het grote muffin/cupcaketopic!
zondag 19 juli 2009 om 11:36
Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!
Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:
Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!
Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.
Citroenvulling:
35 g maizena
150 g suiker
1 grote eieren
3grote eierdooiers
25 g boter, in blokjes
het sap van 2 citroenen
Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.
Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!
Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!
Wat zijn jullie favorieten?
woensdag 27 oktober 2010 om 20:42
Zoals beloofd zou ik de link van de BBC site hier nog even plaatsen voor de haloween cc:
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/choco ... upca_93842
http://www.bbc.co.uk/food/recipes/choco ... upca_93842
woensdag 27 oktober 2010 om 20:53
Waar heb je die standaard vandaan? Die is echt heel gaaf.
Mooie cupcakes.
Leuk topic dit, had hem nog niet eerder gezien. Ik ga komend weekend een fondant-taart maken voor Halloween. Met een spinneweb er op en nog wat andere figuurtjes.
Ik ben nu ook druk met cupcakes, ga helaas geen foto's plaatsen ivm herkenning. Ik show ze namelijk overal al, haha!
Mooie cupcakes.
Leuk topic dit, had hem nog niet eerder gezien. Ik ga komend weekend een fondant-taart maken voor Halloween. Met een spinneweb er op en nog wat andere figuurtjes.
Ik ben nu ook druk met cupcakes, ga helaas geen foto's plaatsen ivm herkenning. Ik show ze namelijk overal al, haha!
maandag 8 november 2010 om 21:20
He, leuk topic! En hartstikke inspirerend. Ik had een vraagje voor de keukenwonders hier, en had het nog niet in het topic kunnen vinden.
Ik heb ooit een glazuur gezien van Nigella, en ben helaas het recept vergeten. Het was glanzend wit, erg mooi. Als ik op google zoek krijg niet helemaal de juiste recepten, en de website van Nigella heeft hem ook niet. Wie weet raad?
Ik heb ooit een glazuur gezien van Nigella, en ben helaas het recept vergeten. Het was glanzend wit, erg mooi. Als ik op google zoek krijg niet helemaal de juiste recepten, en de website van Nigella heeft hem ook niet. Wie weet raad?
dinsdag 9 november 2010 om 19:37
quote:The_Jets schreef op 08 november 2010 @ 21:20:
He, leuk topic! En hartstikke inspirerend. Ik had een vraagje voor de keukenwonders hier, en had het nog niet in het topic kunnen vinden.
Die aflevering heb ik ook gezien
Royal Icing was dat Nigella Link
Die aflevering heb ik ook gezien
Royal Icing was dat Nigella Link
dinsdag 16 november 2010 om 22:49
quote:costadelsol schreef op 16 november 2010 @ 19:52:
Weet iemand waar ik cupcakes in de omgeving van deventer kan bestellen? En dan bedoel ik eigenlijk cupcakes met geboetseerde marsepeinen figuurtjes erop. Ik wil ze namelijk bestellen voor mijn verjaardag binnenkort!
Alvast bedankt!Via Google vond ik het volgende adres:
http://www.tastytaart.nl/
Weet iemand waar ik cupcakes in de omgeving van deventer kan bestellen? En dan bedoel ik eigenlijk cupcakes met geboetseerde marsepeinen figuurtjes erop. Ik wil ze namelijk bestellen voor mijn verjaardag binnenkort!
Alvast bedankt!Via Google vond ik het volgende adres:
http://www.tastytaart.nl/
woensdag 17 november 2010 om 08:45
quote:The_Jets schreef op 08 november 2010 @ 21:20:
Ik heb ooit een glazuur gezien van Nigella, en ben helaas het recept vergeten. Het was glanzend wit, erg mooi. Als ik op google zoek krijg niet helemaal de juiste recepten, en de website van Nigella heeft hem ook niet. Wie weet raad?Edit: zie mijn volgende posting; ik heb het gevonden!
Ik heb ooit een glazuur gezien van Nigella, en ben helaas het recept vergeten. Het was glanzend wit, erg mooi. Als ik op google zoek krijg niet helemaal de juiste recepten, en de website van Nigella heeft hem ook niet. Wie weet raad?Edit: zie mijn volgende posting; ik heb het gevonden!
woensdag 17 november 2010 om 08:48
Ik heb trouwens net spullen besteld online voor het versieren van bakwerk, en ik wilde graag eierkoeken opleuken voor een traktatie. Ik heb fondant en kleurstoffen, maar als ik van die gekleurde fondant figuurtjes uitsteek met koekjesvormen, hoe plak ik die dan op de eierkoeken? Met glazuur misschien of heeft iemand een beter idee?
en fondn uitrollen, doe ik dat met poedersuiker eronder tegen het plakken? Ik heb het ze eens zien doen met iets dat op olie leek, dat was toen op zo'n plastic tafel kleed, maar dat zal wel niet? of doet olie het wel goed?
en fondn uitrollen, doe ik dat met poedersuiker eronder tegen het plakken? Ik heb het ze eens zien doen met iets dat op olie leek, dat was toen op zo'n plastic tafel kleed, maar dat zal wel niet? of doet olie het wel goed?
woensdag 17 november 2010 om 08:51
En ik heb even gegoogled op Nigella en icing en hier komt ie:
Royal Icing:
*2 large egg whites (or substitute powdered egg whites)
3 cups confectioners' sugar
1 teaspoon lemon juice
Combine the egg whites and confectioners' sugar in a medium-size mixing bowl and whip with an electric mixer on medium speed until opaque and shiny, about 5 minutes. Whisk in the lemon juice, this will thin out the icing. Beat for another couple of minutes until you reach the right spreading consistency for the cupcakes.
Yield: sufficient to generously ice 12 cupcakes
En hou er rekening mee dat een 'cup' geen 'kopje' is. Ik vond op internet een soort van huisvrouwen-omreken schaal :
Voor de rekenaars onder ons: 1 cup = 16 eetlepels, 1/2 cup = 8 eetlepels en 1/4 cup = 4 eetlepels. Inhoud tablespoon = 15 ml, inhoud teaspoon = 5 ml. 1 tablespoon is dus 3 teaspoons.
Royal Icing:
*2 large egg whites (or substitute powdered egg whites)
3 cups confectioners' sugar
1 teaspoon lemon juice
Combine the egg whites and confectioners' sugar in a medium-size mixing bowl and whip with an electric mixer on medium speed until opaque and shiny, about 5 minutes. Whisk in the lemon juice, this will thin out the icing. Beat for another couple of minutes until you reach the right spreading consistency for the cupcakes.
Yield: sufficient to generously ice 12 cupcakes
En hou er rekening mee dat een 'cup' geen 'kopje' is. Ik vond op internet een soort van huisvrouwen-omreken schaal :
Voor de rekenaars onder ons: 1 cup = 16 eetlepels, 1/2 cup = 8 eetlepels en 1/4 cup = 4 eetlepels. Inhoud tablespoon = 15 ml, inhoud teaspoon = 5 ml. 1 tablespoon is dus 3 teaspoons.
woensdag 17 november 2010 om 11:40
quote:whopper schreef op 17 november 2010 @ 08:48:
Ik heb trouwens net spullen besteld online voor het versieren van bakwerk, en ik wilde graag eierkoeken opleuken voor een traktatie. Ik heb fondant en kleurstoffen, maar als ik van die gekleurde fondant figuurtjes uitsteek met koekjesvormen, hoe plak ik die dan op de eierkoeken? Met glazuur misschien of heeft iemand een beter idee?
Plakken met botercreme, icing of glazuur. Fondant op fondant plak je gewoon met water.
Uitrollen op bakpapier/placemat zonder poedersuiker. Blijf je altijd zien.
Plakken met botercreme, icing of glazuur. Fondant op fondant plak je gewoon met water.
Uitrollen op bakpapier/placemat zonder poedersuiker. Blijf je altijd zien.
vrijdag 19 november 2010 om 09:00
Okee, ik heb bakpapier in huis maar geen siliconenmatje
Ik ga voor die icing gewoon eens proberen hoeveel suiker erin moet; ik lees her en der verschillende recepten en de hoeveelheid suiker verschilt nogal; als je een stevige icing wilt moet er meer suiker bij. Ik heb de kleurstoffen binnen en kan aan de slag met rollen en kloppen
Ik ga voor die icing gewoon eens proberen hoeveel suiker erin moet; ik lees her en der verschillende recepten en de hoeveelheid suiker verschilt nogal; als je een stevige icing wilt moet er meer suiker bij. Ik heb de kleurstoffen binnen en kan aan de slag met rollen en kloppen