Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VII

21-09-2017 11:28 3025 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een heleboel gierige acties gedeeld te hebben (met hier en daar een discussie tussendoor), is het alweer tijd voor het zevende deel. :) Hier gaan we weer verder met rinkelende dubbeltjes en theezakjes die hun beste tijd hebben gehad.




Afbeelding




Linkjes naar de vorige delen:


Deel VI

Deel V

Deel IV

Deel III

Deel II

Deel I
Alle reacties Link kopieren
Wat een figuur! Spreek je haar nog of was de vriendschap meteen over? Of ben je later bij haar gaan logeren op haar kosten? (6)
[/quote]
Ik heb de 'kennisschap' (het was al geen vriendin) daarna snel laten bekoelen, lees meteen bevroren. Geen behoefte meer aan dat soort mensen in mijn leven.

Latulipe,
Raar hè inderdaad? Ik begrijp het ook niet, dat soort 'vriendinnen'. Het gaat verder dan gierig, het wordt onbeschoft en men maakt misbruik van gastvrijheid. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat echt niet doorheeft. En zo help je toch ook een vriendschap om zeep?
Zuinig moeten doen vw laag budget, minder kunnen betalen dan de ander, dat zijn allemaal geen problemen in een vriendschap, dan help je elkaar. Maar dit soort acties, en die jij beschrijft zijn ronduit onbeschoft en berekenend.
anoniem_104030 wijzigde dit bericht op 22-09-2017 10:41
0.12% gewijzigd
Kashri schreef:
22-09-2017 03:20
Heb ik gelijk als ik het een gierige actie van mijn man zijn werkgever vind dat personeel vrij moet nemen voor een PV uitje?

(En verder....tvp :biggrin: )
Wij krijgen jaarlijks een uitje op kosten van de werkgever. Dat is met je team of afdeling. Daarnaast is er een personeelsvereniging die activiteiten organiseert en die zijn (natuurlijk) voor eigen rekening en in eigen tijd.
Alle reacties Link kopieren
Die personeelsuitjes vind ik een lastige. Voor sommige mensen is zo'n uitje niet leuk en pure verplichting. Dan is een vrije dag ervoor op moeten nemen een straf. Elkaar tegemoet komen is denk ik het beste, bv een halve vrije dag opnemen. Maar het is een lastige.

Ik heb in een kantoor gewerkt waar mijn LG het af en toe op haar heupen kreeg dat het team samen zou gaan lunchen. Vreselijk vond ik dat, het was al een zeer stressvolle baan en ik wilde rust tijdensmijn lunch en even tijd voor mezelf. Soms was die lunch op kosten vd zaak, maar soms ook niet en moest je zelf betalen voor het verplicht gezellig doen. Niemand van het team vond het leuk (iedereen was druk), maar iedereen voelde zich verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet spontaan eens aan een actie van mij denken die door andere als gierig werd gezien. Ik vind overigens nog steeds dat het niet zo was.

Toen ik nog studeerde zou ik ooit eens O&N gaan vieren (in het weekend), moest dus ook een treinkaartje betalen. Afspraak was dat we allemaal iets te eten of drinken mee zouden nemen, dus niet gespecificeerd wat het nu moest zijn. Helemaal prima, maak ik iets lekkers voor bij de borrel. Kreeg ik de dag vooraf ineens te horen dat ik een fles drank mee moest nemen, en dan ook nog van het soort die ik zelf nooit drink. Aangezien ik dat een beetje zonde van mijn geld vond heb ik dit netjes aangegeven en daarbij ook gelijk aangegeven dat ik natuurlijk wel iets anders mee zou nemen.

Ik was ineens een parasiet die zou teren op de zak van een ander en ik hoefde niet meer te komen. Ik had toch wel 20 euro liggen voor een flesje drank en de trein was toch gratis voor mij als student.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Viking, ben je toen alsnog naar dat feest gegaan? En heb je de 'juiste' fles drank meegenomen?
Alle reacties Link kopieren
Nu ik toch bezig ben: we hebben ook wel eens een stel met een babietje op visite gehad. Ze waren op doorreis tijdens hun vakantie en bleven 4 dagen bij ons. Erg leuk, en babietjeknuffelen was ook fijn. Alleen........ ik heb al hun was gedaan van voordat ze aankwamen, heb babyspul in huis gehaald, boodschappen, gekookt en we hebben opgepast. Ze waren nl hard toe aan wat tijd voor henzelf. Ze waren ook erg moe, dus ook geen flikker uitgevoerd in huis. Als in nog geen boterham zelf smeren.
Heel vreemd en niet leuk.
Op hun terugreis kwamen ze nog even bij ons langs om te eten. Ze hadden een doos voor ons meegenomen vol spullen. Dat was aardig! Na het eten (en voor de afwas) vertrokken ze weer. We hebben toen de doos uitgepakt. Er zaten dus de restanten in vd boodschappen die zij in de afgelopen dagen hadden gedaan, een paar aardappelen, half pak melk (niet goed meer), een halve cake, een geopend blikje vis. dat soort werk.
Nogmaals, ik snap het niet. :'(
Alle reacties Link kopieren
Een redelijk gierige actie van mijzelf. In een winkel kreeg je op het tweede en goedkoopste item 50% korting.
Voor mezelf had ik al wat en wilde dus nog wat, kon niks vinden. Toen heb ik voor een vriend een item gekocht, wat toevallig duurder was. Dus mijn item had ik met 50% korting, hem heb ik het volledige bedrag van zijn item terug laten betalen.... En ja hij wilde wel dat ik het zou kopen voor hem, en zou sowieso het geld terug krijgen. Dus ik had mijn item uiteindelijk met een hoop korting....


Maar als ik sommige dingen lees hier, dan valt mijn actie enorm mee :woa:
Alle reacties Link kopieren
MonicaG schreef:
22-09-2017 10:51
Viking, ben je toen alsnog naar dat feest gegaan? En heb je de 'juiste' fles drank meegenomen?
Nee, ik voelde me toen al niet zo welkom meer. Dus ik ben O&N gaan vieren met mensen waar ik gewoon met mijn flesje wijn aan mocht komen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Een hele gierige tvp van mij.
ach.. ik doe ook maar wat..
lotjeb95 schreef:
22-09-2017 11:14
Een redelijk gierige actie van mijzelf. In een winkel kreeg je op het tweede en goedkoopste item 50% korting.
Voor mezelf had ik al wat en wilde dus nog wat, kon niks vinden. Toen heb ik voor een vriend een item gekocht, wat toevallig duurder was. Dus mijn item had ik met 50% korting, hem heb ik het volledige bedrag van zijn item terug laten betalen.... En ja hij wilde wel dat ik het zou kopen voor hem, en zou sowieso het geld terug krijgen. Dus ik had mijn item uiteindelijk met een hoop korting....


Maar als ik sommige dingen lees hier, dan valt mijn actie enorm mee :woa:
Maar wist vriend van die actie ?
Ik zou voorstellen het voordeel te splitsen denk
Ik .
Alle reacties Link kopieren
Mijn man zijn werkgever is ook lekker gierig bezig.
Bij hem op het werk werken ze deels met betaalde krachten en deels met vrijwilligers. Nu is er binnenkort een feest voor de vrijwilligers. Maar nu moeten er wel aantal vrijwilligers gaan werken omdat er geen betaalde krachten “beschikbaar” zijn.
Wat gek is, de datum van het feest is al 2 maanden bekend en er is een pool van 40 betaalde krachten.
Alle reacties Link kopieren
2reebruineogen schreef:
22-09-2017 10:52
Nu ik toch bezig ben: we hebben ook wel eens een stel met een babietje op visite gehad. Ze waren op doorreis tijdens hun vakantie en bleven 4 dagen bij ons. Erg leuk, en babietjeknuffelen was ook fijn. Alleen........ ik heb al hun was gedaan van voordat ze aankwamen, heb babyspul in huis gehaald, boodschappen, gekookt en we hebben opgepast. Ze waren nl hard toe aan wat tijd voor henzelf. Ze waren ook erg moe, dus ook geen flikker uitgevoerd in huis. Als in nog geen boterham zelf smeren.
Heel vreemd en niet leuk.
Op hun terugreis kwamen ze nog even bij ons langs om te eten. Ze hadden een doos voor ons meegenomen vol spullen. Dat was aardig! Na het eten (en voor de afwas) vertrokken ze weer. We hebben toen de doos uitgepakt. Er zaten dus de restanten in vd boodschappen die zij in de afgelopen dagen hadden gedaan, een paar aardappelen, half pak melk (niet goed meer), een halve cake, een geopend blikje vis. dat soort werk.
Nogmaals, ik snap het niet. :'(
:O dit snap ik echt niet. Schaamteloos gedrag van dat stel.

Ik heb jaren terug een bezoek gehad van een Duitse vriendin.
Ze bleef een aantal dagen.
Ik reed haar heel Nederland door, haalde alle boodschappen.
Geen bedankje maar alleen klachten over hoe duur Nederland wel niet is.
De vriendschap is verwaterd.
Sun.lover schreef:
22-09-2017 15:46
:O dit snap ik echt niet. Schaamteloos gedrag van dat stel.

Ik heb jaren terug een bezoek gehad van een Duitse vriendin.
Ze bleef een aantal dagen.
Ik reed haar heel Nederland door, haalde alle boodschappen.
Geen bedankje maar alleen klachten over hoe duur Nederland wel niet is.
De vriendschap is verwaterd.
Hoe kan ze nu klagen dat Nederland duur is als ze geen cent zelf betaalde?
Alle reacties Link kopieren
Ja het is raar. Er is op de een of andere manier iets wat er bij bepaalde mensen gebeurt als ze op vakantie gaan en dan bij vrienden verblijven of zo.
Op vakantie, dus verblijf bij vrienden wordt 'verhotelariseerd'! Ha, dat woord komt ter plekke op! :applause:
We hebben te maken met een verhotelarisering van vakantiegangers als het ware! :cheer2:
Blijkbaar ga je het dan normaler vinden dat je vrienden, bij we je verblijft, in jouw vakantievreugde voorzien of zo.
Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe die mensen dat dan zelf ervaren, maar dat kan je dan weer niet vragen.
'Puur interesse hoor Parasieteke, maar hoe komt het eigenlijk dat je mij alles laat doen en betalen? wat gebeurt er in je hoofie?'
Ik moet zeggen dat ik logeren ook een heel ingewikkeld concept vind. Als ik een logee heb, incidenteel, vind ik het vrij normaal om daar alles voor te regelen en betalen (het zijn ook meestal kinderen). Heel af en toe blijf ik wel eens bij een collega/vriendin logeren als we daar uit gaan. Dan betaal ik natuurlijk mijn eigen eten in het restaurant, en ik neem een bloemetje mee, maar ik betaal niet mee aan de boodschappen voor ontbijt en/of lunch.
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen dagen heel deel VI gelezen en kan zelf een boek volschrijven over dit soort acties.

- Ik heb een rijk sociaal leven en dus veel feestjes. Ik had (inderdaad 'had') ooit een vriendin die altijd een envelop gaf met een kaartje erin met de tekst: ' Gefeliciteerd met .... Ik kon geen leuk cadeautje vinden maar ik hoop dat je van dit bedrag iets leuks kan kopen, kusjes X'.
Echter, zat er nooit geld in het kaartje. Soms kwam ze er goed mee weg, (zie vorige topic over wel of niet kaartjes openen in het bijzijn van de gever) maar op een gegeven moment begon het op te vallen. Als ze er op werd aangesproken was ze er altijd heilig van overtuigd dat het er in zat maar had 'iemand anders het er uit gestolen, was het verloren, gevallen etc'. Dat kan, natuurlijk. Maar niet op elk feestje/gelegenheid/uitje.

- Deze vriendin wist ook altijd op een gehaaide manier onder betalingsverplichtingen uit te komen, haar pinpas was altijd vergeten/geblokkeerd/kapot als er koffie/thee afgerekend moest worden. Daar is overheen te komen maar haar pas was ook altijd 'buiten werking' op het moment dat ze de nieuwste Nikes kocht. 'Oeps wat raar, ik heb echt net salaris gekregen. Moet iets mis zijn met mijn pas, kan jij het even voorschieten?' was dan haar vraag. Ook dit kan, 1 keer, maar niet 25 keer.

- Tevens hield ze van gezelligheid, wilde altijd naar het terras en kon een hele avond (van 19.00 tot 00.00) teren op een spa rood met citroen (dit is eerder zuinig dan gierig). Wat het dan weer gierig maakte was dat ze NOOIT honger had als je iets bestelde, maar achteraf wel graag wilde proeven (lees: halve bak nacho's zelf opeten). Ohja, natuurlijk betaalde ze dan niet mee.

- Of: we gingen met 6 meiden op vakantie. Iedereen had hard gespaard/gewerkt want student dus duur/weinig geld. We hadden p.p. zo'n 1000 euro voor 8 dagen gespaard. Vriendin ook, kreeg vervolgens bij vertrek (in ons zicht) 2 briefjes van 500 toegestopt van vader: trakteer je vriendinnen maar meisje veel plezier! Traktatie hebben we natuurlijk nooit gezien (hoeft ook niet, konden we prima zelf). Maar toen we op het vliegveld terug naar huis zaten te puffen hoe wel de reis door moesten komen want: stapvakantie geld was op. Zei zij heel trots: OH maar daar heb ik geen probleem mee, ik heb nog 2200 euro! (verklaarde ook meteen waarom zij altijd UIT DE POT boodschappen deed en met veel minder terugkwam dan het bedrag wat ze kwijt zei te zijn, die stopte ze lekker in haar zak).

NOTE; toen hebben we haar teruggefloten, erg ruzie gekregen want diefstal en haar nooit meer gezien.

Zo kan ik nog wel even doorgaan, hoe vaak zij het presteerde om vervolgens ook niet terug te betalen is bizar. Die meid heeft me klauwen met geld gekost.
Alle reacties Link kopieren
TVP :)
Alle reacties Link kopieren
Simitçi schreef:
22-09-2017 14:43
Maar wist vriend van die actie ?
Ik zou voorstellen het voordeel te splitsen denk
Ik .
Nee dat wist hij niet. Het ging ook maar om 20 euro voor hem. En de korting was voor mij 6/7 euro... Dus had dan per persoon 3/3.50 gescheeld.

Ik betaal wel een keer het eten, is mijn schuldgevoel weg haha. :hihi:
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
22-09-2017 16:06
Ik moet zeggen dat ik logeren ook een heel ingewikkeld concept vind. Als ik een logee heb, incidenteel, vind ik het vrij normaal om daar alles voor te regelen en betalen (het zijn ook meestal kinderen). Heel af en toe blijf ik wel eens bij een collega/vriendin logeren als we daar uit gaan. Dan betaal ik natuurlijk mijn eigen eten in het restaurant, en ik neem een bloemetje mee, maar ik betaal niet mee aan de boodschappen voor ontbijt en/of lunch.
Het is ook lastig Minke. Ik vind het zelf ook fijn om mensen die hier komen een beetje te pamperen en ervoor te zorgen dat ze het fijn hebben. Maar blijkbaar moet er wel iets van een balans zijn, of op zijn minst waardering voor wat de ander doet. Visite hoeft echt hier niet van alles. het gaat echt om mensen die alles vanzelfsprekend vinden, zij zijn op vakantie en jij moet daarin voorzien. Dat je zelf geen vakantie hebt en na die dagen er moe van bent en het je best veel geld hebt gekost en je je gebruikt voelt. Als je een paar dagen bij mensen op vakantie bent vind ik het erg normaal dat je op wat voor manier dan ook iets bijdraagt.
Een vriendin die hier komt crashen vw een vervelende situatie die leg ik met alle liefde in de watten bv. Maar die vriendschap is sowieso al in balans, wij doen dat voor elkaar.
Ik heb vroeger een keer op mijn nichtje gepast. We hadden een bedrag afgesproken en toen ik betaald werd, werd er een bedrag afgehaald voor het glaasje cola en de chips die ik had genomen. Mijn vader (die ook best krenterig kan zijn) was woest op mijn oom en tante.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
22-09-2017 16:50
Ik heb vroeger een keer op mijn nichtje gepast. We hadden een bedrag afgesproken en toen ik betaald werd, werd er een bedrag afgehaald voor het glaasje cola en de chips die ik had genomen. Mijn vader (die ook best krenterig kan zijn) was woest op mijn oom en tante.
Dat is gierig én asociaal! o_o
Alle reacties Link kopieren
BvanHulten, dat gaat zo ver dat het haast gestoord genoemd kan worden! ben dan echt oprecht nieuwsgierig of diegene dat zelf dan niet doorheeft, of wat er achter zit. :sherlock:
latulipe schreef:
22-09-2017 08:44
@2reebruineogen heel herkenbaar zo'n vriendin. Zo eentje hier ook gehad. Is ook inmiddels geen vriendin meer. Ik merkte dat ik leuk was zolang ik alles voor haar betaalde, vooral de luxere zaakjes vond ze dan wel erg leuk om te gaan. Wanneer zij zou trakteren was een flesje water in supermarkt ook prima volgens haar. Nou vind ik dat geen probleem. Maar als ik dan het flesje water voorstelde dan was dat "ongezellig". En als zij iets kocht en ik het betaalde samen met mijn boodschappen dan 'vergat' ze het terug te betalen. Maar andersom stond ze erop dat het DIRECT werd betaald (zeg een brood van 2 euro ofzo)
Ja.. ook hier herkenbaar, zo n vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Flower2017 schreef:
22-09-2017 17:23
Ja.. ook hier herkenbaar, zo n vriendin.
Het komt best vaak voor. Ik begrijp het echt niet, hoe dat werkt bij zo iemand. Je weet toch dat je daarmee een vriendschap verkloot? En als je dat niet beseft, hoe werkt het dan wel? We hebben het dan over de echte hardcore gierige vriendinnen hé? Zoals uit de voorbeelden hier. Bij miscommunicatie kan ik me iets voorstellen, dat is verschil in opvatting over hoe je je naar elkaar gedraagt.
Zijn er hier van die vriendinnen die me dat kunnen uitleggen? Ben daar oprecht nieuwsgierig naar.
Ge-wel-dig! Ik ga lezen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven