Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 42)

29-01-2021 21:29 3010 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 101 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 984.000 mensen positief getest en ruim 13.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41
https://leidenbiosciencepark.nl/news-ev ... onavaccins
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
30-01-2021 12:16
Aan tegenvallers qua levering kan Hugo de Jonge natuurlijk ook niet zo heel veel doen.
Die man heeft een onmogelijke taak. Er worden fouten gemaakt, dat is inherent aan het proces waarin wij zitten. Sommige fouten hadden mogelijk voorkomen kunnen worden, andere fouten komen door ontbrekende kennis op dat moment. Maar hij kan het sowieso nooit goed doen, dat is dan weer inherent aan zijn functie.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 30-01-2021 12:20
13.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En dat is dan alleen in Leiden, volgens mij wordt het ook geproduceerd in de VS.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
30-01-2021 12:19
En dat is dan alleen in Leiden, volgens mij wordt het ook geproduceerd in de VS.
Volgens mij ook.
Susan schreef:
30-01-2021 12:16
Aan tegenvallers qua levering kan Hugo de Jonge natuurlijk ook niet zo heel veel doen.
Nee dat klopt, maar hij kan daarom dus niet zeggen dat begin van de lente bepaalde groepen wel gevaccineerd zijn. Dat weet hij helemaal niet zeker.

Inderdaad "eerst zien, dan geloven".
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
30-01-2021 12:18
Die man heeft een onmogelijke taak. Er worden fouten gemaakt, dat is inherent aan het proces waarin wij zitten. Maar hij kan het sowieso nooit goed doen, dat is dan weer inherent aan zijn functie.
Ja precies, in de ogen van de mensen komt alles wat verkeerd gaat door hem, alles wat goed gaat niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Maar qua uitrol is het wel handig als we in Leiden veel kunnen produceren.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
30-01-2021 12:20
Nee dat klopt, maar hij kan daarom dus niet zeggen dat begin van de lente bepaalde groepen wel gevaccineerd zijn. Dat weet hij helemaal niet zeker.

Inderdaad "eerst zien, dan geloven".
Iedereen snapt wel dat zo'n uitspraak onder voorbehoud is, toch? Er zijn genoeg onvoorziene omstandigheden te bedenken waardoor er een kink in de kabel komt en het anders loopt. Met de voorraden die in de planning staan is het nog steeds haalbaar.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Liara schreef:
30-01-2021 12:20
Nee dat klopt, maar hij kan daarom dus niet zeggen dat begin van de lente bepaalde groepen wel gevaccineerd zijn. Dat weet hij helemaal niet zeker.

Inderdaad "eerst zien, dan geloven".
Maar als hij dat weer niet zegt loopt een andere groep weer te klagen dat er geen duidelijkheid is, geen perspectief. Kortom, wat hij ook zegt, hij kan gewoon niet iedereen tevreden stellen. Vergeet daarnaast niet dat wat hij zegt nogal eens uit de context wordt gehaald, de rest van het gesprek wordt weggelaten. De qoute lijkt belangrijker dan het hele verhaal.
Liara schreef:
30-01-2021 12:20
Nee dat klopt, maar hij kan daarom dus niet zeggen dat begin van de lente bepaalde groepen wel gevaccineerd zijn. Dat weet hij helemaal niet zeker.

Inderdaad "eerst zien, dan geloven".
We zeuren massaal om perspectief. Als hij dan een uitspraak doet is het weer niet goed.
Iets met halfvol en halfleeg glas..

Waarom er zo vaak voor een negatieve insteek wordt gekozen is mij een raadsel. Op die manier wordt alles veel zwaarder.
Dahlia74 schreef:
30-01-2021 12:22
Maar als hij dat weer niet zegt loopt een andere groep weer te klagen dat er geen duidelijkheid is, geen perspectief. Kortom, wat hij ook zegt, hij kan gewoon niet iedereen tevreden stellen. Vergeet daarnaast niet dat wat hij zegt nogal eens uit de context wordt gehaald, de rest van het gesprek wordt weggelaten. De qoute lijkt belangrijker dan het hele verhaal.
Dit dus
doornroosje9 schreef:
29-01-2021 22:15
Het was mss ook niet zo heel duidelijk.

Ja, voorlopig gaat het hier niet slecht. Ik hoop dat het zo mag blijven.
Zelfs de politiek begint zowaar te janken over de experten; hoog tijd dat ze die eens muilkorven :biggrin:
Een geniale persiflage van de Jonge en Gommers bij de tv kantine😆
In Polen gaan duizenden mensen demonstreren tegen de abortuswet.
Alle reacties Link kopieren
Julus schreef:
30-01-2021 12:31
Een geniale persiflage van de Jonge en Gommers bij de tv kantine😆
Waar zit Gommers ergens? Ik wil even snel dat stukje zien maar kan het niet vinden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
30-01-2021 12:50
Waar zit Gommers ergens? Ik wil even snel dat stukje zien maar kan het niet vinden.
Hij zat ook al in aflevering 1 dit seizoen.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
30-01-2021 12:28
Zelfs de politiek begint zowaar te janken over de experten; hoog tijd dat ze die eens muilkorven :biggrin:
Yep, dat dramatisch gedoe helpt echt niet. Fijn dat dat gezegd wordt en dat er meer en meer nadruk gelegd wordt op niet panikeren en dat we hieruit komen en dergelijke.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
30-01-2021 12:59
Hij zat ook al in aflevering 1 dit seizoen.
Ja, dat had ik gezien, samen met Famke Louise. Eigenlijk heb ik het dan wel gezien, ja.

Ik kijk sowieso vaak niet de hele aflevering, ik vind het leuk om te zien als de gelijkenis heel treffend is, maar ik vind dat het niet kan tippen aan bijvoorbeeld Even Tot Hier (oké, daar kan voor mij sowieso weinig aan tippen).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dahlia74 schreef:
30-01-2021 12:18
Die man heeft een onmogelijke taak. Er worden fouten gemaakt, dat is inherent aan het proces waarin wij zitten. Sommige fouten hadden mogelijk voorkomen kunnen worden, andere fouten komen door ontbrekende kennis op dat moment. Maar hij kan het sowieso nooit goed doen, dat is dan weer inherent aan zijn functie.
Fouten in het proces neemt niemand hem kwalijk denk ik zo.

Maar de communicatie......

Laten we eerlijk zijn; wie op dit forum gelooft dat we ook maar 1x een week van 1 miljoen vaccinaties gaan meemaken? Wie gelooft dat we vóór de zomer (juni, 5 maanden!) álle ouderen en kwetsbaren + een deel van de 18 tot 65 ook daadwerkelijk gevaccineerd hebben? 6.5 miljoen nederlanders in 5 maanden terwijl we nu amper 200.000 in 1 maand doen?

En de óórzaak van het niet halen van die doelen, zal De Jonge ongetwijfeld niks aan kunnen doen. Gewoon pech, tegenvallers of leveranciers die afspraken niet nakomen.

Maar je kan wel voorzichtiger zijn in je uitspraken, terughoudender. Want tot nu toe zijn weinig van de uitspraken van De Jonge ook daadwerkelijk waargemaakt.
anoniem_655151ea69733 wijzigde dit bericht op 30-01-2021 13:06
0.35% gewijzigd
Susan schreef:
30-01-2021 12:50
Waar zit Gommers ergens? Ik wil even snel dat stukje zien maar kan het niet vinden.
In aflevering 3 volgens mij..maar kan ook 2 zijn. Weet het niet meer.
doornroosje9 schreef:
30-01-2021 12:59
Yep, dat dramatisch gedoe helpt echt niet. Fijn dat dat gezegd wordt en dat er meer en meer nadruk gelegd wordt op niet panikeren en dat we hieruit komen en dergelijke.
Ach, algemene communicatie was, is en blijft een lachertje. De gehele politiek heeft boter op het hoofd in deze, zowel in de constellatie Wilmes als nu met De Croo. Mensen geloven al lang geen barst meer van wat er gezegd wordt, en dat triggeren ze zelf door toe te laten dat er compleet andere boodschappen gegeven worden binnen een tijdspanne van nog geen 24h (en dat eigenlijk al sinds Maart vorig jaar)
Alle reacties Link kopieren
MajaDB schreef:
30-01-2021 13:03
Fouten in het proces neemt niemand hem kwalijk denk ik zo.

Maar de communicatie......

Laten we eerlijk zijn; wie op dit forum gelooft dat we ook maar 1x een week van 1 miljoen vaccinaties gaan meemaken? Wie gelooft dat we vóór de zomer (juni, 5 maanden!) álle ouderen en kwetsbaren + een deel van de 18 tot 65 ook daadwerkelijk gevaccineerd hebben? 6.5 miljoen nederlanders in 5 maanden terwijl we nu amper 200.000 in 1 maand doen?

En de óórzaak van het niet halen van die doelen, zal De Jonge ongetwijfeld niks aan kunnen doen. Gewoon pech, tegenvallers of leveranciers die afspraken niet nakomen.

Maar je kan wel voorzichtiger zijn in je uitspraken, terughoudender. Want tot nu toe zijn weinig van de uitspraken van De Jonge ook daadwerkelijk waargemaakt.
Ik wel hoor.

Dat is alleen vooral afhankelijk van de levering, en dat kan tegenvallen. Maar de GGDen kunnen dat prima voor elkaar krijgen. Dus het kàn wel.

Ik denk dat als Astrazeneca en J&J op stoom komen, de fabrieken van Moderna en Pfizer zijn uitgebreid en er misschien nog een kandidaat is die miljoen best haalbaar is.

Ik heb alleen gelezen dat Hugo "op het randje van de lente " zei. Ik weet niet of hij 21 maart of 21 juni bedoelde.
MajaDB schreef:
30-01-2021 13:03
Fouten in het proces neemt niemand hem kwalijk denk ik zo.

Maar de communicatie......
Dit! Hij doet het goed en naar wat hij kan, maar de manier waarop het vaak beloofd wordt is niet handig. Er zijn mensen zwaar afhankelijk van deze vaccinatie en kun je niet steeds laten bungelen met beloftes.
Susan schreef:
30-01-2021 12:21
Iedereen snapt wel dat zo'n uitspraak onder voorbehoud is, toch? Er zijn genoeg onvoorziene omstandigheden te bedenken waardoor er een kink in de kabel komt en het anders loopt. Met de voorraden die in de planning staan is het nog steeds haalbaar.
Nee. Dat snapt niet iedereen. De overgrote meerderheid van Nederland heeft geen HBO niveau, leest geen kranten en kijkt geen talkshows met verdieping, laat staan dat ze op fora als deze, zich verder in achtergronden verdiepen.

Het merendeel van Nederland ziet een kop: GGD: 1 miljoen vaccinaties per week
De Jonge: Alle kwetsbaren vóór de zomer gevaccineerd!

Dit is wat de meeste nederlanders zien, en horen.

Dus als ze dan horen dat het rond de zomer tóch niet idereen gevaccineerd is, krijgt De Jonge de schuld. Niet eerlijk, wel logisch.
Israel de absolute topper op vaccinatiegebied:
Ongelooflijk! Nieuwsuur zowaar positief over Israël: ‘Waarom kunnen ze daar wél snel vaccineren?’

Door Michael van der Galien 30 januari 2021

In Nederland zijn er zo’n 200.000 mensen gevaccineerd tegen het nieuwe Chinese coronavaccin. Daarmee bungelen wij aan het Europese lijstje. Alleen totale faalstaat Bulgarije doet het nog (iets!) slechter. Een wanprestatie van formaat, natuurlijk. In Israël gaat het daarentegen ontzettend snel. Geen ander land vaccineert dagelijks zo’n groot deel van de eigen bevolking. We hebben het over tweehonderdduizend inentingen per dag. Er zijn nu vier vaccines gezet. In een land van negen miljoen inwoners. Over een dag, misschien twee, zijn ze dus al op de helft.

Het is een prestatie van formaat. Wij schreven daar eerder dan ook al over. Maar wacht! Wij zijn niet de enigen die is opgevallen dat ze in Israël blijkbaar iets wél kunnen wat wij niet kunnen in onze bananenmonarchie. Want NPO-programma Nieuwsuur heeft er gisteravond zowaar een 10-minuten durend item aan besteed. Ongelooflijk!

Hoe komt het toch, dat Israël zoveel sneller vaccineert? Nou, weet de NPO, ze hebben er even naar gekeken en wat blijkt? Ze maken er daar gewoon serieus werk van! Ja, echt waar.

Zo gaat het vaccineren in Israël 24 uur per dag door. Er wordt dus de hele tijd — letterlijk — ingeënt. Vergelijk dit met Nederland waar de inentingen elke ochtend om 08:00 uur beginnen en ’s middags om 17:00 uur stoppen. Je zou erom lachen als het niet zo verschrikkelijk zielig was.

Door deze snelle manier van werken zijn in Israël ondertussen jongeren al aan de beurt om een vaccin te krijgen.

Hoe doen ze dat? Nou, zegt Nieuwsuur, premier Benjamin Netanyahu speelt een belangrijke rol. Hij werkt keihard om zijn hele land voor eind maart gevaccineerd te krijgen. Natuurlijk worden er daar meteen wat verdachtmakingen bij gebruikt. Zo zou hij het doen vanwege zijn “politieke toekomst.” Het vaccinatieprogramma kan zijn “reddingsboei” zijn. Hij zou het lastig hebben vanwege een corruptiezaak tegen hem, en wat dies meer zij.

Het zal wel. Feit is dat Netanyahu de eerste Israëliër was die, publiekelijk, het vaccin ingespoten kreeg. En sindsdien blijft hij hard van hot naar her rennen om mensen aan te moedigen zich te laten vaccineren. Zelfs Nieuwsuur moet dat toegeven.

Maar hoe kan dat nou? Nu, legt Nieuwsuur uit, hier komt de verklaring:

1. Allereerst is er het Israëlische zorgysteem. “Dat is daar goed georganiseerd.” Dit in tegenstelling tot Nederland. Inwoners van 18 jaar en ouder zijn aangesloten bij één van de 4 ziekenfondsen. Iedereen heeft een elektronisch patiëntendossier. Het is iedereen duidelijk waar ze moeten zijn, alles wordt superstrak en snel geregeld. Je moet op dit tijdstip op die lokatie komen. En dat is het dan.

2. “Israël is gewend om te dealen met crisis. Het is zo’n beetje de core business van dit land. En dat zie je ook bij de bestrijding van corona.” Jawel, “al sinds de zomer liggen draaiboeken klaar” voor het vaccineren.

Draaiboeken? Voor het vaccineren?

3. En dan de laatste reden. En bij deze moet je niet schrikken. Want het blijkt dat Israël op eigen houtje effectief heeft onderhandeld met Pfizer. Niet alleen betalen de Israëliers ongeveer het dubbele dat andere landen betalen per dosis… maar er staat in het contract ook dat Israël data van de mensen die gevaccineerd worden met Pfizer deelt. Dat bedrijf krijgt dan dus informatie in handen over bijwerkingen.

Dus: er is een goed georganiseerd zorgsysteem, Israël had al maandenlang een draaiboek klaarliggen voor het vaccinproject, én het land heeft zelf een slim contract onderhandeld met leverancier Pfizer.
DDS

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven