het grote muffin/cupcaketopic!
zondag 19 juli 2009 om 11:36
Althans, dat hoop ik dan...dat het een groot cupcaketopic wordt! Voor mensen met weinig baktalent zoals ik een uitkomst want wat zijn ze makkelijk te maken en wat zien ze er vaak leuk uit!
Mijn favorieten op het moment: de pindakaas-snickervariant:
Je voegt aan het standaardmuffinrecept ( of zo'n pakje van dr oetker) 6 eetlepels pindakaas toe en 3 gehakte snickers en je hebt echt ontzettend slecht voor de gezondheid maar o zo lekkere muffins!
Gisteren ging ik een grotere uitdaging aan door citroenmuffins te maken. Ik heb eerst standaard muffins gemaakt, deze laten afkoelen en tijdens het afkoelen de citroenvulling gemaakt.
Citroenvulling:
35 g maizena
150 g suiker
1 grote eieren
3grote eierdooiers
25 g boter, in blokjes
het sap van 2 citroenen
Roer de maizena met 50ml water glad. Voeg dan nog 225 ml water en de suiker toe en breng al roerende met een garde tegen de kook aan totdat de suiker is opgelost en de saus bindt. Klop in een andere kom de eieren en dooiers los en voeg ze al kloppend toe aan de maizenasaus. Breng het al roerende aan de kook en laat 1 minuut zachtjes koken. Neem de pan van het vuur en voeg boter, een snuf zout, 100 ml citroensap (deze heb ik aangevuld uit een flesje) en laat de boter smelten. Nog even doorroeren en laten afkoelen.
Als je muffins zijn afgekoeld hol je ze een beetje uit en schenk je voorzichtig met een lepeltje de citroenvulling erin. Dat het er niet heel mooi uitziet maakt niet uit want daar doe je gewoon een toefje citroenbotercreme overheen!
Ik maak mn botercreme eigenlijk altijd op gevoel: wat zachte roomboter, flink wat poedersuiker en dan maar proeven totdat ik het lekker vind smaken. Een flinke scheut citroensap erbij en mooie toefjes maken om je citroencupcake helemaal af te maken!
Wat zijn jullie favorieten?
donderdag 18 februari 2010 om 11:10
maandag 1 maart 2010 om 13:29
Hier het recept van de cream frosting
CREAM VANILLE FROSTING
Is ruim genoeg voor 30 CC's
90 g bloem
480 ml melk
400 g ongezouten Boter
400 g fijne kristalsuiker
10 ml (2 tsp) vanille essence
Klop de bloem en het melk samen in een steelpannetje. Aan de kook brengen (goed blijven roeren over de bodem) en 10 - 15 minuten laten doorkoken. Hierna afdekken met bakpapier en af laten koelen tot kamertemperatuur.
Boter flink smeuig en luchtig kloppen. Langzaam de suiker toevoegen en tot slot de vanille. Als alles goed is gemengd de afgekoelde melk/bloem-mix erbij en dan 5 minuten op medium/hoog kloppen. Afdekken en 15 minuten in de koelkast.
CREAM VANILLE FROSTING
Is ruim genoeg voor 30 CC's
90 g bloem
480 ml melk
400 g ongezouten Boter
400 g fijne kristalsuiker
10 ml (2 tsp) vanille essence
Klop de bloem en het melk samen in een steelpannetje. Aan de kook brengen (goed blijven roeren over de bodem) en 10 - 15 minuten laten doorkoken. Hierna afdekken met bakpapier en af laten koelen tot kamertemperatuur.
Boter flink smeuig en luchtig kloppen. Langzaam de suiker toevoegen en tot slot de vanille. Als alles goed is gemengd de afgekoelde melk/bloem-mix erbij en dan 5 minuten op medium/hoog kloppen. Afdekken en 15 minuten in de koelkast.
dinsdag 16 maart 2010 om 22:22
Wauw virginia wat een plaatjes die cc van jou!
Heb vandaag cc gemaakt (recept nigella lawson) en heb ze 20 min in een heteluchtoven op 180 graden gedaan. De binnenkant is net gaar, maar de bovenkant is wat aan de harde kant. Wat moet ik veranderen om de cc en gaar te houden en zachtere bovenkant te krijgen? Ga ze morgen bekleden met marsepein. Heb ik nog nooit gedaan dus ben beneiuwd. Bewaar ze nu in een tupperware bakje en hopelijk blijven ze daarin goed. Als het mooi is zal ik ze hier showen!
Heb vandaag cc gemaakt (recept nigella lawson) en heb ze 20 min in een heteluchtoven op 180 graden gedaan. De binnenkant is net gaar, maar de bovenkant is wat aan de harde kant. Wat moet ik veranderen om de cc en gaar te houden en zachtere bovenkant te krijgen? Ga ze morgen bekleden met marsepein. Heb ik nog nooit gedaan dus ben beneiuwd. Bewaar ze nu in een tupperware bakje en hopelijk blijven ze daarin goed. Als het mooi is zal ik ze hier showen!
dinsdag 23 maart 2010 om 18:43
quote:Virginia_11 schreef op 24 februari 2010 @ 13:08:
Deze had ik gemaakt met Valentijn:
Het bovenste is cream frosting
[afbeelding]
Deze heb ik voor een vriendin gemaakt om aan te kondigen dat ze een kindje verwacht:
[afbeelding] Wow mooi weer. Het is en blijft gewoon jammer dat ik ze niet lust en het daardoor zonde vind om ze te maken. Maar wat ziet het er allemaal leuk en lekker uit.
Deze had ik gemaakt met Valentijn:
Het bovenste is cream frosting
[afbeelding]
Deze heb ik voor een vriendin gemaakt om aan te kondigen dat ze een kindje verwacht:
[afbeelding] Wow mooi weer. Het is en blijft gewoon jammer dat ik ze niet lust en het daardoor zonde vind om ze te maken. Maar wat ziet het er allemaal leuk en lekker uit.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zondag 9 mei 2010 om 10:25
Uiteraard kon ik vanmorgen niet langer wachten en hadden we alle ingredienten in huis dus ben ik aan de slag gegaan
Wat een uitvinding die siliconenvormen!
Alleen wilde ik wat aardbeien en frambozen door het beslag doen, maar omdat het nogal dik was niet gedaan, bang dat ik de vruchtjes tot moes zou spatelen.
Of kan dat gewoon?
Wat een uitvinding die siliconenvormen!
Alleen wilde ik wat aardbeien en frambozen door het beslag doen, maar omdat het nogal dik was niet gedaan, bang dat ik de vruchtjes tot moes zou spatelen.
Of kan dat gewoon?
donderdag 22 juli 2010 om 15:31
quote:lolliebollie schreef op 09 mei 2010 @ 21:56:
Sorry, heb niet het hele topic gelezen wegens nogal lang, maar wat is het verschil tussen een muffin, cupcake en een gewoon cakeje?
Ik hoop dat dit topic weer gaat leven...
het verschil tussen een muffin en cupcake is volgens mij...dat de muffin vaker gevuld is, bijvoorbeeld met noten of fruit, en dat de cupcake versierd is met icing, botercreme, marzepein enz.. en een cakeje is natuurlijk gewoon een cakeje..... Heb ik nu een prijs gewonnen?
Sorry, heb niet het hele topic gelezen wegens nogal lang, maar wat is het verschil tussen een muffin, cupcake en een gewoon cakeje?
Ik hoop dat dit topic weer gaat leven...
het verschil tussen een muffin en cupcake is volgens mij...dat de muffin vaker gevuld is, bijvoorbeeld met noten of fruit, en dat de cupcake versierd is met icing, botercreme, marzepein enz.. en een cakeje is natuurlijk gewoon een cakeje..... Heb ik nu een prijs gewonnen?