Eurovision 2025 - deel 2
dinsdag 20 mei 2025 om 13:59
Deel 1 was vol, maar hier kletsen we verder voor wie nog niet is uitgepraat over:
- de ergste oorwurmliedjes van dit jaar
- het televotingsysteem (waarbij je 20x kunt stemmen)
- Israel, mag niet, mag wel?
- En wat we verder nog kunnen bedenken, tegenkomen in het nieuws en/of kwijt willen
Dit was deel 1:
Eurovision 2025.
- de ergste oorwurmliedjes van dit jaar
- het televotingsysteem (waarbij je 20x kunt stemmen)
- Israel, mag niet, mag wel?
- En wat we verder nog kunnen bedenken, tegenkomen in het nieuws en/of kwijt willen

Dit was deel 1:
Eurovision 2025.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
woensdag 21 mei 2025 om 18:23
Minder stemmen, of een voorkeur opgeven had ik ook overwogen maar je blijft met 1 moeilijk punt zitten - als bij 26 inzendingen een vijfde van de mensen op Israël inzet (al is het 1 stem van de 3 of bij 20% Israël op 1 van je top 3) is het nog steeds een enkele inzending die gepushed wordt versus 25 andere opties.tonkje schreef: ↑21-05-2025 17:55Ik sluit me aan bij Dala en Pimpelmeestje87. Negatief lijkt me niks. Het songfestival is een feest!
Dan zou ik eerder aanpassen dat je niet max. 20x kunt stemmen maar bijvoorbeeld 3x. Of dat je niet 1 stem op 1 liedje uitbrengt, maar 3 stemmen voor je 1e, 2e en 3e voorkeur.
De andere opties die ik opperde was om als fans, via kanalen, influencers, etc 1 kandidaat te pushen zoals Israël dat ook doet, maar dat leek mij lastiger en net zo negatief/saai.
woensdag 21 mei 2025 om 18:25
Ik weet niet of het vanaf het begin al zo was, maar de laatste jaren kun je volgens mij altijd 20x stemmen. En het kan best zijn dat daar eerder 'misbruik' van is gemaakt en dat eerder ook al de fanatieke stemmers dat allemaal op hetzelfde liedje deden. Wat daardoor veel hoger eindigde dan verwacht. Maar ja, dit keer lijkt het erop dat die fanatieke stemmers voor Israël waren en is het wel een probleem.Dala schreef: ↑21-05-2025 18:12Volgens mij is die te verklaren doordat de ene stemmer 1 stem en de ander 20 keer heeft gestemd. Maar dat die mogelijkheid er is, is volgens mij al heel lang zo. En dat heeft mogelijk ook al vele jaren eerder een rol gespeeld alleen maakten "we" ons daar niet eerder druk om. Of vonden we dat dan ook minder erg voor de uitslag.
Dan kun je je afvragen of dat wel eerlijk is om er nu dan ineens wel een probleem van te maken. Er worden geen regels overtreden + het zal vast eerder ook al zijn voorgekomen en toen deed niemand moeilijk.
Maar aan de andere kant: wie heeft dat bedacht dat je 20x kunt stemmen? Dat is toch idioot vaak?
woensdag 21 mei 2025 om 18:26
Ja, aannames daar doe ik het niet voorDala schreef: ↑21-05-2025 18:12Volgens mij is die te verklaren doordat de ene stemmer 1 stem en de ander 20 keer heeft gestemd. Maar dat die mogelijkheid er is, is volgens mij al heel lang zo. En dat heeft mogelijk ook al vele jaren eerder een rol gespeeld alleen maakten "we" ons daar niet eerder druk om. Of vonden we dat dan ook minder erg voor de uitslag.
Ik heb heel lang ook gedacht als Turkije 10 of 12 punten kreeg van Duitsland, ooooh wat leuk dat er zóveel enthousiaste Turkse Songfestivalkijkers zijn onder de Turken in Dld. Maar misschien was dat ook zoiets. Dat die stemmen niet per se van de fans kwamen. Het was alleen niet zo controversieel als nu het geval was met Israël.
Wat het gemene er eigenlijk aan is, is dat de mogelijkheid (20 keer stemmen) überhaupt geboden wordt. Alsof de boodschap letterlijk is: kóóp met jouw stem de winnaar van dit jaar.
Maar volgens mij werkt dit altijd zo bij shows waar het publiek een betaalde stem uitbrengt (talentenshows e.d.) en is dit dus niks nieuws.

woensdag 21 mei 2025 om 18:32
Ik denk ook dat we het tot op heden minder erg vonden, omdat het tot op heden (uitgezonderd Oekraïne) niet zo veel impact heeft gehad. Ook bij jouw voorbeeld Turkije/Duitsland bijvoorbeeld, dat schudt het speelveld niet zodanig overhoop. Op je buurland stemmen ook nietDala schreef: ↑21-05-2025 18:12Volgens mij is die te verklaren doordat de ene stemmer 1 stem en de ander 20 keer heeft gestemd. Maar dat die mogelijkheid er is, is volgens mij al heel lang zo. En dat heeft mogelijk ook al vele jaren eerder een rol gespeeld alleen maakten "we" ons daar niet eerder druk om. Of vonden we dat dan ook minder erg voor de uitslag.
Ik heb heel lang ook gedacht als Turkije 10 of 12 punten kreeg van Duitsland, ooooh wat leuk dat er zóveel enthousiaste Turkse Songfestivalkijkers zijn onder de Turken in Dld. Maar misschien was dat ook zoiets. Dat die stemmen niet per se van de fans kwamen. Het was alleen niet zo controversieel als nu het geval was met Israël.
Wat het gemene er eigenlijk aan is, is dat de mogelijkheid (20 keer stemmen) überhaupt geboden wordt. Alsof de boodschap letterlijk is: kóóp met jouw stem de winnaar van dit jaar.
Maar volgens mij werkt dit altijd zo bij shows waar het publiek een betaalde stem uitbrengt (talentenshows e.d.) en is dit dus niks nieuws.
Wat betreft jouw laatste zin, denk ik dat dat waar is. In elke talentenjacht is er wel een afvaller waar daarna enorme ophef over is. Of bij een Big Brother, als er drie stemmogelijkheden zijn en 2 vd 3 moeten het van dezelfde fanbase hebben, is nummer 3 ook de lachende derde.
Er is altijd wel een manier waarop een stemming niet geheel representatief zal uitvallen. Ik denk alleen wel dat er betere opties zijn dan 20x dezelfde stem kunnen uitbrengen in een opzet als die van ESF
woensdag 21 mei 2025 om 18:36
Klopt, maar al die mensen die op Israël inzetten, zijn dan ook wel verplicht om andere stemmen uit te brengen en dus andere landen punten te geven. Nu krijgt Israël 20 stemmen en alle andere landen nul. Dat gat is veel groter dan 5 voor Israel, 4 voor land X etc. Maar ook stemmen verdelen is niet waterdicht natuurlijk.DrMcNinja schreef: ↑21-05-2025 18:23Minder stemmen, of een voorkeur opgeven had ik ook overwogen maar je blijft met 1 moeilijk punt zitten - als bij 26 inzendingen een vijfde van de mensen op Israël inzet (al is het 1 stem van de 3 of bij 20% Israël op 1 van je top 3) is het nog steeds een enkele inzending die gepushed wordt versus 25 andere opties.
De andere opties die ik opperde was om als fans, via kanalen, influencers, etc 1 kandidaat te pushen zoals Israël dat ook doet, maar dat leek mij lastiger en net zo negatief/saai.
Met z'n allen 1 land bedenken om op te stemmen, lijkt me een vreselijk scenario. Cancel dan de boel maar helemaal. Of sluit gewoon Israël uit, zoals met Rusland ook prima bleek te kunnen
woensdag 21 mei 2025 om 19:30
Dat zijn puur inkomsten. En ik denk dat dat dan ook niet vaak gebeurt. Ik moet zeggen dat ik daar ook nooit eerder over had nagedacht, dat mijn éne stem (vaak op een land dat heel laag eindigt) het misschien heeft moeten afleggen tegen - om welke reden dan ook - hele fanatieke stemmers.tonkje schreef: ↑21-05-2025 18:25Ik weet niet of het vanaf het begin al zo was, maar de laatste jaren kun je volgens mij altijd 20x stemmen. En het kan best zijn dat daar eerder 'misbruik' van is gemaakt en dat eerder ook al de fanatieke stemmers dat allemaal op hetzelfde liedje deden. Wat daardoor veel hoger eindigde dan verwacht. Maar ja, dit keer lijkt het erop dat die fanatieke stemmers voor Israël waren en is het wel een probleem.
Dan kun je je afvragen of dat wel eerlijk is om er nu dan ineens wel een probleem van te maken. Er worden geen regels overtreden + het zal vast eerder ook al zijn voorgekomen en toen deed niemand moeilijk.
Maar aan de andere kant: wie heeft dat bedacht dat je 20x kunt stemmen? Dat is toch idioot vaak?
Ik zat ook te denken: zouden de Big Five landen daarom relatief weinig stemmen krijgen vanuit de televoting, omdat de gunfactor minder hoog is omdat ze verzekerd zijn van deelname? Eigenlijk is dat namelijk ook weer iets wat ik niet helemaal 100% zuiver vind, maar ja, wederom: money...
woensdag 21 mei 2025 om 20:52
Ik kwam dit filmpje net tegen en ik ga echt helemaal stuk: https://www.instagram.com/reel/DJ2K4YSN ... 9kMw%3D%3D
woensdag 21 mei 2025 om 21:42
Maar die mag niet mee doen, want die zingt niet live

woensdag 21 mei 2025 om 22:49
he, wat jammer nou...

donderdag 22 mei 2025 om 11:25
Verschrikkelijk
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
vrijdag 23 mei 2025 om 11:37
Dat zal het ongetwijfeld zijn.
En ok, het geld moet ergens vandaan komen. Maar het lijkt mij dan handiger om meer sponsoren te zoeken (en dan mogen ze van mij best wat pontificaler in beeld) of meer reclame oid.
Ik heb ook het idee dat het doorgaans wel meevalt. Je moet best fanatiek zijn als je 20x wil stemmen + het kost ook geld.En ik denk dat dat dan ook niet vaak gebeurt. Ik moet zeggen dat ik daar ook nooit eerder over had nagedacht, dat mijn éne stem (vaak op een land dat heel laag eindigt) het misschien heeft moeten afleggen tegen - om welke reden dan ook - hele fanatieke stemmers.
Maar nu het er meer dan heel erg op lijkt, dat voornamelijk Israel-stemmers van het 20x kunnen stemmen gebruik hebben gemaakt, zou ik als EBU toch gaan denken of het wel zo'n goed systeem is.
Hoe trots kun je nog zijn op je 2e plek als je weet dat dit enkel komt doordat eerst mensen actief zijn opgeroepen om vooral op Israel te stemmen - waarbij dan ook nog eens al werd gezegd ''doe het 20x!' - en als mensen dat dan ook gaan doen?
Ik las trouwens wel ergens een reactie van KAN (de Israelische AvroTros) op de vragen van andere landen. Enige wat ze zeiden was een 'stel je niet zo aan, het stemmen is verlopen zoals het hoort. '
Die Big Five vind ik ook een raar systeem. En het kan best zijn dat ze daardoor minder stemmen krijgen.Ik zat ook te denken: zouden de Big Five landen daarom relatief weinig stemmen krijgen vanuit de televoting, omdat de gunfactor minder hoog is omdat ze verzekerd zijn van deelname? Eigenlijk is dat namelijk ook weer iets wat ik niet helemaal 100% zuiver vind, maar ja, wederom: money...
Van mij mag er best een en ander op de schop voor 2026!
tonkje wijzigde dit bericht op 23-05-2025 11:40
0.36% gewijzigd
vrijdag 23 mei 2025 om 11:38
vrijdag 23 mei 2025 om 11:45
Daar ben ik blij mee!
Vooral dit:
‘Een van de aspecten die EBU gaat onderzoeken is de promotie van de acts door de delegaties en aanverwante partijen’, schrijft Green. ‘Zulke promotie is toegestaan, om de artiesten te vieren en onder de aandacht te brengen. Maar we willen wel garanderen dat zulke promotie niet disproportioneel het natuurlijke oproepen tot stemmen verstoort.’
Want onder de aandacht brengen is 1 ding, maar zelfs ik ben oproepen tegengekomen op social media en ik ben daar helemaal niet zo actief op. Dus kun je nagaan.
En sommige oproepen kwamen van de Israelische ambassade oid en dat is dan weer niet de bedoeling, want te politiek. Ik hoop dat ze dat ook meenemen in het onderzoek.
En dit lijkt me ook nuttig:
Green bevestigt in de brief ook dat EBU het maximaal aantal stemmen per telefoon tegen het licht gaat houden. Dat ligt nu op twintig stuks per verbinding. ‘Deze regel is bedacht zodat al het publiek op meerdere liedjes kan stemmen’, aldus Green.
Helemaal prima dat je meerdere keren kunt stemmen, voor wie niet kan kiezen. Of als je meerdere favorieten hebt. Al is 20 dan wel heel veel.
Maar niet bedoeld voor 20x op hetzelfde land.
vrijdag 23 mei 2025 om 11:59
Foei!

Het lijkt me niet het idee achter het 20x kunnen stemmen, maar zolang het kan/mag, is er ook weer niks mis mee. Dan zou de EBU het maximum maar moeten verlagen of dat je bij je 6e stem op hetzelfde liedje te horen krijgt "Je mag niet vaker dan 5x op hetzelfde land stemmen."
Italie was die man met het witte gezicht toch? Bwah, vond ik niet veel aan.
vrijdag 23 mei 2025 om 12:29
Vond ik heel mooi!
(Ik heb meerdere keren op Claude gestemd, maar het heeft niet mogen baten – 0 punten vanuit het publiek in het VK ...)
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in