het grote muffin/cupcaketopic!

19-07-2009 11:36 352 berichten
Alle reacties Link kopieren

Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!

Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:

Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!

Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.

Citroenvulling:

35 g maizena

150 g suiker

1 grote eieren

3grote eierdooiers

25 g boter, in blokjes

het sap van 2 citroenen

Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.

Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!

Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!

Wat zijn jullie favorieten?
Weet iemand hier of je ook fondant of marsepein bloemetjes bovenop glazuur kan leggen? Of gaan de kleuren dan uitlopen?

Ik wilde witte of roze glazuur gebruiken (zelf gemaakt van poedersuiker) en daar roze en paarse bloemen op doen maar ben bang dat het mislukt.
Die regenboogcupcakes zijn trouwens erg leuk!
Ja hoor kaetje, dat kan.
quote:koekkie schreef op 21 oktober 2010 @ 20:49:

Koekkiekid,

heeft laatst getracteerd op regenboog cupcakes; het was een groot succes. Verschillende klasgenootjes vroegen wanneer ik weer cupcakes ging bakken want ze vonden ze wel heeeeeel errug lekker...... En een ander klasgenootje had hem nog bewaard want ze vond het zonde om hem op te eten, hij zag er nl. zo mooi uit!

[afbeelding]

en zo zag een doorgesneden cupcake eruit....

[afbeelding]

Oh wat zien ze er schitterend uit zeg. Enig. Hopelijk bewaard het ene klasgenootje ze niet zo lang dat er poesjes op komen .

Leuk, zeker spammen als iemand een traktatie vraagt voor kinderen, ik vind ze leuk.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
ik ben ook nieuw op het forum en wil me graag aansluiten.. heb eerst een paar keer taarten gebakken.. is ook heel leuk, maar wil me nu richten op cupcakes.. ik ga morgen delftsblauwe maken.. ben benieuwd of het lukt!
Layla1969,

ik heb speciaal beslag voor cupcakes gebruikt (is luchtiger dan gewone cake beslag), dat in 4en gedeeld. Elk deel n andere kleur gegeven dmv kleurstoffen en dan van elke kleur 1 flinke theelepel in n cupcake bakje.
BlackDress, als ik dan glazuur op het cakeje doe, kan je de bloemetjes er dan gewoon meteen in leggen? Of moet je de glazuur hard laten worden en de bloemetjes er dan op plakken met een beetje glazuur of tylose? (bij mij wordt de glazuur ook nooit helemaal hard maar misschien doe ik er wel te veel water bij dan?)
Ik zou inderdaad glazuur erop doen en dan direct de versieringen. Lijkt me niet dat de kleuren overlopen.
Dan ga ik dat proberen, dinsdag! Hopelijk worden ze leuk. En anders hoop ik dat ze in elk geval lekker worden, heb ik er zelf nog wat aan
Succes ermee!
Iemand leuke halloween-inspiratie-plaatjes?

Zojuist een weddenschap verloren en moet nu vrijdag iets trakteren... Eigenlijk stiekem best leuk
En wat een geweldige regenboog-cc's!!
Is het bij jou gelukt Kaetje?
Sorry Choca, zo veel inspiratie heb ik ook niet! Misschien dikke zwarte spinnen op een cakeje? Met oranje oogjes en dikke zwarte of bruine poten?

Blackdress, het ging inderdaad prima met het glazuur en de fondant. Geen uitgelopen kleuren. En de cupcakes zijn erg mooi geworden! Ben alleen vergeten een foto te maken.
Ha, crosspost! Ja, ze waren superleuk geworden en heel erg lekker. (we moesten er natuurlijk wat proeven )

Dochtertje van vriendin (3 1/2 jaar oud) heeft trouwens speculaasmolens versierd met "lijm" en alle mogelijke soorten hagelslag, muisjes, discodip, smarties en andere zoetigheid. Zij vond het ook helemaal geweldig!
Choca,

Google ff op 'hairy bikers BBC' dat deed ik vanmorgen en kwam toen op n BBC site terecht met n foto van haloween cc. Zag eruit als bedekt met fondant en n chocolade spinneweb.... Zal later nog ff kijken of ik t terug kan vinden....

Fijn dat het gelukt is Kaetje!
Super Blackdress!!!

Vanavond eens kijken of ik nog alle kleurstoffen heb! Oranje pompoenen ga ik iig zeker maken en dan een spin en misschien nog een spookje en een groen monster

Moeten m'n kindjes wel wat minder monsterachtig zijn want met een huilende kleine op m'n arm gaat het niet lukken
En fijn Kaetje! Jammer dat je geen foto's hebt...

Oh Koekie, die link is ook gaaf!

Straks even verder kijken, nu even opruimen...

Nog wat ideetjes Altijd leuk, plaatjes plakken
Cool!!

Alleen plaatje 2 en 3 doen t bij mij niet... Wel inspiratie genoeg, ga donderdagavond flink experimenteren!
Ik lees hier al tijden mee en zie echt geweldige dingen voorbij komen!

Nu ben ik volgende week jarig, dus ik had bedacht zelf cupcakes te gaan maken. Leuk recept gevonden, maar ik twijfel of er geen bloem+bakpoeder of zelfrijzend bakmeel gebruikt moet worden? Iemand die me op weg kan helpen?

quote:Cupcakes ingrediënten: (voor ongeveer 20 cupcakes):

5 eieren

250 gram roomboter

250 gram suiker

250 gram bloem

1 reep witte chocolade

1 bakje ( diepvries) frambozen(Er komt nog frambozen-icing op en witte chocoladevlokken ter decoratie)
Je kan er gerust een theelepel bakpoeder door doen. Met alleen bloem worden ze minder luchtig. Voordeel is wel dat ze dan aan de bovenkant platter blijven waardoor ze makkelijker te decoreren zijn. Maar met icing en chocovlokken lukt dat ook wel als ze iets boller zijn lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven