Slechte uitslag combinatietest

11-05-2016 21:12 3183 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang proberen en uiteindelijk een ICSI behandeling ben ik nu eindelijk zwanger van onze eerste (13wk). Helaas heb ik gisteren 'slecht' nieuws gekregen: uit de combinatietest bleek dat er een verhoogde kans is dat ons kindje trisomie 13, 18 of 21 heeft. Ik weet dat de kans verreweg het grootst is dat er uiteindelijk helemaal niets aan de hand is, maar de uitslagen die wij kregen waren toch wel flink verhoogd (Down 1:32, Edwards 1:85, Patau 1:92). Schrikken dus... We kunnen nu alleen maar afwachten op de volgende test (NIPT) en hopen dat het loos alarm was, maar helaas duurt dat best lang (nog 3-4 weken). Ik zoek dames die hier ook mee te maken hebben gehad. Ik ben benieuwd hoe jullie er mee om zijn gegaan, wat jullie uitslagen waren, of er ook daadwerkelijk iets mis was en hoe jullie verder zijn gegaan.
Na lange tijd in onzekerheid bleek ons zoontje meerdere genetische afwijkingen te hebben. We hebben het moeilijke besluit moeten nemen om de zwangerschap af te breken. Een paar dagen later werd ik opgenomen in het VUmc om te bevallen. Na ongeveer 30 uur werd ons prachtige kleine zoontje levenloos geboren, alles er op en er aan. Twintig centimeter groot. Stichting Still heeft prachtige foto's voor ons gemaakt. Na alle ellende konden we in september eindelijk weer verder met de volgende poging om onze kinderwens te realiseren. De eerste cryo werd terug geplaatst en dat ging goed. De teruggeplaatste cryo is groeide uit tot een zwangerschap, het zat op de goede plek, het hartje klopte en het groeide netjes op schema. Maar helaas werd bij ruim 10 weken op de echo is ineens een flinke afwijking gezien (hygroma colli). Het vruchtje liep ook wat achter op de groei en het hartje klopte nu veel sneller dan zou moeten (ook een aanwijzing voor een chrom. afwijking). We moesten twee weken afwachten tot we een vlokkentest konden doen. Na een week bleek de hoeveelheid vocht alleen nog maar verder te zijn toegenomen, geen goed teken. Bij de echo voorafgaand aan de vlokkentest bleek het hartje van het kindje niet meer te kloppen. Het was over. Het kindje was tot ongeveer 12 weken doorgegroeid. De miskraam werd in het ziekenhuis opgewekt met medicatie, daarna moest ik helaas alsnog een curettage ondergaan om placentaresten te verwijderen. Bijna 2 maanden na de miskraam kregen we eindelijk een uitslag: Turner syndroom... Daarna is chromosomenonderzoek ingezet bij flipman en mijzelf, maar daar kwamen geen bijzonderheden uit.

We zijn sinds februari weer in de running, en mogen weer een cryo laten terugplaatsen. Helaas werkte mijn lichaam niet mee, en ging de tp niet door. Een maand en vele extra echo-onderzoeken later hebben we gelukkig wel een tp gehad. Bij het ontdooien is 1 embryo gesneuveld, maar een tweede embryo kon wel goed ontdooid worden. Helaas ben ik daarvan niet zwanger geworden. In mei gaan we weer verder.

(https://wensmama.wordpress.com)
flipje2 wijzigde dit bericht op 20-05-2017 12:06
8.30% gewijzigd
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
quote:Vanessakusje1987 schreef op 01 juni 2016 @ 15:24:

Ja laatste berichtje begrijp ik heel goed Flipje! Maar wat zal t überhaupt allemaal moeilijk zijn. Ik ben in dec een gezond kindje verloren met 18 weken maar stond gelukkig niet voor een keuze.

Ik wens je nogmaals heel veel sterkte toe!Het is zo moeilijk! Ergens 'hoop' ik eigenlijk een beetje dat uit de vruchtwaterpunctie blijkt dat het kindje sowieso geen kans maakt... dat wij die beslissing niet zelf hoeven te nemen, dat we niet ons hele leven blijven twijfelen of we het wel goed hebben gedaan.
Je zal het niet fout doen Flipje. Je

Houdt van dit kleine mannetje, en daarmee zal je iedere beslissing uit liefde voor hem maken.

Jij bent zijn moeder, dus jij voelt

Als

Beste wat nu goed is
quote:flipje2 schreef op 01 juni 2016 @ 15:34:

[...]

Het is zo moeilijk! Ergens 'hoop' ik eigenlijk een beetje dat uit de vruchtwaterpunctie blijkt dat het kindje sowieso geen kans maakt... dat wij die beslissing niet zelf hoeven te nemen, dat we niet ons hele leven blijven twijfelen of we het wel goed hebben gedaan.Begrijpelijk dat je die 'hoop' nu hebt. Ik zou 'm ook hebben in jouw geval denk ik, dat de keus al voor je gemaakt is door moeder natuur, maar de keuze die je nu maakt,als dit nodig blijkt, doe je met je volle verstand plus de adviezen van medici. De keus die je maakt is de juiste keus. Nergens voor nodig om jezelf daarmee te kwellen, je maakt die keus uit alle liefde!
Framboosje wat heb je dat mooi verwoordt!!!

Flipje natuurlijk hoop je op nog een wondertje en ik snap wat je bedoeld met je gezonde embryo'.. Van te voren is het allemaal zo makkelijk gezegt he maar als je voor een keuze staat is het zo moeilijk.. Als de uitslag bekend is en hij is negatief voor jullie hoop ik dat je deze keuze niet meer hoef te maken maar dat de artsen het al voor je doen . moeilijk allemaal
Baggal..bij trisomie 18 heeft het kind n heleboel serieuze afwijkingen en komt dan zeker in het 1e levensjaar al te overlijden...we hebben net n gesprek gehad in het ziekenhuis en daar werd al verteld dat we geen hoop moesten hebben en ons beter konden voorbereiden op het ergste...een vruchtwaterpunctie word dan gedaan ter bevestiging en dan kom je voor de moeilijke keuze te staan om het evt.te laten afbreken....
Rationeel zou ik -denk ik- proberen te handelen in het belang van het kindje. En dat kan inhouden de hardste en tevens allermoeilijkste beslissing nemen. Emotioneel weet ik het niet... Te meer nu zowel bij jou als Flipje jullie kinderen zo ontzettend gewenst zijn en je gewoon zo veel van/aan dat kleine mensje houdt/hecht.

Mooie woorden Frambloosje: sluit ik mij helemaal bij aan.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Sterkte vandaag Flipje. Hopelijk snel meer duidelijk voor jullie.
Flipje...Heel veel sterkte vandaag en ik denk aan je
Ik denk aan je Flipje...

Hoe heb je vannacht geslapen? Ik herken dat wel, heel vroeg wakker en dan na 1 sec komt dat besef dat je leven 1 grote nachtmerrie is.

Heel veel sterkte vandaag
Lieve Flip succes vandaag
sterkte Flipje

Wat een kutnieuws zeg
Thanks meiden, ik vind het heel eng. Hopelijk is het snel voorbij.
Zet m op meid, ik denk vandaag aan je
Sterkte Flipje ik Corina

Ik had ook een afwijkende combinatietest op basis van alleen de bloedwaarden. Vanwege een toch al gecompliceerde zwangerschap wilde ik zekerheid en heb ik direct een vlokkentest laten doen. Na 1.5 week kreeg ik te horen dat alles goed was. Heel veel sterkte in deze moeilijke tijd.
Heel veel sterkte vandaag Flipje. Denk aan je
Wat heftig... Sterkte...
Veel sterkte vandaag Flipje. Het is gewoon een oneerlijke rottijd.

Ik denk aan je.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Oh lieverd, het zal vast meevallen en ze zullen vast goed voor jullie zorgen nogmaals heel veel sterkte!
Sterkte met de punctie

En het wachten..

Zo naar..
Je bent veel in mijn gedachten Flip: helemaal vandaag...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Sterkte vandaag Flipje. Ook hier wordt aan je gedacht
Lieve Flipje,

Ik denk heel veel aan je. Ook vandaag weer, ik vind je zo moedig. Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt en ik duim stiekem toch nog op een wonder. Het is je zo gegund
Sterkte meid vandaag
Nou, het is achter de rug. De punctie zelf viel best mee, maar mentaal vond ik het erg zwaar. Ik heb mijn ogen dicht gedaan en rustig in een uit geademd, mijn vriend keek wel mee op de echo.

Er moest twee keer geprikt worden, de eerste keer was het kindje in de weg gaan liggen. De gynaecoloog heeft nog even gewacht of hij weet aan de kant zou gaan, maar hij ging er alleen nog maar meer voor liggen. Dus toen de naald er weer uit gehaald en opnieuw geprobeerd. Maar goed, dat viel op zich allemaal wel mee.

Toen nog even een kort gesprek gehad waar we ook vragen konden stellen. We hadden daar meteen al aan kunnen geven dat we de zwangerschap eventueel zouden willen afbreken, dan waren de 5 dagen bedenktijd meteen in gegaan. Maar daar hebben we het nog niet goed over gehad, dus dat hebben we niet gedaan. Dat kunnen we nu op ieder moment nog telefonisch doorgeven.
Hoelang moet je op de uitslag wachten flipje? Hebben ze dat aangegeven?

Ik heb net gesprek gehad over de uitslag en punctie van maandag....ze zeiden ook al je moet geen hoop meer hebben en het is het besteom de zwangerschap af te breken als de officiële uitslag er is... (de kans dat ze er naast zitten is heel erg klein werd mij verteld) ze laten vanaf vandaag al de wettelijke bedenktijd ingaan zodat als we de uitslag hebben en het is echt fout ik binnen 2 dagen al opgenomen word om te bevallen....

Dikke knuffel voor je flipje om deze lastige wachttijd door te komen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven