Wat eten we vandaag?

28-09-2010 12:40 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren

Vertel ons hier wat je vandaag gaat eten, en kom inspiratie opdoen!

Het vorige topic is hier na te lezen:

En wat eten we vandaag?
Macaroni met kaas en hamblokjes. Lekker simpel, warm en heerlijk :D
Krieltjes kan je gewoon koken of bakken, June.

Dochter en ik eten vanavond ravioli met kreeft en mascarpone in wodkasaus (oefenen voor de feestdagen) en de anderen pizza met spinazie en geitenkaas. Niet omdat het me teveel werk is voor zes personen, maar omdat die culinaire barbaren pizza lekkerder vinden
Ik heb de krieltjes in de oven gedaan, kipjes over in de pan. Alleen die krieltjes met lente-dressing zijn dus niet voorgegaard. De krieltjes liggen er nu ruim 20 minuten in en zijn nog niet echt lekker. Niet meer kopen dus, zolang ik nog geen nieuwe magnetron heb...
Hiltje en sabbb, gezellig dat jullie weer even komen buurten!

Er staat een grote pan hachee te pruttelen. Ik kom er net achter dat ik de rode wijnazijn die in het recept thuishoort vergeten heb toe te voegen in het begin. Heb het net maar gedaan, gelukkig moest het nog een uurtje pruttelen. Hoop dat het geen ramp is. Nog een half uurtje en dan zet ik ook de spruitjes op.
Georgiebrown ja hoor ik vind vlees niet zo lekker dus ik ben heel benieuwd naar jouw recept!
quote:GeorgieBrown schreef op 01 december 2010 @ 08:23:

Hiltje! Hoe is het? Ik mis je hier! Je eet in elk geval wel heerlijk.

Alles goed hier hoor!

Weer voorzichtig aan het werk.

Heb het druk met daten en mannen gehad (vooral met heel veel erover nadenken....niet eens zoveel real-time....een bracht me in de war...de ander weer helemaal niet etc etc)

Ontopic: zelfde gemaakte uiensoep met veel kaas gegeten en ik ga zo naar een borrel waar traditioneel een flinke franse kaasplank staat... Lekkurrrrrr
Hiltje, sabbb, leuk weer van jullie te lezen!! Hiltje, wat fijn dat het zo goed met je gaat qua werk en mannen .

Vanavond heeft lief gekookt, wraps met crispy chicken en sla, creme fraiche, tomaat, komkommer. Simpel maar heerlijk comfortfood. Ik heb op de bank onder een dekentje liggen slapen tot het eten klaar was .
quote:Yoie schreef op 01 december 2010 @ 16:37:

Goedemiddag,

Kuzu wat voor een soep ga je maken, ben gek op soep!

Is er hier trouwens iemand die een goed recept heeft voor erwtensoep? Mijn moeder kon dat altijd heel goed maken maar zij is een aantal jaar geleden overleden helaas.

Ik weet niet hoe het heet.

Maar het gaat zo:

Ui fruiten met tomatenpuree.

Dan een klein beetje bloem erbij.

Gaar maken en gedroogde mint erbij.

Dan water/ bouillon toevoegen.

(Ik had hele basic bouillon gemaakt van het vet van een lamsbout, had 50/50 water en bouillon gedaan)

Alles even losroeren en dan bulgur erbij.

Niet die hele fijne.

Goed roeren en de bulgur gaar laten worden.

Nog wat zout erbij, lekker.
Ik at geen andijviestamppot, dat eet ik morgen. Ik at aardappels met snijbonen en een kipcordonbleu...
Hiltje wat leuk je weer voorbij te zien schuiven (ik had het gisteren nog over je )

Sabb!

vanavond kookte manlief en eigenlijk heel lekker: pandang rijst, sperzieboontjes en kipfilet met een sausje van ui, dadels en amandelen!
GB ff heel kort de pasta s helpen.

Pastaschelpen koken

Aubergine in blokjes goed grillen/bakken. Op het laatste stukjes tomaat en italiaanse kruiden erbij(en peper&zout natuurlijk)

Schelpen vullen met het tomaat/aubergine mengsel en een beetje ricotta erbij, in een ovenschaal, tomatensaus en geraspte kaaas erop en in de oven. En dan ernaast een frisse rucola/tomaat salade.
Vanavond maakt mijn lief roti! Met rund- en varkensvlees, rotibladen, kousenband, aardappel, ei, alles erop en eraan . Yum!
Lieve dames, ik vraag hier even om advies. Ik wil zondag zelf ragout maken. Nou wil ik vega champignonnenragout maken. Is het echt zo simpel als roux maken, groentenbouillon toevoegen tot gewenste dikte, champignons en ui bakken en erdoor. Slagroom erdoor. That's it? Of hebben jullie nog toevoegingen? Erbij doe ik een bladerdeegbakje maken. Dan doe je toch gewoon een kopje ondersteboven en een plakje bladerdeeg erop en afbakken?
quote:suuz83 schreef op 01 december 2010 @ 23:06:

Hiltje wat leuk je weer voorbij te zien schuiven (ik had het gisteren nog over je )

Sabb!

vanavond kookte manlief en eigenlijk heel lekker: pandang rijst, sperzieboontjes en kipfilet met een sausje van ui, dadels en amandelen!Hahaha je was er verbaasd over?
quote:Jynta1981 schreef op 02 december 2010 @ 09:36:

Lieve dames, ik vraag hier even om advies. Ik wil zondag zelf ragout maken. Nou wil ik vega champignonnenragout maken. Is het echt zo simpel als roux maken, groentenbouillon toevoegen tot gewenste dikte, champignons en ui bakken en erdoor. Slagroom erdoor. That's it? Of hebben jullie nog toevoegingen? Erbij doe ik een bladerdeegbakje maken. Dan doe je toch gewoon een kopje ondersteboven en een plakje bladerdeeg erop en afbakken?

Ik doe het ook zoiets. Met roux en bouillon. Ik vind zelf prei altijd lekker in champignonragout. En een flinke schep mosterd.

Bakjes maken doe ik op de Johannes van dam methode. Ga even kijken of ik een plaatje kan vinden. Anders scan en mail ik het je wel even.
Vandaag zelfgemaakte shoarma, met pitabroodjes sla en frietjes.

Morgen maak ik een dikke pan zuurkool! Heb ik eigenlijk vandaag al zin in, maar ik krijg een eter en we zijn voor de shoarma gegaan...
Graag GB!
Jynta, heb je gemaild.

Yoie, komt 'ie:

Kerrie-Erwtensoep met tomaat en kaas

4 personen

1 grote ui1 winterpeen (ca.100 gram)25 gram boter2 eetlepels milde kerriepoeder275 gram gedroogde spliterwten2 kruidenbouillontabletten3 tomaten2 bosuitjesverse peterselie200 gram belegen kaaszout & peper

Ui pellen en snipperen. Wiinterpeen schoonmaken, wassen en in heel kleine blokjes snijden. Peterselie fijnhakken. In pan boter verhitten. Ui, wortel en kerriepoeder ca. 2 min. zachtjes fruiten. In zeef erwten onder koud water afspoelen. Erwten en 1½ liter water toevoegen en aan de kook brengen. Laten koken tot erwten echt helemaal stukgekookt zijn (in originele recept staat 45 min, maar het is mijn ervaring dat het véél langer duurt, eerder 1½ uur. Bouillontabletten doe ik er ook pas daarna bij, want peulvruchten worden minder snel gaar als je ze met zout kookt). Als erwten gaar en stukgekookt zijn bouillontabletten erbij doen en nog even laten koken. Peterselie erbij doen. Soep op smaak brengen met zout en peper.

Intussen tomaten wassen, halveren, zaadjes verwijderen en vruchtvlees in kleine blokjes snijden. Bosuitjes in kleine ringetjes snijden. Kaas in kleine blokjes snijden.

Soep in borden scheppen en blokjes tomaat, kaas, en lente ui erover verdelen.

(ik doe de tomaat, bosui en kaas altijd apart erbij, omdat ik meestal een grote pan soep maak en in porties invries. Ik vries die dingen dus niet mee in, maar doe ik er later bij)

OT, ik eet nog een keer de kikkererwten-spinaziesoep, want we hadden nog veel over en het lijkt me niet zo'n succes om die in te vriezen, met die spinazie erin. Maar komt ook goed uit, lekker makkelijk, hoef ik geen boodschappen te doen met dit prutweer.
Wij eten hachee, met aardappelpuree en zelfgemaakte appelmoes.
Grief is just love with nowhere to go
Ik weet het nog niet,ga straks booschappen doen.Heb wel zin in een lekkere stevige of pittige soep met dit weer.
Trouwens, Jynta, weet je wat ook nog heel lekker is? Als je gedroogde porcini (of cepes, of gedroogde gemengde paddestoelen) even weekt en dat weekwater gebruikt in je ragout.
ff een vraagje van een nitwit hoor.

Hoe verwarm ik een gestoomde makreel? In oven, pan of magnetron? En hoe lang? Gestoomd is hij in principe al gaar toch?

Haha oeps..
Wij gaan vanavond wederom aan de hachee met spruitjes. Lekker!
Een makkelijke pasta, het is sportavond.

Pasta, gehakt, groentemix en saus (nog even in de voorraadkast erbij zoeken).
Nasi uit de diepvries Wel opgeleukt met eitje, ham, uitjes, augurk, piccalilie (hoe schrijf je dat?).

Morgen ga ik lekker hachee met zuurkoolstamp maken.
Nope

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven