Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 39)

11-01-2021 15:34 3018 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2 (voorheen 2019-nCoV genoemd), ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 90 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 1 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 885.000 mensen positief getest en ruim 12.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 11-01-2021 15:52
1.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
14-01-2021 09:53
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een avondklok vanaf middernacht ook wel een beetje een maatregel voor de buhne vind. Ook in Nederland zal je denk ik maar weinig mensen horen klagen als er een avondklok vanaf 24:00 wordt ingesteld.

Maar momenteel wordt in Nederland gesproken over een avondklok vanaf 20:00. Ik kan me echt niet voorstellen dat een dergelijke maatregel wordt opgelegd enerzijds, terwijl doodleuk de scholen geopend worden anderzijds.
Want?
Alle reacties Link kopieren
Eze schreef:
14-01-2021 09:43
Ik denk eigenlijk dat het doel van die berekening juist geweest is, te laten zien dat dat wél kan.
170.000 is 1% van de bevolking. Dat is nog niet zoveel dat de epidemie dan al afgeremd wordt doordat er gewoon al geen gevallen meer beschikbaar zijn (al kom je daarna wel vrij snel op dat punt). Het is wél het punt waarop de zorg compleet instort, en je kunt dat punt vrij snel bereiken.

De berekening was van ergens vorige week, toen er zo’n 10.000 besmettingen per dag waren. Dat aantal móet omlaag voor de Britse variant de overhand krijgt, en dat laat die berekening zien. Als je het AD-artikel leest, staat er dat er gerekend is met een periode van ongeveer een maand. Dat is ongeveer 5,5 keer de tijd tussen het moment dat iemand zelf besmet raakt en vervolgens weer een ander besmet. In een maand krijg je dus ongeveer 5,5 nieuwe ‘generaties’ patiënten. Dan krijg je dit:
Stel dat de pessimistische schattingen voor het verspreidingsgetal kloppen, en dat dat bij ons gedrag van vorige week 1,7 was.
Stel ook dat over een tijdje de Britse variant dominant is, we dan 10.000 gevallen per dag hebben en de R nog steeds 1,7 is. Dan zit je binnen een maand bij (meer dan) 170.000 gevallen per dag (10.000*1,7^(5,5)). Mét lockdown.

Wat die berekening laat zien, is dat het riskant is om de Britse variant ongemerkt dominant te laten worden bij hoge aantallen besmettingen: dan loopt het vervolgens zó snel zó hard uit de klauwen dat je er eigenlijk niets meer aan kunt doen. Het is dus zaak nu het aantal besmettingen fors naar beneden te krijgen. Dan wordt de Britse variant nog steeds geleidelijk dominant, maar bij veel lagere aantallen. Hopelijk redden we het dan wel om snel genoeg te vaccineren.
170.000 per dag hè, dat is 1,2 miljoen per week.
Dat ie gewoon zeer onwaarschijnlijk op een populatie van 17 miljoen mensen tenzij heel misschien als we allemaal continue carnavallend over straat gaan. Exponentiële groei zwakt altijd af in een begrensde populatie.
Zelfs al heb je een R van 5, dan nog zwakt het af.
anappleaday wijzigde dit bericht op 14-01-2021 10:02
1.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
14-01-2021 09:21
Stomme vraag misschien, maar mag je nu wel een auto gaan kopen? Dat is wel essentiëel denk ik toch?
Autodealers
  • De werkplaats is open voor reparatie en onderhoud. Het tankstation en de wasstraat zijn open. De showroom is gesloten voor publiek.
  • Lease en verkoop aan zakelijke rijders is mogelijk.
  • Auto’s kunnen niet afgehaald worden, maar wel thuis bezorgd worden. ​​​
  • Het is mogelijk bestelde voertuigen af te leveren op een openbare plek. Ook hier gelden de algemene voorschriften zoals maximaal 2 personen, het houden van 1,5 meter afstand en passende hygiënemaatregelen. Dit kan bij de klant thuis zijn, maar ook op iedere andere openbare plek.
  • De tenaamstelling is mogelijk op verschillende manieren. Deze manieren worden beschreven op de website van het RDW. De klant hoeft hiervoor dus niet naar het bedrijf te komen. Zo lang het voertuig in het bezit is van uw bedrijf dient een groene kentekenplaat te worden gevoerd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-lockdown
Eze schreef:
14-01-2021 09:55
Want?
Omdat als je ziet hoe het kabinet tot nu toe sinds het begin heeft gehandeld, is er altijd een bepaalde volgorde geweest wat betreft maatregelen. Sommige maatregelen worden steevast als eerste genomen omdat er consensus over is en omdat deze noodzakelijk en passend worden geacht. Maar naar mate er zwaardere maatregelen moeten worden genomen, groeit daarover het debat binnen de regering en het parlement (en de maatschappij).

Samenvattend is die rangorde min of meer : eerst horeca dicht en evenementen op slot (want : puur vertier, daar kun je relatief het beste zonder). Daarna komt de culturele sector (Dat is vertier, maar weliswaar met een leerkundige component). Daarna volgen de winkels voor zover het geen essentiële winkels zijn. En daarna volgen de scholen, waarbij dan nog weer een onderscheid kan worden gemaakt in dat de basisscholen het meest onwenselijk zijn om dicht te doen. En helemaal achteraan in het rijtje staat de avondklok, omdat deze dus kennelijk het meest ingrijpend wordt geacht voor de Nederlandse samenleving als geheel.

Dat heeft het kabinet altijd geroepen. Dus het lijkt me ten eerste als vrij sterk dat die avondklok er gaat komen. Maar als die avondklok er eenmaal komt (door het kabinet altijd gezien als de meest vergaande maatregel mogelijk), dan nooit in combinatie met het gelijktijdig loslaten van een (in de ogen van het kabinet) minder vergaande maatregel.

Overigens heb ik het dan over een avondklok die om 18:00 of 20:00 in zal gaan, en dus grote impact zal hebben. Bij een avondklok die pas om 22:00 of 24:00 ingaat wordt het wel weer een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
14-01-2021 09:53
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een avondklok vanaf middernacht ook wel een beetje een maatregel voor de buhne vind. Ook in Nederland zal je denk ik maar weinig mensen horen klagen als er een avondklok vanaf 24:00 wordt ingesteld.

Maar momenteel wordt in Nederland gesproken over een avondklok vanaf 20:00. Ik kan me echt niet voorstellen dat een dergelijke maatregel wordt opgelegd enerzijds, terwijl doodleuk de scholen geopend worden anderzijds.
Dit maakt het stilleggen van feestjes wel makkelijker. In Wallonië is het trouwens 22u.

Nee 20u lijkt me heel raar.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
22u zou ik ook prima vinden, 20u is wel heel vroeg icm de dalende cijfers.
Maar goed, met 20u voorkom je inderdaad wel dat mensen bij elkaar eten dus misschien is dat het doel.
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
14-01-2021 10:00

Dat heeft het kabinet altijd geroepen. Dus het lijkt me ten eerste als vrij sterk dat die avondklok er gaat komen. Maar als die avondklok er eenmaal komt (door het kabinet altijd gezien als de meest vergaande maatregel mogelijk), dan nooit in combinatie met het gelijktijdig loslaten van een (in de ogen van het kabinet) minder vergaande maatregel.

Hangt er vanaf wat het doel is. Als je de sociale contacten van met name jong volwassenen wil verminderen, omdat je die groep ziet als het grootste 'probleem', dan kan je natuurlijk wel gaan voor een avondklok terwijl je tegelijk de groep die een minder groot probleem vormt, de kinderen onder de 12, weer (deels) fysiek onderwijs laat krijgen.
Liara schreef:
14-01-2021 09:21
Stomme vraag misschien, maar mag je nu wel een auto gaan kopen? Dat is wel essentiëel denk ik toch?
Ja hoor. Ik verkoop dit weekend mijn auto. Wilde dat eigenlijk in december doen, maar toen kwam de lockdown. Ik ga het nu toch doen, want ik heb al een andere auto en ik kan mijn schadevrije jaren maar bij 1 verzekering kwijt. Ik heb er zelfs al uitstel voor gevraagd, maar nu moet het toch. Gewoon buiten koper ontvangen en even een desinfectiedoekje over het interieur.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
14-01-2021 09:56
170.000 per dag hè, dat is 1,2 miljoen per week.
Dat ie gewoon zeer onwaarschijnlijk op een populatie van 17 miljoen mensen tenzij heel misschien als we allemaal continue carnavallend over straat gaan. Exponentiële groei zwakt altijd af in een begrensde populatie.
Uiteindelijk gaat dat wel spelen natuurlijk, maar dat verandert niets aan wat, lijkt mij, de boodschap van die schatting was: als je de Britse variant met een R van 1,7 laat rondgaan, ga je verschrikkelijk snel van 10.000 besmettingen naar het punt waarop het compleet uit de hand loopt - zozeer dat het voor de zorg compleet onhoudbaar wordt en de verdere groei automatisch begrensd wordt.

Dat is waar we ons zorgen over moeten maken: bij de hoge besmettingscijfers die we nu nog steeds hebben, wordt het extra duwtje dat de Britse variant mogelijk geeft, mogelijk al heel snel een heel groot probleem.

Bij minder pessimistische schattingen voor de grootte van het effect van de Britse variant duurt het allemaal langer, maar het hele pessimistische scenario kan nu nog niet worden uitgesloten. Dat verklaart waarom er nu, bij licht dalende cijfers, tóch naar draconische maatregelen wordt gekeken.
rosadebree schreef:
14-01-2021 10:10
Hangt er vanaf wat het doel is. Als je de sociale contacten van met name jong volwassenen wil verminderen, omdat je die groep ziet als het grootste 'probleem', dan kan je natuurlijk wel gaan voor een avondklok terwijl je tegelijk de groep die een minder groot probleem vormt, de kinderen onder de 12, weer (deels) fysiek onderwijs laat krijgen.
Maar men kijkt niet alleen naar het doel, maar ook naar de impact. En Rutte heeft altijd geroepen dat hij de avondklok de meest heftige maatregel van allemaal vindt. En ook het minst passend bij Nederland. Dus daarom kan ik me de opening van het onderwijs in combinatie met die avondklok niet goed voorstellen. Vooral omdat, hoe je het ook wendt of keert, de heropening van het basisonderwijs toch wel tot een wat hogere besmettingsgraad zal leiden, daar ontkom je niet aan. Dus dat je daardoor ook moet accepteren dat het terugbrengen van het aantal gewenste IC opnames naar 10 per dag (het streefdoel) langer zal duren, en dus de hele maatschappij ook langer met die avondklok zit.
Solomio schreef:
14-01-2021 09:44
Auto is nooit essentieel.
Hm, als je 50 km moet afleggen naar je werk en ov rijdt daar niet, dan is een auto toch wel soort van enige optie.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
14-01-2021 10:05
22u zou ik ook prima vinden, 20u is wel heel vroeg icm de dalende cijfers.
Maar goed, met 20u voorkom je inderdaad wel dat mensen bij elkaar eten dus misschien is dat het doel.
Dat zou waarschijnlijk wel het effect zijn.
Ik denk wel dat van de miljoenen thuiswerkende ouders er een heleboel knettergek worden als ‘s avonds een luchtje scheppen ook niet meer kan.
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
14-01-2021 10:15
Maar men kijkt niet alleen naar het doel, maar ook naar de impact. En Rutte heeft altijd geroepen dat hij de avondklok de meest heftige maatregel van allemaal vindt. En ook het minst passend bij Nederland. Dus daarom kan ik me de opening van het onderwijs in combinatie met die avondklok niet goed voorstellen. Vooral omdat, hoe je het ook wendt of keert, de heropening van het basisonderwijs toch wel tot een wat hogere besmettingsgraad zal leiden, daar ontkom je niet aan. Dus dat je daardoor ook moet accepteren dat het terugbrengen van het aantal gewenste IC opnames naar 10 per dag (het streefdoel) langer zal duren, en dus de hele maatschappij ook langer met die avondklok zit.
Van sluiten van scholen is ook bij herhaling gezegd dat dat echt de allerallerallerlaatste maatregel zou zijn (niet dat dat in de praktijk veel bleek te zeggen), dus die hiërarchie zie ik nog niet meteen.
AnAppleADay schreef:
14-01-2021 09:57
Autodealers
  • De werkplaats is open voor reparatie en onderhoud. Het tankstation en de wasstraat zijn open. De showroom is gesloten voor publiek.
  • Lease en verkoop aan zakelijke rijders is mogelijk.
  • Auto’s kunnen niet afgehaald worden, maar wel thuis bezorgd worden. ​​​
  • Het is mogelijk bestelde voertuigen af te leveren op een openbare plek. Ook hier gelden de algemene voorschriften zoals maximaal 2 personen, het houden van 1,5 meter afstand en passende hygiënemaatregelen. Dit kan bij de klant thuis zijn, maar ook op iedere andere openbare plek.
  • De tenaamstelling is mogelijk op verschillende manieren. Deze manieren worden beschreven op de website van het RDW. De klant hoeft hiervoor dus niet naar het bedrijf te komen. Zo lang het voertuig in het bezit is van uw bedrijf dient een groene kentekenplaat te worden gevoerd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-lockdown
Ohw, zie je. Ik had een discussie daarover met iemand. Ik was in een showroom, auto uitgezocht, proefrit gemaakt, auto gekocht, in het kantoor de papieren geregeld etc. Geen seconde verder over nagedacht :facepalm:

Toen zei vanmorgen iemand tegen mij dat dat helemaal niet mocht, maar ik kon het niet vinden. Had hij gelijk dus
Eze schreef:
14-01-2021 10:18
Van sluiten van scholen is ook bij herhaling gezegd dat dat echt de allerallerallerlaatste maatregel zou zijn (niet dat dat in de praktijk veel bleek te zeggen), dus die hiërarchie zie ik nog niet meteen.
Volgens mij wil je hem niet zien. Want als je naar de praktijk kijkt, dan zie je het meteen. Of zo je wilt : de schoolsluiting was de laatste optie. En de avondklok was (voormalig) überhaupt geen optie. Dat geeft maar weer aan hoe onze bestuurders over de verhoudingen denken.

Daarnaast denk ik sowieso dat er op dit forum relatief veel moeders/ouders van (basis) school gaande kinderen zitten, wat een beetje een vertekend beeld geeft in de discussie. Uiteindelijk speelt het belang van de maatschappij als geheel natuurlijk wel degelijk een rol. Een maatschapppij opzadelen met een avondklok vanaf 18:00 of 20:00 en ondertussen het basisonderwijs openen is simpelweg totaal uit verhouding. En nogmaals : vanaf 22:00 / 24:00 : ander verhaal.
Friezin71 schreef:
14-01-2021 09:38
Hallo, het is CRISIS hoor ;-D
;-D PANIEK dan maar! Die 15 km is nog veel te veel, loopafstand is het beste! ;-D
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
14-01-2021 10:16
Hm, als je 50 km moet afleggen naar je werk en ov rijdt daar niet, dan is een auto toch wel soort van enige optie.
Of als je 40 minuten lopen van de bushalte woont.
AnAppleADay schreef:
14-01-2021 10:05
22u zou ik ook prima vinden, 20u is wel heel vroeg icm de dalende cijfers.
Maar goed, met 20u voorkom je inderdaad wel dat mensen bij elkaar eten dus misschien is dat het doel.
Welnee, de pensionada's die lunchen dan gewoon bij elkaar.
Lady_Day schreef:
14-01-2021 10:26
Of als je 40 minuten lopen van de bushalte woont.
Of het ov doet er bijna 2 uur over, en is enorm druk, terwijl je met de auto in een half uurtje daar bent.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
14-01-2021 10:16
Hm, als je 50 km moet afleggen naar je werk en ov rijdt daar niet, dan is een auto toch wel soort van enige optie.
Of het OV momenteel een beter alternatief dan de auto vraag ik mij af. Daarnaast werkt niet iedereen op tijdstippen dat het OV uberhaupt rijdt. En auto kan zeker wel essentieel zijn. Het is niet voor niets dat garages gewoon open zijn.
Alle reacties Link kopieren
Karratha schreef:
14-01-2021 10:24
Volgens mij wil je hem niet zien. Want als je naar de praktijk kijkt, dan zie je het meteen. Of zo je wilt : de schoolsluiting was de laatste optie. En de avondklok was (voormalig) überhaupt geen optie. Dat geeft maar weer aan hoe onze bestuurders over de verhoudingen denken.

Daarnaast denk ik sowieso dat er op dit forum relatief veel moeders/ouders van (basis) school gaande kinderen zitten, wat een beetje een vertekend beeld geeft in de discussie. Uiteindelijk speelt het belang van de maatschappij als geheel natuurlijk wel degelijk een rol. Een maatschapppij opzadelen met een avondklok vanaf 18:00 of 20:00 en ondertussen het basisonderwijs openen is simpelweg totaal uit verhouding. En nogmaals : vanaf 22:00 / 24:00 : ander verhaal.
Ik word ook niet blij van een avondklok om 20:00 hoor (en dat is een understatement; ‘s avonds in mijn eentje een rondje kunnen rennen heb ik nu persoonlijk gewoon echt nodig) maar ben het gewoon niet met je eens dat dat bij openen van scholen ‘simpelweg’ uit verhouding is.
Alle reacties Link kopieren
Vind het zelf wel heel dubbel. Natuurlijk snap ik dat je een kwetsbaar kind niet moet remmen in de ontwikkeling.

Maar ik mis soms een beetje de ''aandacht'' voor de gewone man. Het is moeilijk voor kinderen, snap ik. Ook voor ouderen, snap ik. En voor kwetsbaren, snap ik. Maar als ik puur naar mezelf kijk : ik heb in de hele crisis geen euro steun aangevraagd, ik werk al sinds maart thuis, ik spreek héél weinig mensen, doe eigenlijk nooit iets leuks. Ik verdien geld, maar geen idee waarvoor eigenlijk (ondanks dat ik weinig uit geef, stijgen de huizenprijzen harder dan ik bij elkaar kan sparen). Mijn teamsport ligt al maanden stil, de meeste van m'n collega's kén ik niet eens, en het is telkens ''mijn'' groep waartegen virologen en politici zeggen : ''zet nog even door''. Het is nooit miíjn groep waarover mensen op TV zeggen : voor hun is het ook klote, met hen moeten we ook rekening houden.

Als het al gaat over mogelijk afschalen van maatregelen, of juist het inenten, staat mijn groep min of meer overal achteraan in de rij. Misschien ben ik een enorme zeur, maar dat zij dan maar zo.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
14-01-2021 09:17
Ook dat inderdaad. Wij mogen het schoolplein dus wel op, maar de sfeer is totaal anders dan voor corona, groepjes kletsende ouders zie je nu niet meer. Hooguit wel eens twee mensen die van een afstand wat staan te praten, maar de meeste mensen staan gewoon in hun eentje te wachten, om zo snel mogelijk weg te gaan als hun kind buiten is.
En even logisch nadenken met zn allen, op het schoolplein is het een kwestie van kinderen afzetten/afleveren bij de juf en gaan. Dat je op grote scholen binnen 1,5 meter mensen passeert kun je wellicht niet voorkomen, maar die contacten zijn zo enorm kort plus het is buiten. Daar raakt toch niemand besmet van, kom op! Ik vind het zo'n onzin.
Het probleem is dat veel ouders i.p.v. naar huis rijden, toch naar hun werk gaan. Dat werd ook toegegeven, dat het sluiten van basisscholen het bijeffect heeft dat ouders niet naar het werk kunnen. Dus eigenlijk zou het moeten zijn dat alle ouders die nu gedwongen thuis werken, dat ook blijven doen nadat ze hun kind naar school hebben gebracht. Dan zou je het bij werkgevers ook neer moeten leggen, dat zij hun mensen die thuis kunnen werken het verbieden om naar het werk te komen.
Eze schreef:
14-01-2021 09:43
Ik denk eigenlijk dat het doel van die berekening juist geweest is, te laten zien dat dat wél kan.
170.000 is 1% van de bevolking. Dat is nog niet zoveel dat de epidemie dan al afgeremd wordt doordat er gewoon al geen gevallen meer beschikbaar zijn (al kom je daarna wel vrij snel op dat punt). Het is wél het punt waarop de zorg compleet instort, en je kunt dat punt vrij snel bereiken.

De berekening was van ergens vorige week, toen er zo’n 10.000 besmettingen per dag waren. Dat aantal móet omlaag voor de Britse variant de overhand krijgt, en dat laat die berekening zien. Als je het AD-artikel leest, staat er dat er gerekend is met een periode van ongeveer een maand. Dat is ongeveer 5,5 keer de tijd tussen het moment dat iemand zelf besmet raakt en vervolgens weer een ander besmet. In een maand krijg je dus ongeveer 5,5 nieuwe ‘generaties’ patiënten. Dan krijg je dit:
Stel dat de pessimistische schattingen voor het verspreidingsgetal kloppen, en dat dat bij ons gedrag van vorige week 1,7 was.
Stel ook dat over een tijdje de Britse variant dominant is, we dan 10.000 gevallen per dag hebben en de R nog steeds 1,7 is. Dan zit je binnen een maand bij (meer dan) 170.000 gevallen per dag (10.000*1,7^(5,5)). Mét lockdown.

Wat die berekening laat zien, is dat het riskant is om de Britse variant ongemerkt dominant te laten worden bij hoge aantallen besmettingen: dan loopt het vervolgens zó snel zó hard uit de klauwen dat je er eigenlijk niets meer aan kunt doen. Het is dus zaak nu het aantal besmettingen fors naar beneden te krijgen. Dan wordt de Britse variant nog steeds geleidelijk dominant, maar bij veel lagere aantallen. Hopelijk redden we het dan wel om snel genoeg te vaccineren.
Maar zo'n berekening is toch totaal onrealistisch? Zelfs in brandhaard UK, waar de uitbraak alweer afzwakt en waar tot voor kort niet aan lockdown werd gedaan kwamen ze bij lange na niet in de buurt van 170.000 per dag...en dat is met 5x ons aantal inwoners.

Dus wat willen ze precies zeggen? Ja, de Britse variant is een probleem. In de UK verdubbelde het aantal besmettingen. Maar 170.000 per dag? In Nederland? Daar worden mensen alleen maar sceptisch van.
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
14-01-2021 10:45
En even logisch nadenken met zn allen, op het schoolplein is het een kwestie van kinderen afzetten/afleveren bij de juf en gaan. Dat je op grote scholen binnen 1,5 meter mensen passeert kun je wellicht niet voorkomen, maar die contacten zijn zo enorm kort plus het is buiten. Daar raakt toch niemand besmet van, kom op! Ik vind het zo'n onzin.
Het probleem is dat veel ouders i.p.v. naar huis rijden, toch naar hun werk gaan. Dat werd ook toegegeven, dat het sluiten van basisscholen het bijeffect heeft dat ouders niet naar het werk kunnen. Dus eigenlijk zou het moeten zijn dat alle ouders die nu gedwongen thuis werken, dat ook blijven doen nadat ze hun kind naar school hebben gebracht. Dan zou je het bij werkgevers ook neer moeten leggen, dat zij hun mensen die thuis kunnen werken het verbieden om naar het werk te komen
En dat zou wat mij betreft wel echt voor een avondklok komen (ook de andere kant op, trouwens: verbied het werkgevers hun werknemers toch op kantoor te ontbieden.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven