De radicale islam,een tijdbom onder de Westerse samenleving?

21-10-2020 23:48 873 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vraag is weer actueel door de onthoofding van een leraar in Parijs
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/16/ma ... n-a4016351
Hij gaf les over de vrijheid van meningsuiting en liet spotprent van de profeet Mohammed zien.

Frankrijk kondigde harde maatregelen aan tegen geradicaliseerde moslims en sloot al een moskee.
Vandaag was de uitvaart waar de meeste journaals en actualiteiten programma's aandacht aan besteedde.

In Nieuwsuur en afgelopen week in Trouw cijfers over een groeiend deel van de moslims dat eigen religie belangrijker vind dan de Westerse samenleving.

Voor alle duidelijkheid, het zijn Franse onderzoeken maar ik vermoed dat Nederlandse cijfers niet heel anders zullen zijn.

AfbeeldingAfbeelding

Verontrust jullie dit ook?

TO trapt af:

Het afwijzen van de Westerse samenleving vind ik nog niet hetzelfde als radicaliseren en / of geweld gebruiken maar een gedeelte zal daar toe over gaan daarnaast vrees ik ideologische botsingen tussen de islam en de vrijheden van het westen.

Ik denk dat het uiteindelijk tot een burgeroorlog komt, de radicale islam gesteund door een deel van het Midden Oosten versus het Westen

De radicale islam is een tijdbom in onze samenleving

Totaal aantal stemmen: 190

Mee eens (79%)
Mee oneens (12%)
Ben er nog niet uit. (7%)
Anders, zie mijn toelichting (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
.
sakamanga wijzigde dit bericht op 27-10-2020 11:19
99.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
22-10-2020 11:02
Ja, er zijn zeker scholen die dit goed doen, maar scholen hoeven het niet te doen. En dat is mijn punt. Nu laat je de verantwoordelijkheid bij de school liggen, wat in deze polariserende tijden een flinke verantwoordelijkheid kan zijn. Terwijl ik vind dat de overheid hier een standpunt over in moet nemen. Neem het op in het curriculum, neem je verantwoordelijkheid als staat
Jawel, elke school moet aandacht besteden aan burgerschap en integratie, dit zijn de wettelijk vastgelegde kerndoelen:

Het onderwijs:

1. gaat er mede van uit dat leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving;
2. is mede gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie;
3. is er mede op gericht dat leerlingen kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten.


Er wordt nu gekeken hoe dit nog uitgebreider en gedetailleerder kan worden uitgewerkt in een wetsvoorstel, waar ook weer haken en ogen aan zitten.
What a nuanced anxiety
Tyche, ik weet dat die kerndoelen er zijn. In de praktijk is het alleen verrekte lastig om te behalen als de overgrote meerderheid van een klas moslim is. Het wordt dan een 'zij tegen mij' en, ook al ben ik een stuk ouder dan mijn leerlingen, ik leg het af.
Alle reacties Link kopieren
Dat lijkt me heel lastig, tantesjaan.
Ik heb een andere ervaring gelukkig met islamitische leerlingen, maar mijn klassen zijn gemengder dan de jouwe zo te lezen.
What a nuanced anxiety
Gemengde klassen werken een stuk makkelijker is ook mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Interessante link: analyse van onderzoek naar radicalisering (jihadistisch salafisme en extreem-rechts) in Nederland.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
22-10-2020 11:54
Dat lijkt me heel lastig, tantesjaan.
Ik heb een andere ervaring gelukkig met islamitische leerlingen, maar mijn klassen zijn gemengder dan de jouwe zo te lezen.

Waar moslims in de meerderheid zijn, komt de ware aard naar boven. Dat werkt zo in de klas, in een buurt en uiteindelijk in een land.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
22-10-2020 12:31
Waar moslims in de meerderheid zijn, komt de ware aard naar boven. Dat werkt zo in de klas, in een buurt en uiteindelijk in een land.
Wiens ware aard, en waarin verschilt deze van de mijne of jouwe?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
22-10-2020 12:44
Wiens ware aard, en waarin verschilt deze van de mijne of jouwe?

De ware aard van de religie en degenen die daarmee geïndoctrineerd zijn. Je hoeft maar naar een land als Indonesië te kijken om te zien wat er gebeurt op het moment dat moslims in de meerderheid komen.

En dat is prima hoor, zolang je bij die meerderheid hoort. Het is alleen zo jammer dat minderheden dan al-tijd het nakijken hebben.
Alle reacties Link kopieren
Geronimo2 schreef:
22-10-2020 10:14
Grappig, als je nu kijkt wat direct een gevaar oplevert voor onze samenleving niet de radicaliserende moslims zijn maar de idioten die denken dat alles een "conspiracy" is. Deze mensen ondermijnen alles waar de wereld en onze democratie op draait. Daarnaast hebben we inderdaad de "pacific ring" van de Chinezen en hun uitbreidingsdrang en het ergste van alles, "globalisering". Door de globalisering overspoelen we de wereldmarkt met onze producten om de plaatselijk markten ten gronde te richten, de belangrijkste reden van economische vluchtelingen uit Afrika.

Dat is altijd zo jammer van minimalistische denkers, zoals TO en aanhangers, die nooit verder kunnen kijken dan de mm2 van wat ze lezen in de Telegraaf en op Facebook. Mensen die zoeken naar nieuws dat hun benauwde denkwijze ondersteund en verder geen idee heeft van de complexiteit van de wereldeconomie die heeft geleidt tot de aanwezigheid van de moslims in het westen.

Mensen zoals TO zijn stemmingmakers op zoek naar verwanten wiens belevingswereld niet verder komt dan hoofddoekjes en moskeeën en voorbij gaan aan al die moslims die volstrekt onschuldig zijn en betere normen en waarden hebben dan TO. Niks zo makkelijk als een paar miljard moslims aankijken op het gedrag van een paar honderd.



Grappig al deze vooroordelen :lol:

• Ik lees de Telegraaf niet (prutskrant) maar Trouw
• Een keer per week Facebook is meer dan voldoende en dan niet om mijzelf te informeren over actuele zaken.


Uiteraard zijn er vele zaken die de Westerse wereld bedreigen zoals Complotgekkies, China, het dumpen van goederen op de interne markt van Afrikaanse landen, het opwarmen van de aarde en de daaropvolgende stroom van klimaatvluchtelingen, het wegvallen van de VS als supermacht, het machtsvacuüm dat ontstaat en de strijd om wie dat gat gaat opvullen maar het een sluit het ander niet uit, de dreiging van de radicale islam verminderd niet door het opwarmen van de aarde.

Geronimo2 het staat je dus vrij een draad te openen over andere gevaren die de Westerse wereld bedreigen, over sommige loopt al een topic dus misschien verstandig even goed te kijken.
Deze minimalistische denker heeft het je al makkelijk gemaakt door een grote klimaat-milieudraad te openen en over complotgekkies loopt ook een draad
actueel/de-grote-klimaat-milieudraad/li ... #p30128028

En aangezien ik lees dat jij de radicale islam geen serieus probleem is ben ik zo vrij je uit te zwaaien in deze draad :bye:
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
tyche schreef:
22-10-2020 12:44
Wiens ware aard, en waarin verschilt deze van de mijne of jouwe?

Verschillen in denken, doen en laten.

Alvast een disclaimer: Ik zeg niet dat het een beter is dan het ander.

Woede tonen door middel van geweld wordt in het westen gezien als zwak. Islamitische culturen zien door dialoog tot een oplossing (of niet) komen als zwak. Woede tonen is juist een manier om te laten zien dat je sterk bent.
Westerse culturen zijn gericht op individuele ontwikkeling. Islamtische culturen zijn gericht op het collectief. Wat een individu vindt of denkt is daar niet belangrijk.

Deze twee zaken maken het verrekte pittig om westerse en islamtische culturen te verenigen.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
22-10-2020 12:44
Wiens ware aard, en waarin verschilt deze van de mijne of jouwe?


Kijk naar landen als Afghanistan en dan de gedeeltes waar radicale islamieten de overhand hebben, meisjes niet naar school etc.
Deze tendens zie je ook in landen als Pakistan, Indonesië etc. overal waar de radicale islam invloed krijgt degraderen ze vrouwen in het beste geval naar tweede rangs burgers maar meer nog naar derde of vierde rangs
Geloof me als vader van 2 dochters niet een heel aantrekkelijk vooruitzicht.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
22-10-2020 13:57
De ware aard van de religie en degenen die daarmee geïndoctrineerd zijn. Je hoeft maar naar een land als Indonesië te kijken om te zien wat er gebeurt op het moment dat moslims in de meerderheid komen.

En dat is prima hoor, zolang je bij die meerderheid hoort. Het is alleen zo jammer dat minderheden dan al-tijd het nakijken hebben.
Misschien goed om je eerst ergens in te verdiepen voordat je wat roept. In Indonesië vormen moslims al heel lang de meerderheid. Ik zal niet beweren dat het altijd vredig is verlopen, maar dat is niet symptomatisch voor de situatie nu.

Het is de invloed van het Arabisch Wahabisme van de afgelopen decennia dat tot problemen leidt. Dus ook gewoon hier weer de extremisten.
Voor de simpelen onder ons is het natuurlijk wel zo makkelijk om alle gelovigen over een kam te scheren, maar dan kom je er niet. Zoals ook niet alle mensen met een rechtse voorkeur automatisch tot het extreemrechtse kamp moeten worden gerekend.
In Indonesie is de invloed van de islam geexplodeerd in de afgelopen 10 jaar. Er wordt steeds meer verboden wat eerst normaal was. Alcohol is een van die dingen.

Het is niet dat we het hier niet aan zien komen, de alarmbellen waren 30 jaar geleden al aanwezig maar worden steeds luider.
Alle reacties Link kopieren
Thoth schreef:
22-10-2020 15:28
Misschien goed om je eerst ergens in te verdiepen voordat je wat roept. In Indonesië vormen moslims al heel lang de meerderheid. Ik zal niet beweren dat het altijd vredig is verlopen, maar dat is niet symptomatisch voor de situatie nu.

Het is de invloed van het Arabisch Wahabisme van de afgelopen decennia dat tot problemen leidt. Dus ook gewoon hier weer de extremisten.
Voor de simpelen onder ons is het natuurlijk wel zo makkelijk om alle gelovigen over een kam te scheren, maar dan kom je er niet. Zoals ook niet alle mensen met een rechtse voorkeur automatisch tot het extreemrechtse kamp moeten worden gerekend.



Daarom is de titel van dit topic ook radicale islam en niet DE islam.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
22-10-2020 15:52
Daarom is de titel van dit topic ook radicale islam en niet DE islam.
Heel goed. En dan zul je het met mij eens zijn dat zo'n kortzichtige uitspraak van Julius weersproken dient te worden.
Alle reacties Link kopieren
De bedreiging van christenen door muzelmannen was volgens mijn oma 70 jaar geleden de reden om van Java naar Nederland te emigreren.

Ze is in de jaren '90 van de vorige eeuw overleden, ver voor al die gekke aanslagen van de laatste jaren.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
De (radicale) islam is nu en de komende decennia de grootste bedreiging voor de Westerse Wereld, direct gevolgd door de bevolkingsgroei in en daarmee gepaard gaande immigratie vanuit Afrika.
.
Alle reacties Link kopieren
julius schreef:
22-10-2020 13:57
De ware aard van de religie en degenen die daarmee geïndoctrineerd zijn. Je hoeft maar naar een land als Indonesië te kijken om te zien wat er gebeurt op het moment dat moslims in de meerderheid komen.

En dat is prima hoor, zolang je bij die meerderheid hoort. Het is alleen zo jammer dat minderheden dan al-tijd het nakijken hebben.
Er is niet één islam. Je neemt 1,8 miljard (!) mensen als een eenheid en dat zijn ze niet. Dat is beledigend voor het deel van deze groep die niets te maken wil hebben met de gewelddaden van de extremisten. Maar goed, dat is een principekwestie, het kan dat je het benoemen van een probleem belangrijker vindt dan het niet beledigen van een heel grote groep mensen. Maar deze generalisatie is ook een obstakel voor de oplossing. Door zo te generaliseren over 'de religie', negeer je een heleboel factoren die bijdragen aan het probleem. Dat bemoeilijkt het vinden van de oorzaken en dus ook het vinden van oplossingen.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat staat en religie moeten worden gescheiden. De salafisten in Saoudi-Arabie, de ayatollahs in Iran, de hindoenationalisten in India en de aartsconservatieve Baptisten in de VS zijn stuk voor stuk griezelige clubs die hun eigen ideologie boven de vrijheid en waardigheid van iedereen stellen en die een gevaar vormen voor democratie.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
22-10-2020 14:01
Verschillen in denken, doen en laten.

Alvast een disclaimer: Ik zeg niet dat het een beter is dan het ander.

Woede tonen door middel van geweld wordt in het westen gezien als zwak. Islamitische culturen zien door dialoog tot een oplossing (of niet) komen als zwak. Woede tonen is juist een manier om te laten zien dat je sterk bent.
Westerse culturen zijn gericht op individuele ontwikkeling. Islamtische culturen zijn gericht op het collectief. Wat een individu vindt of denkt is daar niet belangrijk.

Deze twee zaken maken het verrekte pittig om westerse en islamtische culturen te verenigen.
Wij in het westen zijn verlichte individualisten, maar 'islamitische culturen' zijn allemaal collectivistisch?
Zie je de ironie in je eigen uitspraak?

Daar komt bij dat de geradicaliseerde jongeren in Nederland hier vandaan komen.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
22-10-2020 14:30
Kijk naar landen als Afghanistan en dan de gedeeltes waar radicale islamieten de overhand hebben, meisjes niet naar school etc.
Deze tendens zie je ook in landen als Pakistan, Indonesië etc. overal waar de radicale islam invloed krijgt degraderen ze vrouwen in het beste geval naar tweede rangs burgers maar meer nog naar derde of vierde rangs
Geloof me als vader van 2 dochters niet een heel aantrekkelijk vooruitzicht.
Dat zijn inderdaad voorbeelden van vernietigend islamitisch extremisme (waar vooral moslims het slachtoffer van zijn).
Ik heb geen probleem met het veroordelen van de radicale, gewelddadige islam.

Ik heb wel een probleem met het generaliseren van dit soort extremisme naar elke moslim of elke vluchteling of elke allochtoon (allemaal voorbij zien komen in dit topic; niet door jou). Ten eerste omdat dat niet accuraat is. Ten tweede omdat dat een gevaar is voor onze oh zo gewaardeerde democratie: het ontkennen van de menselijkheid en diversiteit van een groep op basis van religie of afkomst.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Thoth schreef:
22-10-2020 15:28
Misschien goed om je eerst ergens in te verdiepen voordat je wat roept. In Indonesië vormen moslims al heel lang de meerderheid. Ik zal niet beweren dat het altijd vredig is verlopen, maar dat is niet symptomatisch voor de situatie nu.

Het is de invloed van het Arabisch Wahabisme van de afgelopen decennia dat tot problemen leidt. Dus ook gewoon hier weer de extremisten.
Voor de simpelen onder ons is het natuurlijk wel zo makkelijk om alle gelovigen over een kam te scheren, maar dan kom je er niet. Zoals ook niet alle mensen met een rechtse voorkeur automatisch tot het extreemrechtse kamp moeten worden gerekend.

Ik zie anders bijzonder weinig moslims protesteren tegen het extremisme in Indonesië. Dat is natuurlijk ook logisch, want dan spreken ze zich uit tegen de regels van de Koran en het woord van Mohammed. En daar staat de doodstraf op.

Hoe meer ruimte extremisten krijgen, hoe meer ruimte ze zullen pakken. Ook in Europa. Ik heb het idee dat iemand onthoofden vanwege een tekening valt onder extremisme. En wie demonstreren er tegen? In ieder geval geen enkele moslim. Die zwijgen, net zoals ze altijd zwijgen waar het om islamitisch extremisme gaat.

Dus ja, er is een verschil tussen de islam en de islam, maar de overeenkomsten zijn een heel stuk groter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond de uitleg van Beatrice gisteravond in Nieuwsuur verhelderend.

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/21-10 ... ON_1310950
(Eerste onderwerp)

Omdat IS haar territorium kwijt is, en er niet meer aan een frontlinie wordt gestreden, richt IS zich op jongeren.
Het doel is de inperking van de vrijheid op meningsuiting in het onderwijs.
Online platforms en andere organisaties gebruikt om radicaliserende jongeren van een doelwit te voorzien.

In Frankrijk vindt 75% (!) van alle islamistische jongeren <25 jaar de islam belangrijker dan de waarden van de Franse Republiek.
Onder oudere moslims ligt dit percentage op 40%.
Ik vraag me wel eens af hoe de percentages hier zijn.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Thoth schreef:
22-10-2020 16:03
Heel goed. En dan zul je het met mij eens zijn dat zo'n kortzichtige uitspraak van Julius weersproken dient te worden.


Ja / nee

Zoals ik vanmorgen aanhaalde werd bijvoorbeeld Fidan Ekiz bedreigd en belasterd door niet geradicaliseerde moslims omdat ze “het nest bevuilde” door het gesprek op gang te brengen over radicalisering binnen de islamitische samenleving.

https://www.rtlboulevard.nl/entertainme ... dreigingen
Thoth schreef:
22-10-2020 16:03
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
22-10-2020 16:53
Ik vond de uitleg van Beatrice gisteravond in Nieuwsuur verhelderend.

https://www.npostart.nl/nieuwsuur/21-10 ... ON_1310950
(Eerste onderwerp)

Omdat IS haar territorium kwijt is, en er niet meer aan een frontlinie wordt gestreden, richt IS zich op jongeren.
Het doel is de inperking van de vrijheid op meningsuiting in het onderwijs.
Online platforms en andere organisaties gebruikt om radicaliserende jongeren van een doelwit te voorzien.

In Frankrijk vindt 75% (!) van alle islamistische jongeren <25 jaar de islam belangrijker dan de waarden van de Franse Republiek.
Onder oudere moslims ligt dit percentage op 40%.
Ik vraag me wel eens af hoe de percentages hier zijn.
Voordat IS bestond waren er al problemen met extremistische moslims. Toen Theo van Gogh nog leefde had niemand ooit van IS gehoord. De hofstadgroep dateert ook van ver voor IS. Ik ben niet onder de indruk van Beatrice; haar christelijke achtergrond is vaak te nadrukkelijk aanwezig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven