het grote muffin/cupcaketopic!

19-07-2009 11:36 352 berichten
Alle reacties Link kopieren

Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!

Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:

Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!

Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.

Citroenvulling:

35 g maizena

150 g suiker

1 grote eieren

3grote eierdooiers

25 g boter, in blokjes

het sap van 2 citroenen

Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.

Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!

Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!

Wat zijn jullie favorieten?
Biscuitbeslag vind ik vaak lekkerder, is vaak ook fijner als je de cupcake met iets zoets bekleedt wordt het anders snel erg machtig!

Ik ga morgen weer aan de slag: even proefdraaien voor m'n zoons verjaardag (midden sep).
Cakemix? Geen idee eigenlijk, ik gebruik altijd een cupcake beslag. En biscuitdeeg gebruik ik alleen voor taarten, omdat deze gevuld worden, biscuitdeeg is nl. vrij droog, het lijkt me niet zo lekker als je cupcake zo droog is.
Trouwens een vulling met bonbon bloc is ook heerlijk, voor de taarten dan he? mejuffrouw choca...
Mmm, hoe maak je dat? Lijkt me (uiteraard) heerlijk!!!
Een beker slagroom in een pan tegen het kookpunt laten komen, van het vuur afhalen en dan 250 gram bittere choco, of 250 gram bon bon bloc erin laten smelten.

Later stijft de ganache weer op.. Je kunt hier je taart (van biscuitdeeg) mee vullen, maar ik wil het binnenkort ook op mijn cupcakes doen....mmmm
Wie kan mij vertellen hoe ik muffins / cakejes maak met zo'n enorme bovenkant erop? Zoals deze:

(Mag ik overigens iedereen adviseren niet te googlen op muffintop?!! dan krijg je echt de naarste dingen te zien!)
hoe maak je de gekleurde soort van slagroom die zo mooi op muffins zit gespoten? Kom ze in dit topic ook tegen.. wat is het, waar te koop en hoe te maken?

Groetjes Chloe (echt een beginner in de muffinwereld ;))
Dat is botercreme of icing. Google daar maar eens op.

Botercreme is gewoon gelijke delen poedersuiker en roomboter. Dit moet je min. 10 minuten mixen en kleuren met kleurstof.

Icing is eiwitpoeder met poedersuiker en water, kleur je ook met kleurstof.
Hebben jullie trouwens The Great British Bake Off gezien op BBC2 gister? Volgende week volgens mij ook muffins!
quote:Avaeyebrow schreef op 18 augustus 2010 @ 19:01:

Hebben jullie trouwens The Great British Bake Off gezien op

BBC2 gister? Volgende week volgens mij ook muffins!Kun je ons even van te voren waarschuwen als dat komt?...ik ben nogal vergeetachtig..
[quote]SeptemberGirl schreef op 13 augustus 2010 @ 20:06:

Wie kan mij vertellen hoe ik muffins / cakejes maak met zo'n enorme bovenkant erop? Zoals deze:

[afbeelding]

Bij mij komen ze er altijd zo uit, ik gebruik dan gewoon bloem dus geen zelfrijzende bloem, maar voeg dan bakpoeder toe.
Even ter herinnering morgen 21.00 BBC 2 The Greta British Bake Off!!!
Over een paar weken ben ik jarig en ik heb besloten dat ik van mijn man wel heel graag een leuk boek wil met cupcakerecepten en technieken en een aantal onmisbare dingen om cupcakes te maken en te decoreren. Wat moet ik vragen/bestellen? Het boek happiness is a cupcake leek me erg leuk en mooi. Kent iemand dat?
Wat onweise leuk!!! ik ga vanmiddag een bak kopen!
Even een vraagje van een beginner!

Ik wil minicupcakes maken als traktatie voor mijn dochter. Maar dan met brownievulling. Weet iemand hoe hoog ik de (papieren) vormpjes moet vullen?

Ik heb nog twee weken, dus heb nog wel even de tijd om te oefenen.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Niet meer dan de helft.
Oh, je doet brownievulling? Dat rijst niet echt dus kun je redelijk vol scheppen.
Oeh leuk topic!

Sinds kleins af aan vond ik het altijd al leuk om taarten en cakes te bakken, deed dit ook best regelmatig, maar laatste paar jaar is dit ingezakt.

Heb net een eigen huisje en zocht naar een kookboek en stuitte op cupcakes! Ohh ik ben gelijk gefacineerd hoe lekker die dingen eruit zien hah!

Ik heb het boek happiness is a cupcake besteld en wat beginnersspulletjes zodat ik lekker zelf aan de slag kan gaan.

Ik ga dit topic nog eens goed doorsnuffelen!
Ik wil zo graag ook beginnen.

Ik ben al dagen sites aan het afstruinen en ik wordt zo blij van al die mooie taarten/muffins/cupcakes.

Voor mijn verjaardag heb ik aan een paar vriendinnen een workshop cupcake/taartdecoratie gevraagd, lijkt me helemaal geweldig om zelf aan de slag te gaan.

Probleem is alleen dat ik zelf nog niets in huis heb wat materialen betreft en ik heb een gezin dat niet bepaald weg is van zoetigheid en dus zal ik zelf al mijn baksels zal moeten opeten.

Dat wordt extra sporten denk ik zomaar..

=)
waarom zag ik dit topic nooit eerder? Ik forum al een tijdje mee maar heb nooit iets bij favorieten gezet, hoe doe ik dat zodat ik dit topic makkelijk kan terug vinden? Sorry, niet echt een cupcake onderwerp maar wil het niet kwijtraken..

dag dag Ambra
Wat een prachtige heerlijkheden allemaal. De één nog mooier dan de andere, geweldig! (hebben jullie er alleen zelf geen moeite mee wanneer dat opgegeten wordt? )

Ik ben ook van de muffins en doe dat vrij regelmatig, helemaal nu zoonlief het ook leuk vind, maar zo prachtig als wat ik hier voorbij zie komen, ..oef , dat wordt oefenen. Ik vind van mezelf een laagje glazuur en dan leuk versieren met de standaard versiersels al heel wat. Gelukkig mijn omgeving ook..:)

Ga me er alleen wel 's meer in verdiepen, het lijkt me dat geweldig om ook zulke mooie creaties te kunnen maken, maar ga eerst maar 's beginnen met variatie, buiten de normale, appel of choco-versie.. Die pindakaas-snickers klinkt geweldig.....

Heeft iemand nog een basis maar niet te mislukken muffin-beslag-recept?
Koekkiekid,

heeft laatst getracteerd op regenboog cupcakes; het was een groot succes. Verschillende klasgenootjes vroegen wanneer ik weer cupcakes ging bakken want ze vonden ze wel heeeeeel errug lekker...... En een ander klasgenootje had hem nog bewaard want ze vond het zonde om hem op te eten, hij zag er nl. zo mooi uit!

en zo zag een doorgesneden cupcake eruit....

Zoals je kunt zien had ik 2 soorten bakjes: één met roze ruitjes, deze zijn mooi gebleven. Eén roze bakje met witte stippen, maar na het bakken zag je daar dus niets meer van.... Vond ik wel jammer!
Koekkie, wat leuk die regenboog cupcakes! Hoe maak je die? Kleur je dan gewoon cakebeslag met kleurstoffen?
Weet iemand hier of je ook fondant of marsepein bloemetjes bovenop glazuur kan leggen? Of gaan de kleuren dan uitlopen?

Ik wilde witte of roze glazuur gebruiken (zelf gemaakt van poedersuiker) en daar roze en paarse bloemen op doen maar ben bang dat het mislukt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven