het grote muffin/cupcaketopic!

19-07-2009 11:36 352 berichten
Alle reacties Link kopieren

Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!

Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:

Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!

Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.

Citroenvulling:

35 g maizena

150 g suiker

1 grote eieren

3grote eierdooiers

25 g boter, in blokjes

het sap van 2 citroenen

Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.

Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!

Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!

Wat zijn jullie favorieten?
Hoe kan je muffins bewaren zonder dat ze plakkerig worden? Heb nu 2x muffins gemaakt, zijn erg lekker en precies goed als ze uit de oven komen. Maar na het bewaren in een koektrommel of in alum.folie zijn ze helemaal klef. Iemand een idee?
Je kunt ze niet zo lekker houden als vers afgebakken, helaas. Invriezen gaat ook, maar ik weet niet of ze dan net zo lekker zijn als vers gebakken.
Ik houd ze goed in de taart of cakedoos van Tupperware. Ideaal. Blijven ze best wel lang in goed.

Invriezen schijnt heel goed te gaan, maar dan wel zonder de topping.
...
Dank jullie wel voor de antwoorden. Nou dan eet ik ze gewoon allemaal op haha.
Deze had ik gemaakt met Valentijn:

Het bovenste is cream frosting

Deze heb ik voor een vriendin gemaakt om aan te kondigen dat ze een kindje verwacht:

Wie heeft er nog een lekkere cc recept met banaan?
Ooooooh, wat schattig virginia! Hoe maak je cream frosting?

En mijn fruitcupcakes worden altijd een beetje zompig dus kan je verder niet helpen :(
Hier het recept van de cream frosting

CREAM VANILLE FROSTING

Is ruim genoeg voor 30 CC's

90 g bloem

480 ml melk

400 g ongezouten Boter

400 g fijne kristalsuiker

10 ml (2 tsp) vanille essence

Klop de bloem en het melk samen in een steelpannetje. Aan de kook brengen (goed blijven roeren over de bodem) en 10 - 15 minuten laten doorkoken. Hierna afdekken met bakpapier en af laten koelen tot kamertemperatuur.

Boter flink smeuig en luchtig kloppen. Langzaam de suiker toevoegen en tot slot de vanille. Als alles goed is gemengd de afgekoelde melk/bloem-mix erbij en dan 5 minuten op medium/hoog kloppen. Afdekken en 15 minuten in de koelkast.
Ik heb vandaag de red velvet cupcakes gemaakt. Heeeerlijk.
Wauw virginia wat een plaatjes die cc van jou!

Heb vandaag cc gemaakt (recept nigella lawson) en heb ze 20 min in een heteluchtoven op 180 graden gedaan. De binnenkant is net gaar, maar de bovenkant is wat aan de harde kant. Wat moet ik veranderen om de cc en gaar te houden en zachtere bovenkant te krijgen? Ga ze morgen bekleden met marsepein. Heb ik nog nooit gedaan dus ben beneiuwd. Bewaar ze nu in een tupperware bakje en hopelijk blijven ze daarin goed. Als het mooi is zal ik ze hier showen!
..
anoniem_37904 wijzigde dit bericht op 19-03-2010 09:57
Reden: reclame
% gewijzigd
Ik wlde even melden dat ik groot fan ben van die cream frosting Virginia! Veel lekkerder dan gewone botercreme.
Lekker is die he Saszzje, leuk dat je dat nog even meld hier.
quote:Virginia_11 schreef op 24 februari 2010 @ 13:08:

Deze had ik gemaakt met Valentijn:

Het bovenste is cream frosting

[afbeelding]

Deze heb ik voor een vriendin gemaakt om aan te kondigen dat ze een kindje verwacht:

[afbeelding] Wow mooi weer. Het is en blijft gewoon jammer dat ik ze niet lust en het daardoor zonde vind om ze te maken. Maar wat ziet het er allemaal leuk en lekker uit.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Paascupcakes met de kidzzzz

Waauw, ziet er echt heerlijk uit.

Heb al een tijdje plannen om het ook eens te proberen en ook al een aantal dingen aangeschaft. Maar nog niet de tijd gevonden.

Heb nu vakantie, dus ga het zeker proberen.

Waar kopen jullie de marsepein?
O ja, maken jullie de kleine marsepeinen boetseerwerkjes (zoals de pompoentjes hierboven) zelf?

En waar kopen jullie de kleurstof voor de marsepein?
www.deleukstetaartenshop.nl
...
@ Queenie1, daar had ik inderdaad al vanalles leuks gezien. Maar aangezien ik ook heb gelezen dat die vrij duur zijn, dacht ik dat hier vast al iemand een goedkopere winkel had gevonden?!
Heb vanmiddag zo'n silliconenvorm voor minimuffins gekocht en zou het liefst gelijk iets gaan maken

Maar dat zal wel volgende week worden. Wat vinden jullie de lekkerste variaties?

Enne, tot hoever moet ik de vormpjes vullen?
Uiteraard kon ik vanmorgen niet langer wachten en hadden we alle ingredienten in huis dus ben ik aan de slag gegaan

Wat een uitvinding die siliconenvormen!

Alleen wilde ik wat aardbeien en frambozen door het beslag doen, maar omdat het nogal dik was niet gedaan, bang dat ik de vruchtjes tot moes zou spatelen.

Of kan dat gewoon?
@Ilsie: ik doe de vruchten nooit door het beslag. Ik doe een bodempje beslag in de vormpjes, dan een paar vruchtjes er opleggen en dan weer wat beslag er op en ertussen.
Sorry, heb niet het hele topic gelezen wegens nogal lang, maar wat is het verschil tussen een muffin, cupcake en een gewoon cakeje?
quote:lolliebollie schreef op 09 mei 2010 @ 21:56:

Sorry, heb niet het hele topic gelezen wegens nogal lang, maar wat is het verschil tussen een muffin, cupcake en een gewoon cakeje?

Ik hoop dat dit topic weer gaat leven...

het verschil tussen een muffin en cupcake is volgens mij...dat de muffin vaker gevuld is, bijvoorbeeld met noten of fruit, en dat de cupcake versierd is met icing, botercreme, marzepein enz.. en een cakeje is natuurlijk gewoon een cakeje..... Heb ik nu een prijs gewonnen?
Het basisbeslag is geloof ik wel min of meer hetzelfde steeds - gewoon cakebeslag toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven