het grote muffin/cupcaketopic!
zondag 19 juli 2009 om 11:36
Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!
Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:
Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!
Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.
Citroenvulling:
35 g maizena
150 g suiker
1 grote eieren
3grote eierdooiers
25 g boter, in blokjes
het sap van 2 citroenen
Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.
Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!
Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!
Wat zijn jullie favorieten?
maandag 20 december 2010 om 10:07
Ik had dat eerste recept van jou gebruikt. Maar we hadden niet alle verhoudingen goed, want mijn moeder dacht dat we voor 1 kilo gingen maken en ik voor de helft, dus we hadden er te weinig gelatine en te veel olie in gedaan. Uiteindelijk nog geprobeerd recht te breien met een heel aardig resultaat! Het was aan de kleverige kant voor fondant, maar goed te gebruiken. Later nog een ander recept geprobeerd, ietsje aangepast en dit is volgens ons hét recept voor fondant:
1 eiwit
2,5 kopje glucose
300 gram poedersuiker
(dit is dus voor 300 gram fondant)
De glucose heb ik gemaakt van 1 1/4 kop gewone suiker met 1/3 kop water en een paar druppels citroensap. Werkt net zo goed als druivesuiker (en is makkelijker verkrijgbaar bij ons)
Eiwit en glucose bij elkaar voegen en daarbij poedersuiker. Werkt als een tierelier! Kleurstof erbij et voila
Blackdress, heb je enig idee in hoeverre het eiwit de houdbaarheid van de fondant beinvloed?
1 eiwit
2,5 kopje glucose
300 gram poedersuiker
(dit is dus voor 300 gram fondant)
De glucose heb ik gemaakt van 1 1/4 kop gewone suiker met 1/3 kop water en een paar druppels citroensap. Werkt net zo goed als druivesuiker (en is makkelijker verkrijgbaar bij ons)
Eiwit en glucose bij elkaar voegen en daarbij poedersuiker. Werkt als een tierelier! Kleurstof erbij et voila
Blackdress, heb je enig idee in hoeverre het eiwit de houdbaarheid van de fondant beinvloed?
maandag 20 december 2010 om 12:41
maandag 20 december 2010 om 18:50
Cakejes noemde ik ze vroeger altijd. Toen had je van die metalen vormpjes die je moest inboteren en met bloem bepoederen. ik maakte ze altijd van een overschot aan cakedeeg. Als je in die tijd iets lekkers bij de koffie wou moest je het zelf bakken want het gebak uit de winkel stelde nog niks voor.
Maybe just me, maar ik vind het tegenwoordig heel moeilijk tegen het gebak uit de fabriek op te concurreren. Voor hun is het wetenschap, precies de juiste ingrediënten, bakverbeteraars, smaakjes, structuur. En ze kunnen kennelijk ook toveren want met zo weinig calorieën erin kan ik het niet maken. Het heeft me ontmoedigd. Af en toe probeer ik het nog, de 250+250+250+5 eieren cake, maar dan vind ik de roomboter cake van AH toch beter smaken.
Misschien doe ik er te weinig liefde en aandacht in.
Maybe just me, maar ik vind het tegenwoordig heel moeilijk tegen het gebak uit de fabriek op te concurreren. Voor hun is het wetenschap, precies de juiste ingrediënten, bakverbeteraars, smaakjes, structuur. En ze kunnen kennelijk ook toveren want met zo weinig calorieën erin kan ik het niet maken. Het heeft me ontmoedigd. Af en toe probeer ik het nog, de 250+250+250+5 eieren cake, maar dan vind ik de roomboter cake van AH toch beter smaken.
Misschien doe ik er te weinig liefde en aandacht in.
maandag 20 december 2010 om 19:59
dinsdag 21 december 2010 om 10:18
Tja, daar ben ik weer
Ik kan nu cupcakes maken en die versieren met zelfgemaakt fondant. Weet nu hoe ik zelf roosjes daarvan kan maken en heb wat vormpjes om uit te steken.
Maar! Nu wil ik graag royal icing maken en daarmee oefenen. Alleen staat in recepten steeds eiwitpoeder vermeld. Wat is dat en kan ik dat eventueel vervangen door iets anders? Ben bang dat ik dat straks niet kan krijgen. Kan het ook gewoon met een eiwit bijvoorbeeld?
Ik kan nu cupcakes maken en die versieren met zelfgemaakt fondant. Weet nu hoe ik zelf roosjes daarvan kan maken en heb wat vormpjes om uit te steken.
Maar! Nu wil ik graag royal icing maken en daarmee oefenen. Alleen staat in recepten steeds eiwitpoeder vermeld. Wat is dat en kan ik dat eventueel vervangen door iets anders? Ben bang dat ik dat straks niet kan krijgen. Kan het ook gewoon met een eiwit bijvoorbeeld?
dinsdag 21 december 2010 om 10:41
quote:Llama schreef op 21 december 2010 @ 10:18:
Tja, daar ben ik weer
Maar! Nu wil ik graag royal icing maken en daarmee oefenen. Alleen staat in recepten steeds eiwitpoeder vermeld. Wat is dat en kan ik dat eventueel vervangen door iets anders? Ben bang dat ik dat straks niet kan krijgen. Kan het ook gewoon met een eiwit bijvoorbeeld?Leuk dat je er zo enthousiast mee bent! Ik weet niet waar je woont maar is er bij jou in de buurt een taartendecoratiewinkel? Verder kun je alles via internet bestellen, ga maar eens bij zo´n taartenshop kijken, daar wordt je helemaal hebberig van.
Tja, daar ben ik weer
Maar! Nu wil ik graag royal icing maken en daarmee oefenen. Alleen staat in recepten steeds eiwitpoeder vermeld. Wat is dat en kan ik dat eventueel vervangen door iets anders? Ben bang dat ik dat straks niet kan krijgen. Kan het ook gewoon met een eiwit bijvoorbeeld?Leuk dat je er zo enthousiast mee bent! Ik weet niet waar je woont maar is er bij jou in de buurt een taartendecoratiewinkel? Verder kun je alles via internet bestellen, ga maar eens bij zo´n taartenshop kijken, daar wordt je helemaal hebberig van.
dinsdag 21 december 2010 om 11:14
Je kunt ook gewoon botercreme maken. Is wel iets heel anders dan Icing, maar wordt ook gebruikt om toeven te spuiten.
Botercreme maak je door gelijke delen roomboter en poedersuiker 10 minuten te mixen. Je kunt er vanilleessence doorheen kloppen en bijv. voedingsmiddelenkleurstof om het een kleur te geven.
Succes!
Botercreme maak je door gelijke delen roomboter en poedersuiker 10 minuten te mixen. Je kunt er vanilleessence doorheen kloppen en bijv. voedingsmiddelenkleurstof om het een kleur te geven.
Succes!
dinsdag 21 december 2010 om 11:53
Klopt Blackdress, woon in het buitenland dus helaas geen speciaalzaken in de buurt! Daarom moet alles vanaf scratch gemaakt worden.
Ik heb met een Nederlandse vriendin een winkeltje in de stad waar we koffie verkopen, appeltaart en nog veel meer lekker dingen. En wil cupcakes en mooie taarten toevoegen als ik terugkom! Dan zijn we daar namelijk de eerste daar.... Heb inmiddels een recept gevonden voor icing met een 'echt' eiwit, dus dat ga ik vanmiddag proberen. Had namelijk ook een voorbeeld gevonden met hele mooie bloemetjes die je kunt spuiten daarmee, dus ben benieuwd. Ga mijn best weer doen en hou jullie op de hoogte
Ik heb met een Nederlandse vriendin een winkeltje in de stad waar we koffie verkopen, appeltaart en nog veel meer lekker dingen. En wil cupcakes en mooie taarten toevoegen als ik terugkom! Dan zijn we daar namelijk de eerste daar.... Heb inmiddels een recept gevonden voor icing met een 'echt' eiwit, dus dat ga ik vanmiddag proberen. Had namelijk ook een voorbeeld gevonden met hele mooie bloemetjes die je kunt spuiten daarmee, dus ben benieuwd. Ga mijn best weer doen en hou jullie op de hoogte
woensdag 22 december 2010 om 12:29
woensdag 22 december 2010 om 14:46
Dat kan wel, maar als ze heel groot zijn zou ik de cupcake besmeren met gekleurde icing of botercreme en daarop de decoratie plakken. Als je de cc versiert met marsepein dan plak je de suikerdeco erop met een likje botercreme/icing of glazuur.
Persoonlijk zou ik een mooie toef Icing spuiten en daar de decoratie induwen. Maar ik heb geen idee wat voor deco je hebt en of dat wel kan.
Persoonlijk zou ik een mooie toef Icing spuiten en daar de decoratie induwen. Maar ik heb geen idee wat voor deco je hebt en of dat wel kan.
donderdag 23 december 2010 om 10:09
Ff een updateje: ik heb gewoon icing gemaakt van 1 eiwit met 250 gram poedersuiker en het ging prima! Met die icing heb ik toefjes gespoten en die hard laten worden, ze later op de taart geplakt.
Blackdress: de bloemetjes op deze cupcakes hierboven, zijn die zelf gemaakt?
Ik ga zo ook aan de slag met botercreme, eens kijken of ik daar mee uit de voeten kan. Op youtube staan trouwens veel leuke instructiefilmpjes!
Blackdress: de bloemetjes op deze cupcakes hierboven, zijn die zelf gemaakt?
Ik ga zo ook aan de slag met botercreme, eens kijken of ik daar mee uit de voeten kan. Op youtube staan trouwens veel leuke instructiefilmpjes!
donderdag 23 december 2010 om 10:42
quote:Llama schreef op 21 december 2010 @ 11:53:
Klopt Blackdress, woon in het buitenland dus helaas geen speciaalzaken in de buurt! Daarom moet alles vanaf scratch gemaakt worden.
Ik heb met een Nederlandse vriendin een winkeltje in de stad waar we koffie verkopen, appeltaart en nog veel meer lekker dingen. En wil cupcakes en mooie taarten toevoegen als ik terugkom! Dan zijn we daar namelijk de eerste daar.... Heb inmiddels een recept gevonden voor icing met een 'echt' eiwit, dus dat ga ik vanmiddag proberen. Had namelijk ook een voorbeeld gevonden met hele mooie bloemetjes die je kunt spuiten daarmee, dus ben benieuwd. Ga mijn best weer doen en hou jullie op de hoogte :-)let je wel op eventuele samonelle besmetting? en waarschuw zwangere vrouwen
Ik heb met een Nederlandse vriendin een winkeltje in de stad waar we koffie verkopen, appeltaart en nog veel meer lekker dingen. En wil cupcakes en mooie taarten toevoegen als ik terugkom! Dan zijn we daar namelijk de eerste daar.... Heb inmiddels een recept gevonden voor icing met een 'echt' eiwit, dus dat ga ik vanmiddag proberen. Had namelijk ook een voorbeeld gevonden met hele mooie bloemetjes die je kunt spuiten daarmee, dus ben benieuwd. Ga mijn best weer doen en hou jullie op de hoogte :-)let je wel op eventuele samonelle besmetting? en waarschuw zwangere vrouwen