Bieden op een huis

zondag 1 mei 2011 om 23:21
Ik zit al even te twijfelen of ik dit topic zal openen, ik doe het toch maar.
Mijn vriend en ik willen graag een huis kopen en hebben nu een aantal bezichtigingen gehad. Nu zit er een huis tussen waar wij wel een bod op willen doen.
Nu twijfel ik alleen heel erg of we de makelaar moeten opbellen en het bod moeten doen of dat we zullen mailen.
Op internet las ik ergens de tip van het mailen. Dat je hierdoor minder last zal hebben van trucs van de makelaar was 1 van de redenen waarom dit als tip werd gegeven. Op een ouder topic hier op viva las ik ook dat je dan alles op papier hebt zeg maar wat een voordeel is. Zou je dan ook meteen al voorwaarden moeten noemen bij dat 1e bod?
Dit is de 1e keer dat wij een huis gaan kopen dus hebben hier nog geen ervaring in. Zelf heb ik het gevoel dat als je belt, dat het dan misschien allemaal wat sneller zal gaan (dat de makelaar het eerder weet en je eerder wat terug hoort) maar dat kan oom heel goed gewoon mijn gevoel zijn. Ook dacht ik zelf dat je dan misschien meer kan opmaken uit de toon van de makelaar of zelf wat meer invloed kan uitoefenen wat in je voordeel kan werken.
Kortom, ik kom er niet uit. Wie heeft hier zelf ervaring mee en/of tips over?
Mijn vriend en ik willen graag een huis kopen en hebben nu een aantal bezichtigingen gehad. Nu zit er een huis tussen waar wij wel een bod op willen doen.
Nu twijfel ik alleen heel erg of we de makelaar moeten opbellen en het bod moeten doen of dat we zullen mailen.
Op internet las ik ergens de tip van het mailen. Dat je hierdoor minder last zal hebben van trucs van de makelaar was 1 van de redenen waarom dit als tip werd gegeven. Op een ouder topic hier op viva las ik ook dat je dan alles op papier hebt zeg maar wat een voordeel is. Zou je dan ook meteen al voorwaarden moeten noemen bij dat 1e bod?
Dit is de 1e keer dat wij een huis gaan kopen dus hebben hier nog geen ervaring in. Zelf heb ik het gevoel dat als je belt, dat het dan misschien allemaal wat sneller zal gaan (dat de makelaar het eerder weet en je eerder wat terug hoort) maar dat kan oom heel goed gewoon mijn gevoel zijn. Ook dacht ik zelf dat je dan misschien meer kan opmaken uit de toon van de makelaar of zelf wat meer invloed kan uitoefenen wat in je voordeel kan werken.
Kortom, ik kom er niet uit. Wie heeft hier zelf ervaring mee en/of tips over?

zondag 1 mei 2011 om 23:31
Omdat we daar naar ons idee meer op zouden verliezen dan winnen. Verder hebben we wel een vriend van de familie in de arm genomen om ons te helpen met financiële zaken, hypotheek en ook met een huis. Hij zit daar al heel wat jaren in. Maar we hebben hem nog niet kunnen spreken en aangezien er een grote kans is dat wel zelf het bod gaan neerleggen was ik benieuwd naar de meningen/tips hier.
zondag 1 mei 2011 om 23:37
Waarom zou je die makelaar niet gewoon opbellen.
En wat is het voordeel van mailen? Dat je dan minder last hebt van de trucs van de makelaar?
Als hij graag een truc wil uithalen, dan doet hij dat ook wel per mail.
Let wel, het is gewoon een professional die zijn werk goed moet doen, namelijk het huis van de verkoper verkopen. Maar toch geen onmens!
Ik denk dat het veel beter is om de makelaar te bellen. Maak wel even vooraf een lijstje met eventuele vragen en punten welke je wilt bespreken.
En wat is het voordeel van mailen? Dat je dan minder last hebt van de trucs van de makelaar?
Als hij graag een truc wil uithalen, dan doet hij dat ook wel per mail.
Let wel, het is gewoon een professional die zijn werk goed moet doen, namelijk het huis van de verkoper verkopen. Maar toch geen onmens!
Ik denk dat het veel beter is om de makelaar te bellen. Maak wel even vooraf een lijstje met eventuele vragen en punten welke je wilt bespreken.

zondag 1 mei 2011 om 23:49
Medje, daarom ook mijn vraag hier en bij bellen en mailen de voor- en nadelen die ik dacht Dit is voor ons de 1e keer dat we hier mee te maken hebben.
Dankjewel galadriel. Dat hebben we inderdaad besproken, dat we echt aan dat bedrag vast moeten houden. We beginnen wel wat lager zodat er nog ruimte is om te onderhandelen. Weet niet zo goed hoe de huizenmarkt op het moment is maar of verkopers nog willen zakken of niet hangt van zoveel dingen af... Dat wachten we dus maar af.
Dankjewel galadriel. Dat hebben we inderdaad besproken, dat we echt aan dat bedrag vast moeten houden. We beginnen wel wat lager zodat er nog ruimte is om te onderhandelen. Weet niet zo goed hoe de huizenmarkt op het moment is maar of verkopers nog willen zakken of niet hangt van zoveel dingen af... Dat wachten we dus maar af.
zondag 1 mei 2011 om 23:56
Juist als je dit voor het eerst doet is een aankoopmakelaar wel aan te raden. En de huizenmarkt zit gewoon op slot. Gebeurt niets. Dus onderhandelingsruimte moet je zeker nemen. Mensen zakken wel. Liever iets lager verkopen dan nog een jaar aan hun huis vastzitten is vaak de gedachte op het moment.
Verder: Hopelijk willen jullie op ons huis bieden
Verder: Hopelijk willen jullie op ons huis bieden
anoniem_84859 wijzigde dit bericht op 01-05-2011 23:56
Reden: spelvautje
Reden: spelvautje
% gewijzigd

maandag 2 mei 2011 om 00:01
Ik weet dat je veel aan een aankoopmakelaar kunt hebben maar via de ouders van mijn vriend hebben we wel hulp/advies met dit soort dingen. We hebben die mensen alleen nog niet goed hierover kunnen spreken (de 1 is op huwelijksreis en ook de ander is waarschijnlijk op vakantie). Degene die op huwelijksreis is hebben we wel even gesproken om advies te krijgen over een beginbod (wisten niet dat hij op huwelijksreis was ) en vandaar dat we misschien toch vast een bod op tafel willen leggen, zodat we het balletje vast aan het rollen brengen.
De woning staat pas een aantal weken te koop en er zijn al kijkers voor ons geweest, maar geen bod.
Haha hebben jullie ook een huis te koop staan Lunax? Waar ergens in Nederland? je weet maar nooit of we al bij jullie zijn wezen kijken
De woning staat pas een aantal weken te koop en er zijn al kijkers voor ons geweest, maar geen bod.
Haha hebben jullie ook een huis te koop staan Lunax? Waar ergens in Nederland? je weet maar nooit of we al bij jullie zijn wezen kijken

maandag 2 mei 2011 om 00:06
Lunax, vind jij mailen beter dan bellen? En waarom dan?
Heh helaas, daar wordt het toch echt niet voor ons
(mijn ouders wonen in het oosten van het land, die van m'n vriend in het westen. We willen dus wel een beetje centraal blijven )
Heh helaas, daar wordt het toch echt niet voor ons

anoniem_78426 wijzigde dit bericht op 02-05-2011 00:11
Reden: privacy van Lunax
Reden: privacy van Lunax
% gewijzigd
maandag 2 mei 2011 om 00:12
Mailen inderdaad met je eerste bod lijkt mij beter als je het zelf wilt doen. Die makelaars zijn redelijk gehaaid volk. Inderdaad wat de mensen om je heen ook zeggen, als je mailt kun je ook niet op je in laten praten
Waarschijnlijk (als de verkoopmakelaar een goede is) zal hij wel contact met jullie opnemen per telefoon voor een tegenbod. Dan ook goed onthouden om niet direct per telefoon te reageren maar goed je tijd nemen en hem/haar laten weten dat je er op terugkomt.
Waarschijnlijk (als de verkoopmakelaar een goede is) zal hij wel contact met jullie opnemen per telefoon voor een tegenbod. Dan ook goed onthouden om niet direct per telefoon te reageren maar goed je tijd nemen en hem/haar laten weten dat je er op terugkomt.

maandag 2 mei 2011 om 00:19
Kan ook best natuurlijk om je voicemail in te laten spreken en dan weer per mail te reageren. Dan moet je echter wel héél goed weten wat je voor het huis wilt betalen. Overleg met de makelaar kan er ook voor zorgen dat hij weet wat jullie uiterlijk willen betalen of juist dat jullie weten tot waar de verkopers uiterlijk willen zakken en daar kan je dan weer een keus op baseren.
Mijn keus zou zijn: Begin per mail daarna telefoon (na het advies van je eigen 'informanten'.
*en dank voor het wijzigen van je berichtje *
Mijn keus zou zijn: Begin per mail daarna telefoon (na het advies van je eigen 'informanten'.
*en dank voor het wijzigen van je berichtje *
maandag 2 mei 2011 om 08:35
Wij hebben 3 weken geleden ook voor het eerst op een woning geboden en wij hebben dat per mail gedaan. Ook gelijk vermeld onder welke voorwaarden. Kreeg binnen 2 uur een mail terug. Zo even heen en weer gemaild en uiteindelijk is het laatste tegenbod en ons akkoord via de telefoon gegaan.
Spannend hoor! Succes met het bieden
Spannend hoor! Succes met het bieden
maandag 2 mei 2011 om 09:40
Gewoon eerst bellen en het bod met voorwaarden ter bevestiting mailen.
Ontbindende voorwaarden :
-financiering
-Kosten uit Bouwkundig niet hoger dan bijv ¤ 2500/¤ 5000/¤ 10000 afhankelijk van hoe oud de woning is
Datum overdracht( over 3 maanden of over 6 maanden kan bijv. nogal uitmaken in de hoogte van de hypotheekrente)
Ontbindende voorwaarden :
-financiering
-Kosten uit Bouwkundig niet hoger dan bijv ¤ 2500/¤ 5000/¤ 10000 afhankelijk van hoe oud de woning is
Datum overdracht( over 3 maanden of over 6 maanden kan bijv. nogal uitmaken in de hoogte van de hypotheekrente)
maandag 2 mei 2011 om 10:48
quote:witch87 schreef op 02 mei 2011 @ 00:01:
Ik weet dat je veel aan een aankoopmakelaar kunt hebben maar via de ouders van mijn vriend hebben we wel hulp/advies met dit soort dingen. We hebben die mensen alleen nog niet goed hierover kunnen spreken
Óf je vindt dat je het helemaal zelf kunt, prima. Óf je vindt dat je advies nodig hebt, maar neem dan in 's hemelsnaam iemand in de arm die bereikbaar is tijdens de onderhandelingen.
Dit is misplaatste zuinigheid. Als je tijdens de onderhandelingen een fout maakt omdat je kennis helaas helaas onbereikbaar was, kan je dat tienduizenden euro's kosten. Had je dan niet liever die aankoopmakelaar gehad?
Ik weet dat je veel aan een aankoopmakelaar kunt hebben maar via de ouders van mijn vriend hebben we wel hulp/advies met dit soort dingen. We hebben die mensen alleen nog niet goed hierover kunnen spreken
Óf je vindt dat je het helemaal zelf kunt, prima. Óf je vindt dat je advies nodig hebt, maar neem dan in 's hemelsnaam iemand in de arm die bereikbaar is tijdens de onderhandelingen.
Dit is misplaatste zuinigheid. Als je tijdens de onderhandelingen een fout maakt omdat je kennis helaas helaas onbereikbaar was, kan je dat tienduizenden euro's kosten. Had je dan niet liever die aankoopmakelaar gehad?

maandag 2 mei 2011 om 13:16
Bedankt voor alle tips.
Wij kiezen niet voor een aankoopmakelaar, dat is onze bewuste keuze. Verder hebben wij een heel goed iemand die ons begeleid en vandaag met hem overlegd. We mailen zo ons bod.
Wij hebben inderdaad weinig verstand van die zaken maar de persoon die ons helpt weet wel wat hij doet. We nemen dit dus serieus en doen echt niet zomaar wat.
Wij kiezen niet voor een aankoopmakelaar, dat is onze bewuste keuze. Verder hebben wij een heel goed iemand die ons begeleid en vandaag met hem overlegd. We mailen zo ons bod.
Wij hebben inderdaad weinig verstand van die zaken maar de persoon die ons helpt weet wel wat hij doet. We nemen dit dus serieus en doen echt niet zomaar wat.

maandag 2 mei 2011 om 17:59
Ik had ook geen idee waar ik moest beginnen toen ik in november een bod wilde doen. Gelukkig had ik een aankoopmakelaar. Die heeft in tegenstelling tot mij wel verstand van zaken en had ook onderzoek gedaan naar de huizenprijzen van omliggende huizen e.d.
Dus ik zou toch een aankoopmakelaar inschakelen, het is namelijk geen half wit wat je bij de bakker koopt he...maargoed, dat doe je toch niet.
Ik heb in ieder geval mijn aankoopmakelaar telefonisch op de hoogte gesteld, overlegd, bod gedaan en toen kon het feest beginnen. Na een half uur was het huis van mij, onder voorbehoud van financiering.
Dus ik zou toch een aankoopmakelaar inschakelen, het is namelijk geen half wit wat je bij de bakker koopt he...maargoed, dat doe je toch niet.
Ik heb in ieder geval mijn aankoopmakelaar telefonisch op de hoogte gesteld, overlegd, bod gedaan en toen kon het feest beginnen. Na een half uur was het huis van mij, onder voorbehoud van financiering.
maandag 2 mei 2011 om 19:17
Een aankoopmakelaar is ook niet heilig makend!
Als wij een aankoopmakelaar hadden ingeschakeld met het kopen van ons huis, dan hadden wij ongeveer 20000,- euro teveel betaald.
Wij deden een bod die een makelaar nooit zou doen omdat zij dat te laag vonden. (onze eigen verkoop makelaar zijn mening)
Als wij een aankoopmakelaar hadden ingeschakeld met het kopen van ons huis, dan hadden wij ongeveer 20000,- euro teveel betaald.
Wij deden een bod die een makelaar nooit zou doen omdat zij dat te laag vonden. (onze eigen verkoop makelaar zijn mening)
\"Never argue with an idiot. They drag you down to their level, then beat you with experience.\"