Geld & Recht alle pijlers

Buurvrouw geeft bootcamples in de tuin

05-02-2018 16:16 281 berichten
*update beschikbaar*

Gemeente zegt; gymles in de tuin geven mag niet
Overige buurtbewoners ook geklaagd bij buuf; niet gediend van 'gegluur in hun slaapkamer op een zondag, beraden zich op stappen'

Zie mijn post verderop

*Laat OP in tact ter leringe ende vermaeck*

Onze buren zijn vorig jaar gescheiden en zij is met de kinderen in het huis achtergebleven. We hebben een 'normaal'contact met elkaar, letten op elkaars huis als we op vakantie zijn, zeggen normaal gedag en houden een praatje zo nu en dan, maar we komen niet bij elkaar over de vloer/op de koffie/op de verjaardag.

Tot de scheiding stond er een loei van een trampoline in de tuin (destijds ook zonder overleg met ons geplaatst al hadden wij wel het gegil geschreeuw en de hoofdjes-boven-het-hek iedere zomer.)

Ineens was het ding weg. Boedelscheiding of wat ook, ik was blij.

Maar op een donderdag avond in november hoorde ik ineens hoop geklets gelach en daarna gesteun en gekreun in de tuin, ze bleken in de tuin te bootcampen met een man of 5.

ik heb het even gelaten voor wat het was, maar inmiddels worden er twee avonden per week les gegeven (van 20:00- 21:00) en in het weekend op zondag om 9:00. het groepje is nu ook rond een man of 8-10.

Mijn kinderen klaagden dat ze tijdens de avondlessen niet kunnen slapen door het geluid uit de tuin (ramen nog dicht ivm winter) en ik vind de zondagochtend niet zo geslaagd om met gehijg en gesteun wakker te worden.

Ik heb de buuf aangesproken en gevraagd of dit een permanent iets is, of dat ze gaat verkassen naar een park/bos/strand; iets wat geen tuin is in een drukke woonwijk.

Ze geeft aan dat dat niet kan ivm haar eigen kinderen en dat ze dit inkomen nodig heeft, het is ondertussen een officieel bedrijf (met website en al). Ik heb gezegd dat ik er zelf wel een beetje last van heb op zondag en dat de kinderen doordeweeks daardoor niet in slaap kunnen komen.

'Tja het is mijn tuin, en vorig jaar hadden we een trampoline dus burengeluiden hou je toch wel. Wij hebben ook wel eens last van jullie BBQ's met vrienden gehad'

ik BBQ echter geen 3 keer per week, 50 weken per jaar dus dit is geen argument maar aan haar hele houding merk ik al dat dit geen geen makkelijke gaat worden.

Ik wil het echter gewoon niet naast me, ga het lekker elders doen!

Hoe pak ik dit aan zonder de boel op scherp te zetten?
anoniem_355099 wijzigde dit bericht op 13-03-2018 13:18
Reden: Update
6.11% gewijzigd
Lotus90 schreef:
06-02-2018 13:28
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je echt zoveel last kan hebben van sportende mensen (zonder luide muziek). Ik vind je heerszuchtig overkomen. Ik lees in je laatste reactie dat je zelfs bereid bent er een burenruzie van te maken. Hopelijk is de overlast echt zo erg dat je er een vijandige sfeer voor over hebt, en is het geen ordinair machtsstrijdje.

Want je bent kennelijk in de veronderstelling dat je eisen kan stellen aan anderen en mensen kan vertellen wat en hoevaak ze wel en niet mogen doen in hun eigen tuin. Dat bemoeizuchtige gedrag is erg onaangenaam.

Je kan hoogstens VRAGEN of ze qua tijden rekening kan houden met de bedtijd van je kinderen. Meer niet. Als ze dat vervolgens niet doet, is het logisch dat je gaat kijken wat je eraan kan doen. Maar op een volwassen manier handelen en genoegen nemen met een compromis (dus niet: buurvrouw moet tegemoet komen aan al mijn eisen) is natuurlijk veel slimmer.
Eens!!
Een keer is wel genoeg
anoniem_357433 wijzigde dit bericht op 06-02-2018 13:58
Reden: .
95.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blue123 schreef:
06-02-2018 13:57
Eens!!
Ik ben het er helemaal niet mee eens. TO woont in een rijtjeswoning met buren. Die heeft er niet voor gekozen om naast een sportclub of bedrijfje te gaan wonen. En daar wordt hij nu wel mee opgezadeld.
ghostly41 schreef:
06-02-2018 14:08
Ik ben het er helemaal niet mee eens. TO woont in een rijtjeswoning met buren. Die heeft er niet voor gekozen om naast een sportclub of bedrijfje te gaan wonen. En daar wordt hij nu wel mee opgezadeld.
Dit, en als je nu gaat kijken voor een koopwoning en je buren hebben een prive sportschooltje in de achtertuin ga je vast wel verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het ook niet kunnen waarderen. Ik vind je eerste oplossingen een goed idee. Beiden wat water bij de wijn doen.. hopelijk werkt het. Succes!
ach.. ik doe ook maar wat..
ghostly41 schreef:
06-02-2018 14:08
Ik ben het er helemaal niet mee eens. TO woont in een rijtjeswoning met buren. Die heeft er niet voor gekozen om naast een sportclub of bedrijfje te gaan wonen. En daar wordt hij nu wel mee opgezadeld.
To laat wel zijn ware aard zien.
Hele gezeik over een trampoline, schreeuwende kinderen.Waar niks van is gezegd maar wat hier wel genoemd wordt.
Schreeuwende kinderen ( tussen de 5 en 10 jaar ) die boven de schutting uit willen springen om te kijken of ze de tieten van de buurvrouw kunnen zien :bonk:
Van die bal die op je kind terecht kom kan ik helemaal begrijpen dat je daar pissig om wordt.
Maar heb al de hele tijd het idee dat TO nergens echt goed tegen kan.

En dan het hele gezever over het sportclubje.
9.00 is gewoon een redelijke tijd.
Van gehijg en gekreun wakker worden?
Maken ze zulke oer geluiden dan?

Als buurvrouw niet meewerk wilt hij op een zeer kinderachtige wijze zijn zin krijgen.
Wordt volwassen zeg, ipv nu al zulke oplossingen te bedenken.
anoniem_357433 wijzigde dit bericht op 06-02-2018 14:35
2.33% gewijzigd
blue123 schreef:
06-02-2018 14:31
To laat wel zijn ware aard zien.
Hele gezeik over een trampoline, schreeuwende kinderen.Waar niks van is gezegd maar wat hier wel genoemd wordt.
Schreeuwende kinderen ( tot 10 jaar ) die boven de schutting uit willen springen om de tieten van de buurvrouw te zien :bonk:
Van die bal die op je kind terecht kom kan ik helemaal begrijpen dat je daar pissig om wordt.
Maar heb al de hele tijd het idee dat TO nergens echt goed tegen kan.

En dan het hele gezever over het sportclubje.
9.00 is gewoon een redelijke tijd.
Van gehijg en gekreun wakker worden?
Maken ze zulke oer geluiden dan?

Als buurvrouw niet meewerk wilt hij op een zeer kinderachtige wijze zijn zin krijgen.
Wordt volwassen zeg, ipv nu al zulke oplossingen te bedenken.
Dan ga je het vast ook niet erg vinden als de buurvrouw in de achtertuin straks de hele week in de avond lessen gaat geven.
Nu gaat het nog maar om 2 keer in de avond en op de zondagochtend, wie weet in de toekomst meer.
Regeren is vooruitzien.
Sommige reaguurders hier zijn echt kampioen zaken uit hun verband rukken en vooral hun eigen hoogdravende mening te laten prevaleren.

Even samengevat voor diegenen die ook nog eens selectief lezen

ik wil geen ruzie
Ik sta open voor dialoog
Ik wil best een compromis sluiten


Ik wil geen bootcampers naast mn 'bed' hijgen om 9u 's ochtends op zondag
I wil geen bootcampers onder de slaapkamers van mijn kinderen na 20:00
Ik wil weten of dit überhaupt mag van de lokale wetgever

Hoe onredelijk ben ik inderdaad! :bonk:
8102 schreef:
06-02-2018 14:34
Dan ga je het vast ook niet erg vinden als de buurvrouw in de achtertuin straks de hele week in de avond lessen gaat geven.
Nu gaat het nog maar om 2 keer in de avond en op de zondagochtend, wie weet in de toekomst meer.
Regeren is vooruitzien.
Heeft de buurvrouw gezegd dan, dat ze de lessen wilt uitbreiden?
Misschien loop ik morgen wel onder een auto.Misschien..Misschien..Misschien.

Bel gewoon aan en maak nog eens een praatje als het je zo hoog zit.
Hoop dat niet dat TO zijn ontzettend kinderachtige kant ook gelijk laat zien.
MrBurns schreef:
06-02-2018 14:36
Sommige reaguurders hier zijn echt kampioen zaken uit hun verband rukken en vooral hun eigen hoogdravende mening te laten prevaleren.

Even samengevat voor diegenen die ook nog eens selectief lezen

ik wil geen ruzie
Ik sta open voor dialoog
Ik wil best een compromis sluiten


Ik wil geen bootcampers naast mn 'bed' hijgen om 9u 's ochtends op zondag
I wil geen bootcampers onder de slaapkamers van mijn kinderen na 20:00
Ik wil weten of dit überhaupt mag van de lokale wetgever

Hoe onredelijk ben ik inderdaad! :bonk:
Bel nog eens aan.."Buuf we moeten echt even praten nu..."
En bel de " lokale wetgever "op.Dan heb je gelijk het antwoord.
blue123 schreef:
06-02-2018 14:40
Bel nog eens aan.."Buuf we moeten echt even praten nu..."
En bel de " lokale wetgever "op.Dan heb je gelijk het antwoord.
Het was pas netjes geweest als de buuf had aangebeld en met haar plannen in de achtertuin had gesproken met de buren aan beide kanten.
Maar nu moet to aanbellen en overleggen terwijl de mevrouw met het bedrijfje haar buren niet inlichten over een "sportschooltje"in de achtertuin.
Omgekeerde wereld toch?
Ik snap niet waarom die buurvrouw niet zelf kan bedenken dat je zoiets echt niet kan maken. Wat iemand anders al schreef: jouw vrijheid houdt op waar die van een ander begint.
Ik snap niet waarom die buurvrouw niet zelf kan bedenken dat je zoiets echt niet kan maken. Wat iemand anders al schreef: jouw vrijheid houdt op waar die van een ander begint.
8102 schreef:
06-02-2018 14:42
Het was pas netjes geweest als de buuf had aangebeld en met haar plannen in de achtertuin had gesproken met de buren aan beide kanten.
Maar nu moet to aanbellen en overleggen terwijl de mevrouw met het bedrijfje haar buren niet inlichten over een "sportschooltje"in de achtertuin.
Omgekeerde wereld toch?
Dat heb ik wel al eerder geschreven dat, dat inderdaad wel zo netjes was geweest.
Van de buurvrouw hoeft TO niks te verwachten.Zij ziet het probleem niet dus moet het initiatief verder vanuit hem komen.
En dat dat de omgekeerde wereld is..JA.
Maar zo is het in deze situatie nou eenmaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het wel.
Mijn buren hadden een paar jaar geleden ook ineens bedacht een bedrijfje in de tuin te beginnen. Wat begon als een tuinhuisje, is nu de hele tuin volgebouwd met kleine gebouwtjes en meerdere werknemers. In een rijtjeshuis. Het zal mogen maar het lijkt mij niet te bedoeling. Tot nu toe elke zomer van mei tot eind augustus elke weekdag aan het verbouwen geweest. Altijd auto's voor het huis en altijd lawaai.
Nogmaals bedankt voor alle zinnige tips die ik heb gekregen, ik kan er wat mee.

Ik laat nog wel weten als er een update komt.

Ik kan niet zoveel met alle posts waarin mijn integriteit en goede bedoelingen in twijfel worden getrokken -of compleet worden verdraaid- en waar mij vanuit een luie stoel een tolerantie grens wordt gedicteerd (Wat ik mag ervaren als 'vroeg'of 'laat' :uh?: Cambodja onder de Rode Khmer was nog gezelliger....)

Open forum, uit de losse pols bashen mag, maar ik daar kan ik niks mee.

Voorlopig even gegroet, ik zal nog meelezen in dit topic want ik vind het zeker interessant om te zien hoe mensen verschillen van mening of een spontane, onaangekondigde sportschool onder je neus acceptabel is of niet. Leer ik ook van.
Alle reacties Link kopieren
blue123 schreef:
06-02-2018 14:31
To laat wel zijn ware aard zien.
Hele gezeik over een trampoline, schreeuwende kinderen.Waar niks van is gezegd maar wat hier wel genoemd wordt.
Schreeuwende kinderen ( tussen de 5 en 10 jaar ) die boven de schutting uit willen springen om te kijken of ze de tieten van de buurvrouw kunnen zien :bonk:
Van die bal die op je kind terecht kom kan ik helemaal begrijpen dat je daar pissig om wordt.
Maar heb al de hele tijd het idee dat TO nergens echt goed tegen kan.

En dan het hele gezever over het sportclubje.
9.00 is gewoon een redelijke tijd.
Van gehijg en gekreun wakker worden?
Maken ze zulke oer geluiden dan?

Als buurvrouw niet meewerk wilt hij op een zeer kinderachtige wijze zijn zin krijgen.
Wordt volwassen zeg, ipv nu al zulke oplossingen te bedenken.
Met als opmaat van 1x per dag naar 6x per dag? En dan is het nog steeds acceptabel? Of van wat opdrukken naar karate lessen met dito geschreeuw? Of buiten zangles icm zumba?
Er is een reden waarom overlast gevende bedrijfjes niet in woonwijken cq huizen mogen zitten....
Alle reacties Link kopieren
Butterfly, ik zou deze overlast zeker melden bij de gemeente. Een bedrijf aan huis mag wel, maar dit mag geen overlast geven. Heb je dit overigens al eens met de buren besproken?

TO, jouw compromis gaat niet werken voor de buurvrouw. Voor veel mensen is 19.00 uur sporten niet haalbaar. Wat ga je dan doen?
Dit mag hoogstwaarschijnlijk niet, tenzij buurvrouw ontheffing heeft van de gemeente (en dat zal niet het geval zijn).
Zoals al vaker is geschreven, mag een bedrijf aan huis wel, maar mag dit geen overlast geven voor omwonenden èn zal het meestal om een kantoorfunctie van (een deel van) je woning. Verder mogen niet alle beroepsgroepen vanuit huis werken, ik weet niet verder niet of een sportinstructeur daaronder valt (ik vermoed dat die niet vanuit huis mag werken).
Als er met buurvrouw niet te praten valt, zou ik eens naar de gemeente gaan. Daar is meestal een apart loket waar je overlast kunt melden.
Dahlia74 schreef:
06-02-2018 15:01
Butterfly, ik zou deze overlast zeker melden bij de gemeente. Een bedrijf aan huis mag wel, maar dit mag geen overlast geven. Heb je dit overigens al eens met de buren besproken?

TO, jouw compromis gaat niet werken voor de buurvrouw. Voor veel mensen is 19.00 uur sporten niet haalbaar. Wat ga je dan doen?
Nog heel even dan, ze kan ook naar het park (nog geen kilometer verderop) en een oppas nemen van 19.30-21.30 als ze van 20.00-21.00 buiten wil bootcampen. Bij ons park zit ook nog een verlichte parkeerplaats ook dus het kan ook tijdens de wintertijd.

Wat kost een oppas? Laat het 10 euro per uur zijn? Als ik naar haar tarieven kijk moet dat makkelijk te doen zijn voor die 6 uurtjes per week. Pas desnoods je co-ouderschap aan dat het beter past bij het schema van sporter of de schroef de prijs per uur ietsje op.

Oplossingen genoeg om knorrige buren te voorkomen, maar tot nog toe is het voor haar lekker makkelijk zo in je tuin les te geven, terwijl je je kids tegelijkertijd achter de buis in de gaten kunt houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me als sporter ook niet voorstellen dat ik goud geld zou betalen om in iemands tuin te mogen sporten terwijl zij ook nog half haar kinderen in de gaten aan het houden is.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt TO!
Bij mij in de buurt is iemand een taalinstituut met cursussen in de avond (tot na 22u) begonnen. Dat is natuurlijk een hele rustige business zou je denken. Maar wel de hele straat vol fietsen (woon in stad en heb dus geen schuur). En er zijn blijkbaar veel rokers onder de cursisten, die staan dus elke avond in pauzes voor de deur te roken en te kletsen.

Ik woon zelf een paar deuren verderop, dus heb er persoonlijk niet veel last van. Maar als ik daarboven woonde zou ik dat misschien ook storend vinden. Maar ja, daarover vragen zal misschien op papier een beetje kleinzielig lijken.

Ik heb dus veel liever een luidruchtig feest zo nu en dan, dan dat dagelijks door een groep cursisten naar mijn voordeur moet. Maar ik zou dat wel een lastig gesprek vinden.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om drie uurtjes per week?
Ik heb buren gehad die meer lawaai maakten, vooral in de avond.
Zolang ze het niet uit gaat breiden.....
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
06-02-2018 15:38
Ik kan me als sporter ook niet voorstellen dat ik goud geld zou betalen om in iemands tuin te mogen sporten terwijl zij ook nog half haar kinderen in de gaten aan het houden is.

Ik ben benieuwd hoe het afloopt TO!
Het lijkt mij inderdaad ook een rare situatie, maar ik weet natuurlijk niet hoe groot de tuin van TO's buurvrouw is. Van een lokale winkelier, die een woonhuis boven zijn bedrijf heeft, weet ik echter dat de bewoners van het huis behoorlijk sterk staan als het gaat om overlast. In zijn geval ging het vooral om geuroverlast. Dus ik denk dat TO ook redelijk sterk staat.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
aan mij zou ze een kwaaie hebben, ik zou op precies die tijdstippen de vuurkorf aangooien met wat natte takjes ertussen en zo nodig hun kant op wapperen met een deurmat
Lorem Ipsum

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven