Algemeen vluchtelingentopic deel 3

22-10-2015 22:44 3010 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

In dit topic krijgen jullie de ruimte om te discussiëren over het vluchtelingenonderwerp. Aangezien dit een onderwerp is wat veel emoties oproept, willen we de discussie centraal houden en zullen alle andere topics worden voorzien van een slotje. Nieuwe topics zullen worden verwijderd.

Wat is er anders dan bij andere topics?

- De moderatie op dit topic zal, wegens de gevoeligheid van het onderwerp, extra streng zijn.

- Wat niet mag: op de man spelen, stemmingmakerij, discrimineren, uiten van vreemdelingenhaat.

- Genomen beslissingen voor het uitdelen van waarschuwingen/bans, zullen niet ter discussie staan binnen dit topic. Mocht je het niet eens zijn met een genomen beslissing, dan kun je dit kenbaar maken door te mailen naar forum@viva.nl.

Het vluchtelingenvraagstuk is een moeilijk vraagstuk met vele verschillende standpunten. Laten we dit topic gebruiken om hier op een beschaafde manier met elkaar over in gesprek te gaan.

Deel 1 kunnen jullie hier vinden: Algemeen vluchtelingentopic

Deel 2: Algemeen vluchtelingentopic deel 2

Met vriendelijke groet,

Het Moderatorteam & Community Manager VIVA

Update 27-10-2015

Let op! Er is besloten om het initiële beleid binnen dit topic, waarbij wij werkten met het toepassen van pijlerbans, aan te passen naar het reguliere bansysteem. Het bansysteem is hier terug te vinden: Huisregels

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 oktober 2015 @ 17:53:

Vind je je eigen debatvaardigheden sympathiek pientje? Vind je jezelf een goed voorbeeld?

Ik vind wel dat ik met onderbouwde argumenten kom, maar ik vind de manier waarop sommige voorstanders hier mensen met een andere mening wegzetten verre van netjes. Blijkbaar ben je dan racist, islamofoob, een onmens, harteloos, een rechts extremist, of wat dan ook.

Hoe langer de vluchtelingenstroom gaat duren, hoe meer het gelijk gaat blijken van de tegenstanders van open grenzen. Het is een kwestie van tijd voordat bij de laatste optimist de oogkleppen verdwijnen. Het is alleen wel jammer dat we hier dan met de brokken zitten. Niemand heeft een idee hoe de problemen, waarvan de grootste nog komen, in de toekomst moeten worden opgelost.
quote:Pientjexxxx schreef op 31 oktober 2015 @ 00:28:

[...]

Ik stel dat moslims en kinderen van moslims die hier heel moeilijk integreren juist vatbaar zijn voor radicalisering. In Frankrijk zie je dat ook gebeuren in de banlieues van Parijs. (Daar kon je deze week een stuk over in de krant lezen.) Dat een groot deel van de geradicaliseerde moslims nu Marokkaan is, komt omdat deze groep hier het langste is. Radicalisering komt echter ook voor onder Irakezen, Somaliërs, Syriërs en Afghanen.

Wat ik heel zorgelijk vindt is dat een instelling als de Islamitische studentenvereniging Amsterdam haatimams uitnodigt. Je zou van studenten verwachten dat zij, daar zij ontwikkeld zijn en redelijk intelligent,afstand zouden nemen van het gedachtegoed van imams die zo spugen op onze westerse samenleving en ons als ongelovigen alle slechts toewensen.

Welke krant lees je eigenlijk Meds?Vind je dit nu zo relevant?
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 oktober 2015 @ 17:51:

zie? dat is onze vlag!

[img]http://media.nu.nl/m/m1gz69ua11md.jpg[/img]De wapperende aan de bovenkant wel, maar die daaronder herken ik niet. Er zit een soort prikkeldraadrandje op.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
quote:Pientjexxxx schreef op 31 oktober 2015 @ 17:57:

[...]

Ik vind wel dat ik met onderbouwde argumenten kom, maar ik vind de manier waarop sommige voorstanders hier mensen met een andere mening wegzetten verre van netjes. Blijkbaar ben je dan racist, islamofoob, een onmens, harteloos, een rechts extremist, of wat dan ook.

Hoe langer de vluchtelingenstroom gaat duren, hoe meer het gelijk gaat blijken van de tegenstanders van open grenzen. Het is een kwestie van tijd voordat bij de laatste optimist de oogkleppen verdwijnen. Het is alleen wel jammer dat we hier dan met de brokken zitten. Niemand heeft een idee hoe de problemen, waarvan de grootste nog komen, in de toekomst moeten worden opgelost.Ik vind dat je constant op de man speelt probeer liever de bal te vinden
http://www.hurriyetdailyn ... 8&nID=90130&NewsCatID=341

Vijftig duizend vluchtelingen richting Turkije.
verba volant, scripta manent.
quote:meivogel schreef op 31 oktober 2015 @ 17:49:

[...]

Misschien willen ze hier werken om geld naar huis te kunnen sturen? .

Dat klopt

Het gaat hier om economische migranten die, gezamenlijk, 97 miljard naar de thuislanden sturen (vanuit Europa)

http://www.nu.nl/buitenla ... turen-veel-geld-huis.html
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 oktober 2015 @ 17:57:

[...]

Is dit een constructieve manier om met elkaar in gesprek te gaan?Als jij ook eens bronnen noemt en je argumenten onderbouwt dan zou ik dat heel constructief vinden.
quote:feow schreef op 31 oktober 2015 @ 17:54:

[...]

Nou Meds, nu doe je ze tekort. Heb je het filmpje wel bekeken? Ze staan daar niet voor zichzelf hoor. Ze staan daar voor hun vrouwen en mooie dochters. Zo doen wij dat in Nederland. Tegen sommige vrouwen roepen we dat er een piemel in moet en andere vrouwen laten we veilig thuis als wij hun eerbaarheid beschermen.

En vluchtelingen die een asielaanvraag doen zetten we in grote groepen bijeen ver van de mensen waar ze mee moeten integreren.Dit zijn dezelfde mannen die een fontein in Rome slopen. Echt een aanwinst voor het land
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 oktober 2015 @ 17:59:

[...]

Ik vind dat je constant op de man speelt probeer liever de bal te vindenIk zou niet weten wat er in mijn post die jij nu citeert op de man is. Dat jij je erdoor aangesproken voelt, daar kan ik ook niets aan doen.
quote:Pientjexxxx schreef op 31 oktober 2015 @ 18:00:

[...]

Als jij ook eens bronnen noemt en je argumenten onderbouwt dan zou ik dat heel constructief vinden.Ik onderbouw genoeg en ik post hier niet om jou tevreden te houden. Als het je stoort dan adviseer ik je de negeerknop te gebruiken want jezelf gedragen als een hangende plaat is echt wel een beetje sneu
quote:feow schreef op 31 oktober 2015 @ 17:58:

[...]

De wapperende aan de bovenkant wel, maar die daaronder herken ik niet. Er zit een soort prikkeldraadrandje op.Ze zijn nu op tv, ze zoeken de confrontatie met voorstanders. Goedschiks of kwaadschiks en als het kan dan rammen ze de journalisten. 6 opgepakt vanwege de hitlergroet. Wat een gekken
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 oktober 2015 @ 18:01:

[...]

Ik onderbouw genoeg en ik post hier niet om jou tevreden te houden. Als het je stoort dan adviseer ik je de negeerknop te gebruiken want jezelf gedragen als een hangende plaat is echt wel een beetje sneu

Nee hoor, het stoort mij niet. Met mijn suggestie zou de discussie er alleen een stuk op vooruit gaan.

Dat die plaat blijft hangen op de Steenbergse piemels is inderdaad erg lastig. Blijkbaar heeft dat onderwerp bij diverse dames hier heel wat losgemaakt.
Zie de tekst op het bord van de man in de gele trui. Heeft hij het tegen zichzelf?

quote:sabbaticalmeds schreef op 31 oktober 2015 @ 18:00:

[...]

Dit zijn dezelfde mannen die een fontein in Rome slopen. Echt een aanwinst voor het landDes te meer reden om niet nog meer aanwinsten het land binnen te halen. We hebben er blijkbaar zelf al genoeg.
Zou de webmaster van de NVU ook in Enschede zijn? De hele website is onbereikbaar.
Het is wel duidelijk dat het een aantal van die gasten alleen gaat om "gezellig" te rellen (journaalbeelden van zojuist). Dat is uitermate vervelend omdat mensen met echte argumenten, zowel vóór als tegenstanders, worden overschreeuwd.
In het Parool van vandaag staat een stuk van een psychiater.

Hij noemt het gevaar van dehumanisatie. Hij geeft als voorbeeld hoe je kunt reageren op een kitten tussen een deur en dan de deur dichtrammen.

Ben je ervan overtuigd dat het een rotkat is en dat de kat het verdient dan zeg je niks. Er zijn volgens hem foto's van gezinnen die zitten te picknicken in wo2 terwijl ernaast mensen worden doodgeschoten.

Die gezinnen zagen dat niet meer als mensen zoals zichzelf maar als wezens die dit over zichzelf hadden opgeroepen of verdienden.

Daarom ben ik zo fel op die continue stroom plaatjes en beweringen over eigen schuld en zelf verdiend.

Ik vind dat gevaarlijk. Dat heeft wat mij betreft niks met de individuele posters te maken.
quote:MarianneDavids schreef op 31 oktober 2015 @ 18:10:

Het is wel duidelijk dat het een aantal van die gasten alleen gaat om "gezellig" te rellen (journaalbeelden van zojuist). Dat is uitermate vervelend omdat mensen met echte argumenten, zowel vóór als tegenstanders, worden overschreeuwd.en ze schamen zich er niet eens voor, de lui reageren gewoon voor de camera alsof het de normaalste zaak van de wereld is
quote:Pientjexxxx schreef op 31 oktober 2015 @ 18:05:

[...]

Nee hoor, het stoort mij niet. Met mijn suggestie zou de discussie er alleen een stuk op vooruit gaan.

Dat die plaat blijft hangen op de Steenbergse piemels is inderdaad erg lastig. Blijkbaar heeft dat onderwerp bij diverse dames hier heel wat losgemaakt.

Nou het maakt niet alleen bij 'diverse dames' wat los, het maakt bij veel mensen wat los. Het is vrij simpel. Ga naar een inspraak avond van (bijna) elke willekeurige gemeente en er zijn altijd wel boze burgers. Soms terecht, soms onterecht maar je kan er vergif op innemen dat als het gaat om asiel zoekers dat de vlam dan in de pan slaat.

Dat het niet wordt ingecalculeerd en er maatregelen genomen worden vind ik nog steeds vreemd. Het is een ieder vrij om een discussie te voeren, dat het er verhit aan toegaat soit. Maar dat het eindigt met kogelbrieven, auto's in de fik, stenen door de ruiten en ga zo maar door dat is verwerpelijk van welke kant dan ook.
quote:vruchtgebruik schreef op 31 oktober 2015 @ 18:12:

Hij noemt het gevaar van dehumanisatie. Hij geeft als voorbeeld hoe je kunt reageren op een kitten tussen een deur en dan de deur dichtrammen.

Ben je ervan overtuigd dat het een rotkat is en dat de kat het verdient dan zeg je niks. Er zijn volgens hem foto's van gezinnen die zitten te picknicken in wo2 terwijl ernaast mensen worden doodgeschoten.

Die gezinnen zagen dat niet meer als mensen zoals zichzelf maar als wezens die dit over zichzelf hadden opgeroepen of verdienden.

Daarom ben ik zo fel op die continue stroom plaatjes en beweringen over eigen schuld en zelf verdiend.

Ik vind dat gevaarlijk. Dat heeft wat mij betreft niks met de individuele posters te maken.

helemaal eens, de berichtgeving van extreem rechts is druk bezig met dehumanisatie. De religie is minderwaardig, de mannen zouden vrouwonvriendelijk of zelfs gevaarlijk zijn, ze hebben mogelijk enge ziektes bij zich, en misschien zijn sommigen wel oorlogsmisdadiger of terrorist.

Past allemaal in die strategie.
quote:vruchtgebruik schreef op 31 oktober 2015 @ 18:12:

Ik vind dat gevaarlijk. Dat heeft wat mij betreft niks met de individuele posters te maken.Ik heb nooit gezegd eigen schuld en dik verdiend, maar het is nog altijd de eigen verantwoordelijkheid van mensen dat zij kiezen om met een boot hierheen te komen terwijl ze uit een veilig land komen. Het enige waarvan je ons kunt beschuldigen is dat wij de toestroom veroorzaken door de deur hier open te laten en een Merkel die roept dat iedereen welkom is.
Als ik de demonstranten tegen een asielzoekerscentrum in Enschede zie, voel ik plaatsvervangende schaamte.

Daar wil je toch niet mee worden geassocieerd?
Wat ik me constant afvraag, is waar vele mensen het idee vandaan halen dat deze nieuwkomers binnen de kortste keren vlekkeloos zullen integreren, hun eigen broek gaan ophouden, een aanwinst zullen zijn voor de samenleving, enz. Waar is dat op gebaseerd? Of gaan we toch over 5 of 10 jaar weer lezen dat de integratie te wensen overlaat, dat 80% levenslang een beroep doet op onze sociale voorzieningen en dat hun aansluiting bij onze samenleving minimaal is?

Zeg het maar.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Nu gewoon even kijken naar Eén vandaag.
quote:sabbaticalmeds schreef op 31 oktober 2015 @ 18:14:

[...]

helemaal eens, de berichtgeving van extreem rechts is druk bezig met dehumanisatie. De religie is minderwaardig, de mannen zouden vrouwonvriendelijk of zelfs gevaarlijk zijn, ze hebben mogelijk enge ziektes bij zich, en misschien zijn sommigen wel oorlogsmisdadiger of terrorist.

Past allemaal in die strategie.

Je trekt het allemaal weer wat uit zijn verband, maar de islam is een religie die slecht samengaat met onze westerse samenleving en de integratie belemmert. Datzelfde geloof zorgt ervoor dat mannen inderdaad anders tegen vrouwen aankijken. Sommige vluchtelingen zijn besmet met TBC of resistente bacteriën waardoor zij bij opname in een ziekenhuis geïsoleerd moeten liggen. En ja, er zitten oorlogsmisdadigers en zeer waarschijnlijk ook terroristen onder. Daar was pas nog een item op TV over. Een Syriër die hier al was herkende zo'n oorlogsmisdadiger die hier nu binnengekomen is. Dat zijn allemaal feiten en dat heeft niets met een strategie te maken.

Ik begrijp niet waarom je die feiten in het belachelijke trekt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven