Stille geboorte
zondag 2 februari 2020 om 20:07
Dag lieve meiden,
Gisteren heb ik gehoord dat het kindje in mijn buik onverwacht overleden is. De verloskundige kon geen hartje vinden en op de echo in het ziekenhuis zagen ze helaas ook geen hartje meer. Morgen moet ik naar het ziekenhuis om de bevalling op te wekken. We hebben al contact gehad met een fotograaf en iemand die ons helpt met de begrafenis. Ik ben nu 35 weken zwanger, het is amper te beseffen. We hebben al twee dochters, die zijn nu bij opa en oma maar snappen heel goed dat er iets aan de hand is. Ze zijn 2 en 4. Misschien een stomme vraag, maar hebben jullie misschien tips hoe we de komende week afscheid kunnen nemen. We willen het graag een beetje klein houden.
Liefs.
Gisteren heb ik gehoord dat het kindje in mijn buik onverwacht overleden is. De verloskundige kon geen hartje vinden en op de echo in het ziekenhuis zagen ze helaas ook geen hartje meer. Morgen moet ik naar het ziekenhuis om de bevalling op te wekken. We hebben al contact gehad met een fotograaf en iemand die ons helpt met de begrafenis. Ik ben nu 35 weken zwanger, het is amper te beseffen. We hebben al twee dochters, die zijn nu bij opa en oma maar snappen heel goed dat er iets aan de hand is. Ze zijn 2 en 4. Misschien een stomme vraag, maar hebben jullie misschien tips hoe we de komende week afscheid kunnen nemen. We willen het graag een beetje klein houden.
Liefs.
ikeakrukje wijzigde dit bericht op 05-02-2021 06:13
0.00% gewijzigd
maandag 11 januari 2021 om 22:24
Dat trauma houd je nog wel even. Mijn eerste zwangerschappen gingen mis bij 5, 15 en 8 weken. Die van 15 weken was echt heftig, maar ik was er relatief nuchter onder. Dacht ik. Uit mijn vierde zwangerschap, die voor mij gelukkig na de eerste maanden niet stressvol was, werd een gezonde dochter geboren. Toen ik een maand of vier later ongesteld werd, schrok ik echt van het bloed. Ik moest toch wel even schakelen om me te realiseren dat het op dit moment niet erg was.
Gefeliciteerd met je zwangerschap, ik duim voor je!
Edit: Sorry, was even vergeten dat dit topic was gestart met een nog veel groter verdriet, namelijk het verlies van een voldragen kindje. Dát verlies heb ik niet hoeven meemaken. Ik denk dat je dat nooit helemaal te boven komt.
Gefeliciteerd met je zwangerschap, ik duim voor je!
Edit: Sorry, was even vergeten dat dit topic was gestart met een nog veel groter verdriet, namelijk het verlies van een voldragen kindje. Dát verlies heb ik niet hoeven meemaken. Ik denk dat je dat nooit helemaal te boven komt.
vrijdag 15 januari 2021 om 09:20
Superfijn!! De eerste stap is gezet.Ikeakrukje schreef: ↑14-01-2021 14:10Even kort, eerste echo net gehad met een kloppend hartje!!! 6 weken en een beetje nu![]()
dinsdag 26 januari 2021 om 06:25
Hallo lieve meiden, inmiddels op 8 weken en gisteren weer een echo gehad. Alles was zoals het zou moeten zijn. Zo fijn!!
Langzaam begin ik het een beetje te geloven. En ondanks dat ik de eerste week heeeeel spannend vond zit ik er nu best wel ontspannen bij. Krijg begeleiding in het ziekenhuis en bij de verloskundige dus dat is fijn. Nu beslissen wat we met de nipt test moeten doen. Vorige keer hebben we zonder nevenbeevindingen gedaan maar nu twijfel ik.
Het is nu bijna een jaar geleden dat we onze dochter verloren. We hebben met de kinderen besloten dat we haar verjaardag vieren. Ze hebben zelf allemaal leuke dingen bedacht (dat zij dan maar een klein cadeautje moeten krijgen en dat zij de baas zijn
) en dat voelt helemaal fijn. Ik heb zelf een paar dagen vrij genomen, ik wil haar een brief schrijven over het afgelopen jaar. Ook voor mijn andere meiden een mooie manier om hun iets terug te geven.
Liefs
Langzaam begin ik het een beetje te geloven. En ondanks dat ik de eerste week heeeeel spannend vond zit ik er nu best wel ontspannen bij. Krijg begeleiding in het ziekenhuis en bij de verloskundige dus dat is fijn. Nu beslissen wat we met de nipt test moeten doen. Vorige keer hebben we zonder nevenbeevindingen gedaan maar nu twijfel ik.
Het is nu bijna een jaar geleden dat we onze dochter verloren. We hebben met de kinderen besloten dat we haar verjaardag vieren. Ze hebben zelf allemaal leuke dingen bedacht (dat zij dan maar een klein cadeautje moeten krijgen en dat zij de baas zijn

Liefs
dinsdag 26 januari 2021 om 10:23
Ikeakrukje, wat ontzettend fijn dat de echo goed was. Kan me niet voorstellen hoe dubbel deze dagen voor je moeten zijn, met de verjaardag van je dochter die nadert. Goed dat jullie het samen vieren, en dat je tijd neemt voor jezelf de komende tijd. Ik wens je een fijne zwangerschap en een gezond, gelukkig kindje. Het is je enorm gegund ♡
woensdag 27 januari 2021 om 12:31
Mag ik jullie om advies vragen? Ik heb dit topic gevolgd en het heeft me erg geraakt. Helaas is dit nu in mijn omgeving iemand overkomen. Nu wil ik iets van me laten horen maar ik vind het best moeilijk waar ik goed aan doe.
Nu denk ik aan een kaart om mee te beginnen, maar wat steeds door mijn hoofd gaat is hoe meerdere van jullie schreven dat niemand je feliciteerde met de geboorte... maar het voelt ook alsof dat totaal ongepast kan zijn. Ik dacht aan 1 kant soort felicitatie, andere kant condoleance.
Wat denken jullie? Doen? Niet doen? Anders? Ik hoor heel graag jullie advies hierin.
Nu denk ik aan een kaart om mee te beginnen, maar wat steeds door mijn hoofd gaat is hoe meerdere van jullie schreven dat niemand je feliciteerde met de geboorte... maar het voelt ook alsof dat totaal ongepast kan zijn. Ik dacht aan 1 kant soort felicitatie, andere kant condoleance.
Wat denken jullie? Doen? Niet doen? Anders? Ik hoor heel graag jullie advies hierin.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
woensdag 27 januari 2021 om 13:01
Hi LunchLover,
Wat naar dat iemand in je omgeving dit ook mee maakt, het is zo verdrietig.
En het is echt heel fijn als je van mensen om je heen een lief berichtje krijgt.
Ik vond het persoonlijk fijn om ook gefeliciteerd te worden, ik was toch echt moeder geworden. Dat is misschien voor iedereen anders maar het dubbel erop zetten dus eerst feliciteren en daarna condoleren vond ik erg fijn.
En het is al heel erg lief als je merkt dat mensen aan je denken en met je meeleven.
Een gedichtje erop kan ook mooi zijn. En misschien een tipje mocht je wat meer willen sturen (bloemetje o.i.d.) wij kregen zoveel bloemen dat we vazen tekort kwamen. En dan is de week erop alles tegelijk weg. Dus een bloemenbon om dan nog wat te halen vind ik ook wel een goede, dan houden ze iets tegoed.
Sterkte!
En het is echt heel fijn als je van mensen om je heen een lief berichtje krijgt.
Ik vond het persoonlijk fijn om ook gefeliciteerd te worden, ik was toch echt moeder geworden. Dat is misschien voor iedereen anders maar het dubbel erop zetten dus eerst feliciteren en daarna condoleren vond ik erg fijn.
En het is al heel erg lief als je merkt dat mensen aan je denken en met je meeleven.
Een gedichtje erop kan ook mooi zijn. En misschien een tipje mocht je wat meer willen sturen (bloemetje o.i.d.) wij kregen zoveel bloemen dat we vazen tekort kwamen. En dan is de week erop alles tegelijk weg. Dus een bloemenbon om dan nog wat te halen vind ik ook wel een goede, dan houden ze iets tegoed.
Sterkte!
woensdag 27 januari 2021 om 13:05
Oh Ikea ik dacht dat ik al had gereageerd, want ik lees bijna dagelijks op het forum maar dat is dus niet, sorry!
Wat bijzonder, gefeliciteerd met dit mooie nieuws! En wat fijn dat de echo zo goed was! Mooi ook om de dag van je dochter samen met je gezin te 'vieren' en bij haar stil te staan. Ik wens jullie een hele liefdevolle dag samen en veel geluk!
Wat bijzonder, gefeliciteerd met dit mooie nieuws! En wat fijn dat de echo zo goed was! Mooi ook om de dag van je dochter samen met je gezin te 'vieren' en bij haar stil te staan. Ik wens jullie een hele liefdevolle dag samen en veel geluk!
woensdag 27 januari 2021 om 13:11
Gember1 schreef: ↑27-01-2021 13:01Hi LunchLover,
Sterkte!
Bedankt voor je reactie. Dat van de vele bloemen dat had ik ook al bedacht. Maar een bon sturen is wel een goede. Ik dacht idd ze zullen nu wel mega veel bloemen krijgen al.
Ik merk dat ik het best zwaar vind om te bedenken wat er op de kaart moet komen. En ik kan niet naar een kaartwinkel. Online via greetz voelt minder persoonlijk. Maar dat moet dan maar. Ik ben meer van de geschreven kaarten.
Gedichtje is ook goed idee. Ik ga er even op puzzelen. Is er nog iets anders wat je gestuurd had willen krijgen? Ze wonen te ver om iets te brengen, buiten de maatregelen enzo natuurlijk. Maar ik kan niets anders bedenken dan bloemen.
woensdag 27 januari 2021 om 13:19
De albert heijn heeft ook kaarten, ontdekte ik afgelopen week toen ik ook voor een minder prettige gelegenheid toch een handgeschreven kaartje wou sturen. Aanbod is niet reuze, maar in 'mijn' filiaal waren ook een paar neutrale.LunchLover schreef: ↑27-01-2021 13:11Bedankt voor je reactie. Dat van de vele bloemen dat had ik ook al bedacht. Maar een bon sturen is wel een goede. Ik dacht idd ze zullen nu wel mega veel bloemen krijgen al.
Ik merk dat ik het best zwaar vind om te bedenken wat er op de kaart moet komen. En ik kan niet naar een kaartwinkel. Online via greetz voelt minder persoonlijk. Maar dat moet dan maar. Ik ben meer van de geschreven kaarten.
Gedichtje is ook goed idee. Ik ga er even op puzzelen. Is er nog iets anders wat je gestuurd had willen krijgen? Ze wonen te ver om iets te brengen, buiten de maatregelen enzo natuurlijk. Maar ik kan niets anders bedenken dan bloemen.
woensdag 27 januari 2021 om 13:21
Je zou ook eens kunnen kijken bij de kaartjes van Jip, of bij Vlinderkusje. Die heeft alleen maar spulletjes voor dit soort dingen. En droogbloemetjes vond ik trouwens ook mooi, die staan hier nog steeds. Je hebt er ook waarbij je een kaartje of een kaarsje in de houder kan zetten. Kunnen ze dan eventueel het kaartje van de baby bij zetten.
woensdag 27 januari 2021 om 13:44
Daar heb ik ook gekeken idd. Maar echt bijna niets meer te krijgen. Alleen huwelijk en verhuizingen en gefeliciteerd met baby kaarten

woensdag 27 januari 2021 om 13:45
Gember1 schreef: ↑27-01-2021 13:21Je zou ook eens kunnen kijken bij de kaartjes van Jip, of bij Vlinderkusje. Die heeft alleen maar spulletjes voor dit soort dingen. En droogbloemetjes vond ik trouwens ook mooi, die staan hier nog steeds. Je hebt er ook waarbij je een kaartje of een kaarsje in de houder kan zetten. Kunnen ze dan eventueel het kaartje van de baby bij zetten.
Oh briljant! Dat heb ik ooit eens naar een zieke vriendin gestuurd. Ja dat moet het worden. Droogbloemen. Supertip! Die kaart-merken ga ik ook bekijken. Dank je!
woensdag 27 januari 2021 om 14:29
Ik vind de gedichtjes van Lentezoet erg mooi. Bijvoorbeeld "leeg" of "verdriet".
Ik heb een vriendin een pakketje gestuurd. Daar zat in:
Herinneringsboek genaamd "Voor altijd in ons hart"
Chocolade.
Kaarshouder voor bij graf.
En een thuisbezorgd bon.
Je zou ook iets kunnen laten maken met geboortekaartje. Of teddybeer van een boxpakje ofzo.
Sterkte!
Ik heb een vriendin een pakketje gestuurd. Daar zat in:
Herinneringsboek genaamd "Voor altijd in ons hart"
Chocolade.
Kaarshouder voor bij graf.
En een thuisbezorgd bon.
Je zou ook iets kunnen laten maken met geboortekaartje. Of teddybeer van een boxpakje ofzo.
Sterkte!
..
woensdag 27 januari 2021 om 16:07
woensdag 27 januari 2021 om 17:09
Lieve lunchlover, alle teksten die recht uit het hart kwamen vond ik prachtig. Dan zijn er geen verkeerde keuzes. Bij dit nieuws merk je dat anderen ook heel erg geraakt zijn. Ik kon me heel goed voorstellen dat mensen niet wisten wat ze moesten zeggen of schrijven. Want wat moet je zeggen? Het fijnst vond ik dan dat mensen dat gewoon zeiden. En nooit zal ik vergeten een moeder van school die met een pan pasta aan de deur kwam. Zo dapper en stoer vond ik dat. Dus doe gewoon wat je goed acht. Sterkte!
vrijdag 29 januari 2021 om 08:52
Ik vind je een super vriendin om hier zo over na te denken.LunchLover schreef: ↑27-01-2021 16:07Nou, het is gelukt. Heb een vaas met droogbloemen en een gedichtenbundel gekozen. Mooie kaart erbij. Ik heb mijn best gedaan op de tekst. Het was 1 van de moeilijkste kaarten die ik ooit heb geschreven. Hopelijk waren mijn keuzes de juiste.
![]()
Alles wat vanuit je hart komt, kan niet fout gaan.
Weet nog dat we een kaart kregen met de tekst:
Hier ligt de kaart dan al een poosje voor me, en ik weet echt niet wat ik erop moet schrijven.
We denken elke dag aan jullie.
Dat vond ik toen zo mooi.
C'est la vie
dinsdag 2 februari 2021 om 07:13
Lieve meiden,
vandaag is het precies een jaar geleden dat we het nieuws kregen dat ons meisje niet meer in leven was. Ik probeer me de dag voor de geest te halen.
Ik weet nog dat we die ochtend nog lekker in bed lagen en eerst rustig koffie dronken voordat ik de verloskundige belde. Ik had zo'n geen idee dat het zo mis was. We namen de meiden mee en toen ze op zoek ging naar het hartje en mijn pols pakte wist ik eigenlijk al genoeg.
Met zijn allen in de auto naar het ziekenhuis en toen dat moment met al die artsen om me heen, de echo over mijn buik en niemand die het durfde te zeggen tot ik zelf zei: "Het is niet goed hè?" Die uitgestreken gezichten boven me, ik zal ze nooit vergeten.
Opa en oma gebeld die de meiden meenamen die dondersgoed in de gaten hadden dat het helemaal mis was. Hartverscheurend was het. De liefste verpleegkundige die op de achtergrond alles voor me regelde en die de dagen erna me er doorheen hielp. Ik ben haar eeuwig dankbaar voor haar steun en stille hulp.
We moesten gewoon naar huis, met die dikke stille buik. Alsof er niets gebeurd was die ochtend. Het dekentje kregen we mee dat we na haar geboorte om haar heen zouden wikkelen. Ik heb er die nacht mee geslapen, om haar mijn geur mee te geven, zoals mijn meisjes ook zo fijn vonden toen ze zo klein waren.
Die dag spraken we al met de uitvaart verzorgster. Waar moet je aan denken, wat kan er allemaal? Het was fijn me een beeld te vormen van wat er ging komen. En ik opende dit topic als uitlaatklep en om steun te zoeken.
Die avond aten we friet voor de tv en keken naar reizen waes zoals we altijd deden op zondag. Het gaf een soort vertrouw gevoel. Maar mijn buik voelde strak en stil en koud. En mijn hoofd deed pijn van het janken.
Ik belde met mijn zusje die hoogzwanger was en mijn beste vriendin die ongeveer gelijk met mij was uitgerekend. En mijn vadertje. Hoe ik het hun heb kunnen vertellen weet ik niet meer.
Ik ben nog in bad geweest en heb foto's gemaakt van mijn buik. Pakte mijn koffer want de volgende dag moest ik naar het ziekenhuis om te gaan bevallen. Een enorme berg waar ik niet overheen kon kijken, want hoe kon je dat nou van een vrouw vragen. Die nacht sliep ik onrustig met het dekentje tegen mij aangeklemd. Het enige wat ik nog voor mijn meisje kon doen. Bang en onzeker over wat mij te wachten stond.
vandaag is het precies een jaar geleden dat we het nieuws kregen dat ons meisje niet meer in leven was. Ik probeer me de dag voor de geest te halen.
Ik weet nog dat we die ochtend nog lekker in bed lagen en eerst rustig koffie dronken voordat ik de verloskundige belde. Ik had zo'n geen idee dat het zo mis was. We namen de meiden mee en toen ze op zoek ging naar het hartje en mijn pols pakte wist ik eigenlijk al genoeg.
Met zijn allen in de auto naar het ziekenhuis en toen dat moment met al die artsen om me heen, de echo over mijn buik en niemand die het durfde te zeggen tot ik zelf zei: "Het is niet goed hè?" Die uitgestreken gezichten boven me, ik zal ze nooit vergeten.
Opa en oma gebeld die de meiden meenamen die dondersgoed in de gaten hadden dat het helemaal mis was. Hartverscheurend was het. De liefste verpleegkundige die op de achtergrond alles voor me regelde en die de dagen erna me er doorheen hielp. Ik ben haar eeuwig dankbaar voor haar steun en stille hulp.
We moesten gewoon naar huis, met die dikke stille buik. Alsof er niets gebeurd was die ochtend. Het dekentje kregen we mee dat we na haar geboorte om haar heen zouden wikkelen. Ik heb er die nacht mee geslapen, om haar mijn geur mee te geven, zoals mijn meisjes ook zo fijn vonden toen ze zo klein waren.
Die dag spraken we al met de uitvaart verzorgster. Waar moet je aan denken, wat kan er allemaal? Het was fijn me een beeld te vormen van wat er ging komen. En ik opende dit topic als uitlaatklep en om steun te zoeken.
Die avond aten we friet voor de tv en keken naar reizen waes zoals we altijd deden op zondag. Het gaf een soort vertrouw gevoel. Maar mijn buik voelde strak en stil en koud. En mijn hoofd deed pijn van het janken.
Ik belde met mijn zusje die hoogzwanger was en mijn beste vriendin die ongeveer gelijk met mij was uitgerekend. En mijn vadertje. Hoe ik het hun heb kunnen vertellen weet ik niet meer.
Ik ben nog in bad geweest en heb foto's gemaakt van mijn buik. Pakte mijn koffer want de volgende dag moest ik naar het ziekenhuis om te gaan bevallen. Een enorme berg waar ik niet overheen kon kijken, want hoe kon je dat nou van een vrouw vragen. Die nacht sliep ik onrustig met het dekentje tegen mij aangeklemd. Het enige wat ik nog voor mijn meisje kon doen. Bang en onzeker over wat mij te wachten stond.
dinsdag 2 februari 2021 om 12:13
Ach lieve Ikea krukje...
Wat ontzettend hartverscheurend. En wat een achtbaan van emoties: de ene dag uitkijken naar haar komst en de andere dag horen dat haar leven is gestopt. Voor altijd jullie derde kindje en nu een vierde op komst... Wens je heel veel sterkte vandaag
. Liefs uit London, Baggal

A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.