Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 30)

14-10-2020 19:00 3021 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 38 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 201.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29
Duomarker schreef:
14-10-2020 19:17
Dat bedoel ik niet. Ik vind het heel erg om te lezen dat sommige forummers het je eigen schuld vinden als je Corona krijgt. Dat vind ik zo erg voor alle mensen die overleden zijn of iemand verloren hebben.
100 procent eens!
Duomarker schreef:
14-10-2020 19:17
Dat bedoel ik niet. Ik vind het heel erg om te lezen dat sommige forummers het je eigen schuld vinden als je Corona krijgt. Dat vind ik zo erg voor alle mensen die overleden zijn of iemand verloren hebben.
100 procent eens!
Alle reacties Link kopieren
Ik quote weer ff verkeerd wat een muts ben ik.
Alle reacties Link kopieren
Even nog een reactie op degenen in het vorige topic die zeiden dat je je met drie keer niezen al moet laten testen: niezen is toch niet zozeer een symptoom van Corona?
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
14-10-2020 19:32
Ik vind álle horeca dicht te kort door de bocht. Bruine kroegen waar avond aan avond feestjes worden gevierd, OK. Maar talloze restaurants hebben en hadden het prima voor elkaar, tafels op voldoende afstand, bediening aangepast, toiletgebruik gereguleerd, enz. Dat dié nu óók dicht moeten, vind ik niet terecht.
maar het gaat er nu juist om om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen overal naar toe gaan, niet omdat restaurants het zo slecht doen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
14-10-2020 19:29
wie lacht je hierom uit dan?

Ik vind het ook niet verstandig om nu met alles en iedereen in restaurant of café te zitten. Maar ik denk dat er ook een gedeelte daar nu zit om hun favoriete restaurant te steunen
Precies!
Ik heb net ook (vroeg) heerlijk gegeten in ons favoriete restaurant. Net als de afgelopen maanden volledig verantwoord en corona-proof. Niks mis mee. Als iedereen zich net zo aan de regels zou houden was er weinig aan de hand,.
Het was sowieso rustig in de stad (Den Haag).
pejeka schreef:
14-10-2020 19:32
Ik vind álle horeca dicht te kort door de bocht. Bruine kroegen waar avond aan avond feestjes worden gevierd, OK. Maar talloze restaurants hebben en hadden het prima voor elkaar, tafels op voldoende afstand, bediening aangepast, toiletgebruik gereguleerd, enz. Dat dié nu óók dicht moeten, vind ik niet terecht.
100% eens!
pejeka schreef:
14-10-2020 19:32
Ik vind álle horeca dicht te kort door de bocht. Bruine kroegen waar avond aan avond feestjes worden gevierd, OK. Maar talloze restaurants hebben en hadden het prima voor elkaar, tafels op voldoende afstand, bediening aangepast, toiletgebruik gereguleerd, enz. Dat dié nu óók dicht moeten, vind ik niet terecht.

Ach zo zijn er nog heel veel meer tegenstrijdigheden. De meeste mensen zien ze niet eens meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken meerdere mensen die zich keurig aan de regels hebben gehouden en het opgelopen hebben. 1 man kwam nauwelijks buiten en heeft het via zijn vrouw opgelopen en is overleden. Zijn vrouw had kennelijk hele lichte klachten en kwam ook bijna nergens, alleen bij de huisarts en direct raak.

Wat een ontzettende disrespect om te beweren dat dit hun eigen schuld is. Vind het ook gevaarlijk, straks durven positief geteste mensen niet eens meer hun contacten in te lichten. Bah.
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
14-10-2020 19:33
maar het gaat er nu juist om om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen overal naar toe gaan, niet omdat restaurants het zo slecht doen
Maar welk risico neemt dat mee? Ze rijden in hun eigen auto naar het restaurant veelal, zitten IN het restaurant netjes op afstand en nemen alle voorschriften in acht, dus waarom die restaurants sluiten? Welk besmettingsgevaar wordt daarmee teniet gedaan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
PikkuMyy schreef:
14-10-2020 19:26
FashionVictim ging zelf zondag ook nog even omdat ze dacht dat de horeca snel dicht zou zijn. Zondag of woensdag maakt geen bal uit.
En dan nu ineens de heilige uit gaan hangen? Als het niet zo treurig was, was het lachwekkend.
Met dat verschil dat ik in een restaurant in mijn eigen dorp zat waar 6 andere gasten waren en voor de rest alleen maar personeel, en dat ik daar alleen met mijn eigen huishouden zat.

Maakt het nog steeds oerstom want voor hetzelfde geld staat er in de keuken een afwasser met corona over mijn bestek te rochelen, maar zo bont als ik nu op het journaal zie was het zeker niet.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
14-10-2020 19:05
Maar wederom, dan houdt die directie zich gewoon niet aan de maatregelen. Want de regel is: werk thuis tenzij het echt niet anders kan. In dit geval kon het anders en moest het dus ook anders. Dit is juist precies een voorbeeld van waarom die regel WEL ergens op slaat.
Die regel slaat heus wel ergens op, alleen laat hij bedrijven veel te veel ruimte.

Bedrijven mogen zelf beslissen wat noodzakelijk is en wat niet. Dus veel bedrijven vinden dan ineens vanalles noodzakelijk. En dan heb je als werknemer gewoon te gaan. Niet omdat je schijt hebt aan de corona, maar omdat je moet van je baas.

En technisch gezien houdt je baas zich gewoon aan de regels. Want die luiden: werk thuis, tenzij het echt niet anders kan. En je baas heeft besloten dat het in jouw geval echt niet anders kan.

Natuurlijk kun je als medewerker zelf ook je mond open trekken, maar de werkgever heeft uiteindelijk het laatste woord. En natuurlijk heb je recht op van alles. En natuurlijk kun je een melding doen. Maar als je positie als werknemer nog onzeker is wil je ook niet al te ‘lastig’ zijn.

Voor dit soort gevallen zou het zeker schelen als de handhaving wat strenger/duidelijker zou zijn. Gewoon alle kantoren dicht, tenzij de werkgever heel duidelijk kan motiveren waarom het voor zijn bedrijf echt lastig is.
PikkuMyy schreef:
14-10-2020 19:27
Ga ik doen. Daarom ga ik ook nu weer weg want ik word echt heel boos van sommige forumsters.
ik heb er sinds deze week een paar onder de negeer. Ik moet zeggen dat het wel een stuk relaxter leest. Maar ik snap je wel. Dat gehak vanmiddag was voor mij ook een reden om even wat anders te gaan doen. Niet omdat ik boos werd, maar omdat ik dan liever wacht tot er weer een andere wind waait (qua sfeer).
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
14-10-2020 19:33
Even nog een reactie op degenen in het vorige topic die zeiden dat je je met drie keer niezen al moet laten testen: niezen is toch niet zozeer een symptoom van Corona?
Volgens mij kan het wel dat je moet niezen met Corona maar het is zeker geen primair symptoom.
Alleen vaak gaat niezen wel gepaard met snotteren.
fashionvictim schreef:
14-10-2020 19:32
Ah, je mag hier alleen posten als je de harde kern hier veren in hun reet steekt dat ze zich zo goed aan de regels houden en beweert dat Corona wel meevalt?

Je hebt toch ook gewoon internet en kunt dus ook gewoon het nieuws volgen? Dan weet je dat het een feit is dat het niet meevalt maar dat we inmiddels Corona Capital of the world zijn.
Nee Fash snap dat nou: we moeten op een nieuws dieet. En als we zo treurig worden van het nieuws moeten we maar misschien geen journaal en persco's meer kijken. Alles weten is niet zaligmakend. Lekker struigvogelen jongens. Daar winnen we de oorlog mee.

Ja ik ben ook niet zo gezellig dat weet ik. Maar zoals Fash al zegt: dit draadje wordt door steeds dezelfden gedomineerd (dat roep ik ook al maanden) en als je tegen die draad in gaat dan ben je de galbak en de zeikstraal en de paniekzaaier en dan ben je een opruier en word je gestaft bij het leven en moet je eigenlijk gewoon optiefen want iedereen houdt zich in dit topic aan de regels. Nou gefeliciteerd. Iedereen in DIT topic houdt zich aan de regels. Maar dit is een algemeen covid topic toch? Dan mag je het er over hebben. En dus ook je teleurstelling, wanhoop angst of boosheid delen? Of moeten we hier hand in hand zitten koembaja'en mag er alleen positiviteit en hoop worden gedeeld? Want heel eerlijk: die hoop is wel aardig vervlogen momenteel.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de horeca niet alleen dicht is omdat daar zoveel besmettingen zouden plaatsvinden, maar ook om de mensen te motiveren zich beter aan de maatregelen te houden. In sommige kringen is de tendens toch wel een beetje 'wij worden er helemaal niet zo ziek van dus waarom zouden wij inleveren', dat anderen er erg ziek van worden is blijkbaar niet voldoende motivatie of ze denken dat ze dat toch wel kunnen voorkomen. Door de horeca te sluiten is het wel duidelijk dat het nu echt menens is, voor de mensen die dat nog niet door hebben, daarbij voelen mensen dat ook als een concreet gemis. Ik denk dat er in de meeste vriendengroepen minimaal wel iemand is die in de horeca werkt, als je nu dan toch een feestje geeft dan dupeer je iemand uit je directe omgeving, want dan duurt die horecasluiting nog langer. Of je favoriete kroeg of restaurant gaat definitief dicht. Ik denk dat het, naast een poging om sociaal verkeer te minderen, ook een stok achter de deur is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
CharlotteCcc schreef:
14-10-2020 19:33
Even nog een reactie op degenen in het vorige topic die zeiden dat je je met drie keer niezen al moet laten testen: niezen is toch niet zozeer een symptoom van Corona?
De regel is: laat je bij milde klachten testen en dan staat er specifiek bij: hoesten, kuchen, niezen, verhoging, koorts, keelpijn, verlies van reuk, verlies van smaak, spierpijn, benauwd, kortademig.

Dus ja, als je niest moet je je ook laten testen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
14-10-2020 19:38
Volgens mij kan het wel dat je moet niezen met Corona maar het is zeker geen primair symptoom.
Alleen vaak gaat niezen wel gepaard met snotteren.
Dat maakt niet uit, de regel is al sinds maart dat je bij milde klachten thuis moet blijven, en sinds iedereen zich kan laten testen moet je je dan ook laten testen.

Ik heb alleen vandaag meegelezen in dit topic en ik heb al meerdere mensen zien schrijven dat ze zulke klachten hadden maar niet testten of thuisbleven, dus hoezo houdt iedereen zich hier"bijna perfect" aan de regels?

Dat was en is de basisregel: Beperk je sociale contacten en blijf thuis met milde klachten.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-10-2020 19:38
Ik denk dat de horeca niet alleen dicht is omdat daar zoveel besmettingen zouden plaatsvinden, maar ook om de mensen te motiveren zich beter aan de maatregelen te houden. In sommige kringen is de tendens toch wel een beetje 'wij worden er helemaal niet zo ziek van dus waarom zouden wij inleveren', dat anderen er erg ziek van worden is blijkbaar niet voldoende motivatie of ze denken dat ze dat toch wel kunnen voorkomen. Door de horeca te sluiten is het wel duidelijk dat het nu echt menens is, voor de mensen die dat nog niet door hebben, daarbij voelen mensen dat ook als een concreet gemis. Ik denk dat er in de meeste vriendengroepen minimaal wel iemand is die in de horeca werkt, als je nu dan toch een feestje geeft dan dupeer je iemand uit je directe omgeving, want dan duurt die horecasluiting nog langer. Of je favoriete kroeg of restaurant gaat definitief dicht. Ik denk dat het, naast een poging om sociaal verkeer te minderen, ook een stok achter de deur is.
Maatregelen moet je nemen waar ze zin hebben. In restaurants was besmetting niet of nauwelijks aan de orde. Kan je vinden dat het sluiten daarvan een symboolwaarde heeft, maar ik denk zomaar dat de eigenaar van een restaurant die zich de benen uit het lijf heeft gelopen om zijn zaak corona-proof te maken, dat anders ziet.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
14-10-2020 19:32
Ik vind álle horeca dicht te kort door de bocht. Bruine kroegen waar avond aan avond feestjes worden gevierd, OK. Maar talloze restaurants hebben en hadden het prima voor elkaar, tafels op voldoende afstand, bediening aangepast, toiletgebruik gereguleerd, enz. Dat dié nu óók dicht moeten, vind ik niet terecht.
De goeden lijden onder kwaden Pejeka. Dat is de hele tijd al zo. Je kan niet op de detail gaan zitten. Dat is totaal onhaalbaar. Ik denk dat de klootviolen die je overal hebt het echt verneukt hebben voor degene die het wel goed voor elkaar hadden. En dat zijn helaas pindakaas in grote getale die viruswappies die weigeren een muilkorf om te doen, massaal iedereen gaan lopen knuffelen en de anderhalve meter overal en nergens ter discussie stellen en lopen te janken over hun grondwet en tradities en weet ik wat voor gezeik nog meer. Die mensen die hebben het verkloot om vervolgens nog bozer te gaan lopen zijn want politiestaat en dictatuur. Echt hoor, hou op met me!!
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
14-10-2020 19:33
maar het gaat er nu juist om om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen overal naar toe gaan, niet omdat restaurants het zo slecht doen
Maar welk risico zit erin als mensen naar een restaurant gaan, in hun eigen auto, en in het restaurant op meters afstand van elkaar zitten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
14-10-2020 19:33
maar het gaat er nu juist om om zoveel mogelijk te voorkomen dat mensen overal naar toe gaan, niet omdat restaurants het zo slecht doen
Maar welk risico zit erin als mensen naar een restaurant gaan, in hun eigen auto, en in het restaurant op meters afstand van elkaar zitten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
CharlotteCcc schreef:
14-10-2020 19:33
Even nog een reactie op degenen in het vorige topic die zeiden dat je je met drie keer niezen al moet laten testen: niezen is toch niet zozeer een symptoom van Corona?
Het is OOK een symptoom van corona of kan het tenminste ook zijn! Plus dat je met niezen druppels uitspuwt die wellicht besmettelijk zijn en zo alle kanten op spatten. Daarom.

Overigens heb ik al twee keer iemand meegemaakt die als enige corona symptoom af en toe niezen had. Vaar niet blind op lijstjes. De klachten zijn namelijk eindeloos en enorm uiteenlopend.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
14-10-2020 19:39
Afbeelding
Dat is toch irrelevant als de regel is dat je bij al die klachten thuis moet blijven en je moet laten testen? Laat dat oordeel lekker aan de artsen over of het een verkoudheid of corona is. Dat is het hele doel van die regel, dat de artsen en de overheid zicht krijgen op het virus. Niet dat iedereen zelf dokter Google gaat uithangen en dan zonder test wel even bepaald dat zijn verkoudheid door hooikoorts en niet door corona veroorzaakt wordt.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven