het grote muffin/cupcaketopic!
zondag 19 juli 2009 om 11:36
Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!
Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:
Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!
Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.
Citroenvulling:
35 g maizena
150 g suiker
1 grote eieren
3grote eierdooiers
25 g boter, in blokjes
het sap van 2 citroenen
Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.
Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!
Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!
Wat zijn jullie favorieten?
dinsdag 14 december 2010 om 12:48
Marsepein is gemaakt met amandelen en suiker, Fondant is voornamelijk poedersuiker. Niet iedereen vindt marsepein lekker en fondant is makkelijker te verwerken vooral met kleine figuurtjes.
Om het zelf te maken heb je best wel wat ingredienten nodig, en kant en klaar is voordeliger (voor mij tenminste, ik koop het voor inkoopprijs) en makkelijker
Om het zelf te maken heb je best wel wat ingredienten nodig, en kant en klaar is voordeliger (voor mij tenminste, ik koop het voor inkoopprijs) en makkelijker
dinsdag 14 december 2010 om 13:14
dinsdag 14 december 2010 om 13:24
Dit is een alternatief recept voor fondant met 'gewoon' verkrijgbare ingrediënten.
Let op: succes niet gegarandeerd
Ingrediënten
1 kg poedersuiker
2 velletjes gelatine met klein beetje water (dikke massa maken)
1/3 kop glucose (een gelijke hoeveelheid druivesuiker (dextro) en water inkoken tot dikke pasta.
2 eetlepels olijfolie (gewone, geen extra vierge) in plaats van glycerine
2 eetlepels plantaardig (frituur)vet
eventueel levensmiddelenkleurstof in druppels of pasta
Werkwijze
Smelt de glucose, het vet, de olie en de gelatine in een pan
Voeg de helft van de poedersuiker toe en mix goed
Haal de massa uit de pan en voeg al knedend / rollend de rest van de poedersuiker toe
Laat het geheel een paar uur uitharden in de koelkast
Voor gebruik kun je de fondant op kleur brengen mbv kleurpasta
Goed verpakt kan het ook ingevroren worden
Voordat je fondant gaat uitrollen altijd opnieuw doorkneden
Let op: succes niet gegarandeerd
Ingrediënten
1 kg poedersuiker
2 velletjes gelatine met klein beetje water (dikke massa maken)
1/3 kop glucose (een gelijke hoeveelheid druivesuiker (dextro) en water inkoken tot dikke pasta.
2 eetlepels olijfolie (gewone, geen extra vierge) in plaats van glycerine
2 eetlepels plantaardig (frituur)vet
Werkwijze
Smelt de glucose, het vet, de olie en de gelatine in een pan
Voeg de helft van de poedersuiker toe en mix goed
Haal de massa uit de pan en voeg al knedend / rollend de rest van de poedersuiker toe
Laat het geheel een paar uur uitharden in de koelkast
Voor gebruik kun je de fondant op kleur brengen mbv kleurpasta
Goed verpakt kan het ook ingevroren worden
dinsdag 14 december 2010 om 13:25
Deze rolfondant wordt gemaakt van 'orginele' ingrediënten en is, mits goed doorkneed, goed geschikt om een taart mee te bekleden.
Ingrediënten
455 gr. suikerbakkerspoeder (poedersuiker)
1½ afgestreken theelepel poedergelatine
2 eetlepels water
1½ eetlepel glucosestroop
2 theelepels glycerine
Werkwijze
Gelatinepoeder op een laag vuur in het water oplossen
Glucose en glycerine toevoegen en goed roeren
Pan van het vuur halen en beetje bij beetje de poedersuiker toevoegen
Goed blijven roeren om klontjes te voorkomen
Als de massa niet meer te roeren is, uit de pan halen en de rest van de poedersuiker er door kneden
De pasta luchtdicht bewaren
Voor gebruik kleurpasta erdoor kneden
Ingrediënten
455 gr. suikerbakkerspoeder (poedersuiker)
1½ afgestreken theelepel poedergelatine
2 eetlepels water
1½ eetlepel glucosestroop
2 theelepels glycerine
Werkwijze
Gelatinepoeder op een laag vuur in het water oplossen
Glucose en glycerine toevoegen en goed roeren
Pan van het vuur halen en beetje bij beetje de poedersuiker toevoegen
Goed blijven roeren om klontjes te voorkomen
Als de massa niet meer te roeren is, uit de pan halen en de rest van de poedersuiker er door kneden
De pasta luchtdicht bewaren
Voor gebruik kleurpasta erdoor kneden
dinsdag 14 december 2010 om 18:04
probeer eens marsmellowfondant. ik vond het een drama maar ik ken mensen die het super vinden.
recepten zijn oa hier te vinden
hmm link is niet te zien : http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2 ... ant+(MMF)/
recepten zijn oa hier te vinden
hmm link is niet te zien : http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2 ... ant+(MMF)/
mikado123 wijzigde dit bericht op 14-12-2010 18:05
Reden: link nogmaals toegevoegd
Reden: link nogmaals toegevoegd
% gewijzigd
woensdag 15 december 2010 om 11:59
Ben toch erg benieuwd hoe jullie het volgende doen. Ik heb een muffinbakblik waar 12 muffins in kunnen. Nu krijg ik steeds die 12 muffins niet goed. De helft is dan bijv. wel gaar en de andere helft niet. Of sommige zijn al aangebrand terwijl andere nog moeten garen. Hoe krijgen jullie ze allemaal goed?
donderdag 16 december 2010 om 22:00
Echt, op het viva forum vind je meer antwoorden waar je iets aan hebt dan op het internet in het algemeen.....
Ik heb online (zal geen naam noemen voordat het reclame is) 28 icings besteld voor op de cakejes voor mijn zoon (traktatie op school).
Nu heb ik ze losgesneden (met het plastic er nog onder) en ga ze morgenochtend op de cakejes plakken. Maar eh.... hoe ga ik ze plakken?????
Ik heb online (zal geen naam noemen voordat het reclame is) 28 icings besteld voor op de cakejes voor mijn zoon (traktatie op school).
Nu heb ik ze losgesneden (met het plastic er nog onder) en ga ze morgenochtend op de cakejes plakken. Maar eh.... hoe ga ik ze plakken?????
donderdag 16 december 2010 om 22:57
Is het zoiets?
Dan is het eigenlijk het fijnst op een fondant- of marsepeinlaagje. Maar dat lukt nu vast niet meer. Ik zou er eentje testen met witte chocopasta, ik weet niet of het nat wordt/uitloopt..?!
Misschien iemand anders met ervaring met deze dingen?
En anders eentje testen. Ik zou het dan niet te lang voor het uitdelen maken.
Oh en gefeliciteerd trouwens met je zoon!
Dan is het eigenlijk het fijnst op een fondant- of marsepeinlaagje. Maar dat lukt nu vast niet meer. Ik zou er eentje testen met witte chocopasta, ik weet niet of het nat wordt/uitloopt..?!
Misschien iemand anders met ervaring met deze dingen?
En anders eentje testen. Ik zou het dan niet te lang voor het uitdelen maken.
Oh en gefeliciteerd trouwens met je zoon!
vrijdag 17 december 2010 om 11:29
zaterdag 18 december 2010 om 21:09
@ Blackdress: ik heb de fondant gemaakt en het werkte briljant! Ben zo trots en blij!! Heb twaalf cupcakes gemaakt en ze zijn geweldig. Heb de fondant gekleurd met levensmiddelenkleurstof.
Morgen een ga ik een klein taartje maken en verder experimenteren. Heb nu de smaak te pakken!
Het plakte overigens prima met water.
Morgen een ga ik een klein taartje maken en verder experimenteren. Heb nu de smaak te pakken!
Het plakte overigens prima met water.