Vagina na bevalling.

16-10-2016 21:11 104 berichten
Lieve dames,

Ik heb een schaamteloos vraagje.

Is je geboortekanaal echt uitgelubberd na je bevalling of schiet het wel weer terug in model?
Alle reacties Link kopieren
Na de eerste met een knip, wel weer als voorheen. Na de tweede ( dramatische bevalling ) helaas niet meer.
quote:lionlily schreef op 16 oktober 2016 @ 21:25:

Bij mij helaas niet meer de oude. Ik heb door subtotaalruptuur, vaginaruptuur, labiaruptuur en cervixruptuur, bijna volledig van zowel voor als achter uitgescheurd, een soort labiareconstructie gekregen. De buitenkant is zeker mooier geworden, maar ik ben erg strak gehecht, niet prettig. De vaginaopening ging eerst over in het perineum zoals gebruikelijk maar nu is het zo strak dichtgemaakt dat er deels een afsluiting is. Dit wordt waarschijnlijk nog hersteld maar ik moet er even niet aan denken. Seks is daardoor ook lastig.Jeetje, wat heftig. Hoe heeft dat allemaal kunnen gebeuren? Had je zo'n groot kind?
quote:Sophiever schreef op 16 oktober 2016 @ 21:21:

Lieve dames, ik ben blij dat jullie mijn vraag serieus nemen. Ik ben heel bang en benieuwd wat ervan overblijft. Ik kan het me zo moeilijk voorstellen dat alles weer in model komt als er eenmaal een kind uit gekomen is.Lieve schat, hier is een vrouwenlijf voor gemaakt. Heus.
Ik ben verkeerd gehechr na een knip. Nee het is zeker niet meer wat het geweest is.
Mijn buik en borsten zijn ook weer zoals voorheen. Alleen littekens op mijn buik van spoedoperatie bbz. Is mijn karma weer in balans
quote:MinkeDeWit schreef op 16 oktober 2016 @ 21:29:

[...]

Jeetje, wat heftig. Hoe heeft dat allemaal kunnen gebeuren? Had je zo'n groot kind?Nee, een heel gemiddeld kind. Maar helaas een stortbevalling van 3,5 uur met vanaf het begin persweeën. Mijn lijf kon het niet bijbenen.
quote:Principe-Prinses schreef op 16 oktober 2016 @ 21:31:

[...]

Lieve schat, hier is een vrouwenlijf voor gemaakt. Heus.Lees mijn bericht eens. Het gaat echt niet altijd goed. En dat is niet om to bang te maken maar om wel realistisch te blijven.
quote:Principe-Prinses schreef op 16 oktober 2016 @ 21:31:

[...]

Lieve schat, hier is een vrouwenlijf voor gemaakt. Heus.Ik weet dat het allemaal wel lukt maar ik onderschat het zwangerschap dus waarschijnlijk ook de gevolgen van een bevalling.
9 van de tien keer komt het gewoon weer goed. Bovendien kun je er weinig aan doen; kind zal er toch uitmoeten ;)
Een dag niet genoten is een dag niet geleefd.
Ik vind de meeste reacties best bemoedigend.
quote:Sophiever schreef op 16 oktober 2016 @ 21:21:

Lieve dames, ik ben blij dat jullie mijn vraag serieus nemen. Ik ben heel bang en benieuwd wat ervan overblijft. Ik kan het me zo moeilijk voorstellen dat alles weer in model komt als er eenmaal een kind uit gekomen is.Bang zijn heeft geen nut, goed leren ademen, ontspannen en wegzuchten of puffen mogelijk nog wel. Dat kun je evt nog extra oefenen. Feit blijft dat het goed doorbloed gebied is, met veel slijmvliezen, dus dat heelt vaak heel erg snel. En meestal goed.
quote:lionlily schreef op 16 oktober 2016 @ 21:34:

[...]

Lees mijn bericht eens. Het gaat echt niet altijd goed. En dat is niet om to bang te maken maar om wel realistisch te blijven.Ik schrik van jouw bericht. Ik hoop dat de schade snel herstelt en je beter "zit" ( niet vervelend bedoeld.)
quote:lionlily schreef op 16 oktober 2016 @ 21:33:

[...]

Nee, een heel gemiddeld kind. Maar helaas een stortbevalling van 3,5 uur met vanaf het begin persweeën. Mijn lijf kon het niet bijbenen.Heftig hoor. Heb je het idee dat de vk meer had moeten doen? Hopelijk herstelt het allemaal weer.
O, en ik kan nog steeds prima zitten hoor! Ook op een barkruk

Het is meer dat het gat groter is geworden, zeg maar. Te groot naar mijn mening. Maar ja, ik kan ook nog seks hebben en wat voelen.

Het is alleen anders en minder mooi.
Bij mij is het helaas niet meer zoals voorheen.

Ik heb een verzakking van met name de blaas en veel pijn klachten. Daar hoor je niemand over. Ik draag overdag een pessarium om de boel nog een beetje op zijn plaats te houden en ben al jaren klant bij de bekkenbodemfysio en Gyn. Ooit zal er een operatie aan te pas moeten komen denk ik. Maar dat moet je zo lang mogelijk uitstellen.

Ik hoop dat het jou bespaard blijft...

Ik heb trouwens drie vrij grote kinderen gekregen en de eerste is gehaald met Knip een kiwi na ruim 2 uur persen en dat schijnt de grootste schade veroorzaakt te hebben.

Bovendien hebben mijn moeder en oma ook een verzakking en schijnt dit vaak ook soort van familiar te zijn.
Uitwendig is het prima

Inwendig is wel het e.e.a. veranderd.

Mijn bmm ligt lager. Veel lager als ik ongesteld ben.

Vooraan zijn de spieren niet meer zo strak als eerst. Maar eerst was heel erg strak (tot op het pijnlijke).

Ik ben na ruim een jaar wel naar een bekkenbodemfysio geweest. Dat heeft wel geholpen bij wat klachten die ik had.

Ofwel herstel is mogelijk maar het gaat niet vanzelf
Been there, done that, got the T-shirt.
Stiekem ben ik wel opgelucht na het lezen van dit topic... het is toch ook wel een van mijn zorgen...
quote:helena2 schreef op 16 oktober 2016 @ 21:39:

O, en ik kan nog steeds prima zitten hoor! Ook op een barkruk

Het is meer dat het gat groter is geworden, zeg maar. Te groot naar mijn mening. Maar ja, ik kan ook nog seks hebben en wat voelen.

Het is alleen anders en minder mooi.Wat is te groot als ik vragen mag? Ben je nog wel in staat je man te voelen tijdens gemeenschap? Of tampons dat een eigen leven leiden?
quote:catherinah schreef op 16 oktober 2016 @ 21:41:

Stiekem ben ik wel opgelucht na het lezen van dit topic... het is toch ook wel een van mijn zorgen...Echt? Ik dacht dat ik de enige was.
quote:Janneketanneketoverheks schreef op 16 oktober 2016 @ 21:40:

Bij mij is het helaas niet meer zoals voorheen.

Ik heb een verzakking van met name de blaas en veel pijn klachten. Daar hoor je niemand over. Ik draag overdag een pessarium om de boel nog een beetje op zijn plaats te houden en ben al jaren klant bij de bekkenbodemfysio en Gyn. Ooit zal er een operatie aan te pas moeten komen denk ik. Maar dat moet je zo lang mogelijk uitstellen.

Ik hoop dat het jou bespaard blijft...

Ik heb trouwens drie vrij grote kinderen gekregen en de eerste is gehaald met Knip een kiwi na ruim 2 uur persen en dat schijnt de grootste schade veroorzaakt te hebben.

Bovendien hebben mijn moeder en oma ook een verzakking en schijnt dit vaak ook soort van familiar te zijn.Een kiwi?
quote:Sophiever schreef op 16 oktober 2016 @ 21:42:

[...]

Echt? Ik dacht dat ik de enige was. Dat dacht ik dus ook
quote:Sophiever schreef op 16 oktober 2016 @ 21:43:

[...]

Een kiwi?Ja, dat is een enorme zuignap die ze op het hoofdje van je kind zetten en zo trekken ze het er uit. Dus...
Nog nooit iets van gemerkt. Kut is gewoon kut.
Hier na 2 kinderen geen opvallende veranderingen. Beide keren een beetje ingescheurd op dezelfde plek, maar nu geen last meer van.
Van onderen geen verschil, maar mijn buik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven