Gender neutraal
donderdag 27 juli 2017 om 16:20
Ik heb wat vragen over het thema Gender neutraal.
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
Wat betreft die Gender neutrale WC's, kan ik dan niet meer kiezen voor een dames WC, zitten er dan overal dames en heren door elkaar?
En wordt er bij de Burgerlijke Stand ook geen gender genoteerd?
Dan weten ze toch nooit wie ze nou moeten oproepen voor de borstenbus of het uitstrijkje?
woensdag 16 augustus 2017 om 14:02
Ginerva schreef: ↑16-08-2017 12:57Ik denk dat als er meer begrip zou zijn je al een heel eind komt.
Dus waar mogelijk een 4de toiletgroep erbij laten komen waar niet mogelijk niet. Maar dan moeten mensen niet andere mensen weg sturen uit het toilet als die persoon niet voldoet aan de verwachting van de rest van de toiletbezoekers.
Daarbij vind ik dat gender neutrale mensen ook begrip moeten op kunnen brengen als er geen ruimte of geld is om een 4de toilet groep te laten bouwen in het desbetreffende gebouw.
Ik vind een vierde toiletgroep best. Prima als mensen anderen niet meer mogen wegsturen maar ik vraag me af "hoe vaak zal dat gebeurt zijn?" Ik zie het nooit dat iemand word weggestuurd, maar zou er anders wel wat van zeggen.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
woensdag 16 augustus 2017 om 14:03
Ja en je punt is?Fleurtje_5 schreef: ↑16-08-2017 13:59Je schrijft:"...maar er zijn toch altijd mensen die een genderneutrale wc gaan eisen"
Vervolgens wend jij je tot Lovely7 met de woorden:
We kunnen gewoon niet met iedereen altijd en overal rekening houden.
woensdag 16 augustus 2017 om 14:10
Misschien omdat er meer weerstand geboden wordt jegens vreemde types dan eenheidsworst. Ook met het oog op de opkomst van extreemrechts dat alleen klonen van Hitler tolereert. Niet voor te stellen natuurlijk, dat er iets raars zou gebeuren, maar dat betekent niet dat die mogelijkheid niet bestaat. Maar joh, is het noodzakelijk gebleken dat toiletten bewakers voor de deur krijgen? Hoe dat zo?Fleurtje_5 schreef: ↑16-08-2017 13:55Waarom denk je dat beveiliging bij genderneutrale toiletten wel noodzakelijk is en bij gewone damestoiletten niet?
woensdag 16 augustus 2017 om 14:28
Mannen die vrouwen lastig vallen (op plekken waar bijv veel gedronken wordt) of inderdaad mannen tegen travo's of wat dan ook. In bepaalde gelegenheden zie ik dat niet gauw gebeuren, maar misschien is het bij uitgaans gelegenheden anders. Ik kan me voorstellen dat een beveiliger vaker het rondje zou maken langs de wc's.blijfgewoonbianca schreef: ↑16-08-2017 14:20Ik zou niet weten waarom met zijn allen in een plee ineens zo onveilig zou zijn.
woensdag 16 augustus 2017 om 19:19
Ik ook niet. In de kroeg waar ik regelmatig kom (gewoon een ouwerwetse bruine kroeg) is één toiletruimte met 3 hokjes en twee wastafels. Dus of je nou man of vrouw of ik weet niet of weer wat anders bent, daar kan je plassen en je handen wassen. Nooit moeilijk geweest. Hokje in, deur dicht en doen wat je moet doen.blijfgewoonbianca schreef: ↑16-08-2017 14:20Ik zou niet weten waarom met zijn allen in een plee ineens zo onveilig zou zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 16 augustus 2017 om 19:23
Sereia schreef: ↑16-08-2017 14:28Mannen die vrouwen lastig vallen (op plekken waar bijv veel gedronken wordt) of inderdaad mannen tegen travo's of wat dan ook. In bepaalde gelegenheden zie ik dat niet gauw gebeuren, maar misschien is het bij uitgaans gelegenheden anders. Ik kan me voorstellen dat een beveiliger vaker het rondje zou maken langs de wc's.
Ik kan me niet voorstellen dat de security/beveiligers op een muziekfestival rondjes lopen langs de wc's. Ik heb het iig nog nooit gezien. Ze hebben meestal hun vaste plaats voor, achter, en naast het podium, bij de ingangen/uitgangen. Beveiliging bij toiletten is volgens mij ook niet echt nodig. Zouden dames en heren op dezelfde pot gaan lijkt me extra toezicht geen overbodige luxe want bij het kabaal van de muziek hoor je geen gil.
woensdag 16 augustus 2017 om 19:27
pejeka schreef: ↑16-08-2017 19:19Ik ook niet. In de kroeg waar ik regelmatig kom (gewoon een ouwerwetse bruine kroeg) is één toiletruimte met 3 hokjes en twee wastafels. Dus of je nou man of vrouw of ik weet niet of weer wat anders bent, daar kan je plassen en je handen wassen. Nooit moeilijk geweest. Hokje in, deur dicht en doen wat je moet doen.
Als er alleen maar één gezamenlijk toiletblok is dan is het niet anders. Dan is het nou eenmaal zo. Klaar. In dit geval is de gendertoilet ook meteen van de baan denk ik.
woensdag 16 augustus 2017 om 19:27
Op festivals hebben mensen echt geen toilet nodig om zich te buiten te gaan, zowel mannen als vrouwen, overigens. Denk je nou echt dat die hun kans af staan te wachten tot iemand zo'n stinkende dixy binnenloopt? Daar gebeurt meer buiten de toiletzone dan bij de openbare toiletten.Fleurtje_5 schreef: ↑16-08-2017 19:23Ik kan me niet voorstellen dat de security/beveiligers op een muziekfestival rondjes lopen langs de wc's. Ik heb het iig nog nooit gezien. Ze hebben meestal hun vaste plaats voor, achter, en naast het podium, bij de ingangen/uitgangen. Beveiliging bij toiletten is volgens mij ook niet echt nodig. Zouden dames en heren op dezelfde pot gaan lijkt me extra toezicht geen overbodige luxe want bij het kabaal van de muziek hoor je geen gil.
woensdag 16 augustus 2017 om 19:43
Dit dus! Maar om nou alles te verbouwen voor een extra wc lijkt mij niet echt nodigFleurtje_5 schreef: ↑16-08-2017 19:27Als er alleen maar één gezamenlijk toiletblok is dan is het niet anders. Dan is het nou eenmaal zo. Klaar. In dit geval is de gendertoilet ook meteen van de baan denk ik.
woensdag 16 augustus 2017 om 19:47
pejeka schreef: ↑16-08-2017 19:27Op festivals hebben mensen echt geen toilet nodig om zich te buiten te gaan, zowel mannen als vrouwen, overigens. Denk je nou echt dat die hun kans af staan te wachten tot iemand zo'n stinkende dixy binnenloopt? Daar gebeurt meer buiten de toiletzone dan bij de openbare toiletten.
Geloof ik meteen, en dat is dan vast met wederzijds goedvinden.
Op festivals staan niet alleen dixy's (rijen dixy's die aan de rand van het terrein staan) maar ook toiletwagens en toiletgebouwen. Ik vraag me nu af of die rijen dixy's voor zowel dames en heren zijn. Op het terrein zijn de toiletten wel apart.
Ik heb maar één keer een (bekende) man op het damestoilet gezien, Niemand die hem weg stuurde. En hij heeft er vast niet van geleden om het damestoilet te pakken in plaats van het herentoilet.
fleurtje_5 wijzigde dit bericht op 16-08-2017 19:49
5.98% gewijzigd
woensdag 16 augustus 2017 om 19:47
Ik vraag me nog steeds af wat een "gendertoilet" dan eigenlijk wél is? Een apart toilet voor iedereen die zich geen man of vrouw voelt, of zich niet zo wenst te uiten, of die in transitie is?Fleurtje_5 schreef: ↑16-08-2017 19:27Als er alleen maar één gezamenlijk toiletblok is dan is het niet anders. Dan is het nou eenmaal zo. Klaar. In dit geval is de gendertoilet ook meteen van de baan denk ik.
En waarom "gender"? Gender is gewoon Engels voor geslacht, dus wat men wil is een geslachtsneutraal toilet, nou, dat is dan toch gewoon een WC die voor ieder mens toegankelijk is, die hoge nood heeft, ongeacht welk geslacht die persoon dan ook heeft of wenst te hebben/uit te dragen? Klaar toch? Bordje WC op de deur en iedereen is welkom daar voor zijn plas of handenwassen.
woensdag 16 augustus 2017 om 19:52
Had bij dat stukje ook meer een discotheek voor ogen. Ik ben nooit op festivals dus geen idee hoe het daar gaat.. Denk dat het bij jongere ook meer een 'gevaar' zou kunnen zijn.Fleurtje_5 schreef: ↑16-08-2017 19:23Ik kan me niet voorstellen dat de security/beveiligers op een muziekfestival rondjes lopen langs de wc's. Ik heb het iig nog nooit gezien. Ze hebben meestal hun vaste plaats voor, achter, en naast het podium, bij de ingangen/uitgangen. Beveiliging bij toiletten is volgens mij ook niet echt nodig. Zouden dames en heren op dezelfde pot gaan lijkt me extra toezicht geen overbodige luxe want bij het kabaal van de muziek hoor je geen gil.
woensdag 16 augustus 2017 om 20:03
pejeka schreef: ↑16-08-2017 19:47Ik vraag me nog steeds af wat een "gendertoilet" dan eigenlijk wél is? Een apart toilet voor iedereen die zich geen man of vrouw voelt, of zich niet zo wenst te uiten, of die in transitie is?
En waarom "gender"? Gender is gewoon Engels voor geslacht, dus wat men wil is een geslachtsneutraal toilet, nou, dat is dan toch gewoon een WC die voor ieder mens toegankelijk is, die hoge nood heeft, ongeacht welk geslacht die persoon dan ook heeft of wenst te hebben/uit te dragen? Klaar toch? Bordje WC op de deur en iedereen is welkom daar voor zijn plas of handenwassen.
Ik vermoed dat men niet aangezien wil worden tot een bepaald geslacht. Maar zal 'het probleem' verholpen zijn als er genderneutrale toiletten zijn?
zondag 17 september 2017 om 13:25
+10Case-je schreef: ↑14-08-2017 18:16Ach Ginerva... Wel vinden dat je je - eerlijke maar onaardige - mening mag verkondigen over de kleding die iemand draagt (tegen een travestiet hier), maar overgevoelig zijn wanneer het aankomt op aangezien worden voor een ander geslacht dan jij zou willen. En moeilijk doen over wie het invalidentoilet gebruikt...
Dus jouw gevoeligheid is belangrijk, maar die van anderen lang niet zo belangrijk als die van jou?
Wake up and smell the coffee...![]()
En succes met je gevoeligheden!![]()
zondag 17 september 2017 om 16:08
Even voor de duidelijkheid. Dit genderneutrale gebeuren heeft niks met transgenders of travestieten te maken. Dit is gekomen omdat er mensen zijn die zich geen man en geen vrouw voelen of er iets tussen in.. dit heeft dus weinig te maken met transgenders die van man naar vrouw of van vrouw naar man in transitie zijn(want die gebruiken gewoon de WC van het gewenste geslacht) en ook niet met travestieten. Het gaat dus om een kleinere groep die dit graag wilde.
Of dit goed of slecht is, en of je het hier mee eens bent is je eigen keus.
Ik kan me er zelf niet zo druk om maken eerlijk gezegd. Vind het wel eigenaardig hoe heftig er soms op gereageerd wordt en vooral met hoeveel onwetendheid mensen maar hun mening gaan schreeuwen.
Ik kan me er zelf niet zo druk om maken eerlijk gezegd. Vind het wel eigenaardig hoe heftig er soms op gereageerd wordt en vooral met hoeveel onwetendheid mensen maar hun mening gaan schreeuwen.
maandag 18 september 2017 om 12:38
.piera12345 schreef: ↑14-08-2017 23:58Genderneutraal toilet is al niet meer hip.
In Duitsland kent men nu cultuursensitieve toiletten (zo noemen ze dat) met toiletten op de juiste wijze richting mekka geplaatst. Etc
Dus als je het over hip wilt hebben. Catch up met de nieuwste trend...
.
Bidden op de plee? Wat oneerbiedig, kan me niet voorstellen dat dat haram is.
maandag 18 september 2017 om 13:59
Er zijn ook wel trans* mensen die graag een ander toilet willen, bijvoorbeeld omdat het tijdens de transitie soms ongemakkelijk kan zijn.Marina24 schreef: ↑17-09-2017 16:08Even voor de duidelijkheid. Dit genderneutrale gebeuren heeft niks met transgenders of travestieten te maken. Dit is gekomen omdat er mensen zijn die zich geen man en geen vrouw voelen of er iets tussen in.. dit heeft dus weinig te maken met transgenders die van man naar vrouw of van vrouw naar man in transitie zijn(want die gebruiken gewoon de WC van het gewenste geslacht) en ook niet met travestieten. Het gaat dus om een kleinere groep die dit graag wilde.
Een collega van mij heeft bij geboorte het labeltje "man" gekregen, maar is nu in transitie om het lichaam te krijgen dat bij haar gevoel hoort. Maar ze durft alleen op het werk maar naar het damestoilet omdat wij weten van haar transitie en we maar met een klein groepje in een uithoek van het gebouw zitten waar we alleen met onze projectgroep de toiletten delen. Ergens anders durft ze niet (of niet zo goed) omdat ze er qua lichaam nog heel mannelijk uit ziet. En daar heeft ze al een paar keer problemen mee gehad. Zo is ze uitgescholden en belaagd door vrouwen in een winkelcentrum waar ze dus het vrouwentoilet wou gebruiken.
maandag 18 september 2017 om 14:03
Ja snap ik. Maar alsnog gebruiken de meeste transgenders in transitie (van man naar vrouw of vrouw naar man) toch het toilet van het gewenste geslacht. Dit genderneutrale was dus wel allereerst vooral bedoeld voor de zogenoemde '' non binary/genderneutrale'' mensen en niet zozeer voor transgenders die in transitie zijn. Neemt niet weg dat het mooi meegenomen is als bijvoorbeeld mensen zoals jouw collega er wat aan hebben.Noisepollution schreef: ↑18-09-2017 13:59Er zijn ook wel trans* mensen die graag een ander toilet willen, bijvoorbeeld omdat het tijdens de transitie soms ongemakkelijk kan zijn.
Een collega van mij heeft bij geboorte het labeltje "man" gekregen, maar is nu in transitie om het lichaam te krijgen dat bij haar gevoel hoort. Maar ze durft alleen op het werk maar naar het damestoilet omdat wij weten van haar transitie en we maar met een klein groepje in een uithoek van het gebouw zitten waar we alleen met onze projectgroep de toiletten delen. Ergens anders durft ze niet (of niet zo goed) omdat ze er qua lichaam nog heel mannelijk uit ziet. En daar heeft ze al een paar keer problemen mee gehad. Zo is ze uitgescholden en belaagd door vrouwen in een winkelcentrum waar ze dus het vrouwentoilet wou gebruiken.
maandag 18 september 2017 om 14:23
Omdat sommigen niet in een 'hokje' geplaatst willen worden.Marina24 schreef: ↑17-09-2017 16:08Even voor de duidelijkheid. Dit genderneutrale gebeuren heeft niks met transgenders of travestieten te maken. Dit is gekomen omdat er mensen zijn die zich geen man en geen vrouw voelen of er iets tussen in.. dit heeft dus weinig te maken met transgenders die van man naar vrouw of van vrouw naar man in transitie zijn(want die gebruiken gewoon de WC van het gewenste geslacht) en ook niet met travestieten. Het gaat dus om een kleinere groep die dit graag wilde.
maandag 18 september 2017 om 14:24
Oneerbiedig iid.Hetvrijewoord schreef: ↑18-09-2017 12:38.
.
Bidden op de plee? Wat oneerbiedig, kan me niet voorstellen dat dat haram is.![]()
maandag 18 september 2017 om 14:28
Een toilet voor dames, een toilet voor heren, een toilet voor invaliden, een toilet voor moeders met kleine kindjes, een toiletgroep voor transgenders...dan kan iedereen zien dat ze transgender zijn, een toiletgroep voor mensen met een behoorlijke slok op, en een toiletgroep voor dames met 'opvliegers'.
maandag 18 september 2017 om 14:47
Ik snap je reactie ff niet? Ik heb nooit gezegd dat iedereen per se in een hokje geplaatst moet worden? Of dat ik het er niet mee eens ben? Mijn reactie was puur om het even duidelijk te maken, meer niet.Fleurtje_5 schreef: ↑18-09-2017 14:23Omdat sommigen niet in een 'hokje' geplaatst willen worden.Iemand zou eens kunnen zien welk geslacht men heeft als ze naar een toilet gaan. Ze willen ook niet dat op stations word omgeroepen 'geachte dames en heren' want misschien voelen ze zich wel geen heer en ook geen dame, wie is dan die persoon achter de microfoon die het dan toch maar even alleen tegen dames en heren heeft.
![]()