De radicale islam,een tijdbom onder de Westerse samenleving?

21-10-2020 23:48 873 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vraag is weer actueel door de onthoofding van een leraar in Parijs
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/16/ma ... n-a4016351
Hij gaf les over de vrijheid van meningsuiting en liet spotprent van de profeet Mohammed zien.

Frankrijk kondigde harde maatregelen aan tegen geradicaliseerde moslims en sloot al een moskee.
Vandaag was de uitvaart waar de meeste journaals en actualiteiten programma's aandacht aan besteedde.

In Nieuwsuur en afgelopen week in Trouw cijfers over een groeiend deel van de moslims dat eigen religie belangrijker vind dan de Westerse samenleving.

Voor alle duidelijkheid, het zijn Franse onderzoeken maar ik vermoed dat Nederlandse cijfers niet heel anders zullen zijn.

AfbeeldingAfbeelding

Verontrust jullie dit ook?

TO trapt af:

Het afwijzen van de Westerse samenleving vind ik nog niet hetzelfde als radicaliseren en / of geweld gebruiken maar een gedeelte zal daar toe over gaan daarnaast vrees ik ideologische botsingen tussen de islam en de vrijheden van het westen.

Ik denk dat het uiteindelijk tot een burgeroorlog komt, de radicale islam gesteund door een deel van het Midden Oosten versus het Westen

De radicale islam is een tijdbom in onze samenleving

Totaal aantal stemmen: 190

Mee eens (79%)
Mee oneens (12%)
Ben er nog niet uit. (7%)
Anders, zie mijn toelichting (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ja, ik maak me zeker zorgen om de radicale Islam en alles wat er bij komt kijken.
Ik kan me de aanslag op Charlie Hebdo nog goed herinneren. Toen werkte ik nog op de middelbare school en heb ik het er met de Marokkaanse jongeren over gehad. Dat waren prima jongens, altijd beleefd tegen mij en rustig, maar toch zeiden ze dat ze de aanslag begrepen. Daar schrok ik echt van. Dat wij/zij denken kwam enorm naar boven bij ze. Jullie dit, wij dat.
Ze voelden zich geen Nederlanders. Dat hoorde ik echt heel vaak. Ze horen er toch niet bij.
Dat baart me echt zorgen.

Ik vind de Islam sowieso geen fijn geloof en hun regels staan vaak haaks op de westerse normen en waarden. Dat is een groot probleem. Hoe het op te lossen is? Geen idee. Het ligt gewoon enorm gecompliceerd.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
22-10-2020 08:50
Ja, ik maak me zeker zorgen om de radicale Islam en alles wat er bij komt kijken.
Ik kan me de aanslag op Charlie Hebdo nog goed herinneren. Toen werkte ik nog op de middelbare school en heb ik het er met de Marokkaanse jongeren over gehad. Dat waren prima jongens, altijd beleefd tegen mij en rustig, maar toch zeiden ze dat ze de aanslag begrepen. Daar schrok ik echt van. Dat wij/zij denken kwam enorm naar boven bij ze. Jullie dit, wij dat.
Ze voelden zich geen Nederlanders. Dat hoorde ik echt heel vaak. Ze horen er toch niet bij.
Dat baart me echt zorgen.

Ik vind de Islam sowieso geen fijn geloof en hun regels staan vaak haaks op de westerse normen en waarden. Dat is een groot probleem. Hoe het op te lossen is? Geen idee. Het ligt gewoon enorm gecompliceerd.
Dat herken ik wel. Op de middelbare school had ik een vriendschap met een paar islamitische meiden. Zolang het over oppervlakkige dingen ging hadden we het leuk. Maar toen een andere vriendin van mij uit de kast kwam zag ik hoe beknepen hun denkbeelden waren en hoe belangrijk het geloof voor hen was. Voor mij is dat onverenigbaar met hoe ik West Europa voor mij zie.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
22-10-2020 07:57
Daar hebben we het al. En meteen de discussie over de radicale islam om zeep geholpen.




Toch zouden de gematigde moslims kunnen meehelpen met het oplossen van die radicaliserings problemen.
Maar willen ze dat?

Fidan Ekiz heeft daar zo haar twijfels over las ik een keer in een interview, ze presenteerde het programma Nieuwe Maan en wilde het onderwerp “radicalisering” bespreekbaar maken, ze werd vanuit de islamitische gemeenschap beschuldigd van “nestbevuiling” en de politieke partij DENK vroeg zich op Twitter af of ze wel geschikt was om het programma te presenteren en uiteindelijk stapte ze na bedreigingen op.

https://www.rtlboulevard.nl/entertainme ... dreigingen

Ik denk dat een discussie over de radicale islam niet mogelijk is zonder daar de gematigde moslims in te betrekken.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
madamecannibale schreef:
22-10-2020 08:55
Dat herken ik wel. Op de middelbare school had ik een vriendschap met een paar islamitische meiden. Zolang het over oppervlakkige dingen ging hadden we het leuk. Maar toen een andere vriendin van mij uit de kast kwam zag ik hoe beknepen hun denkbeelden waren en hoe belangrijk het geloof voor hen was. Voor mij is dat onverenigbaar met hoe ik West Europa voor mij zie.
Ja precies. Dat komt ook omdat het geloof er gewoon zo in zit bij veel moslims. Het lijkt bijna iets heiligs te zijn. Oh wee als je er iets van zegt in elk geval. Mijn moeder's ex had een Marokkaanse jongen in huis, super lieve gozer, ik heb de leukste gesprekken met hem gehad maar maakte een keer de fout om iets te zeggen over de Islam.
Nou, toen was het snel uit met de pret. Ik heb zelden iemand zo snel om zien slaan. Je moet gewoon niet sollen met de Islam, er geen grapjes over maken, geen spotprenten van maken. Dat is gewoon gevaarlijk.

Ik vind dat ouderwetse denkbeeld ook totaal niet passen bij een moderne, vrije samenleving.
Alle reacties Link kopieren
Daar maak ik me ook zorgen om.
We hebben er net een aantal decennia aan emancipatie op zitten ( vrouwen, homo's) ende algemene tendens is dat autochtonen steeds seculierder worden. Ondertussen komen er met grote getalen moslims met orthodoxe denkwijzen binnen. Dat is niet verenigbaar met elkaar. En hoe groter ze groeien als groep hoe erger de maatschappelijke frictie.
Interessant sociaal experiment, dat wel.
Trouwens, mijn ervaring is dat je met geen enkele gelovigen een boeiend gesprek kan houden over dat betreffende geloof. Er valt ( in mijn ervaring dus ) meestal geen land mee te bezeilen. Ook met de Christenen die ik ken niet. Ze zullen er vast wel zijn maar ik ken ze dus niet.
Ik vind dat erg jammer want ik ben gek op interessante discussies over geloven.
In mijn appartementencomplex is een jong homostel letterlijk weggepest door een stelletje radicalen Christenen. Dat vind ik dan echt zo'n klote verhaal om te horen.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
22-10-2020 08:20


Ik denk dat maatschappijleer belangrijker moet worden op de basisschool, zodat we al vroeg kunnen leren hoe je met elkaar samenleeft en wat de normen en waarden van onze samenleving zijn, los van religie. Nu starten we hier veelal mee op de middelbare school, maar dan zijn de kindergeestjes al grotendeels gevormd.



Als kinderen intolerant worden opgevoed helpt een extra uurtje maatschappijleer echt niet.
Het zal echt thuis en in de moskee moeten beginnen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
22-10-2020 08:55
Dat herken ik wel. Op de middelbare school had ik een vriendschap met een paar islamitische meiden. Zolang het over oppervlakkige dingen ging hadden we het leuk. Maar toen een andere vriendin van mij uit de kast kwam zag ik hoe beknepen hun denkbeelden waren en hoe belangrijk het geloof voor hen was. Voor mij is dat onverenigbaar met hoe ik West Europa voor mij zie.

@bethweether, kijk dit is precies wat ik bedoel. Ik was laatst bij een Marokkaanse vriendin, super-intelligente-vrouw met een topfunctie bij een groot bedrijf. Al meerdere keren met haar op vakantie geweest, het is een heel fijn mens, behulpzaam, sociaal enz., we kunnen het zeer goed met elkaar vinden, maar zodra het over de islam gaat... Ik zie dit ook bij andere moslima's en ik begrijp niet waarom.

Ik ben zelf christen. Als iemand kritisch is over het christendom dan trek ik mij dat niet persoonlijk aan en luister is, en kan het zelfs wel met ze eens zijn.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
22-10-2020 08:20
Inderdaad. Alles is steeds maar de schuld van links, maar VVD is al 10 jaar aan de macht, dat zit niet eens in de buurt van links.

Ik denk ook dat het extremisme binnen de islam gevaarlijk is, maar niet dat islam per definitie niet in onze samenleving zou passen. Vroeger dachten we ook dat de verschillende christelijke stromingen niet naast elkaar konden bestaan, maar na een reeks van oorlogen in Europa die ruim 100 jaar besloegen slaan we elkaar inmiddels de hersens niet meer in en bestaan we naast elkaar.

Ik denk dat maatschappijleer belangrijker moet worden op de basisschool, zodat we al vroeg kunnen leren hoe je met elkaar samenleeft en wat de normen en waarden van onze samenleving zijn, los van religie. Nu starten we hier veelal mee op de middelbare school, maar dan zijn de kindergeestjes al grotendeels gevormd.
gebeurt hier al jaren op de basisschool.
het wordt alleen geen maatschappijleer genoemd.
wij slapen nooit.
Grappig, als je nu kijkt wat direct een gevaar oplevert voor onze samenleving niet de radicaliserende moslims zijn maar de idioten die denken dat alles een "conspiracy" is. Deze mensen ondermijnen alles waar de wereld en onze democratie op draait. Daarnaast hebben we inderdaad de "pacific ring" van de Chinezen en hun uitbreidingsdrang en het ergste van alles, "globalisering". Door de globalisering overspoelen we de wereldmarkt met onze producten om de plaatselijk markten ten gronde te richten, de belangrijkste reden van economische vluchtelingen uit Afrika.

Dat is altijd zo jammer van minimalistische denkers, zoals TO en aanhangers, die nooit verder kunnen kijken dan de mm2 van wat ze lezen in de Telegraaf en op Facebook. Mensen die zoeken naar nieuws dat hun benauwde denkwijze ondersteund en verder geen idee heeft van de complexiteit van de wereldeconomie die heeft geleidt tot de aanwezigheid van de moslims in het westen.

Mensen zoals TO zijn stemmingmakers op zoek naar verwanten wiens belevingswereld niet verder komt dan hoofddoekjes en moskeeën en voorbij gaan aan al die moslims die volstrekt onschuldig zijn en betere normen en waarden hebben dan TO. Niks zo makkelijk als een paar miljard moslims aankijken op het gedrag van een paar honderd.
valentinamaria schreef:
22-10-2020 10:11
gebeurt hier al jaren op de basisschool.
het wordt alleen geen maatschappijleer genoemd.
Nee, je hoeft het ook niet zo te noemen en wat iemand anders zei; je hoeft er ook niet 1 uur per week speciaal voor te gaan zitten, maar je kunt in je lessen al heel veel maatschappelijke kwesties integreren op een speelse manier. Kinderen hoeven het niet eens in de gaten te hebben. Maar nu gebeurt dat op veel scholen niet, of steeds minder, omdat leraren in dienst staan van de ouders. Dat bedoel ik niet negatief naar de leraren, maar iedereen kan tegenwoordig zo weinig hebben, waardoor de leraren zover shit over zich heen krijgen van alle beledigde ouders die hun wondertjes willen beschermen voor iedere visie anders dan de hunne, dat het voor een leerkracht geen doen meer is.
Heb veel leerkrachten in mijn vriendenkring en velen beklagen zich hierover en het feit dat er een leerkracht onthoofd is én dat onze overheid zich daar nauwelijks over uitspreekt zal deze zaak ook geen goed doen
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
22-10-2020 10:48
Nee, je hoeft het ook niet zo te noemen en wat iemand anders zei; je hoeft er ook niet 1 uur per week speciaal voor te gaan zitten, maar je kunt in je lessen al heel veel maatschappelijke kwesties integreren op een speelse manier. Kinderen hoeven het niet eens in de gaten te hebben. Maar nu gebeurt dat op veel scholen niet, of steeds minder, omdat leraren in dienst staan van de ouders. Dat bedoel ik niet negatief naar de leraren, maar iedereen kan tegenwoordig zo weinig hebben, waardoor de leraren zover shit over zich heen krijgen van alle beledigde ouders die hun wondertjes willen beschermen voor iedere visie anders dan de hunne, dat het voor een leerkracht geen doen meer is.
Heb veel leerkrachten in mijn vriendenkring en velen beklagen zich hierover en het feit dat er een leerkracht onthoofd is én dat onze overheid zich daar nauwelijks over uitspreekt zal deze zaak ook geen goed doen
echt, dat gebeurt al jaren.
tenminste, op de redelijk zwarte school waar mijn jongste op zat.
er werden ook regelmatig ouderavonden georganiseerd over deze kwesties.
maar ja, daar kwamen ook niet de ouders die je wilt bereiken.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Zeker een tijdbom.
LOEP ME MAAR aub.
valentinamaria schreef:
22-10-2020 10:53
echt, dat gebeurt al jaren.
tenminste, op de redelijk zwarte school waar mijn jongste op zat.
er werden ook regelmatig ouderavonden georganiseerd over deze kwesties.
maar ja, daar kwamen ook niet de ouders die je wilt bereiken.
Ja, er zijn zeker scholen die dit goed doen, maar scholen hoeven het niet te doen. En dat is mijn punt. Nu laat je de verantwoordelijkheid bij de school liggen, wat in deze polariserende tijden een flinke verantwoordelijkheid kan zijn. Terwijl ik vind dat de overheid hier een standpunt over in moet nemen. Neem het op in het curriculum, neem je verantwoordelijkheid als staat
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
22-10-2020 11:02
Ja, er zijn zeker scholen die dit goed doen, maar scholen hoeven het niet te doen. En dat is mijn punt. Nu laat je de verantwoordelijkheid bij de school liggen, wat in deze polariserende tijden een flinke verantwoordelijkheid kan zijn. Terwijl ik vind dat de overheid hier een standpunt over in moet nemen. Neem het op in het curriculum, neem je verantwoordelijkheid als staat
ik vind het ook fout om zoiets bij de scholen neer te leggen.
zeker als je bedenkt hoeveel extra werk leerkrachten op een zwarte school al hebben.
dan zit je er ook niet op te wachten om na schooltijd bedreigd te worden door Somalische vaders.
wij slapen nooit.
Serieus, dit is waar jullie je druk ommaken en niet de machtsverschuiving op het wereldtoneel waar de VS zijn macht verliest en China en Rusland hun moment pakken en invloed uitoefenen op democratische verkiezingen om chaos te veroorzaken? Dat zal meer invloed hebben op jullie directe leven dan of de Maatschappijleer wel inhoudelijk genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
bethweeter schreef:
22-10-2020 07:57
Daar hebben we het al. En meteen de discussie over de radicale islam om zeep geholpen.
De scheidslijn tussen radicale islam en “gewone” islam is vaak helemaal niet zo duidelijk. Dat is ook gebleken uit onderzoeken waarbij naar voren kwam dat een meerderheid van de moslims de wetten van de koran boven de wetten van het (westerse) land stelt. Ook in Nederland. Er zijn helaas ook in Nederland teveel moslims die achter zo’n dader van de aanslag op de Franse leraar staan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij ook tot geweld over zullen gaan, maar zij keuren het geweld niet af. Ik vind dat heel zorgelijk.

Als ik terugkijk naar de vrijheden in de jaren ‘70 en die er nu zijn, dan vind ik dat we als samenleving er niet op vooruit zijn gegaan.
fizz wijzigde dit bericht op 22-10-2020 11:27
3.48% gewijzigd
Geronimo2 schreef:
22-10-2020 11:19
Serieus, dit is waar jullie je druk ommaken en niet de machtsverschuiving op het wereldtoneel waar de VS zijn macht verliest en China en Rusland hun moment pakken en invloed uitoefenen op democratische verkiezingen om chaos te veroorzaken? Dat zal meer invloed hebben op jullie directe leven dan of de Maatschappijleer wel inhoudelijk genoeg is.
Dan open je over dat onderwerp een nieuw topic, hier gaat het over wat anders.
valentinamaria schreef:
22-10-2020 11:05
ik vind het ook fout om zoiets bij de scholen neer te leggen.
zeker als je bedenkt hoeveel extra werk leerkrachten op een zwarte school al hebben.
dan zit je er ook niet op te wachten om na schooltijd bedreigd te worden door Somalische vaders.
Dit moet gewoon van hogerhand vanuit de regering aangepakt worden.
Geronimo2 schreef:
22-10-2020 11:19
Serieus, dit is waar jullie je druk ommaken en niet de machtsverschuiving op het wereldtoneel waar de VS zijn macht verliest en China en Rusland hun moment pakken en invloed uitoefenen op democratische verkiezingen om chaos te veroorzaken? Dat zal meer invloed hebben op jullie directe leven dan of de Maatschappijleer wel inhoudelijk genoeg is.
Als we hier geen levensgevaarlijke problemen met grote groepen immigranten hadden gehad, hadden we ons idd bezig kunnen houden met dat soort dingen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk is terrorisme gevaarlijk. En dus ook islamitisch terrorisme. Of de radicale islam een tijdbom is, in de zin van dat het de grond onder westerse waarden (welke waarden precies?) kan wegvagen, dat weet ik niet.

Waarom zouden de cijfers voor Frankrijk vergelijkbaar zijn met Nederland? De situatie is niet hetzelfde; er is daar een groter taboe op en afwijzing van religie, een diepere segregatie, en meer geweld dan hier.

Terrorisme werkt als het een maatschappij verscheurt en polariseert. Natuurlijk is elk direct betrokken slachtoffer er één teveel.
Ik denk wel dat de reactie op deze daden mede bepaalt wat de maatschappelijke impact is en dus hoe vernietigend dit zal zijn. Wij-zijdenken en groep grondrechten ontnemen omdat ze een geloof of nationaliteit delen met terroristen is net zo goed een aanval op de zogenaamd westerse waarden van vrijheid, gelijkwaardigheid, en democratie.

De islam is geen centraal georganiseerde eenheid, het overlapt met een veelheid aan stromingen, culturen en mensen. Dat maakt het ingewikkeld maar dat is wel heel belangrijk om in de gaten te houden. Sommige mensen scheren alle moslims over één kam omdat ze niet en masse op de juiste manier via de juiste kanalen melden dat ze het niet eens zijn met de extremisten in hun midden (die zij niet ervaren als onderdeel van hun eigen groep!). Maar er is niet één islam. Er is zelfs niet één radicale islam.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
22-10-2020 11:26
De scheidslijn tussen radicale islam en “gewone” islam is vaak helemaal niet zo duidelijk. Dat is ook gebleken uit onderzoeken waarbij naar voren kwam dat een meerderheid van de moslims de wetten van de koran boven de wetten van het (westerse) land stelt. Ook in Nederland. Er zijn helaas ook in Nederland teveel moslims die achter zo’n dader van de aanslag op de Franse leraar staan. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zij ook tot geweld over zullen gaan, maar zij keuren het geweld niet af. Ik vind dat heel zorgelijk.

Als ik terugkijk naar de vrijheden in de jaren ‘70 en die er nu zijn, dan vind ik dat we als samenleving er niet op vooruit zijn gegaan.
er zijn echt heel veel moslims die amper nog moslim zijn, Alevieten bijv.
maar die durven zich niet uit te spreken, uit angst voor represailles.
hebben ze groot gelijk in, want niemand zal hun beschermen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Niet alleen terrorisme is een bedreiging, maar ook de haat, want het gaat vaak veel verder dan afkeer, jegens westerlingen is vaak aanwezig. Dat uit zich in geweld tegen Nederlanders met een westerse achtergrond en in een totaal gebrek aan respect. Voorbeelden genoeg: meisjes en vrouwen die lastig worden gevallen en geïntimideerd, autochtone bevolking die in bepaalde buurten wordt geterroriseerd en ook onder jongeren zie je regelmatig gevallen van autochtone jongens die door een groep niet-westerse jongeren in elkaar worden getrapt.
Alle reacties Link kopieren
valentinamaria schreef:
22-10-2020 11:29
er zijn echt heel veel moslims die amper nog moslim zijn, Alevieten bijv.
maar die durven zich niet uit te spreken, uit angst voor represailles.
hebben ze groot gelijk in, want niemand zal hun beschermen.
Dat klopt. Een afvallige moslim is aangeschoten wild en wordt in Nederland niet bepaald beschermd. In de AZC’s kunnen ze niet eens andersdenkenden beschermen.
redbulletje schreef:
22-10-2020 11:27
Dit moet gewoon van hogerhand vanuit de regering aangepakt worden.

Gaat niet gebeuren zolang we op religie gestoelde partijen in de kamer hebben. DENK, SGP, CU en CDA zijn dat.

Laatst had Tim Hofman een gesprek met Segers, die ik doorgaans als redelijk gematigd zie. (was met betrekking tot kerken vs bijvoorbeeld voetbal tijdens Corona) Uit dit gesprek bleek duidelijk hoe diep de uitzonderingen op geloof zitten.

Terug naar dit onderwerp:
Ik geef les op een zogenaamd zwarte school. Ik doe dit al jaren en schrik intussen niet meer van de uitspraken van leerlingen. 't Zijn over het algemeen lieve kinderen hoor, maar zeg nooit, maar dan ook nooit, iets over islam. Voor je het weet heb je een woedende klas en staan een dag later woedende ouders op school. Steun van het bestuur krijg je in theorie en ze horen je aan, maar in de praktijk sta je er als niet-moslima alleen voor. Zolang je geen joden, islam, homoseksualiteit, transgenders bespreekt is er weinig aan de hand en zijn het oprecht leuke, grappige, slimme kinderen.

En ja, op deze school krijgen ze maatschappijleer in de vorm van burgerschapsvorming. En ja, ik bespreek niet alles. Waarom niet? Omdat ik geen zin heb om voor racist uitgemaakt te worden. Ooit heb ik de fout gemaakt om mijn leerlingen Ja Zuster Nee Zuster te laten zien. Onschuldig in mijn ogen, maar in hun ogen was ik bijna de belichaming van Sodom en Gomorra.

Ik heb niet de illusie dat scholen in Nederland veilig zijn voor wat er met Samuel Paty is gebeurd. Het was geen 'lone wolf' actie. Hij is 'verraden' door zijn eigen leerlingen en hun ouders, maar ook door de school en de politie zelf. Hij werd al bedreigd en er werd niets gedaan. Met zijn afslachting als gevolg.

Dus: is er plek voor de (radicale) islam in Nederland? Na alles wat ik de afgelopen jaren zelf ondervonden en gezien heb, kan ik alleen vanuit mezelf spreken. Het antwoord daarop is 'nee'. Ik wil onder geen beding naar de islamitische regels gaan leven. Dat zou mijn vrijheden afpakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven