeten zijn als ik naar de zwangerschapstest kijk maar er is gister 10 weken gemeten, welke termijn is leidend? zal ik in het ziekenhuis moeten 'bevallen' of mag het gewoon thuis zoals bij een miskraam (dat heb ik helaas ook meegemaakt) Natuurlijk kan ik alle vragen volgende week stellen, maar ik ben bang dat ik dan ook meteen iets moet/wil beslissen en denk er liever van tevoren over na

dank jullie voor het lezen, ik hoor het graag als iemand mij iets wijzer kan maken.
Heel veel sterkte TO :heart: :hug:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven