Uitgerekend begin december 2017!

03-04-2017 11:41 1959 berichten
Dit topic is voor iedereen die is uitgerekend begin december 2017!

Inloggegevens om zelf de tabel aan te passen:
\
Naam Leeftijd (v/m) Kindje Uitgerekend Geslacht Bijzonderheden
Bessie2017 29/33 Eerste 3 december Jongen! :love: Bevallen op 19 oktober! :heart:
ElCid79 37/38 Tweede 26 november Jongen! :love: Bevallen op 27 november! :heart:
Mevrouw85 3 december Jongen! :love: Bevallen op 28 november! :heart:
MevrouwTomatensoep 32/24 Eerste 10 december Jongen! :love: Bevallen op 1 december! :heart:
Kaartje1 26/26 Eerste 2 december Meisje! :love: Bevallen op 1 december! :heart:
mycupoftea 26/31 Eerste 30 november Meisje! :love: Bevallen op 2 december! :heart:
Sleutels Derde 12 december Meisje! :love: Bevallen op 3 december! :heart:
Lentegroetjes 26/28 Eerste 3 december Meisje! :love: Bevallen op 7 december! :heart:
fritzzz 28/30 Eerste 10 december Meisje! :love: Bevallen op 10 december! :heart:
Marilynne 28/32 Eerste 6 december Meisje! :love: Bevallen op 13 december! :heart:
VashtaNerada 36/37 Eerste 1 december Jongen! :love: Bevallen op 16 december! :heart:
-cactus- Tweede 6 december Jongen! :love: Bevallen op 20 december! :heart:
:hug: evw1984, florence13, steenbok1724 & Arinna
anoniem_63aeb44a34c39 wijzigde dit bericht op 30-12-2020 10:30
85.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@mevrouwtomaat ik heb wel eens gehoord van een sprongetje maar wat is het precies? Ik kan mij indenken dat het vermoeiend is. Veel in de draagzak?
kaartje1 schreef:
03-01-2018 06:05
@mevrouwtomaat ik heb wel eens gehoord van een sprongetje maar wat is het precies?
Het is een theorie van de schrijvers van het boek "Oei, ik groei", dat baby's/kinderen om de zoveel tijd een ontwikkelings'sprong' maken, welke gepaard gaat met bepaald gedrag of gedragsveranderingen.

De theorie is niet geheel zonder controverse, overigens, sommigen vinden dat het klopt en anderen.. nouja, niet :P

Ikzelf ben een beetje van beide kampen. Ik vind dat er inderdaad momenten zijn van hele snelle ontwikkelingen, maar heb daar -bij onze eerste- nooit echt bepaald gedrag aan kunnen koppelen. Maar dat hoeft niets te zeggen, natuurlijk, n=1.
Ook denk ik dat sommige ontwikkelingen geleidelijker zijn dan een hele snelle 'sprong'.

Er worden ook een aantal aannames in het boek gedaan die gewoon niet te controleren zijn (dingen als "de baby is nu X weken oud, hij voelt zich nu Y en denk na over dingen zoals Z").

Dat gezegd hebbende vind ik het boek "Oei, ik groei" nog steeds heel interessant, heb hem hier gewoon in de kast staan. En als je hem met gezonde skepsis in het achterhoofd leest is het nog steeds een waardevol boek dat inzicht geeft in de ontwikkeling van je baby.

Dat vind ik ervan in ieder geval :)

======================================

Hier weer een doorslaapnachtje gehad. In de afgelopen nachten is driekwart van de nachten doorslapen geweest, dus sommige nachten nog een nachtvoeding. Een fijne ontwikkeling!
Helaas heeft mijn dochter besloten om meerdere keren per nacht wakker te worden om mij te roepen, dus van doorslapen voor mij komt helaas niets.

De kerstboom is gisteren ook het huis uit gegaan en nu is er eindelijk plek in de woonkamer voor de box. Gisteravond in elkaar gezet, vandaag maar even kleedjes erin, mobiel eraan, etc.

Ik hoop dat Alex zich in de box minder eenzaam voelt dan op de bank en wat minder aanhankelijk gaat zijn.
Het gekke is, dat als het slaaptiujd is, hij geen enkel probleem heeft met in z'n bedje slapen en alleen roept als-ie honger heeft (of de af en toe onvermijdelijke doorlekkage). Maar in de huiskamer is dat een heel ander verhaal, dan wil-ie er echt 'bij zijn'.
elcid79 schreef:
03-01-2018 10:03
Het gekke is, dat als het slaaptiujd is, hij geen enkel probleem heeft met in z'n bedje slapen en alleen roept als-ie honger heeft (of de af en toe onvermijdelijke doorlekkage). Maar in de huiskamer is dat een heel ander verhaal, dan wil-ie er echt 'bij zijn'.
vraagje aan iedereen: wat is slaaptijd bij jullie? leggen jullie je baby op vaste tijden in bed? bieden jullie bepaald ritme/regelmaat aan? bij ons komt dit er nog niet echt van. mede ook door kraambezoek, dan is het toch leuker als ze niet in dr bed ligt. maar komt ook omdat ik zelf nog geen enkele regelmaat heb... ik zit er wel over na te denken wat meer vast ritme aan te houden maar weet niet zo goed of het uberhaupt gaat werken ook?
.
marilynne wijzigde dit bericht op 03-01-2018 14:25
Reden: dubbel
99.74% gewijzigd
@elcid bedankt voor je uitleg over sprongetje.

@maryline hier dezelfde vraag. Ook hier nog geen vaste ritme qua slapen. Dochter heeft elke dag een ander ritme.
Ik volg haar nu. Dochter slaapt overdag beneden in de kinderwagenbak. 's avonds vanaf 22:30-23:30 in de wieg tot volgende ochtend 08:30. (Wel met 3 voedingen tussendoor). Eerder op bed leggen 's Avonds heeft tot op heden geen effect gehad.
@marylenne hier ook nog niet zo heel veel ritme. Overdag slaapt ze beneden in de wandelwagenbak. Dat is van pakweg 12-22.00. De overige slaapjes in de wieg boven. Ze komt op dit moment ongeveer 7x per dag voor een fles.
We altijd hetzelfde qua volgorde: schone luier, fles, even knuffelen en weer naar bed.
Dan hebben we altijd nog het wakkere uurtje. S ochtends rond 10 uur en s avonds rond 20 uur.
Ik hou haar met visite wel beneden. Vind ik wel zo gezellig. Die mensen komen immers om haar te zien.
Ook hier nog niet echt een ritme. Vind ik nog niet zo erg. Hij komt overdag ongeveer elke 3 uur voor een voeding, dan verschonen we zijn luier en daarna hebben we even knuffeltijd. Dan wikkelen we hem in en leggen hem in zijn nestje of in zijn bed, net wat uitkomt. De ene keer slaapt hij dan twee uur de andere keer korter. 'S nachts leggen we hem in zijn bedje maar ook daarbij hebben we geen vaste tijden. Overdag slaapt hij ook nog regelmatig even op mij.

@Elcid ik weet ook niet of ik alles klakkeloos geloof. Ik vind het wel fijn om te zien dat er meer babies zijn die tussen 4 en 5 weken wat meer hangen en piepen en de globale omschrijving van het boek zie ik ook wel gebeuren, dat hij nu meer contact maakt bijvoorbeeld. Maar natuurlijk is het ook grotendeels speculatie en ervaringen van een aantal mensen en zeker niet 'de norm'.
Natte tosti..
Hier begint het ritme steeds meer te komen. Ze geeft zelf wanneer ze honger heeft en dat is redelijk stipt om de 4 uur. De nacht zorgt er alleen voor dat het toch steeds net weer even anders is. Soms komt ze na 6 uur, maar soms ook na 4 of 5 uur. Ze is in de avond laat het meest wakker en onrustig en dat was in de buik ook zo. Dat probeer ik nu ze overdag ook steeds meer wakker is een beetje om te gooien. Gisteren was dat gelukt. Heel fijn hoor dat ze uitslaapt tot 11 uur maar als we straks weer werken is dat helemaal niet fijn. Dan heb ik liever dat ze in de avond slaapt en in de ochtend om een uur of 7 wakker is. Als ik zelf weer werk komt het ritme ook vanzelf weet ik uit ervaring.

Verder is ze super zoet. Huilt alleen als er echt iets is dus dan kunnen we het ook oplossen en dan is het weer goed. Hopelijk blijft ze zo makkelijk❤️
Leuk om te lezen hoe het ritme bij iedereen is. Baby's van deze leeftijd laten zich nog niet zo sturen zo te lezen.

Gisteren met dochter naar cb geweest. Ze weegt nu 4200gram en 54cm. Zo'n 800 gram boven geboorte gewicht! Gaat mooi. Morgen dochter alweer 5 weken oud. Wat vliegt die tijd toch. Maar genieten doe ik zeker wel😁.
Wij gaan maandag naar de cb-arts voor de eerste keer, ben benieuwd hoeveel hij nu weegt! Zag gister bij het badderen dat hij wel echt goed spekjes aan het krijgen is. Fijn, want hij had echt niet veel te missen.

Heb wel een beetje een dubio over het inwikkelen, hij slaapt eigenlijk niet als we zijn armen vrij laten maar hij moet ook wel echt even huilen als we hem inwikkelen. Het voelt nu een beetje als kiezen tussen twee kwaden.
Natte tosti..
Wij hebben haar vannacht in de puckababy piep slaapzak laten slapen. Wat een verademing. Eerder waaide ze zichzelf wakker met haar armpjes. En nu wel iets tegenstribbelen bij aandoen maar met 10 minuten slaapt ze rustig in. Wij hadden dus ook een rustige nacht!

Mevrouwtomatensoep misschien voor jullie ook een idee? Op marktplaats staan er genoeg tweedehands te koop.
@mevrouwtomaat ik wou ook tip geven over de puck a baby. Armpjes zitten dan niet super strak. Wie weet vind je zoon dat wel heel prettig.
Op YouTube is week een filmpje te vinden.

@Frittz gaat het nu goed met het gewicht van je dochter?
Vorige week donderdag is ze voor het laatst gewogen, ik ga maandag weer naar het cb met haar.
Ze drinkt wel stukken beter sinds vorige week met een grotere speen. Dus ik verwacht dat ze wel goed aankomt.
Overigens zit de kleding maat 50 nog wel prima, dus heel hard groeit ze denk ik niet.
Goeie tip Fritzzz van de puckababy slaapzak. Ik heb meteen op marktplaatst gekeken en er een gevonden. Nog nieuw in doos en om de hoek hier. Dus ik ga hem zo ophalen. Denk dat het voor ons meisje ook heel fijn zal zijn.
Marilynne schreef:
03-01-2018 14:24
vraagje aan iedereen: wat is slaaptijd bij jullie? leggen jullie je baby op vaste tijden in bed? bieden jullie bepaald ritme/regelmaat aan? bij ons komt dit er nog niet echt van. mede ook door kraambezoek, dan is het toch leuker als ze niet in dr bed ligt. maar komt ook omdat ik zelf nog geen enkele regelmaat heb... ik zit er wel over na te denken wat meer vast ritme aan te houden maar weet niet zo goed of het uberhaupt gaat werken ook?
We laten ons heel erg leiden door de baby, zijn nog geen ritme of dingen aan het 'opleggen', al willen we daar wel wat meer eme beginnen.
Alex bepaalt wanneer hij eet en wanneer hij slaapt.

Alex slaapt uit zichzelf van ongeveer 23:00 tot 07:00, zoiets.
Soms slaapt-ie door, soms een nachtvoeding en heel soms nog twee.

We proberen de laatste tijd wel bij z'n laatste voeding van de dag (ergens tussen 22 en 23) wel extra veel aan te bieden, zodat-ie een goed vol buikje heeft voor de nacht. Maarja, zo'n baby bepaald zelf wel wanneer hij genoeg heeft ;)

Maar overdag is er niet echt helemaal geen ritme, hij eet en slaapt wanneer hij wil.
MevrouwTomatensoep schreef:
04-01-2018 20:24
Wij gaan maandag naar de cb-arts voor de eerste keer, ben benieuwd hoeveel hij nu weegt!
Wij mogen ook maandag voor de eerste keer naar het CB. Ben ook heel benieuwd hoeveel hij aangekomen is sinds de geboorte.

Ik heb wel een kofferweegding waar ik hem mee weeg (opengeknipte plastic tas, met hydrofieldoek, baby erin en dan aan de weeghaak).
Maar weet niet hoe precies dat is.

Volgens de kofferweegschaal zit Alex nu op 5.9Kg. Ben benieuwd wat er maandag uitkomt :)
5.9? Jeetje! Ik denk hier maximaal 4.5 maar eerder 4. Zoon was wel een ukje en begint nu pas goed te drinken.

Puckababy heb ik al wel eens over gehoord, heb zojuist een bod gedaan op een van marktplaats.
Natte tosti..
Ik las ook net 5,9kg. Grote jongen dan elcid. Hier afgelopen woensdag 4200gram (3400gram geboorte).

Mevrouwtomatensoep hoe groot was jou zoontje bij geboorte?
@fritzz fijn dat er nu goed gedronken word! Maandag hoor je het wel😀. Ik ben ook wel benieuwd. Hier is maatje 50 echt te klein. Dochter is nu 54cm dus dan zit je wel in 56.
MevrouwTomatensoep schreef:
06-01-2018 21:29
5.9? Jeetje! Ik denk hier maximaal 4.5 maar eerder 4. Zoon was wel een ukje en begint nu pas goed te drinken.
kaartje1 schreef:
06-01-2018 21:55
Ik las ook net 5,9kg. Grote jongen dan elcid. Hier afgelopen woensdag 4200gram (3400gram geboorte).
Hij was ook flink bij geboorte, 4750 gram(!)
@elcid ja dat zou het best kunnen. Grappig die verschillen in gewicht en lengte. Kan zo 2kg verschillen.

Hoe slapen jullie baby's 's nachts. Hier een dochter die vanacht van 02:30 tot 05:30 wakker was. Heeft zij echt vaker. Meer mensen last van? Nog tips? Ik probeer wel echt zo weinig mogelijk aandacht te schenken. Ligt uit weinig praten zodat verschil tussen dag en nacht duidelijk is.
Alex slaapt soms door, maar meestal niet.
Afgelopen nacht van 00:30 tot 8:30 geslapen.

Maar vaak zat nog 1 of soms 2 keer wakker. Gelukkig niet 3 uur lang, zoals bij jou, kaartje1, meestal een half á heel uurtje.
Ik geef hem dan de fles terwijl ik een aflevering Game of Thrones kijk (was ik nog niet aan begonnen, en dacht: Die nachtvoedingen zijn daar perfect voor).
Na de fles valt-ie weer in slaap en leg ik hem op bed.

Maar overdag is hij ook heel veel wakker. Niet altijd even handig, gezien hij ook nogal aandachtbehoeftig is, dus het belemmert me behoorlijk in mijn doen en laten, zit soms lange tijden met de baby op de arm.
Nu is mijn vrouw er natuurlijk ook nog, maar zij moet om de drie uur kolven, dus dat zorgt ervoor dat zij ook weinig kan doen.
Dus het is hier regelmatig dat onze dochter (peuter) iets wil, mijn vrouw niets kan omdat ze aan het kolven is en ik met Alex op de arm dan moet regelen wat mijn dochter op de moment wil. Een beetje jongleren dus ;-)

Ik/we doen er verder niets aan, qua slaaptrainen ofzo. Overdag is hij beneden in de box (of dus meestal in onze armen) en 's nachts ligt hij in z'n bedje.
We hebben nog geen vaste tijden dat we hem op bed leggen, meestal wachten we tot z'n laatste voeding tot we zelf naar bed gaan, maar soms is dat dus best laat, zoals gisteren.
Ik was best moe, maar hij sliep pas om 00:30. Gelukkig daarna dus wel een goede nacht gehad.
Kaartje onze dochter is veel wakker tussen 22 en 01.30 uur. En toch is dat ook het ritme wat zij in mijn buik had. Ik probeer nu ritme erin te brengen door op vaste tijden op te staan en naar beneden te gaan. Dat is deze week redelijk hetzelfde rond 09.00, 09.30 uur. Dan geef ik die voeding ook beneden. Dan blijven we ook beneden. Zij in dr stoeltje en ik ga dan eten en de vaatwasser legen en beetje opruimen indien nodig. Dan ligt ze tevreden om dr heen te kijken. Daarna gaan we om een uur of 11 weer naar boven en ga ik de was doen en ligt zij op bed en valt ze weer in slaap. Soms met een beetje gehuil vooraf maar dan laat ik dr gewoon even huilen. Dan kleed ik me om/douchen. En daarna ga ik haar omkleden/bad. Daarna weer naar beneden samen en na haar middagvoeding gaan we meestal naar buiten/boodschappen doen. Of van de week was ik langs een vriendin. Of ga wandelen of met vriend naar het centrum. Als ik weer thuis ben is het meestal tijd weer voor haar voeding of en gaan we koken. En deze tijd en de avond slaapt ze veel tot 22 uur en dan is ze het meest actief. Denk dat als ik weer ga werken en ze meer wakker wordt dat het wel gaat veranderen. Dan veranderd dat hele soort van ritme wat we nu hebben natuurlijk ook weer.

Ik ben al 2x in de avond weer gaan sporten. Conditie viel me niet tegen. Heerlijk weer!
kaartje1 schreef:
06-01-2018 21:55

Mevrouwtomatensoep hoe groot was jou zoontje bij geboorte?
Die was aan de kleine kant; 3024 gram. In het begin waren zijn armpjes en beentjes ook echt sprietjes, nu begint hij er een beetje kussentjes op te krijgen :heart:
Natte tosti..
Nou, meneer is meer dan een kilo aangekomen! 4280 gram weegt hij nu en hij is 54,9 cm. Voorlopig hoef ik me dus geen zorgen te maken of hij genoeg binnenkrijgt...
Natte tosti..
Mijn dochter was in 10 dagen 225 gram gegroeid, dus ook wij zijn tevreden. Ze groeit niet zo hard denk ik als veel baby’s die borstvoeding krijgen. Maar dat geeft niet, het is een alerte baby met genoeg plas en poep luiers.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven