Wat eten we vandaag?

13-12-2020 09:35 1765 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is het zoveelste deel van een bestaand topic. Kook , eet en klets gezellig mee.

Het vorige deel :
eten/wat-eten-we-vandaag/list_messages/ ... 1?start=25#

Voor als Viva stopt: https://www.viafora.nl/forum/eten/wat-e ... ?page=2#34. Hier vind je ons 😀

Afbeelding
dolfje wijzigde dit bericht op 10-07-2021 03:45
34.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel GB en Teig voor de tips.

Ik moet straks een paar uurtjes werken, voordeel van de lockdown is dat het minder uren zijn dan normaal dus ik heb nog wat aan mijn zaterdagmiddag :P

Wij eten vanavond pizza met gebakken champignons en salami denk ik.
Morgen maak ik nasi zoals van de Chinees met daarbij het restje babi ketjap en de sate van vorige week.
Alle reacties Link kopieren
Dilledressing? Romige saus met dille voor bij pasta met kip? Quiche met zachte geitenkaas, courgette en dille?

Hier vanavond pasta met knoflooktomaten met geitenkaas uit de oven. Salade erbij. Tiramisu toe. En veel wijn.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt ook goed Yette!
Alle reacties Link kopieren
De wijn of de dille?
:P
Lief en ik borrelden gisteravond gezellig samen met lekkere hapjes en een fijne fles wijn. Kleine kitten gezien vanochtend maar verder gaat t wel goed :).

Vanavond maak ik rummaniyeh, een Palestijns gerecht met aubergine en linzen. Erbij maak ik kruidige gehaktballetjes, ik heb Libanees platbrood met wat smeersels en komkommer en tomaatjes. Wordt vast lekker.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed Teigera! Het borrelen én de rummaniyeh.

Yette, bij jou klonk het minder goed, heftig zo’n cluster. Ik heb (ook) een zorgenkind, dat bepaalt doorgaans zo ongeveer mijn gemoedstoestand. Al probeer ik de directe, dagelijkse zorg ook over te laten aan anderen, de betrokkenheid blijft.

Vandaag eten we ‘open kroket’ met mosterd en ovenpatatjes met mayo.

De open kroket is een dikke ragout en de crunch komt van gekruide, gebakken maiscornflakes. Ik heb staartvlees op het petroleumstelletje staan voor de ragout. Nu hopen dat het net zo lekker smaakt als in mijn herinnering.

En verder baguette (van Schär, is nog wel te doen voor een glutenvrije variant) met kruidenboter, plus in olie ovengeroosterde aubergineplakjes en tomaatsalade met ui en rode wijn azijn.
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
27-02-2021 10:03
De wijn of de dille?
:P
De dille en je eten, ik drink geen wijn :P
Alle reacties Link kopieren
Jouw maaltijden klinken goed Teigera!

Gisteren bestelden wij pizza om het eind van de vakantie te vieren.

Vandaag maakte ik een hartige taart met gehakt en prei.
Alle reacties Link kopieren
@ Mermedina, kut hè?
Ook nu de zorg voor dagelijkse zaken bij de wooninstelling ligt, blijf ik degene die moet repatriëren of mee moet naar het ziekenhuis. En da's zó vaak dat ik er altijd rekening mee moet houden. Ik hoop dat we een manier gaan vinden waarop anderen dat van mij over kunnen nemen. Hoeft echt niet elke keer, maar het zou heerlijk zijn als ik gewoon eens een dag vrij ben en iets kan plannen zonder voorbehoud.
@MijnNaamisHaas: de frutjes stelden voor om vaker zulke "hapjes"-avonden te houden, want ze vonden het wel erg lekker. Ik vind het ook wel goed voor ze, ik zet van alles neer en zonder voorbehoud of angst proberen ze alle gerechten.

Vanavond wordt het een Senegalese stoof met rode linzen, spinazie en zoete aardappel. Gisteren nog soep gekookt van pompoen en wortel, met gebakken kastanjechampignons erbij, ingevroren als twee keer lunch voor deze week en meteen restverwerking uit de groentela.
Alle reacties Link kopieren
Heftig Yette dat je de zorg het nooit even helemaal los kan laten!

Leuk dat de frutjes enthousiast waren Teigera!

Wij eten vanavond kipstoof, Italiaanse geïnspireerd. Naar keuze met aardappelpuree of pasta.
Alle reacties Link kopieren
@Yette, ja. Die verantwoordelijkheid, altijd ‘aan’.

Vandaag was mijn ‘zorgenkind’ op bezoek en we hebben samen popcorn-chocolade en popcorn-karamel rotsjes gemaakt. Die neemt ze mee terug naar haar woongroep. Nou ja, minus wat wij er al afgesnoept hebben.

Naast dat geklieder, ook nog gekookt. De huiself vond dat ik een bende van de keuken had gemaakt maar dat kwam omdat zij het moest opruimen vandaag :mrgreen:

We aten:

Een salade van knolselderij, koolrabi, quinoa, druiven, blauwaderkaas en gepofte zadenmix. Met pompoensoep (vriezervondst).

En

Nasi met zuur (bloemkool, komkommer), satésaus en tofu.

De experimenten met de tofu vorderen gestaag. Deze keer: vocht uitgeperst (bedankt voor de tip!), in plakken een nacht gemarineerd en daarna ingesmeerd met een laagje olie en in de oven krokant gebakken. Omdat ze in de pan anders alle olie opzuigen, :nut: hoeveel ik ook bijtank.

Deze methode bevalt goed, ga ik vaker doen.
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen.
Vandaag begint mijn nieuwe rooster dus ik zit al aangekleed en wel aan mijn ontbijt. Een appel met kaneel want geen yoghurt of kwark in huis en eet tussen de middag ook al brood en wil dat een beetje beperken.
Stap 1 van " dieet" is straks op het werk geen cappuccino uit de automaat pakken. Denk dat 2/3 van die bekers op een dag behoorlijk aantikken. Dan drink ik liever thuis mijn nespresso.
Vanavond eten we pasta ( half pasta half courgette) met een saus van tomaat, gehakt etc waarvan ik een bak in de diepvries stop.
Alle reacties Link kopieren
Gezellig Mermedina!

Hier logeerden De Zoon èn De Dochter dit weekend hier (foei!) omdat die laatste komende week 22 wordt. Veel extra lekkers dus. Slagroomtaart, tapasplank, speciaalbiertjes en uiteraard rooie, zondags ontbijt met verschillende soorten afbakbroodjes, versgeperst sinaasappelsap en eitjes.
Het was heerlijk om ons kwartetje weer eens compleet te hebben! We hebben echt bijgetankt.

Gisteren rode paprika, paarse bataat en pompoen met hele knoflookteentjes en wat takjes rozemarijn uit de oven (erg lekker en zag er prachtig uit!) met dolma's en veel te zoute gehaktschnitzels.

De groentekliek van gisteren gaat vandaag met wat geroosterde rode ui in een quiche met feta. Erbij lichte spinaziesoep met een beetje cambozola en gepofte knoflook (kan in één moeite met de ui de oven in).
Gisteren roerbak met noodles en groente (ui, wortel, bloemkool, kool, champignons) met gember/pepers/knof en oestersaus/sojasaus/sesamolie/limoen. En van die knapperige gefruite uitjes erover. Was erg lekker.

Vandaag wordt 't pasta met walnoten saus. En ws nog wat in de oven geroosterde groente erbij.
Alle reacties Link kopieren
Wij haalden van het weekend weer mezze, waren weer heerlijk.
Vandaag maakte ik witlofrisotto, en morgen denk ik dosa masala met geroosterde bloemkool.

Hebben jullie ook zoveel meer energie van de zon en de langere dagen? Ik merkte dat soort dingen vroeger nooit zo, omdat ik zo onregelmatig werkte en dat dus vooral mijn energielevel leek te bepalen. Nu loop ik echt te stuiteren, en heb ik dus ook lekker de energie om wat uitgebreider te koken als ik thuis kom.
Alle reacties Link kopieren
Zuurkoolstamp met spekjes en rookworst.
En maak meteen kip met boontjes en taugé en rijst voor morgen.
Alle reacties Link kopieren
Zondag aten we tagliolini met kertomaatjes, gerookte zalm, witte wijn en room. Met veel verse dille (!). Gisteren een snelle kip-curry met rode rijst uit de Camargue (zo lekker), sperziebonen en een wortelsla met een aziatischerige vinaigrette.

Wat het vanavond wordt, weet ik nog niet precies. Mss een visje met peterselie-aardappeltjes en romanesco en een salade. In ieder geval die aardappeltjes en de romanesco, want die heb ik nog. Na werk maar kijken wat er op mijn pad komt.

Jaaaa, Moosey : dit zonnige, zachte weer geeft energie!
Ik word ook erg blij van de zon! Het viel me vanochtend wel tegen hoe koud het nog was, helaas.

@dolfje: succes met je goede plannen! Ik drink nooit cappuccino uit de automaat maar ik denk wel dat het scheelt als je die niet meer neemt, qua inname van calorieen.

Gisteren lunchte ik met salade met makreel, ei en avocado. Avondeten was orange chicken met prei en broccoli en zilvervliesrijst. De frutjes vonden het maar matig, maar wij vonden het wel lekker.
Vanavond schuif ik aan bij mijn ouders dus ik zie wel wat ik krijg.
Ja is absoluut herkenbaar. Hoewel het in mijn nieuwe huis in het algemeen beter is merk ik ook dat het licht en de zon nog meer energie geven. Nu alleen nog een beetje in banen leiden en nuttig gebruiken :proud:

Lekker allemaal, Irma. Die rijst klinkt leuk. Nooit gegeten volgens mij, rode rijst.

Teig, goeie lunch!

Vandaag wordt het hier aardappel, aubergine, courgette, tomaat, paprika met feta in de oven. Ik heb nog veel aardappels en voordat die in planten veranderen moet ik er echt iets mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Met mozzarella gevulde gnocchi met courgette, spinazie en asperges (als ze die laatste hebben) en pesto en parmezaan.
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend had ik een dipje en de zon (en mijn lief) haalden me er vrij snel weer uit. Heerlijk inderdaad! Net als jullie creaties.

Lief staat nu in de keuken en maakt (ik krijg exact nu een hapje te proeven van wat hij een champignon-walnootprutje noemt - klinkt veel minder smakelijk dan dat het is) een vega 'beef wellington'. Zijn recept: https://smaakmenutie.nl/vegetarische-be ... ampignons/

Het ruikt (en smaakt tot dusver) heerlijk! Ik zit lekker te zwangeren op de bank. 😊🤰
Alle reacties Link kopieren
Had ik maar meer energie, helaas, ik heb alleen minder energie met het mooie weer vanwege de hooikoorts. Ik zit voorlopig wel binnen maar vandaag was dat niet erg, ik was lekker aan het werk achter mijn scherm.

Lunch was: kabeljauwlever-slaatje (met o.a. ei, aardappel, azijn en ui) en ijsbergsla.

Vult altijd enorm. Die lunch van Teigera lijkt mij ook wel een gevalletje dat je ‘weet waar het zit’ als je het op hebt.

Diner was: lasagne van pompoenplakken met spinazie-ei-geitenkaas-pistache-linzenmix ertussen. Bovenop kaassaus. Ernaast gepofte tomaatjes, die gingen ook in de oven.

Heerlijk is dat, de oven het werk laten doen terwijl ik lekker ga douchen en relaxen. Nóg beter is zo’n lief als van Zephora, die dan ook nog hapjes komt aandragen! :lol: Helaas, mijn lief was elders.
Alle reacties Link kopieren
Oeh Teig, salade met makreel, daar heb ik nu ineens vreselijk zin in (en we hebben echt nét gegeten ;-D)

GB :proud:

Dosa massala met bloemkool en korianderchutney was matigjes. Toch iets teveel haast gemaakt, en ik moet die recepten weer ns even lezen. Het was niet vies, maar ook niet zo spectaculair als ik verwachtte.
Morgen eet ik bij mijn ouders.
Alle reacties Link kopieren
Het visje (ik kocht gisteren zalmforelfilet), de aardappeltjes en de romanesco zijn doorgeschoven naar vanavond. Er komt ook nog wat gegrilde groente bij (courgette, uien en paprika).

Wegens rommelig gisteren (een rijles die JV vergeten was te melden en de gebruikelijke pianoles) aten we broodjes hot dog met veel uien, mosterd, ketchup… en een salade voor «de gezond».

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven