De radicale islam,een tijdbom onder de Westerse samenleving?

21-10-2020 23:48 873 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vraag is weer actueel door de onthoofding van een leraar in Parijs
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/16/ma ... n-a4016351
Hij gaf les over de vrijheid van meningsuiting en liet spotprent van de profeet Mohammed zien.

Frankrijk kondigde harde maatregelen aan tegen geradicaliseerde moslims en sloot al een moskee.
Vandaag was de uitvaart waar de meeste journaals en actualiteiten programma's aandacht aan besteedde.

In Nieuwsuur en afgelopen week in Trouw cijfers over een groeiend deel van de moslims dat eigen religie belangrijker vind dan de Westerse samenleving.

Voor alle duidelijkheid, het zijn Franse onderzoeken maar ik vermoed dat Nederlandse cijfers niet heel anders zullen zijn.

AfbeeldingAfbeelding

Verontrust jullie dit ook?

TO trapt af:

Het afwijzen van de Westerse samenleving vind ik nog niet hetzelfde als radicaliseren en / of geweld gebruiken maar een gedeelte zal daar toe over gaan daarnaast vrees ik ideologische botsingen tussen de islam en de vrijheden van het westen.

Ik denk dat het uiteindelijk tot een burgeroorlog komt, de radicale islam gesteund door een deel van het Midden Oosten versus het Westen

De radicale islam is een tijdbom in onze samenleving

Totaal aantal stemmen: 190

Mee eens (79%)
Mee oneens (12%)
Ben er nog niet uit. (7%)
Anders, zie mijn toelichting (2%)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Fizz schreef:
22-10-2020 17:04
Voordat IS bestond waren er al problemen met extremistische moslims. Toen Theo van Gogh nog leefde had niemand ooit van IS gehoord. De hofstadgroep dateert ook van ver voor IS. Ik ben niet onder de indruk van Beatrice; haar christelijke achtergrond is vaak te nadrukkelijk aanwezig.

Dat eerste klopt wel, ook zonder aanwijsbare aansturing radicaliseren jongeren, de Hofstadgroep is een goed voorbeeld.

Ik zal eens wat beter letten op Beatrice de Graaf, een duidelijk christelijke achtergrond was mij nog nooit opgevallen. Kun je een voorbeeld noemen van hoe zich dat uit in haar uitspraken?
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
22-10-2020 14:30
Kijk naar landen als Afghanistan en dan de gedeeltes waar radicale islamieten de overhand hebben, meisjes niet naar school etc.
Deze tendens zie je ook in landen als Pakistan, Indonesië etc. overal waar de radicale islam invloed krijgt degraderen ze vrouwen in het beste geval naar tweede rangs burgers maar meer nog naar derde of vierde rangs
Geloof me als vader van 2 dochters niet een heel aantrekkelijk vooruitzicht.
Hier ben ik het helemaal mee eens. En ik vind het heel naïef te denken dat dat in NL niet kan gebeuren.
hollebollegijs schreef:
22-10-2020 17:02
Ja / nee

Zoals ik vanmorgen aanhaalde werd bijvoorbeeld Fidan Ekiz bedreigd en belasterd door niet geradicaliseerde moslims omdat ze “het nest bevuilde” door het gesprek op gang te brengen over radicalisering binnen de islamitische samenleving.

https://www.rtlboulevard.nl/entertainme ... dreigingen
Fidan wordt ook geboycot door de NOS omdat ze 'te opinierend' zou zijn. Maar ondertussen mag 'M' de overtreffende trap van opinierend zijn van diezelfde NOS-baas. Dus van objectiviteit hebben ze bij de staatsomroep nog nooit gehoord.
https://www.mediacourant.nl/2020/10/nos ... pinierend/
Ik hoop dat Fidan zich de mond niet laat snoeren. We moeten zorgen dat de kijkcijfers van haar programma zo hoog mogelijk komen te liggen.
Werkelijk bizar dat het lijkt dat niemand zich hierover durft uit te spreken. Geen demonstraties niets. Geen reacties vanuit de politiek, of bekende mensen.
Het moslimextremisme moet ook (hoe weet ik ook niet) bestreden worden. En die onthoofding is ook scary shit.
Maar vooralsnog moet het ook niet groter gemaakt worden dan het is hoe vreselijk ook. Hoeveel onthoofdingen zijn er in west europa geweest het laatste ehhh jaar, en hoeveel gezinsdrama’’ s door niet moslims? Of zinloos geweld op straat. Of noem het maar op.
Ja het moet in de gaten gehouden worden hoe zich dat ontwikkelt, maar soms wordt gedaan alsof het bijna dagelijks gebeurt.

En vergeet niet (nee ik praat niks goed..)

Met de opkomst van de industriële revolutie en het modern imperialisme veroveren Europese landen grote delen van de islamitische wereld. Hoewel er slechts beperkt sprake is van kolonisatie (met de uitzondering van de Pied-noir in Algerije) is het voor veel moslims een schok om te worden bestuurd door niet-islamitische machthebbers. Na de opheffing van het laatste kalifaat in 1922 (het Ottomaanse Rijk) lijkt de rol van islamitische landen in de wereldpolitiek uitgespeeld.

Het komt deels ook ergens vandaan. De westerse wereld probeert de wereld zoveel mogelijk te regelen. En ik vind het prettig hier, maar andere landen/regio’s vinden het westen maar mwah. Poetin krijgt ook niet zomaar veel steun. Hij laat zich ook niet wegzetten door de oppositie,, maar veel russen zijn blij met Poetin. Die Rusland weer “sterk” maakte nadat die ‘slappe’ Gorbatsjov Europa alles liet overnemen.

Met andere woorden, het westen heeft weerstand ook deels gecreëerd door zich als “ oppermacht” te gedragen.
Hunebed schreef:
22-10-2020 18:29
Het moslimextremisme moet ook (hoe weet ik ook niet) bestreden worden. En die onthoofding is ook scary shit.
Maar vooralsnog moet het ook niet groter gemaakt worden dan het is hoe vreselijk ook. Hoeveel onthoofdingen zijn er in west europa geweest het laatste ehhh jaar, en hoeveel gezinsdrama’’ s door niet moslims? Of zinloos geweld op straat. Of noem het maar op.
Ja het moet in de gaten gehouden worden hoe zich dat ontwikkelt, maar soms wordt gedaan alsof het bijna dagelijks gebeurt.

En vergeet niet (nee ik praat niks goed..)

Met de opkomst van de industriële revolutie en het modern imperialisme veroveren Europese landen grote delen van de islamitische wereld. Hoewel er slechts beperkt sprake is van kolonisatie (met de uitzondering van de Pied-noir in Algerije) is het voor veel moslims een schok om te worden bestuurd door niet-islamitische machthebbers. Na de opheffing van het laatste kalifaat in 1922 (het Ottomaanse Rijk) lijkt de rol van islamitische landen in de wereldpolitiek uitgespeeld.

Het komt deels ook ergens vandaan. De westerse wereld probeert de wereld zoveel mogelijk te regelen. En ik vind het prettig hier, maar andere landen/regio’s vinden het westen maar mwah. Poetin krijgt ook niet zomaar veel steun. Hij laat zich ook niet wegzetten door de oppositie,, maar veel russen zijn blij met Poetin. Die Rusland weer “sterk” maakte nadat die ‘slappe’ Gorbatsjov Europa alles liet overnemen.

Met andere woorden, het westen heeft weerstand ook deels gecreëerd door zich als “ oppermacht” te gedragen.
Het westen heeft alle recht om in het westen de cultuur te bepalen. Naar mijn mening moet het westen zich ook niet mengen in conflicten in islamitische en communistische landen. 's Lands wijs, 's lands eer tenslotte. Zolang ze die andere cultuur maar niet naar hier importeren (alleen is dat schip reeds gezonken)
Hunebed, ik ben het met je eens wat betreft het gedrag van het westen. Een ding vind ik wel heel vreemd: waarom zou je in een deel van de wereld dat je maar mwah vindt gaan wonen? Ik vind het midden-oosten persoonlijk mwah en ik zou er dan ook nooit van mijn leven gaan wonen.
julius schreef:
22-10-2020 16:51
Ik zie anders bijzonder weinig moslims protesteren tegen het extremisme in Indonesië. Dat is natuurlijk ook logisch, want dan spreken ze zich uit tegen de regels van de Koran en het woord van Mohammed. En daar staat de doodstraf op.

Hoe meer ruimte extremisten krijgen, hoe meer ruimte ze zullen pakken. Ook in Europa. Ik heb het idee dat iemand onthoofden vanwege een tekening valt onder extremisme. En wie demonstreren er tegen? In ieder geval geen enkele moslim. Die zwijgen, net zoals ze altijd zwijgen waar het om islamitisch extremisme gaat.

Dus ja, er is een verschil tussen de islam en de islam, maar de overeenkomsten zijn een heel stuk groter.
Zou jij gaan demonstreren als door extreem rechts besloten wordt alle moslims in Nederland terug te sturen naar het land van herkomst (van hun vader/grootvader)?
Alle reacties Link kopieren
mdh schreef:
22-10-2020 17:28


Ik zal eens wat beter letten op Beatrice de Graaf, een duidelijk christelijke achtergrond was mij nog nooit opgevallen. Kun je een voorbeeld noemen van hoe zich dat uit in haar uitspraken?

Uit: ChristenUnie magazine september 2018

Lidmaatschap van de ChristenUnie is voor terrorisme-expert en hoogleraar Beatrice de Graaf een oude familietraditie
https://www.christenunie-magazine.net/beatrice-de-graaf



Beatrice de Graaf is lid van De Jonge Akademie van de KNAW[7], de European Council on Foreign Relations[8] en diverse adviescommissies op het gebied van nationale en internationale veiligheid. In de media geeft zij als terrorisme-expert regelmatig commentaar op de actualiteit.

Van november 2004 tot juni 2013 was De Graaf voorzitter van de Vereniging van Christen-Historici (VCH). In 1998 was ze al redacteur geworden van Transparant, het kwartaaltijdschrift van de VCH.[9] Beatrice de Graaf is lid van de ChristenUnie en stond voor die partij vijfde op de kandidatenlijst voor de verkiezing van de Eerste Kamer in 2015 (de ChristenUnie behaalde drie zetels).[10]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beatrice_de_Graaf
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
redbulletje schreef:
22-10-2020 18:38
Het westen heeft alle recht om in het westen de cultuur te bepalen. Naar mijn mening moet het westen zich ook niet mengen in conflicten in islamitische en communistische landen. 's Lands wijs, 's lands eer tenslotte. Zolang ze die andere cultuur maar niet naar hier importeren (alleen is dat schip reeds gezonken)
En wie heeft dat gedaan? En waarom?
Hunebed schreef:
22-10-2020 18:44
En wie heeft dat gedaan? En waarom?
Dat was natuurlijk ook mega dom. Als ze persé goedkope arbeiders wilden hebben, hadden ze ze op expatbasis moeten laten komen en na 'n paar jaar weer inwisselen voor jonge nieuwe frisse krachten. Geen vestiging hier, geen gezinshereniging en geen gebruik van het sociaal vangnet. En ze hadden het ook beter bij Spanjaarden kunnen houden, die hebben in elk geval geen conflicterend geloof.
*TanteSjaan* schreef:
22-10-2020 18:40
Hunebed, ik ben het met je eens wat betreft het gedrag van het westen. Een ding vind ik wel heel vreemd: waarom zou je in een deel van de wereld dat je maar mwah vindt gaan wonen? Ik vind het midden-oosten persoonlijk mwah en ik zou er dan ook nooit van mijn leven gaan wonen.
Ik zou er ook voor geen goud willen wonen.
Zij zijn hierheen gehaald. Marokko had enorm veel (arme) werklozen, het rijke europa had hier een tekort aan mensen die zwaar en vies werk wilden doen en wilden maar al te graag die mensen hebben.
Hunebed schreef:
22-10-2020 18:47
Ik zou er ook voor geen goud willen wonen.
Zij zijn hierheen gehaald. Marokko had enorm veel (arme) werklozen, het rijke europa had hier een tekort aan mensen die zwaar en vies werk wilden doen en wilden maar al te graag die mensen hebben.
Maar de manier waarop is toch te dom voor woorden? Het gaat om werk waar geen studie voor nodig is. De werknemers moeten jong/krachtig zijn. Dan wissel je ze toch regelmatig om voor nieuwe?
Alle reacties Link kopieren
hollebollegijs schreef:
22-10-2020 18:42
Uit: ChristenUnie magazine september 2018

Lidmaatschap van de ChristenUnie is voor terrorisme-expert en hoogleraar Beatrice de Graaf een oude familietraditie
https://www.christenunie-magazine.net/beatrice-de-graaf

Dankjewel! Duidelijk nu.



Beatrice de Graaf is lid van De Jonge Akademie van de KNAW[7], de European Council on Foreign Relations[8] en diverse adviescommissies op het gebied van nationale en internationale veiligheid. In de media geeft zij als terrorisme-expert regelmatig commentaar op de actualiteit.

Van november 2004 tot juni 2013 was De Graaf voorzitter van de Vereniging van Christen-Historici (VCH). In 1998 was ze al redacteur geworden van Transparant, het kwartaaltijdschrift van de VCH.[9] Beatrice de Graaf is lid van de ChristenUnie en stond voor die partij vijfde op de kandidatenlijst voor de verkiezing van de Eerste Kamer in 2015 (de ChristenUnie behaalde drie zetels).[10]
https://nl.wikipedia.org/wiki/Beatrice_de_Graaf
De toekomst is niet meer wat het was
redbulletje schreef:
22-10-2020 18:49
Maar de manier waarop is toch te dom voor woorden? Het gaat om werk waar geen studie voor nodig is. De werknemers moeten jong/krachtig zijn. Dan wissel je ze toch regelmatig om voor nieuwe?
Ehhhh. Ok...
Nvm
anoniem_6409c20e18dd0 wijzigde dit bericht op 22-10-2020 19:24
0.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
22-10-2020 18:40
Zou jij gaan demonstreren als door extreem rechts besloten wordt alle moslims in Nederland terug te sturen naar het land van herkomst (van hun vader/grootvader)?

Ik zou al ver voor dat moment gaan demonstreren. Onder geen enkel beding is er in de Grondwet ruimte voor het wegsturen van wie dan ook onder het mom van wat dan ook. Artikel 1 is daar vrij duidelijk in volgens mij.

Dus voordat 'extreem rechts' kan beslissen dat alle moslims het land uitmoeten, moeten ze eerst de Grondwet wijzigen. Hiervoor is een meerderheid van 75% nodig. Prettige wedstrijd.

Maar los van dat: als er morgen een moslim wordt onthoofd omdat ie in het openbaar zat te bidden, ga ik ook demonstreren. Je moet niet net doen alsof iedereen die tegen religieus extremisme is, een hekel heeft aan iedere gelovige. Je kan er niet verder naast zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ddennis schreef:
22-10-2020 18:00
Werkelijk bizar dat het lijkt dat niemand zich hierover durft uit te spreken. Geen demonstraties niets.
Blijft toch bijzonder om andere mensen te verwijten dat ze niet zijn gaan demonstreren.
Hebben we jou wel kunnen zien, Dennis? Of ben jij gewoon een toetsenbordheld?
Alle reacties Link kopieren
Thoth schreef:
22-10-2020 19:30
Blijft toch bijzonder om andere mensen te verwijten dat ze niet zijn gaan demonstreren.
Hebben we jou wel kunnen zien, Dennis? Of ben jij gewoon een toetsenbordheld?

Dat kan je ook niemand verwijten maar wat mij opvalt is hoe het geweld benoemd wordt.
Bij George Floyd werd benoemd dat een witte agent een zwarte arrestant had vermoord, er werden ook nog even racistische motieven op geplakt.

En lees nu eens.

Afbeelding

Nergens iets over islamitische extremist, radicale islam etc
Alleen extremist.

Na de dood van George Floyd was hij veel directer

Afbeelding
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
22-10-2020 20:50
Dat kan je ook niemand verwijten maar wat mij opvalt is hoe het geweld benoemd wordt.
Bij George Floyd werd benoemd dat een witte agent een zwarte arrestant had vermoord, er werden ook nog even racistische motieven op geplakt.

En lees nu eens.

Afbeelding

Nergens iets over islamitische extremist, radicale islam etc
Alleen extremist.

Na de dood van George Floyd was hij veel directer

Afbeelding
Precies dit. Het is alsof je het niet mag benoemen. De media doet hier ook aan mee.
Was allang duidelijk dat die BLM-fans met 2 maten meten.
Alle reacties Link kopieren
Dat niet mogen benoemen is toch ook zo. Dat vind ik het jammere met de politieke partijen op dit moment. De ene helft doet er alles aan om de problemen met de islam en het salafisme niet te benoemen in de hoop wat zieltjes te winnen. En een persoon als Geert Wilders trekt het vaak gelijk weer in het belachelijke.

En ik snap ook niet waarom je geen kritiek op religie mag hebben. Als een religie zo haaks staat op de normen en waarden in een land dan lijkt het me juist heel gezond dat te benoemen. Nu ontstaat er een soort parallelle samenleving, en alleen maar meer polarisatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook wel dat in dat twitterbericht vermeld mag worden dat het een islamitische extremist betreft.
Alle reacties Link kopieren
.
madamecannibale wijzigde dit bericht op 22-10-2020 21:30
Reden: Niet relevant
99.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
22-10-2020 18:57
Ehhhh. Ok...
Nvm
Als er eentje kapot gaat kun je hem gewoon ruilen, als je het bonnetje nog hebt...
Maar hé, wij westerlingen zijn beschaafd en waarderen individuen om wie ze zijn. :@@:

Verder wel eens dat het duidelijker benoemd én veroordeeld moet worden. Hoewel ik persoonlijk regelmatig moslims spreek die dit vanzelfsprekend veroordelen, zijn de islamitische organisaties in Nederland bar slecht in het laten horen van de redelijke stemmen.
En dat vind ik wel degelijk zorgwekkend.
What a nuanced anxiety
tyche schreef:
22-10-2020 21:22
Als er eentje kapot gaat kun je hem gewoon ruilen, als je het bonnetje nog hebt...
Maar hé, wij westerlingen zijn beschaafd en waarderen individuen om wie ze zijn. :@@:
Gebeurt toch ook met de westerlingen die in Dubai bij 'n airline o.i.d. werken? Dat is gewoon commercieel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven