Algemeen vluchtelingentopic deel 2

09-10-2015 23:25 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

-Bij elke overtreding zal er een waarschuwing worden gegeven, bij een tweede overtreding, volgt er een pijlerban van een week en kun je dus niet meer meediscussiëren op de pijler actueel.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-10-2015 21:53
Reden: quote en reactie verwijderd
% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:meivogel schreef op 14 oktober 2015 @ 21:38:

[...]

Als je al jarenlang in een overvol AZC woont, dan lijkt me zo'n containerwoning eerder een verbetering dan een versobering. (Zijn leuke huisjes hoor, ik heb er wel eens één gezien.)Als er bij die containerwoningen nou ook maar een passende huurprijs hoort, dan is het niet eens zo'n slecht plan.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-10-2015 21:54
% gewijzigd
[...]
% gewijzigd
quote:cijfernerd schreef op 14 oktober 2015 @ 21:38:

[...]

Het gaat niet alleen om de moslims die gezellig deze kant opkomen.

De hoge groeicijfers voor wat betreft moslims komen overigens niet alleen door de immigratie, deze veroorzaken maar een deel van de groei. Het grootste deel van de groei komt vanwege de grote gezinnen van moslims (gemiddeld 5 kinderen tegen 1.7 voor de autochtone Nederlanders). Deze veranderen overigens niet van generatie op generatie, zo hadden de eerste generatie Moslims die naar Nederland kwamen bijvoorbeeld minder kinderen dan de (jonge) moslimgezinnen in de huidige generatie in Nederland. Ze adopteren dus niet de West Europese trend van kleine gezinnen als ze in een West Europees land komen wonen, integendeel ze krijgen juist steeds meer kinderen!!Waar tover je dit vandaan? Hier staan de echte geboortecijfers voor autochtonen en allochtonen in Nederland: hier. Zoals je ziet is het geboortecijfer van de autochtone vrouw 1.8. De Turkse vrouw zit daaronder, de Marokkaanse is met 2.4 het hoogste. Gemiddeld 5 kinderen is compleet uit de lucht gegrepen.
[...]
Reden: off-topic
% gewijzigd
Als je al jaren in een oorlogssituatie, of andere bedreigende situatie zit, moet je inderdaad geen kind(eren) op de wereld zetten maar als het ontbreekt aan voorlichting en voorbehoedsmiddelen, of als voorbehoedsmiddelen verboden zijn, wat moet je dan? In sommige culturen mag een vrouw haar man niet weigeren, dan is er geen keus.
verba volant, scripta manent.
Ah, er wordt ruimte gemaakt voor nuance lees ik?
quote:malu3 schreef op 14 oktober 2015 @ 21:35:

[...]

ignorance is a bliss

Bless? By Allah?

Bedankt voor voor je inhoudelijke reactie.

Dit jaar komen er naar verwachting 55.000 asielzoekers bij. ( Bron:RTL nieuws vanmorgen ) Ten opzichte van de 30.000 van vorig jaar. Die krijgen heus niet allemaal 5 kinderen, want ik lees hier dat het allemaal alleenstaande mannen zijn. Maar goed, Allah creëert een wonder en al die mannen krijgen toch 5 kinderen. Dan zitten we op 250.000. per jaar. Met een stijging van 25.000 x 5 per jaar extra ( cumulatief ). Dan is het inderdaad waar wat er in dat artikel staat. Dan heb en de moslims ons over 35 jaar ingehaald.

Ik sidder en beef.

En toch heb ik ergens het gevoel dat mijn rekensom niet klopt....
Nieuwsuur, nu.
quote:pruttel schreef op 14 oktober 2015 @ 22:07:

[...]

Bless? By Allah?

Dit jaar komen er naar verwachting 55.000 asielzoekers bij. ( Bron:RTL nieuws vanmorgen ) Ten opzichte van de 30.000 van vorig jaar. Die krijgen heus niet allemaal 5 kinderen, want ik lees hier dat het allemaal alleenstaande mannen zijn. Maar goed, Allah creëert een wonder en al die mannen krijgen toch 5 kinderen. Dan zitten we op 250.000. per jaar. Met een stijging van 25.000 x 5 per jaar extra ( cumulatief ). Dan is het inderdaad waar wat er in dat artikel staat. Dan heb en de moslims ons over 35 jaar ingehaald.

Ik sidder en beef.

En toch heb ik ergens het gevoel dat mijn rekensom niet klopt....Zou iedere vluchteling moslim zijn bedenk ik me nu? Er zijn toch juist geluiden dat de verschillende geloven in de centra voor spanning zorgen?
quote:pruttel schreef op 14 oktober 2015 @ 22:07:

[...]

Bless? By Allah?

Ik sidder en beef.

En toch heb ik ergens het gevoel dat mijn rekensom niet klopt....Die alleenstaande mannen hebben al kinderen maar die komen later.
O grrrrrrrrr, Pechtold weer met commentaar en zonder oplossing.
quote:MarianneDavids schreef op 14 oktober 2015 @ 22:15:

O grrrrrrrrr, Pechtold weer met commentaar en zonder oplossing.En daar zelf Wilders van beschuldigen wat een vervelend ventje is het ook.
quote:Wageningen1985 schreef op 14 oktober 2015 @ 22:26:

[...]

En daar zelf Wilders van beschuldigen wat een vervelend ventje is het ook.Pechtold zeurt. Als Wilders, op wie hij bij iedere gelegenheid die hem wordt geboden fulmineert, er niet was zou hij nooit zoveel medestanders hebben kunnen krijgen. In plaats van Wilders af te urineren kan hij hem beter de hemel in prijzen, spreekwoordelijk bedoel ik.
quote:MarianneDavids schreef op 14 oktober 2015 @ 22:37:

[...]

Pechtold zeurt. Als Wilders, op wie hij bij iedere gelegenheid die hem wordt geboden fulmineert, er niet was zou hij nooit zoveel medestanders hebben kunnen krijgen. In plaats van Wilders af te urineren kan hij hem beter de hemel in prijzen, spreekwoordelijk bedoel ik.Ik ben het eindelijk een keertje met je eens.
In Duitsland gaat het roer nu ook om, door Turkije als veilig land te verklaren kunnen migranten die vertrokken zijn vanuit Turkije terug gestuurd worden.

Dit stond vandaag in der Spiegel

http://www.spiegel.de/pol ... umstritten-a-1057853.html

Ze stuiteren in Duitsland wel van het ene uiterste naar het andere.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Nederland gaat iig weinig doen om vluchtelingen te ontmoedigen :

http://nos.nl/artikel/2063157-kamer-kan ... turen.html

De partijen spraken ook uit dat "soberheid nooit als instrument van vreemdelingenbeleid mag worden gehanteerd". De Kamer wil daarmee voorkomen dat sobere opvang wordt gebruikt om vluchtelingen af te schrikken. Het kabinet moet duidelijk maken dat de voorzieningen van vluchtelingen die mogen blijven hetzelfde zijn als die voor Nederlanders.
Kamer: Vluchtelingen hebben zelfde rechten als Nederlanders

door Servaas van der Laan 14 okt 2015

Mensen met een vluchtelingenstatus hebben recht op dezelfde voorzieningen als Nederlandse burgers. Door een motie van GroenLinks te ondersteunen, sprak de Tweede Kamer dit standpunt woensdag uit.

De regering moet geen onderscheid maken tussen vluchtelingen en Nederlanders als het gaat om het niveau van de voorzieningen.

Een motie hierover van GroenLinks-leider Jesse Klaver werd woensdag ondersteund door een meerderheid van de Tweede Kamer tijdens het asieldebat.

Sober

De motie werd ingediend naar aanleiding van het kabinetsplan om voorzieningen voor mensen met een vluchtelingenstatus flink te versoberen.

Zo moeten de woningen niet alleen versoberd worden, bijvoorbeeld in de vorm van containerwoningen, maar zouden vluchtelingen ook 'leefgeld' moeten ontvangen in plaats van een bijstandsuitkering.

Maar wonen, sociale zekerheid en gezondheidszorg moeten toegankelijk blijven voor iedereen in Nederland, ook voor asielzoekers met een verblijfsstatus, zo oordeelt een meerderheid van de Tweede Kamer. In de praktijk blijken deze 'versoberingen' dan ook mee te vallen.

EU-verdragen

Los van de mening van de Kamer blijft het 'sobere' plan ook juridisch niet haalbaar vanwege de Europese richtlijnen op dit onderwerp. De richtlijn van Brussel van EU-landen schrijft immers voor dat mensen met een vluchtelingenstatus gelijk moeten worden behandeld aan de eigen inwoners.

De richtlijn luidt: 'Personen die de status van langdurig ingezetene hebben verkregen, worden op dezelfde manier behandeld als de nationale onderdanen'. Dat geldt voor onder meer de toegang tot werk, tot onderwijs, de sociale bescherming, de sociale bijstand, fiscale voordelen, vrijheid van vereniging en vrije toegang tot grondgebied van de EU.

Die richtlijn, gebaseerd op het vluchtelingenverdrag, maakt het voor de regering in feite onmogelijk om vluchtelingen te korten op sociale voorzieningen. Het enige dat de regering kan doen is roepen dat de voorzieningen 'sober' worden. In werkelijkheid zal er voor vluchtelingen die in Nederland verblijven niet veel veranderen.

Bron: Elsevier vandaag

Conclusie: het zogenaamde versoberen stelt helemaal niks voor. Veel geschreeuw, weinig wol. Onze volksvertegenwoordigers stemmen er mee in en anders heb je altijd nog de EU om er een stokje voor te steken.
quote:MarianneDavids schreef op 14 oktober 2015 @ 22:13:

[...]

Die alleenstaande mannen hebben al kinderen maar die komen later.

+10 Dit dus.

Om de een of andere reden wil men het niet horen , laat staan begrijpen.

Het is toch totaal niet logisch om te denken dat zoveel jonge gezonde mannen allemaal vrijgezel zijn?

Vind ik werkelijk heel erg naief om dat ook maar 1 seconde te denken.

De grootste golf moet nog komen, als al die gezinnen hierheen mogen komen.
quote:rosemetijs schreef op 15 oktober 2015 @ 07:46:

Nederland gaat iig weinig doen om vluchtelingen te ontmoedigen :

http://nos.nl/artikel/2063157-kamer-kan ... turen.html

De partijen spraken ook uit dat "soberheid nooit als instrument van vreemdelingenbeleid mag worden gehanteerd". De Kamer wil daarmee voorkomen dat sobere opvang wordt gebruikt om vluchtelingen af te schrikken. Het kabinet moet duidelijk maken dat de voorzieningen van vluchtelingen die mogen blijven hetzelfde zijn als die voor Nederlanders. Geruststellend. Ik zou het heel erg vinden als op een paar kilometer/ meter afstand mensen en vooral kinderen in erbarmelijke omstandigheden moeten leven. Is niet nodig.
quote:vruchtgebruik schreef op 15 oktober 2015 @ 09:28:

[...]

Geruststellend. Ik zou het heel erg vinden als op een paar kilometer/ meter afstand mensen en vooral kinderen in erbarmelijke omstandigheden moeten leven. Is niet nodig.Inderdaad. Blij toe.
VVD: 'Stuur Syrische asielzoekers terug naar Turkije'

Radio en TV | vr 09 okt 2015 Verslag Remko Theulings

Redactie Joost Blokzijl

Verslag Willem Jan Bloem

Syrische asielzoekers die zich melden in Nederland, vallen niet onder het Vluchtelingenverdrag en moeten daarom terug worden gestuurd naar het eerste veilige land waar ze aankwamen. Dat zegt Patrick van Schie, directeur van de Teldersstichting, het wetenschappelijk bureau van de VVD.

Van Schie: “Voor de mensen die deze week met bussen aankwamen in Oranje betekent dat, dat ze zo snel mogelijk terug moeten naar het gebied van waar ze naar hier zijn gereisd; het eerste gebied waar ze dus veiligheid hadden.”

“Ze komen vrijwel allemaal via veilige landen ons land binnen, meestal Turkije. Als ze daar zijn aangekomen, hoeven ze niet meer voor hun leven te vrezen en kunnen ze door de VN worden erkend als vluchteling. Is dat het geval, dan kunnen ze vervolgens worden verdeeld over andere landen en worden opgenomen. Dat geldt dus niet voor mensen die op eigen houtje hierheen komen. Dan geldt niet het Vluchtelingenverdrag.”

Begin dit jaar presenteerde de VVD haar vernieuwde visie op het Nederlandse asielbeleid. De nadruk lag daarin op ‘opvang in de regio’. Van Schie voegt daar nu ‘terugkeer naar de regio’ aan toe. Hij vindt de term ‘vluchtelingen’ misleidend:

“Het zijn migranten, geen vluchtelingen. Het gebruik van de term ‘Vluchtelingen’ is framing door mensen die pleiten voor ruimhartige opvang.” “Ze willen naar Duitsland, Zweden en Nederland, vanwege wat wij hier te bieden hebben. Ze willen niet naar Litouwen of Slovenië -ook veilige EU landen. Ze vluchten niet van iets, ze worden getrokken náár iets.”

Van Schie heeft verder alle begrip voor Hongarije, dat hekken bouwt om de asielstroom te stoppen: “Griekenland doet het niet, dus doet Hongarije het maar. Het is de enige manier om de stroom mensen die hierheen komt te stoppen.”
LOEP ME MAAR aub.
quote:malu3 schreef op 15 oktober 2015 @ 07:50:

Kamer: Vluchtelingen hebben zelfde rechten als Nederlanders

door Servaas van der Laan 14 okt 2015

Mensen met een vluchtelingenstatus hebben recht op dezelfde voorzieningen als Nederlandse burgers. Door een motie van GroenLinks te ondersteunen, sprak de Tweede Kamer dit standpunt woensdag uit.

De regering moet geen onderscheid maken tussen vluchtelingen en Nederlanders als het gaat om het niveau van de voorzieningen.

Een motie hierover van GroenLinks-leider Jesse Klaver werd woensdag ondersteund door een meerderheid van de Tweede Kamer tijdens het asieldebat.

Sober

De motie werd ingediend naar aanleiding van het kabinetsplan om voorzieningen voor mensen met een vluchtelingenstatus flink te versoberen.

Zo moeten de woningen niet alleen versoberd worden, bijvoorbeeld in de vorm van containerwoningen, maar zouden vluchtelingen ook 'leefgeld' moeten ontvangen in plaats van een bijstandsuitkering.

Maar wonen, sociale zekerheid en gezondheidszorg moeten toegankelijk blijven voor iedereen in Nederland, ook voor asielzoekers met een verblijfsstatus, zo oordeelt een meerderheid van de Tweede Kamer. In de praktijk blijken deze 'versoberingen' dan ook mee te vallen.

EU-verdragen

Los van de mening van de Kamer blijft het 'sobere' plan ook juridisch niet haalbaar vanwege de Europese richtlijnen op dit onderwerp. De richtlijn van Brussel van EU-landen schrijft immers voor dat mensen met een vluchtelingenstatus gelijk moeten worden behandeld aan de eigen inwoners.

De richtlijn luidt: 'Personen die de status van langdurig ingezetene hebben verkregen, worden op dezelfde manier behandeld als de nationale onderdanen'. Dat geldt voor onder meer de toegang tot werk, tot onderwijs, de sociale bescherming, de sociale bijstand, fiscale voordelen, vrijheid van vereniging en vrije toegang tot grondgebied van de EU.

Die richtlijn, gebaseerd op het vluchtelingenverdrag, maakt het voor de regering in feite onmogelijk om vluchtelingen te korten op sociale voorzieningen. Het enige dat de regering kan doen is roepen dat de voorzieningen 'sober' worden. In werkelijkheid zal er voor vluchtelingen die in Nederland verblijven niet veel veranderen.

Bron: Elsevier vandaag

Conclusie: het zogenaamde versoberen stelt helemaal niks voor. Veel geschreeuw, weinig wol. Onze volksvertegenwoordigers stemmen er mee in en anders heb je altijd nog de EU om er een stokje voor te steken.Dus de versobering gedurende de asiel procedure is geen probleem.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Er staan hier in Groningen al veel saaie containerflats. De meesten huisvesten (buitenlandse) studenten.

Je kunt ook meerdere met elkaar verbinden door tussendeuren, zodat er geen verschil is met een appartement. Of er een mooi vrijstaand huis mee bouwen.

https://wouterswam.wordpr ... sesamstraat-was-ons-voor/
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven