Coronavirus COVID-19 alle pijlers

Coronavirus COVID-19 (deel 46)

17-03-2021 12:13 3003 berichten
In Wuhan (China) is een nieuw Coronavirus, SARS-CoV-2, ontdekt dat mensen besmet met COVID-19.

Meerdere steden/landen in lockdown, overvolle ziekenhuizen, ruim 120 miljoen besmettingen en helaas zijn er ook al meer dan 2 miljoen doden over de hele wereld. Men weet nog niet precies waar het virus vandaan komt maar er zijn inmiddels gelukkig verschillende vaccinaties voor en Nederland is begonnen met een vaccinatie programma.
In Nederland zijn er nu ruim 1 miljoen mensen positief getest en ruim 16.000 mensen overleden.
Meer informatie: RIVM / WHO

Johns Hopkins University COVID-19 dashboard
Worldometers statistieken COVID-19
Coronavirus in Nederland dashboard
Corona Dashboard van de Rijksoverheid

Checklist bij vermoeden COVID-19
Afbeelding

Vragen over het coronavirus? Neem dan contact op via 0800-1351
Wil je jezelf laten testen op COVID-19? Bel dan naar: 0800 -1202
(dagelijks bereikbaar tussen 8:00-20:00 uur)
Online een test aanvragen met DigiD kan hier

Dit is een discussie topic over dit virus.

Vorige delen:1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6 / 7 / 8 / 9/ 10 / 11 / 12 / 13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19 / 20/ 21 / 22 / 23/ 24 / 25 / 26 / 27 / 28 / 29 / 30 / 31 / 32 / 33 / 34/ 35 / 36 / 37/ 38 / 39 / 40/ 41 / 42 / 43 / 44 / 45
Alle reacties Link kopieren
:cheer:
Alle reacties Link kopieren
Happy 46!
Alle reacties Link kopieren
Hello! :cheer:
Alle reacties Link kopieren
:sun:
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hugo de Jonge moet in quarantaine omdat z'n coronamelder app afging.

De volkskrant: "Demissionair minister heeft mogelijk corona". :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
17-03-2021 12:24
Hugo de Jonge moet in quarantaine omdat z'n coronamelder app afging.

De volkskrant: "Demissionair minister heeft mogelijk corona". :facepalm:
Was hij wel op tijd terug bij de stembus met geldig paspoort?
Alle reacties Link kopieren
elein schreef:
17-03-2021 12:24
Hugo de Jonge moet in quarantaine omdat z'n coronamelder app afging.

De volkskrant: "Demissionair minister heeft mogelijk corona". :facepalm:
Ik nam vanochtend een veel te grote slok water en moest daarvan hoesten, mss heb ik ook corona.
cookielover wijzigde dit bericht op 17-03-2021 12:27
4.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Haha dat hoop ik voor hem van wel.
Alle reacties Link kopieren
Nieuw topic alweer!


Ik las in het oude topic nog wat over de 1-persoon bezoekregeling. Ik hou me daar ook niet strikt aan, en veel anderen die ik ken ook niet. Ik heb een brugklasser, en zij en haar vriendinnen zijn 12 of 13 jaar. Officieel is het 'vanaf 13 jaar maar 1 bezoeker' maar ik laat ze gewoon met meerderen tegelijk afspreken, ze zitten tenslotte ook de hele dag bij elkaar in de klas. Ook neem ik mijn brugklasser gewoon mee als ik bij mijn zus langs ga. Wat moet ik dan doen, haar thuislaten terwijl mijn jongste van 10 wel gewoon overal mee naar toe mag? Of mijn zus met haar 3 jongere kinderen dan maar altijd bij mij laten komen, terwijl ons huis veel kleiner is? En ik ga ook af en toe mee met mijn vriend naar zijn moeder.

Ik verbaas me echt over mensen die zich daar strikt aan houden, voor mij zou het betekenen dat mijn toch al magere sociale leven helemaal stil zou staan. Echt een beetje een bullshit regel, vind ik het.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-03-2021 12:25
Was hij wel op tijd terug bij de stembus met geldig paspoort?
Ja, dat las ik net.
Volgens mij houdt 90% zich niet aan de 1 bezoekerregel. Niemand die ik ken, in elk geval. (Wij houden zelf niet van visite, spreek liever buiten af, dus bij ons is het geen issue).
Alle reacties Link kopieren
In Duitsland hebben zes vrouwen en
een man bloedproppen in de hersenen en
een tekort aan bloedplaatjes gekregen
niet lang na inenting met het vaccin
van AstraZeneca.Drie van hen overleden
aan de gevolgen.De slachtoffers waren
tussen de 20 en de 50 jaar.

Dat gebeurde vier tot zestien dagen na
de vaccinatie,blijkt uit gegevens van
de Duitse geneesmiddelenautoriteit PEI.

1,5 tot 1,6 miljoen mensen in Duitsland
kregen het vaccin.Dat had hooguit één
trombosegeval moeten opleveren,zegt het
PEI.Nu het er zeven zijn,lijkt een
verband met de prik "niet onplausibel".
Dat wordt nu onderzocht.

(Teletekst)
Alle reacties Link kopieren
Hidihi!
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-03-2021 13:03
In Duitsland hebben zes vrouwen en
een man bloedproppen in de hersenen en
een tekort aan bloedplaatjes gekregen
niet lang na inenting met het vaccin
van AstraZeneca.Drie van hen overleden
aan de gevolgen.De slachtoffers waren
tussen de 20 en de 50 jaar.

Dat gebeurde vier tot zestien dagen na
de vaccinatie,blijkt uit gegevens van
de Duitse geneesmiddelenautoriteit PEI.

1,5 tot 1,6 miljoen mensen in Duitsland
kregen het vaccin.Dat had hooguit één
trombosegeval moeten opleveren,zegt het
PEI.Nu het er zeven zijn,lijkt een
verband met de prik "niet onplausibel".
Dat wordt nu onderzocht.

(Teletekst)

Klinkt niet fijn... en door dit soort kinken in de vaccinatie-kabel ben ik dus helemaal niet zo hoopvol dat we een normale zomer tegemoet gaan. Er kan nog van alles mis gaan.

Ondertussen hebben overigens verschillende van mijn collega's in Londen, veertigers en vijftigers, het AZ vaccin gehad deze week. Ze prikken daar in rap tempo door (>35% van de bevolking de eerste prik), en lijken veel minder 'moeilijk' te doen dan in de EU.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-03-2021 13:00
Volgens mij houdt 90% zich niet aan de 1 bezoekerregel. Niemand die ik ken, in elk geval. (Wij houden zelf niet van visite, spreek liever buiten af, dus bij ons is het geen issue).
In onze kring hoor ik nu vooral mensen die er echt klaar mee zijn en daardoor wat losser worden met de 1 bezoek regel.
Ik praat het niet goed, ik kan het me ook wel voorstellen, het duurt allemaal te lang.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-03-2021 13:16
Klinkt niet fijn... en door dit soort kinken in de vaccinatie-kabel ben ik dus helemaal niet zo hoopvol dat we een normale zomer tegemoet gaan. Er kan nog van alles mis gaan.

Ondertussen hebben overigens verschillende van mijn collega's in Londen, veertigers en vijftigers, het AZ vaccin gehad deze week. Ze prikken daar in rap tempo door (>35% van de bevolking de eerste prik), en lijken veel minder 'moeilijk' te doen dan in de EU.
Het is volgens mij echt een imago-ding.
Pfizer heeft hier een heel goed imago, AZ niet door al het gezeik met leveringen.
Als er dan een bijwerking bij AZ komt dan ligt daar ineens een enorm vergrootglas op. Terwijl er bij Pfizer meer trombose meldingen zijn geweest.

AZ heeft in UK een heel goed imago: komt uit eigen land, geeft hun misschien zelfs voorrang bij leveringen. Dus dan leggen ze het minder onder een vergrootglas.
Volkrant live blog 13:04 :
AstraZeneca levert 70 miljoen vaccins in tweede kwartaal, niet 180 miljoen

De Brits-Zweedse farmaceut AstraZeneca levert in het tweede kwartaal opnieuw fors minder coronavaccins aan de Europese Unie dan volgens Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen contractueel is vastgelegd. Het gaat om 70 miljoen doses in plaats van 180 miljoen, zei ze op een persconferentie in Brussel.

Het goede nieuws, aldus Von der Leyen, is dat de andere farmaceuten zich wel aan de afspraken houden. Ze verwacht dat de EU in het tweede kwartaal in totaal 360 miljoen doses krijgt, van Pfizer/BioNTech (200 miljoen), Moderna (35 miljoen), AstraZeneca (70 miljoen), plus het net goedgekeurde vaccin van Jansen (55 miljoen).
Alle reacties Link kopieren
newspaper schreef:
17-03-2021 13:16
In onze kring hoor ik nu vooral mensen die er echt klaar mee zijn en daardoor wat losser worden met de 1 bezoek regel.
Ik praat het niet goed, ik kan het me ook wel voorstellen, het duurt allemaal te lang.

En raken die mensen allemaal massaal besmet? Nee toch.. het is ook een kwestie van je gezond verstand gebruiken hoor. En de mensen die dat niet kunnen of willen, die kijken ook niet naar de persconferenties vermoed ik. Net als een grote groep Nederlanders die de Nederlandse taal niet goed machtig is. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een heleboel mensen niet worden bereikt met de communicatie. Ik rij af en toe door een buurt met veel allochtonen als daar de weekmarkt is. Ik zie dan echt drommen mensen hutje mutje op elkaar met mondkapjes op hun kin of alleen over hun mond. Alsof corona niet bestaat, echt een heel groot verschil met de weekmarkt in mijn eigen 'witte' buurt waar het sowieso al veel minder druk is. Er wonen in die buurt veel mensen met overgewicht, diabetes, etc, in kleine huisjes met veel generaties bij elkaar. Ik vraag me echt af of die mensen wel goed genoeg bereikt worden met de communicatie over de maatregelen, en of die groep niet oververtegenwoordigd is op de IC's. Maar als je daar vragen bij stelt dan ben je meteen Wilders..
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-03-2021 13:16
Klinkt niet fijn... en door dit soort kinken in de vaccinatie-kabel ben ik dus helemaal niet zo hoopvol dat we een normale zomer tegemoet gaan. Er kan nog van alles mis gaan.

Ondertussen hebben overigens verschillende van mijn collega's in Londen, veertigers en vijftigers, het AZ vaccin gehad deze week. Ze prikken daar in rap tempo door (>35% van de bevolking de eerste prik), en lijken veel minder 'moeilijk' te doen dan in de EU.
Mijn collega in de UK is ook geprikt vorige week, en je hoort uit de UK geen vreemde verhalen.
Maar goed, het is wel een zeldzame stollingsziekte die nu een aantal keer de kop op heeft gestoken, ook in DLD bij (relatief) jonge mensen. Bijna allemaal vrouwen, dus er zou een relatie kunnen zijn met de anti-conceptiepil.

Misschien doorgaan met oudjes prikken met Astra en <50 met Pfizer/Jansen
Alle reacties Link kopieren
Dus 180 miljoen doses AZ werd eerst 90 miljoen, en nu weer 70 miljoen?

Onder normale omstandigheden zou je zo'n bedrijf toch met pek en veren de tent uit schoppen?
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-03-2021 13:26
Mijn collega in de UK is ook geprikt vorige week, en je hoort uit de UK geen vreemde verhalen.
Maar goed, het is wel een zeldzame stollingsziekte die nu een aantal keer de kop op heeft gestoken, ook in DLD bij (relatief) jonge mensen. Bijna allemaal vrouwen, dus er zou een relatie kunnen zijn met de anti-conceptiepil.

Misschien doorgaan met oudjes prikken met Astra en <50 met Pfizer/Jansen

Nee, echt totaal niet. Echt iedereen die ik daar ken staat te trappelen om gevaccineerd te worden, met welk vaccin dan ook. Ze zien de vaccinaties echt als dé successtory van het nogal matige coronabeleid in de UK. Er is totaal geen vaccinatie-angst, wel meer corona-angst dan hier, volgens mij.

Dat van de pil, zou goed kunnen. Er zijn een aantal pillen die het risico op trombose flink verhogen.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-03-2021 13:25
En raken die mensen allemaal massaal besmet? Nee toch.. het is ook een kwestie van je gezond verstand gebruiken hoor. En de mensen die dat niet kunnen of willen, die kijken ook niet naar de persconferenties vermoed ik. Net als een grote groep Nederlanders die de Nederlandse taal niet goed machtig is. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een heleboel mensen niet worden bereikt met de communicatie. Ik rij af en toe door een buurt met veel allochtonen als daar de weekmarkt is. Ik zie dan echt drommen mensen hutje mutje op elkaar met mondkapjes op hun kin of alleen over hun mond. Alsof corona niet bestaat, echt een heel groot verschil met de weekmarkt in mijn eigen 'witte' buurt waar het sowieso al veel minder druk is. Er wonen in die buurt veel mensen met overgewicht, diabetes, etc, in kleine huisjes met veel generaties bij elkaar. Ik vraag me echt af of die mensen wel goed genoeg bereikt worden met de communicatie over de maatregelen, en of die groep niet oververtegenwoordigd is op de IC's. Maar als je daar vragen bij stelt dan ben je meteen Wilders..
Je bent 'Wilders' als je de schuld/boze opzet legt bij allochtonen zonder oog te hebben dat tijdens de eerste sprint de ICs vol lagen met Limburgers. Allochtonen wonen vaak met meerdere generaties bij elkaar in kleine woningen. En hebben meestal geen kantoorbaan
Ik heb al heel lang aangegeven dat corona waarschijnlijk in de toekomst een probleem blijft onder bepaalde bevolkingsgroepen, ook vanwege lage testbereidheid en een ander manier om met gezondheid om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
rosadebree schreef:
17-03-2021 12:35
Ik las in het oude topic nog wat over de 1-persoon bezoekregeling. Ik hou me daar ook niet strikt aan, en veel anderen die ik ken ook niet. Ik heb een brugklasser, en zij en haar vriendinnen zijn 12 of 13 jaar. Officieel is het 'vanaf 13 jaar maar 1 bezoeker' maar ik laat ze gewoon met meerderen tegelijk afspreken, ze zitten tenslotte ook de hele dag bij elkaar in de klas. Ook neem ik mijn brugklasser gewoon mee als ik bij mijn zus langs ga. Wat moet ik dan doen, haar thuislaten terwijl mijn jongste van 10 wel gewoon overal mee naar toe mag? Of mijn zus met haar 3 jongere kinderen dan maar altijd bij mij laten komen, terwijl ons huis veel kleiner is? En ik ga ook af en toe mee met mijn vriend naar zijn moeder.

Ik verbaas me echt over mensen die zich daar strikt aan houden, voor mij zou het betekenen dat mijn toch al magere sociale leven helemaal stil zou staan. Echt een beetje een bullshit regel, vind ik het.
Ik snap dat mensen zo'n 1-persoonsregel in sommige gevallen oprekken naar 2. Zeker als het gaat om bijv. een 13-jarige, als thuiswerkend stel dat praktisch niemand ziet bij een ander stel langsgaan die ook nauwelijks andere contacten heeft of als het gaat om als stel op bezoek gaan bij een alleenstaande (wat andersom wel toegestaan zou zijn). En die vrijheid is er ook: het is een dringend advies waar je zelf je afwegingen in kunt maken en je verantwoordelijkheid in kunt nemen. Als in een week mijn man en ik samen een uurtje bij mijn schoonouders langsgaan dan is dat een kleiner risico dan als we beiden los van elkaar elke dag uren bij weer een andere vriend of vriendin langsgaan, terwijl het eerste officieel niet geadviseerd wordt en het tweede wel 'mag'. Ik snap in die zin ook dat mensen het krom vinden.

Maar waar ik het niet mee eens ben is dat daarom deze regel geen nut heeft of maar uitgebreid moet worden naar 6 mensen, zoals Sodermalm voorstelt. Contacten inperken is namelijk wel enorm effectief in het terugdringen van corona (zie ook de Belgische maatregel van 1 vast contact en de Engelse van nul contacten tenzij single, daarmee gingen de besmettingen als een speer naar beneden!). En ook al houd niet iedereen zich (meer) keurig aan die maximaal 1 bezoeker, het werkt ook voor de mensen die zich er niet altijd meer aan houden om de rem er een beetje op te houden. Want blijkbaar overschrijden veel mensen de regel maar een heel klein beetje, gezien de voorbeelden die ik zie. Stel dat je de regel op 2 of 4 bezoekers zou stellen, dan zouden veel mensen dat ook te zwaar gaan vinden en die maatregel een beetje overschrijden. Het punt is: als je mensen de eigen verantwoordelijkheid geeft om hun contacten te beperken, dan worden ze veel minder beperkt dan nu. Dan roept half Nederland 'Maar het mag toch, het is toch niet verboden?' dus dan doen ze gewoon. Nu zijn mensen zich heel bewust ervan dat ze eigenlijk een maatregel/dringend advies overschrijden en doen ze dat met mate. En dan zien mensen in de praktijk dus gemiddeld niet 1 persoon, maar misschien 1,25 of 1,5 (en dat is dan vaak ook nog van binnen één huishouden of een jonge tiener bijv). Dat is nog altijd een stuk minder risico dan 2 en dat dan ook weer een beetje overschrijden.
Alle reacties Link kopieren
smulrol schreef:
17-03-2021 13:03
In Duitsland hebben zes vrouwen en
een man bloedproppen in de hersenen en
een tekort aan bloedplaatjes gekregen
niet lang na inenting met het vaccin
van AstraZeneca.Drie van hen overleden
aan de gevolgen.De slachtoffers waren
tussen de 20 en de 50 jaar.

Dat gebeurde vier tot zestien dagen na
de vaccinatie,blijkt uit gegevens van
de Duitse geneesmiddelenautoriteit PEI.

1,5 tot 1,6 miljoen mensen in Duitsland
kregen het vaccin.Dat had hooguit één
trombosegeval moeten opleveren,zegt het
PEI.Nu het er zeven zijn,lijkt een
verband met de prik "niet onplausibel".
Dat wordt nu onderzocht.

(Teletekst)
Tsjah voor mij persoonlijk is het wel einde verhaal AZ. Ik hoef het niet meer. Zelfs als het wel veilig bevonden wordt door de EMA kan ik mezelf er nooit meer toe zetten om dit vaccin te halen. Op een gegeven moment is het relativeren klaar als je te maken hebt met angstoornissen. Heel spijtig. Ik hoop dat ik nog voor een andere in aanmerking kom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven