nieuwe donorwet

31-01-2018 07:56 1238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Hier vind je meer informatie:

https://nos.nl/artikel/2132443-elf-vrag ... orwet.html

Zelf ben ik VOOR!

Ben je voor of tegen de nieuwe donorwet?

Totaal aantal stemmen: 284

Voor! (53%)
Tegen! (41%)
Maakt me niet uit. (6%)
shifty schreef:
13-02-2018 21:27
Nee, dat zijn allemaal kul-argumenten om een punt te benadrukken wat er niet is.
De overheid (dat ben jij ook) bepaald nu al hoe de zorg geregeld is. Als er iets is waar je dus op deze manier meer keuze in krijgt dan is het wel door je de keuze te geven. Je mag kiezen .. wel of geen donor. Als jij uit principe niet achter het idee van donoren kan staan dan is dat je goed recht. Dan heb je die keuze.
Nou nee hoor. Ik vraag of jij het geen chantage vindt als je enkel een medische behandeling mag ondergaan als je je registreert als donor, en of het wel zo lekker fris is als een overheid bepaalt of een arts jou mag helpen. Jij blijft hameren op 'het donor programma' maar daar moeten heel wat ethische hindernissen over worden gesprongen om zo'n programma tot stand te brengen.
vrouwjagersma schreef:
13-02-2018 21:28
Ik zeg altijd maar zo dat alle mensen tot nu toe zijn gestorven wil niet zeggen dat ik dat ook per se moet.

Ik wil het ook graag open houden. Wat mij betreft hoeven we het niet nu te beslissen
vrouwjagersma schreef:
13-02-2018 21:25
Wanneer komt er een Godwin?

Ik ben een Kantiaan. Zelfbeschikking is ook maar een illusie binnen ons beperkte denkraam.

Hij zit er aan te komen hoor.
PowerCube schreef:
13-02-2018 21:29
Dat schreef ik eerder dus ook al :bonk:
Powercube, 20:03 uur: “Dat je zelf bepaalt hoe je je leven inricht”
PowerCube schreef:
Dat schreef ik eerder dus ook al :bonk:
Ik had het over het hoofd gezien. Je schreef het inderdaad ergens anders al.
shifty schreef:
13-02-2018 21:30
Ik wil het ook graag open houden. Wat mij betreft hoeven we het niet nu te beslissen
Ik vind het ook erg stom dat ik erover na moet denken. Zolang het nog niet zo is, wil ik er niets mee te maken hebben. Ik heb verdorie zelfbeschikkingsrecht over mijn lichaam en ik bepaal dat ik niet dood wil.
Ik zie dat de sfeer alweer ruzieachtig is hier. Jammer. Ik ga dus maar niet alles lezen.
Zelf ben ik heel blij dat de wet erdoor is. Ik weet niet of het al genoemd is, maar volgens mij hebben best wat mensen wat ik heb: ze mogen van mij organen en weefsel hebben na mijn dood, mijn familie weet dat ook, zij mogen beslissen. Maar ik heb een weerstand tegen het invullen van een codicil. Ik heb het gevoel alsof ik het daarmee jinx, zogezegd. Noem het bijgeloof, zoiets is het wel. Maar als het omgekeerd zou zijn (wat nu dus gaat gebeuren), ga ik níet invullen dat ik geen donor wil zijn. Want dat wil ik dus wel. En omdat ik dus vermoed dat best veel mensen dit, bewust of onbewust, ook zo voelen, denk ik dat er ontzettend veel meer donoren zullen komen. En daar gaat het om.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hetvrijewoord schreef:
Jezus Gristus. :facepalm:
Niet iedereen kan het concept van de glijdende schaal bevatten, dat besef ik echt wel.
strikjemetstippels schreef:
13-02-2018 21:30
Nou nee hoor. Ik vraag of jij het geen chantage vindt als je enkel een medische behandeling mag ondergaan als je je registreert als donor, en of het wel zo lekker fris is als een overheid bepaalt of een arts jou mag helpen. Jij blijft hameren op 'het donor programma' maar daar moeten heel wat ethische hindernissen over worden gesprongen om zo'n programma tot stand te brengen.

Kan je na gaan dat we met deze wet nog lang niet zo ver zijn .. dus is dit stukje puur theoretisch.

Maar ja, ik vind het zeker verantwoord om de keuze te koppelen: Er zijn geen praktische bezwaren om donor te zijn; alleen persoonlijke overtuigingen. En als je er uit persoonlijke overtuiging voor kiest om geen donor te zijn dan mag je er ook van uit gaan dat je er voor kiest om dat dan ook niet zelf te willen ondergaan en ook niet een ander aan wil doen. De enige die dat bepaald ben jij zelf.

En dan nu de andere kant: wat is jouw reden om zelf geen donor te willen zijn maar wel een donor-orgaan te willen ontvangen?
Amant schreef:
13-02-2018 21:34
Niet iedereen kan het concept van de glijdende schaal bevatten, dat besef ik echt wel.

Klopt.
Ook niet iedereen kan zijn aangedragen stellingen beargumenteren.
vrouwjagersma schreef:
13-02-2018 21:32
Ik vind het ook erg stom dat ik erover na moet denken. Zolang het nog niet zo is, wil ik er niets mee te maken hebben. Ik heb verdorie zelfbeschikkingsrecht over mijn lichaam en ik bepaal dat ik niet dood wil.

Maar .. als ik nou bepaal dat ik jou niet dood wil .. heb ik dan ook andermansbeschikkingsrecht?
shifty schreef:
13-02-2018 21:36
Kan je na gaan dat we met deze wet nog lang niet zo ver zijn .. dus is dit stukje puur theoretisch.

Maar ja, ik vind het zeker verantwoord om de keuze te koppelen: Er zijn geen praktische bezwaren om donor te zijn; alleen persoonlijke overtuigingen. En als je er uit persoonlijke overtuiging voor kiest om geen donor te zijn dan mag je er ook van uit gaan dat je er voor kiest om dat dan ook niet zelf te willen ondergaan en ook niet een ander aan wil doen. De enige die dat bepaald ben jij zelf.

En dan nu de andere kant: wat is jouw reden om zelf geen donor te willen zijn maar wel een donor-orgaan te willen ontvangen?
Ik heb al lang en breed gezegd dat ik het aan mijn nabestaanden over laat, om dat zij met het verdriet zitten en het afscheid. Ik vind hun gevoelens veel belangrijker dan een ander z'n leven. Kan ik er omheen gaan draaien maar het is gewoon zo.

Waar om registreer jij geen nee dan? Want jouw orgaan kan ook bij zo'n antisociaal persoon terecht komen dat geen donor is.

Overigens vind ik er helemaal niets mis mee als mensen wel willen ontvangen maar niet willen geven. Als of het een weegschaal moet zijn. Een kinderverkrachter met een wond wordt ook gewoon gehecht.

Nu kap ik er overigens mee want we zijn al weer beland in het belachelijk maken van anderen (lees: mijn stellingen), en daar heb ik vandaag geen zin in (ik doel niet op deze post waar ik nu op antwoord).
Anoniem17062022182122 wijzigde dit bericht op 13-02-2018 21:42
0.82% gewijzigd
shifty schreef:
13-02-2018 21:39
Maar .. als ik nou bepaal dat ik jou niet dood wil .. heb ik dan ook andermansbeschikkingsrecht?
Dat vind ik te ingewikkeld. Ik heb namelijk ook het recht om niet na te denken.
shifty schreef:

Maar ja, ik vind het zeker verantwoord om de keuze te koppelen: Er zijn geen praktische bezwaren om donor te zijn; alleen persoonlijke overtuigingen.
Je slaat hier precies de spijker op z’n kop.

Wat kan mij het nou schelen wat de praktische bezwaren zijn? Ik wens -met velen- verschoond te blijven van jouw keuze voor het selecteren op praktische bezwaren. Ik ben een mens, geen productiemiddel.

Dat is nu juist waar deze wet om gaat.
vrouwjagersma schreef:
13-02-2018 21:41
Dat vind ik te ingewikkeld. Ik heb namelijk ook het recht om niet na te denken.

Onbeschikkingsrecht.
gelderka schreef:
13-02-2018 20:05

Donatie wordt ook niet verplicht (je krijgt geen boete als je niet doneert).
Een keuze wordt ook niet verplicht (Je krijgt geen boete).
Lijkt een beetje op een testament: Dat is ook niet verplicht. Je krijgt ook geen boete als je geen testament maakt. Alleen geldt dan gewoon de standaardoptie van de wet.

Ik denk dat mensen schuimbekkend fulmineren tegen verandering en niet beseffen dat na de dood vrijwel alles verplicht en bij wet geregeld is - dat ze op details van af kunnen wijken maar dan moeten ze wel actie moeten (testament bijvoorbeeld).
Fout. Dat is dus absoluut NIET de issue waarom ik zo tegen ben.
shifty schreef:
13-02-2018 21:42
Onbeschikkingsrecht.
De overheid beschikt totdat je klaar bent met wikken en wegen.
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
shifty schreef:

JIJ VINDT, jouw mening, jouw afweging, jouw geloof enzenzenz dat er geen praktische bezwaren zijn. Dat is een beetje vooringenomen. Dat mag hoor, maar ik vraag me af of jij je daar ook van bewust bent.

Mijn persoonlijke overtuiging is, naast andere redenen, dat het geen familierel rond mijn kist waard is, dat doe ik mijn nabestaanden liever niet aan. Los van mijn mening zijn enkele nabestaanden echt faliekant tegen én dwarsliggers. ( wat ik trouwens echt bespottelijk vind, dat nabestaanden bij een uitdrukkelijk 'JA' tegen de doneerwens van de hersendode in kunnen gaan)

Verder heb ik geen zin om me hier te verantwoorden. Ik registreer dan wel 'NEE'. Ik denk ook niet te willen ontvangen, maar weet genoeg over mensen die onverwachte dingen beslissen als ze onder druk staan en durf niet te zweren dat mij dat niet zal overkomen.
Mocht ik ooit wel ontvangen dan hoop ik écht dat de donor bewust gedoneerd heeft. Al zou ik dan waarschijnlijk geen 'beterleven/bewuste keuze certificaat' vragen en ook genoegen nemen met een 'omdatdestaathetzobesloot-orgaan'
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ongefundeerd is niet erg als het gepaard gaat met een goed gevoel voor humor.
Er is geen enkele reden om tegen deze wet te zijn behalve dat je tegen wetten in algemene zin bent.

Er worden met deze wet geen beperkingen opgelegd.
Voorheen was je geen donor tenzij je er voor kiest (nadeel: donorpatiënten gaan onbedoeld dood)
Nu ben je wel donor tenzij je er niet voor kiest (nadeel: overleden mensen worden onbedoeld donor)

Ik vind deze nieuwe manier van kiezen uit maatschappelijk oogpunt heel verantwoord.

De nadelen hebben in beide gevallen alleen betrekking op de groep mensen die geen keuze maakt. En dan daarvan het deel wat geen keuze maakt maar wel een mening heeft. En dan daarvan het deel waarvan de mening anders is dan wat er standaard gebeurt als je dus niet kiest.

Dit heeft dus sowieso geen betrekking op mensen die er een sterke mening over hebben.
Als je dat echt denkt dan ben je niet goed bij je hoofd.
shifty schreef:
13-02-2018 22:01
Er is geen enkele reden om tegen deze wet te zijn behalve dat je tegen wetten in algemene zin bent.

Er worden met deze wet geen beperkingen opgelegd.
Voorheen was je geen donor tenzij je er voor kiest (nadeel: donorpatiënten gaan onbedoeld dood)
Nu ben je wel donor tenzij je er niet voor kiest (nadeel: overleden mensen worden onbedoeld donor)

Ik vind deze nieuwe manier van kiezen uit maatschappelijk oogpunt heel verantwoord.

De nadelen hebben in beide gevallen alleen betrekking op de groep mensen die geen keuze maakt. En dan daarvan het deel wat geen keuze maakt maar wel een mening heeft. En dan daarvan het deel waarvan de mening anders is dan wat er standaard gebeurt als je dus niet kiest.

Dit heeft dus sowieso geen betrekking op mensen die er een sterke mening over hebben.
In je eerste twee zinnen heb je het al twee keer mis, in de eerste 2 woorden al zelfs. Ken je het verschil niet tussen ‘Ik vind’ en al het andere?
Iemand die het draadje niet gelezen heeft, lees ik ook niet. Oog om oog, donor om donor. :biggrin:
Tsja .. als mensen hier alleen maar als kleine kinderen staan te stampvoeten 'Ik wil da nie!' alsof het om spruitjes gaat, kan ik er ook niet veel meer van vinden.

Dan wens ik de desbetreffende personen maar gewoon een gelukkig leven zonder spruitjes. Ook goed. :bye:
:cheer: :hello:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven