Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 30)

14-10-2020 19:00 3021 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 38 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt en is er nog geen vaccinatie voor.
In Nederland zijn er ruim 201.000 mensen positief getest en ruim 6.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29
Alle reacties Link kopieren
Fashionvictim schreef, om 19.10 in het vorige topic, in de post waar het gaat over uit eten gaan:
Ik constateer gewoon dat een heleboel mensen kennelijk niet zelf kunnen nadenken en alleen iets doen als het ze opgedragen wordt en zelfs dan liever niet.
En dat jij zelf afgelopen zondag nog uit eten bent geweest, dat was omdat je zo ontzettend zelf nadacht en je niet op je klompen aanvoelde dat de horeca dicht zou gaan? Dit werd afgelopen weekend al her en der aangekondigd hoor. Dus waarom is het drie dagen later dan ineens dom primatengedrag?
Alle reacties Link kopieren
Crazycatlady- schreef:
14-10-2020 19:41
De goeden lijden onder kwaden Pejeka. Dat is de hele tijd al zo. Je kan niet op de detail gaan zitten. Dat is totaal onhaalbaar. Ik denk dat de klootviolen die je overal hebt het echt verneukt hebben voor degene die het wel goed voor elkaar hadden. En dat zijn helaas pindakaas in grote getale die viruswappies die weigeren een muilkorf om te doen, massaal iedereen gaan lopen knuffelen en de anderhalve meter overal en nergens ter discussie stellen en lopen te janken over hun grondwet en tradities en weet ik wat voor gezeik nog meer. Die mensen die hebben het verkloot om vervolgens nog bozer te gaan lopen zijn want politiestaat en dictatuur. Echt hoor, hou op met me!!
De overheid hád een onderscheid kunnen maken tussen restaurants en kroegen, twee heel verschillende soorten horeca. Als ze zouden hebben gesteld dat met name in kroegen de maatregelen te weinig worden nageleefd en die worden beperkt, prima. Maar waarom een keurig restaurant dan ook gedwongen laten sluiten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
14-10-2020 19:44
De overheid hád een onderscheid kunnen maken tussen restaurants en kroegen, twee heel verschillende soorten horeca. Als ze zouden hebben gesteld dat met name in kroegen de maatregelen te weinig worden nageleefd en die worden beperkt, prima. Maar waarom een keurig restaurant dan ook gedwongen laten sluiten?
En weer eens. Onbegrijpelijk vind ik ook!
pejeka schreef:
14-10-2020 19:36
Maar welk risico neemt dat mee? Ze rijden in hun eigen auto naar het restaurant veelal, zitten IN het restaurant netjes op afstand en nemen alle voorschriften in acht, dus waarom die restaurants sluiten? Welk besmettingsgevaar wordt daarmee teniet gedaan?
Hoef jij nooit te plassen en raak jij geen deuren aan etc? Besmettingen zitten in een kleiner hoekje dan je denkt en mensen houden zich behoorlijk massaal niet aan hun thuisblijfplicht met klachten en kunnen dus mogelijk ook naast je zitten. Die anderhalve meter is niet heilig he? Genoeg mensen besmet die wel degelijk netjes afstand hielden.
Het enige dat helpt is binnenblijven. En dan ook echt!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat heel veel mensen niet goed beseffen waarvoor we dit nu doen en dat is ook wel te wijten aan alle ‘doemscenario’s’ van Corona die de media ons voorschotelen. Van dood tot revalideren tot beschadigde longen, enz. Dit gebeurt en is verschrikkelijk, maar de kans dat je er als 40-er of jonger dan dat vanaf komt met lichte klachten is vele malen groter en daar hoor je niks over. Vervolgens lees je statistieken van overledenen en ziekenhuisopnames en denk je: de kans dat ik als twintiger of dertiger zo ziek word, is helemaal niet zo groot als ze ons doen laten denken. En dan slaat de eigenwijsheid en recalcitrantie toe.

Het punt is alleen dat het hier dus helemaal niet om gaat. Bij deze aantallen besmettingen liggen de ziekenhuizen te vol. Kun jij ook als twintiger straks niet meer opgehaald worden als je aangereden wordt door een brommer. Leveren mensen levensjaren in door uitgestelde behandelingen, ook jonge mensen. Dát is het echte probleem. Soms denk ik dat ze vanuit het kabinet en de media dit ook veel meer zouden moeten benadrukken. Waar we het écht voor doen. Dat het een probleem van ons allemaal wordt als we te ver doorgaan op deze manier, ongeacht of je heel ziek wordt van COVID-19 of niet.
xynix schreef:
14-10-2020 19:43
Fashionvictim schreef, om 19.10 in het vorige topic, in de post waar het gaat over uit eten gaan:



En dat jij zelf afgelopen zondag nog uit eten bent geweest, dat was omdat je zo ontzettend zelf nadacht en je niet op je klompen aanvoelde dat de horeca dicht zou gaan? Dit werd afgelopen weekend al her en der aangekondigd hoor. Dus waarom is het drie dagen later dan ineens dom primatengedrag?
Iedereen ziet zichzelf als dé uitzondering. Ikke, ikke, ikke,,,, Het was daar natuurlijk nét even anders!
Susan schreef:
14-10-2020 19:38
Ik denk dat de horeca niet alleen dicht is omdat daar zoveel besmettingen zouden plaatsvinden, maar ook om de mensen te motiveren zich beter aan de maatregelen te houden. In sommige kringen is de tendens toch wel een beetje 'wij worden er helemaal niet zo ziek van dus waarom zouden wij inleveren', dat anderen er erg ziek van worden is blijkbaar niet voldoende motivatie of ze denken dat ze dat toch wel kunnen voorkomen. Door de horeca te sluiten is het wel duidelijk dat het nu echt menens is, voor de mensen die dat nog niet door hebben, daarbij voelen mensen dat ook als een concreet gemis. Ik denk dat er in de meeste vriendengroepen minimaal wel iemand is die in de horeca werkt, als je nu dan toch een feestje geeft dan dupeer je iemand uit je directe omgeving, want dan duurt die horecasluiting nog langer. Of je favoriete kroeg of restaurant gaat definitief dicht. Ik denk dat het, naast een poging om sociaal verkeer te minderen, ook een stok achter de deur is.
Ja daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben. Bij sommige mensen moet je helaas alles letter voor letter voorkauwen tot men het snapt. Maar nu met die horeca die dicht moet is het meteen duidelijk dat het niet goed gaat en dat mensen zich beter aan de maatregelen moeten houden want de groep die dat niet goed deed was te groot geworden.
pejeka schreef:
14-10-2020 19:41
Maatregelen moet je nemen waar ze zin hebben. In restaurants was besmetting niet of nauwelijks aan de orde. Kan je vinden dat het sluiten daarvan een symboolwaarde heeft, maar ik denk zomaar dat de eigenaar van een restaurant die zich de benen uit het lijf heeft gelopen om zijn zaak corona-proof te maken, dat anders ziet.
Wat was het nou? 27 procent van de besmettingen kwamen uit de horeca?
Noem dat maar nauwelijks,.
Alle reacties Link kopieren
Man man man wat een boosheid hier.

Het is ook gewoon lastig.

Sommige dingen mogen omdat het gewoon geen kwaad kan
Sommige dingen mogen omdat het juridisch gezien niet verboden kan worden
Sommige dingen mogen omdat het middel anders erger is dan de kwaal (geen bezoek voor ouderen in verpleeghuis bijvoorbeeld)
Sommige dingen mogen, maar hebben nogal brede randjes die makkelijk (ongemerkt) opgezocht kunnen worden..

En dan heb je ook nog dat als het mag het ook niet wil zeggen dat het slim is. En vage dingen als 'noodzakelijk'

Geen wonder dat iedereen daar een eigen weg in vindt. En je kan heel, héél, héél boos worden op mensen die in jouw ogen een randje opzoeken. Maar misschien vinden ze dat zelf wel ruim binnen de regels passen. @Crazycatlady, jij hebt ook keuzes gemaakt waarvan ik denk 'oei, ik wou dat mensen dat niet deden'. Tegelijkertijd ben ik naar mijn werk geweest vandaag (om meerdere voor mij volstrekt logische redenen).

Misschien ook eens een idee om gewoon er van uit te gaan dat de meeste mensen echt wel hun best doen. Alleen moeten we weer wat harder ons best doen, dat is alles. En excessen zijn er altijd. Ook zonder corona zijn er gewoon mensen die het niet zo nauw nemen met regels. Ook dat heeft soms hele nare gevolgen.

Kan je de hele avond heel boos over worden, maar dat is ook niet goed voor je, en het helpt niks.
Alle reacties Link kopieren
Crazycatlady- schreef:
14-10-2020 19:48
Wat was het nou? 27 procent van de besmettingen kwamen uit de horeca?
Noem dat maar nauwelijks,.
Nee.
27% van de clusters in de horeca komt uit restaurants. De andere 73% dus uit hotels/cafes/feestzalen.

Totaal van horeca en feesten was de afgelopen week 2.3% van de bekende bronnen (en vanaf juli 5.4%)
anappleaday wijzigde dit bericht op 14-10-2020 19:52
15.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dat bedoel ik niet. Ik vind het heel erg om te lezen dat sommige forummers het je eigen schuld vinden als je Corona krijgt. Dat vind ik zo erg voor alle mensen die overleden zijn of iemand verloren hebben.
Ik vind het pas raar dat je het wel erg vindt dat mensen zeggen dat corona besmettingen negen van de 10 keer eigen schuld zijn, maar dat je het niet erg vindt dat er massaal doden vallen die echt niet dood hadden hoeven gaan als mensen niet zo asociaal en egoïstisch waren.

Maak je daar eens kwaad om, zou ik zeggen. Dan sterven er deze golf misschien minder zinloze gevallen omdat Truusje zo nodig bij Marietje de verjaardag moest vieren en Keesje nog even snel wou skiën en ook nog met klachten gewoon ging werken als loodgieter in een verpleeghuis.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Crazycatlady- schreef:
14-10-2020 19:38
Maar zoals Fash al zegt: dit draadje wordt door steeds dezelfden gedomineerd (dat roep ik ook al maanden)
Dan ben jij er een stuk langer dan ik. Ik post hier vandaag voor het eerst. En aangezien ik niet bij ‘steeds dezelfden’ hoor, domineer ik het gesprek blijkbaar niet.
pejeka schreef:
14-10-2020 19:44
De overheid hád een onderscheid kunnen maken tussen restaurants en kroegen, twee heel verschillende soorten horeca. Als ze zouden hebben gesteld dat met name in kroegen de maatregelen te weinig worden nageleefd en die worden beperkt, prima. Maar waarom een keurig restaurant dan ook gedwongen laten sluiten?
Had ik ook liever gezien. Wat een andere forummer al aangaf, het wordt nu wellicht ook gebruikt als laatste afschrikmiddel. Ontzettende klap is dit voor de horeca.
Alle reacties Link kopieren
Crazycatlady- schreef:
14-10-2020 19:48
Wat was het nou? 27 procent van de besmettingen kwamen uit de horeca?
Noem dat maar nauwelijks,.
Nee. ca. 7% uit de horeca.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Voor een groot deel ligt het toch echt aan die mensen die in afwachting van de testuitslag gewoon hun ding blijven doen.

En dat zijn er dus veel volgens het RIVM: 90%.

Die testcapciteit moet echt omhoog want ik zie dat niet zo snel veranderen, zeker niet nu in de herfst en straks in de winter als half Nederland van de ene verkoudheid in de andere rolt.
Alle reacties Link kopieren
StardustZiggy schreef:
14-10-2020 19:51
Had ik ook liever gezien. Wat een andere forummer al aangaf, het wordt nu wellicht ook gebruikt als laatste afschrikmiddel. Ontzettende klap is dit voor de horeca.
Ik verwacht ook dat als de besmettingen nu stabiel blijven dat de restaurants over 2 weken weer open mogen terwijl de cafés pas weer open gaan als het echt ruim gedaald is.
Alle reacties Link kopieren
StardustZiggy schreef:
14-10-2020 19:51
Had ik ook liever gezien. Wat een andere forummer al aangaf, het wordt nu wellicht ook gebruikt als laatste afschrikmiddel. Ontzettende klap is dit voor de horeca.
Gaan onze regeringsleiders dan ook al die restaurateurs die ze hebben gebruikt (misbruikt) als afschrikmiddel compenseren? Of mogen die gewoon failliet gaan en zoek het zelf maar uit?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dit had ik in het vorige topic nog gepost, lijkt me goed nieuws over testen:

Supersnelle blaastest voor corona moet maatschappij weer op gang brengen

Wie volgende maand naar de teststraat gaat voor een coronatest, krijgt bij de ingang wellicht eerst een blaasproef. Een in Nederland ontwikkelde ademmeter kan bij ongeveer driekwart van de bezoekers direct zeggen dat ze geen covid hebben, als ruwe voorselectie bij de teststraat.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9c1ce13/
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mensen die continu met modder gooien naar anderen en dan uit verhalen laten blijken dat ze zelf ook dingen doen die volgens hen niet binnen de regels passen behoorlijk hypocriet.

Ik probeer mijn best te doen en ik kan ook niet garanderen dat dat altijd goed gaat (helemaal in het VO waar ik werk niet). Dan staat er ineens een kind te dichtbij en dan denk je: dit is te dichtbij, naar achteren. Ik let op mijn eigen gedrag en als mensen echt ver de lijn over gaan zal ik er zeker wat van zeggen. Maar ik ga niet als een bezetene op alle mensen om me heen commentaar lopen leveren.
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
14-10-2020 19:52
Die testcapciteit moet echt omhoog want ik zie dat niet zo snel veranderen, zeker niet nu in de herfst en straks in de winter als half Nederland van de ene verkoudheid in de andere rolt.
Die IS al een heel stuk omhoog, en gaat nog verder omhoog.

Als ik vorige week een test had willen doen, dan kon ik bij een afspraak maken op donderdag op zondag terecht (75km verderop)
Als ik vanmiddag een test had willen inplannen, kon ik morgenochtend al op 3 plekken op 20-30 min van mijn huis terecht.
Alle reacties Link kopieren
xynix schreef:
14-10-2020 19:43
Fashionvictim schreef, om 19.10 in het vorige topic, in de post waar het gaat over uit eten gaan:



En dat jij zelf afgelopen zondag nog uit eten bent geweest, dat was omdat je zo ontzettend zelf nadacht en je niet op je klompen aanvoelde dat de horeca dicht zou gaan? Dit werd afgelopen weekend al her en der aangekondigd hoor. Dus waarom is het drie dagen later dan ineens dom primatengedrag?
Nee, dat zei ik al. Bij mij kwam het ook voort uit puur egoïsme. Ik ben het ook zat dat ik sinds maart thuis aan het werk ben. Ik mis ook sociale contacten. Ik mis ook reuring. En dus dacht ik zondag ook "oh nee, straks kan het niet meer!" en ging toch.

Maar ik ben eerlijk genoeg om ook mezelf mee te rekenen als persoon die dus niet genoeg haar best doet en zich niet goed genoeg aan de regels houdt.
Am Yisrael Chai!
AnAppleADay schreef:
14-10-2020 19:49
Nee.
27% van de clusters in de horeca komt uit restaurants. De andere 73% dus uit hotels/cafes/feestzalen.
Heel weinig besmettingen waren te herleiden tot restaurants. Daar werden over het algemeen de regels goed in acht genomen. Besmetting via oppervlakten is te verwaarlozen, tenzij je (besmette) voorganger met een net-beniesde-hand de deurklink pakt en jij pakt deze klink direct daarna vast. Niet helemaal uit te sluiten dus maar wel héél klein. Vandaar ook dat in restaurants overal extra desinfectiemiddelen klaar staan bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
14-10-2020 19:51
Ik vind het pas raar dat je het wel erg vindt dat mensen zeggen dat corona besmettingen negen van de 10 keer eigen schuld zijn, maar dat je het niet erg vindt dat er massaal doden vallen die echt niet dood hadden hoeven gaan als mensen niet zo asociaal en egoïstisch waren.

Maak je daar eens kwaad om, zou ik zeggen. Dan sterven er deze golf misschien minder zinloze gevallen omdat Truusje zo nodig bij Marietje de verjaardag moest vieren en Keesje nog even snel wou skiën en ook nog met klachten gewoon ging werken als loodgieter in een verpleeghuis.
ja tuurlijk, omdat je het een erg vindt, betekent dat dat het andere je niet boeit...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
AnAppleADay schreef:
14-10-2020 19:39
Afbeelding
Dank je wel . Deze bewaar ik even .
Had laatst op mijn werk een discussie met iemand die zei dat niezen en loopneus bij corona hoorde. :mrgreen:
AnAppleADay schreef:
14-10-2020 19:53
Ik verwacht ook dat als de besmettingen nu stabiel blijven dat de restaurants over 2 weken weer open mogen terwijl de cafés pas weer open gaan als het echt ruim gedaald is.
O, dat hoop ik ook zo!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven