Wat is nou gezond?

31-08-2010 11:12 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mede-forummers,

In een topic op Actueel over kinderen die alleen nog maar in de breedte groeien is een discussie ontstaan over wat nou gezond is.

Nu ben ik benieuwd naar de opvatting van de forummer.

Om maar even een voorbeeld te noemen dat langskwam in dat topic: kun je beter roomboter of halvarine eten?

Nog eentje dan: broodje kroket of broodje kaas?
roomboter

broodje kroket

maar dat is mijn mening
Hermes...waar is die mening dan op gebasseerd?
halvarine bevat meer bouwstoffen en minder vet.

Broodje kaas, jonge kaas geen oude kaas. incl halvarine en beetje mosterd
Heel in het kort: op het boek Weg met de Weegschaal, het boek Eat, drink an be happy en de gesprekken op het Eten met je verstand topic (en ik ben allergisch voor kaas dus dat eet ik nooit )
Mijn stelling is om zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten, met zo min mogelijk toevoegingen. Halvarine heeft bijvoorbeeld helemaal niets met boter te maken door alle chemische rommel die er in zit. Ik koop dus roomboter.

Het lijstje wat hier dus echt niet in huis komt:

*aspartaam

*zoetstoffen

*E621

*Light-producten
Zelfde mening als blackdress. En zomin mogelijk suiker, zoveel mogelijk suikervrije producten en biologisch voedsel. Voor mezelf doe ik dan wat ik kan.,

Verder dus zoveel mogelijk de pastasaus zelf maken etc.
E621 wat was dat ook alweer?
quote:Ruza schreef op 31 augustus 2010 @ 11:22:

E621 wat was dat ook alweer?http://lmgtfy.com/?q=E621
E621 is ve-tsin een smaakversterker.
quote:Ruza schreef op 31 augustus 2010 @ 11:22:

E621 wat was dat ook alweer?smaakversterker MSG, zit in heel veel producten, o.a. bouillonblokjes.
Halvarine:

Ingrediënten: Water, plantaardige oliën en vetten, zout (0,8%), emulgator E471, E476, conserveermiddel E200, aroma's, kleurstof E160A, vitamine A en D.

Kijk nu zelf, dit is geen boter, dit is een laagje chemicalien wat je op je brood smeert.
Volgens mij is het grootste misverstand dat alles waar veel calorien in zit ook meteen ongezond is. Natuurlijk is het dat wel als je te zwaar bent, maar er is meer in gezondheid dan niet te dik zijn...als alles wat je eet 1 hamburger per dag is, zul je niet dik worden, maar dat maakt je nog absoluut niet gezond.

Ik vind gezond: afwisselend eten en niet te veel onnodige ''rotzooi'' (koekjes, gefrituurde producten etc.)
quote:Julus schreef op 31 augustus 2010 @ 11:22:

Zelfde mening als blackdress. En zomin mogelijk suiker, zoveel mogelijk suikervrije producten en biologisch voedsel. Voor mezelf doe ik dan wat ik kan.,

Verder dus zoveel mogelijk de pastasaus zelf maken etc.Precies. Ik maak heel veel zelf, dus dan weet ik wat eet.
Ik heb laatst een artikel gelezen dat biologisch niet per se gezonder is. Het is wel beter voor het milieu en de dieren, maar voor ons lichaam schijnt het weinig uit te maken of je nu een biologische tomaat eet of een gewone.
Voor mij is dat verse groenten en fruit, (bijna) niets uit pakjes of zakjes, gewoon alles zelf maken. 9 van de 10 keer is dat even makkelijk en altijd veel lekkerder, dus ik zie de toegevoegde waarde van pakjes/zakjes niet.

Verder gevarieerd eten, niet teveel suiker. Vanwege het lijnen drink ik dan wel weer light-cola enzo, ondanks dat de zoetstoffen weer minder gezond zijn.
quote:sweetaugust schreef op 31 augustus 2010 @ 11:25:

Volgens mij is het grootste misverstand dat alles waar veel calorien in zit ook meteen ongezond is. Natuurlijk is het dat wel als je te zwaar bent, maar er is meer in gezondheid dan niet te dik zijn...als alles wat je eet 1 hamburger per dag is, zul je niet dik worden, maar dat maakt je nog absoluut niet gezond.

Ik vind gezond: afwisselend eten en niet te veel onnodige ''rotzooi'' (koekjes, gefrituurde producten etc.)Vanochtend bij koffietijd gingen ze 4 ontbijtjes met elkaar vvergelijken qua calorieën. Cruesli met yoghurt bevatte de meeste calorieën. Minder dan een croissantje met jam. Maar ik denk toch echt dat een bakje cruesli beter is dan een croissantje ivm de hoeveelheid vet.
anoniem_99043 wijzigde dit bericht op 31-08-2010 11:30
Reden: Minder moet meer zijn, maar op de iPad kan ik dat niet wijzigen
% gewijzigd
Natuurlijke roomboter, ik heb de biologische.
quote:Blackdress schreef op 31 augustus 2010 @ 11:20:

Mijn stelling is om zo min mogelijk bewerkt voedsel te eten, met zo min mogelijk toevoegingen. Halvarine heeft bijvoorbeeld helemaal niets met boter te maken door alle chemische rommel die er in zit. Ik koop dus roomboter.

Het lijstje wat hier dus echt niet in huis komt:

*aspartaam

*zoetstoffen

*E621

*Light-productenAfgezien van die E621 is het bij ons thuis net zo. Ik koop niets onbespotens of 'biologisch', maar ik probeer wel zo gezond mogelijk te eten.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:lau72 schreef op 31 augustus 2010 @ 11:28:

Voor mij is dat verse groenten en fruit, (bijna) niets uit pakjes of zakjes, gewoon alles zelf maken. 9 van de 10 keer is dat even makkelijk en altijd veel lekkerder, dus ik zie de toegevoegde waarde van pakjes/zakjes niet.

Verder gevarieerd eten, niet teveel suiker. Vanwege het lijnen drink ik dan wel weer light-cola enzo, ondanks dat de zoetstoffen weer minder gezond zijn.

Is het dan niet beter om bv kruidenthee en 100

% natuurlijke sappen te drinken ipv cola light?
Ik vind de smaak van biologische groenten en fruit vele malen beter. Dat is op zich al winst voor mij.

En ik geloof ook dat iets wat onbespoten is, beter is voor je.
Een gezond verstand is gezond. En daarmee kan je alles tot je nemen. Daarmee zorg je dat je alle voedingstoffen binnen krijgt die je nodig hebt aan vitamines, eiwitten, koolhydraten en dergelijke. Dan blijft er enkele keer ook ruimte voor wat minder verantwoord voedsel.
Precies, dat doe ik dus ook

Moeten niet gaan overdrijven natuurlijk
Maar ik wil wel die goede basis.
Roomboter: mits met mate gegeten is roomboter prima, zeker voor kinderen die vetten nodig hebben voor hun groei. Maar het is niet zo dat als je meer gebruikt, je dus beter margarine of halvarine kunt gebruiken! gewoon niet te veel vetten, maar wel eerlijke vetten.

Broodje kaas: zou ik eerder doen dan broodje kroket. Omdat? Tsja, weet ik eigenlijk niet. Kaas is net zo goed vet, maar naar mijn idee toch een eerlijker produkt dan een kroket, waar nog weer van alles inzit.

Eens met Julus en Blackdress. Ik gebruik zoveel mogelijk zuivere ingrediënten, met zo min mogelijk toevoegingen. Ik ben niet bang voor vet en suiker, wel voor nepvet en zoetstoffen.

Vader van mijn kind woont samen met een vrouw met diabetes. Kind krijgt daat 'nepsuiker' over de aardbeien. Ik heb al vaak gevraagd haar die troep niet te geven, maar helaas.

Kind is stralend gezond, heeft geen vervangende produkten nodig! En suiker is géén vergif.

(Als iemand nog goede argumenten/artikelen tegen het gebruik van zoetstoffen bij kinderen heeft: héél welkom hier!!)

Buiten nog dat aarbeien helemaal geen suiker nodig hebben.....
oh that purrrrrrrrrfect feeling

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven