Geld & Recht alle pijlers

Alles uit 1 pot

29-03-2018 16:55 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Manlief en ik werken samen. Ik parttime en hij fulltime...
Zijn geld is mijn geld en andersom.
Overleggen doen we altijd met elkaar , alvorens iets aan te schaffen voor onszelf en of de kinderen of kleinkinderen.
Ik zorg ervoor dat de rekeningen op tijd betaald worden en manlief kijkt af en toe mee.
We hebben allebei een rekening en dat is en of..zodat we als zich wat voordoet we op de ander zijn rekening kunnen.
Hoe is het bij jullie geregeld ?
Wij ook alles op 1 hoop hoor. We hebben een gezamelijke rekening (twee zijn dat, maar zegmaar zelfde bank) en gezamenlijke spaarrekening.
Hier alleen een gezamelijke rekening + spaarrekeningen. Wel begonnen met eigen rekeningen, maar dat werkte niet voor ons.

We verdienen gelijkwaardig, overleggen grote uitgaven, laten elkaar verder vrij in de minder dure uitgaven en dure cadeaus betalen we in contanten.
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 30-03-2018 11:05
1.67% gewijzigd
Wij hebben allebei onze eigen rekening die we al hadden voor de relatie nooit opgezegd. Daar staat altijd wel een euro of 1000 op om vrij te besteden. Cadeautjes, weekendje weg, lunch, dat soort dingen.

Verder gaat alles van de gezamenlijke rekening. Mijn man verdient veel meer dan ik. Zelf verdien ik heel behoorlijk, genoeg om zelfstandig te zijn (met kinderen).

We denken verder nooit over geld na, omdat het ruim genoeg is en we denken allang niet meer in mijn en dijn. Dat is vooral veranderd sinds we een kind hebben. Als je beide van s ochtends tot s avonds bezig bent met werk/zorg/gezin/huishouden vind ik het wel zo eerlijk om ook het geld dat binnenkomt als iets gezamelijks te zien.
Hier ook alles uit 1 pot. We hebben 2 gezamenlijke rekeningen. 1 voor de vaste lasten en 1 voor boodschappen en benzine en wat er dan nog over blijft. Spaarrekeningen zijn ook gezamenlijk. We leven van zijn loon. Het mijne wordt gespaard. We hebben allebei van beide rekeningen een bankpas.
Allebei een eigen rekening en spaarrekening.
Daarnaast voor de gezamenlijke lasten een gezamenlijke rekening + spaarekening.
Met de eigen rekening doet ieder wat hij wil, alles wat gezamenlijk is wordt ook gezamenlijk betaald.
We leggen iedere maand hetzelfde bedrag in gezamenlijk, maar we verdienen dan ook bijna hetzelfde :)

Het lijkt me erg lastig een kado voor je partner te kopen als je geen eigen rekening meer hebt trouwens?
Voor ons trouwens niet de reden, wij vinden het prettig om alles gescheiden te houden. Dat is het meest duidelijk.
Hetismogelijk schreef:
30-03-2018 10:34
Hier alles op één hoop. Ook al heel wat jaartjes samen, ook nog nooit ruzie over geld gehad, ook niet toen we weinig hadden. Prima toch?

Als ik niet wil dat mijn man ziet wat ik waar koop (bijvoorbeeld voor zijn verjaardag) pin ik gewoon bij een pinautomaat en reken contant af.
Ik doe dat ook :proud:
Vlinder1963 schreef:
30-03-2018 12:17
Ik doe dat ook :proud:
Wij gebruiken geen contant geld. En als het van de gezamelijk gaat zou ik dus meteen willen weten waarvoor het is uitgegeven. Dus dat zou voor ons niet werken :)
Als je samenwoont vind ik alles op een hoop het meest logische, maar ik vind het ook wel fijn om mijn eigen rekening te hebben. Momenteel heb ik (al 11 jaar) een lat-relatie dus het is eigenlijk niet zo aan de orde. Ik heb mijn huishouden, hij het zijne, en van de gezamenlijke dingen betaal ik ongeveer 10%. Dat is niet naar rato en ook geen vaststaand gegeven, maar meer hoe het uitkomt.
Annelleke schreef:
30-03-2018 10:46
Vraagt hij dan niet waar je zo'n groot bedrag voor hebt gepind? Bij veel pinautomaten zit ook een limiet, dus dan zou je meerdere keren moeten pinnen.
Limiet? Meerdere keren pinnen?
Zulke cadeaus geven wij elkaar niet.
Meestal iets als kaartjes voor een leuke theater of cabaretvoorstelling en een etentje. Of een dagje strand met gezellige lunch. Of een fijn boek. Of iets voor onze hobby's.
max27 schreef:
30-03-2018 12:55
Wij gebruiken geen contant geld. En als het van de gezamelijk gaat zou ik dus meteen willen weten waarvoor het is uitgegeven. Dus dat zou voor ons niet werken :)
Het geld wat op de rekening staat is van ons allebei onze beide inkomens komen daarop en vaste lasten worden er van afgeschreven verder pin ik elke week een vast bedrag voor boodschappen want ik wil overzicht houden.
En soms pin ik iets meer en nee daar leg ik geen verantwoording over af, mijn man ook niet.
Het zijn dan ook geen honderden euro's die extra gepind worden.
max27 schreef:
30-03-2018 12:55
Als mijn man twee weken voor mijn verjaardag 100 euro pint, ga ik echt niet vragen waar hij dat aan uit geeft. Eigenlijk vraag ik dat sowieso nooit, omdat wij financieel erg op één lijn zitten.
Annelleke schreef:
30-03-2018 10:46
Vraagt hij dan niet waar je zo'n groot bedrag voor hebt gepind? Bij veel pinautomaten zit ook een limiet, dus dan zou je meerdere keren moeten pinnen.

Lekker dan, zulke dure cadeau's voor elkaar kopen, betaal je toch de helft van mee voor jezelf :proud:

Ik vind het fijn om mijn eigen geld te hebben, voor mij eigen hobby en uitstapjes en cadeaus voor vriend.
Ach, op elke manier kan een ander wel iets aan te merken hebben. Of je nu alles op een hoop gooit of niet, of je nu naar rato inlegt of allebei hetzelfde bedrag ondanks verschillen in salaris. Alleen als je exact evenveel uur werkt en ook nog eens ongeveer hetzelfde verdient dan zal er minder gauw commentaar zijn. Lopen de verschillen in salaris/vermogen/het aantal werkuren uiteen dan kan er altijd iemand anders zijn die jouw manier als oneerlijk (ten opzichte van de partner) ziet.
Wij betalen allebei 50% van de vaste lasten en maken allebei een vast bedrag naar onze gezamenlijke spaarrekening over. Ik krijg de kinderbijslag en betaal daarvan de meeste kosten voor de kinderen (dat is omdat de oudste 2 kinderen niet van hem zijn). De rest van ons geld is voor eigen besteding. Ik vind het prettig om een eigen rekening te hebben en zelf beslissingen te maken over hoeveel ik spaar en uit wil geven. Dat geldt ook voor mijn man. Hij spaart nu bijvoorbeeld voor een dure uitgave waar alleen hij echt profijt van zal hebben. Terwijl ik nu wat minder spaar en meer uitgeef. Dat kan nu dus prima naast elkaar bestaan.
Valia_1 schreef:
30-03-2018 14:17
Hij spaart nu bijvoorbeeld voor een dure uitgave waar alleen hij echt profijt van zal hebben. Terwijl ik nu wat minder spaar en meer uitgeef. Dat kan nu dus prima naast elkaar bestaan.
Dat kan toch ook prima als je alles op 1 hoop hebt?
Bij ons lopen dit soort dingen automatisch. We gaan echt geen toestemming aan elkaarvragen als we iets kopen.
Bij de mensen die alles op 1 hoop gooiden vraag ik mij ook af: gold dat dan vanaf een "nulmoment" of gooiden jullie ook al eerder gespaarde geldbedragen bij elkaar?
NYC schreef:
30-03-2018 14:26
Bij de mensen die alles op 1 hoop gooiden vraag ik mij ook af: gold dat dan vanaf een "nulmoment" of gooiden jullie ook al eerder gespaarde geldbedragen bij elkaar?

Met mijn ex had ik alles op 1 hoop vanaf het moment dat we samenwoonden, en dat gold ook voor ons spaargeld van voor die tijd. Gezamenlijk van dat spaargeld een huis en inboedel gekocht.

Nu doe ik dat niet meer. Ik denk er nu, zoveel jaar later, anders over, en ik weet wat voor gedoe dat allemaal was bij de scheiding.
NYC schreef:
Wij hebben eerst samen een huis gehuurd. Toen we gingen kopen hebben we alles op een hoop gegooid. Dus ook het gespaarde geldbedrag.
Wij zijn gaan samenwonen in een koophuis en hebben al ons afzonderlijk gespaarde spaargeld in het huis gestopt. Keurig allemaal vast laten leggen bij de notaris etc.

Vanaf daar zijn we na 3 maanden overgegaan op enkel een gezamelijke betaalrekening + 2 spaarrekeningen en eigenlijk vanaf 0,- begonnen ( nou ja, wel een buffer natuurlijk).

Vanaf dat moment nooit gezeur gehad over geld, dure spullen, cadeaus ( want ook daar zijn wel oplossingen voor te bedenken met een gezamelijke rekening), bepaalde dure hobby's etc. Als een van ons een dure hobby zou hebben, of uberhaupt een heel ander uitgavepatroon, dan zou de situatie anders zijn denk ik.
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 30-03-2018 14:39
22.49% gewijzigd
Grootste deel van woonlasten, boodschappen en vakanties enzo gaan 50/50. Aflossing hypotheek doet degene van wie het huis is (niet samen gekocht). Storten geld op de gezamenlijke rekening als het nodig is.

We hebben verschillende inkomens, maar vinden het beiden belangrijk om financieel gelijk bij te dragen. Degene met hoogste inkomen betaalt wel wat vaker eens een uitje of een leuke hotelovernachting. Maar verder gaan grote aankopen en vakanties in overleg, passend bij ons beiden budget.

Qua rekeningen dus naast de gezamenlijke rekening voor de uitgaven die we samen doen, ieder onze eigen betaal- en spaarrekeningen en beleggingsportefeuilles. Ook bij verschillende banken. Regelen we ieder zelf. Vinden het ook belangrijk dat we ieder weten hoe je je geld moet beheren, dat je geld apart hebt staan en dat je weet wat je hebt. Als dat door één iemand zou worden beheerd, raak je de controle en kennis kwijt. Aangezien ik in de financiële sector werk, geef ik desgevraagd wel advies. Maar we maken heel duidelijk onze eigen investeringsbeslissingen. Zou niet willen dat door mijn advies zij haar geld kwijtraakt...
Hetismogelijk schreef:
30-03-2018 13:09
Limiet? Meerdere keren pinnen?
Zulke cadeaus geven wij elkaar niet.
Meestal iets als kaartjes voor een leuke theater of cabaretvoorstelling en een etentje. Of een dagje strand met gezellige lunch. Of een fijn boek. Of iets voor onze hobby's.
Ja hij heeft een dure hobby. Dus ik ben blij dat hij dat zelf betaalt. En soms krijgt hij een cadeau can mij, hobby gerelateerd
watdachtjehiervan schreef:
30-03-2018 14:24
Dat kan toch ook prima als je alles op 1 hoop hebt?
Bij ons lopen dit soort dingen automatisch. We gaan echt geen toestemming aan elkaarvragen als we iets kopen.
Ja, maar ik zou het overzicht dan wel missen. Ik zou dan bijvoorbeeld een weekend weg boeken met een vriendin want er staat meer dan genoeg geld op de rekening. Mijn man zou dan die uitgave zien en denken ja maar dat geld had ik ook kunnen sparen voor mijn zeilboot. Nu weet ik precies hoeveel geld ik voor mezelf te besteden heb en mijn man weet dat ook voor zichzelf. Hij wil nu even heel zuinig leven (voor zichzelf) en ik heb die behoefte op dit moment niet echt. Ik wil juist nu nog even genieten van weekendjes weg en uit eten en leuke dingen doen omdat we over een paar maanden er een baby bij krijgen en dat er dan de eerste tijd toch minder van dit soort dingen gaat lukken. Dus ik geef op dit moment juist veel uit en spaar weinig. Mijn man net andersom. Bij alles op 1 hoop zou dat toch voor conflicten zorgen. Nu hebben we nergens last van.
Ons salaris is het inkomen van het gezin. We doen allebei ons best voor genoeg inkomen zodat we leuk kunnen leven. En als de een dat wat minder kan (bijvoorbeeld door kinderen, ziekte, werkloosheid), dan is dat ook prima. Mijn vriend is er over aan het nadenken om minder te gaan werken. Prima, zo lang we genoeg hebben om van te leven gaat hij zijn gang maar. Dat geldt ook voor uitgaven, zo lang we genoeg hebben om de maand door te komen (inclusief sparen natuurlijk) kunnen we beide zoveel uitgeven als we willen.
NYC schreef:
Ik denk dat dat ligt aan het moment in je leven dat je samen komt.
Ik woonde als arme student in een flatje, ingericht mbv kringloop. Ik had geen spaargeld en geen schulden. Mijn partner trok met zijn tasje kleding en iets van 500,- spaargeld bij mij in. Van dat geld kochten we wat meubeltjes erbij, gingen uit eten om ons samenwonen te vieren en voila.
Allles wat we nu hebben, hebben we ook samen opgebouwd.
Wij hadden eerst ieder een huurflat toen we gingen samenwonen in zijn flat. Toen hebben we gekeken wat onze gezamenlijke lasten waren + een spaarbedrag en naar rato van onze toenmalige inkomens stortten we een bedrag op een gezamenlijke betaalrekening + spaarrekening. Wat we overhielden was voor onszelf. Nu, 10 jaar verder, een koophuis en 2 kinderen doen we dat nog steeds zo, omdat het voor ons goed werkt. Wel hebben we al een paar keer het bedrag aangepast dat we beide op de gezamenlijke rekening storten omdat onze inkomens veranderd zijn en omdat het bedrag wat we gezamenlijk uitgeven steeds hoger wordt.

Ik heb laatst voorgesteld om alles op 1 hoop te gooien. We hebben immers steeds meer gezamenlijke kosten en (naar verhouding)steeds minder kosten voor onszelf, en we kennen elkaar ook wel zo goed dat we in kunnen schatten dat de ander geen gekke financiële dingen doet. Man wilde dat niet, het gaat immers ook prima zoals het nu gaat en hij is een beetje 'bang' dat we het onheil over ons afroepen als we nu ineens alles samen gaan voegen :proud: Alsof we het daarmee over ons afroepen dat we op korte termijn uit elkaar gaan en dan alles weer moeten verdelen. Dus voorlopig laten we het eerst zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven