Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel VII

21-09-2017 11:28 3025 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een heleboel gierige acties gedeeld te hebben (met hier en daar een discussie tussendoor), is het alweer tijd voor het zevende deel. :) Hier gaan we weer verder met rinkelende dubbeltjes en theezakjes die hun beste tijd hebben gehad.




Afbeelding




Linkjes naar de vorige delen:


Deel VI

Deel V

Deel IV

Deel III

Deel II

Deel I
Alle reacties Link kopieren
Als student vroeger, en erg arm, heb ik wel dingen gedaan, in mijn naïviteit, die gierig waren. Nooit iets aanbieden bij het carpoolen bv, of niets meenemen als ik bij iemand ging eten, dat soort dingen. daar wordt dan iets van gezegd en dan schaam je je dood of je ziet hoe het ook kan en dan doe je dat ook; bloemetje mee etc. het kwam gewoon echt niet bij me op om te kijken naar kosten of id.
Zijn dit dan mensen die dan altijd in zo'n staat van onwetendheid blijven verkeren?
Alle reacties Link kopieren
2reebruineogen schreef:
22-09-2017 16:42
Het is ook lastig Minke. Ik vind het zelf ook fijn om mensen die hier komen een beetje te pamperen en ervoor te zorgen dat ze het fijn hebben. Maar blijkbaar moet er wel iets van een balans zijn, of op zijn minst waardering voor wat de ander doet. Visite hoeft echt hier niet van alles. het gaat echt om mensen die alles vanzelfsprekend vinden, zij zijn op vakantie en jij moet daarin voorzien. Dat je zelf geen vakantie hebt en na die dagen er moe van bent en het je best veel geld hebt gekost en je je gebruikt voelt. Als je een paar dagen bij mensen op vakantie bent vind ik het erg normaal dat je op wat voor manier dan ook iets bijdraagt.
Een vriendin die hier komt crashen vw een vervelende situatie die leg ik met alle liefde in de watten bv. Maar die vriendschap is sowieso al in balans, wij doen dat voor elkaar.
Het gaat inderdaad om de balans. Bij het type mensen dat zo gierig/uitvreterig doet als ze langskomen, heb ik ook weleens twijfels of ze nu voor mij komen, of voor de leuke plek waar ik woon. Ik zie zo voor me dat ze thuis ook opscheppen tegen vrienden dat ze zo'n fijn gratis vakantieadres hebben. Dat hun 'all inclusive' vakantie jou dan geld kost en de toeristische attracties waar jij ze dan naartoe brengt voor jou niet meer erg interessant zijn, vergeten ze dan voor het gemak. En bij anderen is het wel gewoon normaal in balans. Dat voelt ook veel meer als een bezoekje van vrienden.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
2reebruineogen schreef:
22-09-2017 17:55
Als student vroeger, en erg arm, heb ik wel dingen gedaan, in mijn naïviteit, die gierig waren. Nooit iets aanbieden bij het carpoolen bv, of niets meenemen als ik bij iemand ging eten, dat soort dingen. daar wordt dan iets van gezegd en dan schaam je je dood of je ziet hoe het ook kan en dan doe je dat ook; bloemetje mee etc. het kwam gewoon echt niet bij me op om te kijken naar kosten of id.
Zijn dit dan mensen die dan altijd in zo'n staat van onwetendheid blijven verkeren?
Misschien dat het bij jouw gasten ook echt niet opkomt, zoals bij jou in je studententijd. Volgende keer toch maar voorzichtig iets zeggen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het langskomen in het buitenland wel een lastige: de persoon die langskomt heeft meestal immers al wel een vliegticket betaald. Dus wanneer iemand primair op bezoek komt zodat jullie elkaar weer eens zien, vind ik het niet zo gek om dat vlieticket ook in de interne optelsom mee te nemen.
Als iemand primair op vakantie is (en de gastvrouw gewoon aan het werk is overdag oid), wordt het natuurlijk een ander verhaal. En je komt natuurlijk al snel tussen deze situaties in te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Wij huren 4 weken per jaar een mooi huis met zwembad in Florida. Vaak komen er vrienden een weekje over. Wij hebben nog nooit gehad dat ze niet meebetaalden aan de boodschappen of uit eten. Als ik het zo lees hebben wij geluk gehad. Meestal willen ze ook nog benzine meebetalen voor onze huurauto.

Iemand in onze familie gaf zogenaamd altijd geld voor een verjaardag of kerst. Helaas had hij dat op dat moment even niet in cash, dat zou later komen. Drie jaar lang ging het zo dat dat geld voor de kinderen nooit kwam. Geen probleem maar beloof het dan ook niet en behandel de kinderen ook niet anders dan de andere kant van de familie. Na 3 jaar heb ik er een keer om gevraagd, gewoon eens om te kijken wat er dan gebeurt. Ook toen geen cash natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Kashri schreef:
22-09-2017 08:30
Bij ons is het ook altijd buiten werktijd en alles voor 5h mag in tijd van de baas. Maar deze activiteit is voor de meeste collega's onder werktijd. Dan vind ik dat wg best een beetje mag meewerken.
En dan weer gedoe omdat een deel betaald krijgt tijdens het uitje en een deel niet?
Als het optioneel is om te gaan kunnen mensen zelf beslissen om te gaan en voor dingen van uit de personeelsvereniging zou ik het al helemaal raar vinden dat de baas ook nog eens je uren moet betalen.
Tvp
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Wb langskomen inhet buitenland. Marana en Elliefiederellie, ik denk dat het in die hoek zit inderdaad. Ik verwacht ook echt niet veel, helemaal niet als het vrienden zijn die ons willen zien. Maar een gebaar van waardering is wel zo leuk. dat gaat ook bijna altijd zo; er wordt een lunch betaald, een keer getankt, er worden wat boodschappen gehaald door de visite. Een kwestie van fatsoen en gezond verstand denk ik. Dat de visite al een vliegtcket heeft betaald wordt wel eens als excuus gezien om vervolgens alles door ons te laten betalen en regelen. Voor een paar dagen kan dat goed oplopen, als de visite het er eens goed van neemt. dat vliegtcket vind ik geen excuus, het is de beslissing van de visite om een vakantie bij ons door te brengen. Omdat dat bij ons kan hoeven ze al geen vervoer, overnachting, verblijf te betalen. Een bijdrage daarin is dan wel zo fijn.
Vergis je niet hoor, visite een week hebben kost echt behoorlijk wat geld op die manier. Als dat vaker in een jaar gebeurd heb je er echt een kostenpost bij. Eentje waar je niet zelf om vraagt ook nog (helemaal als ze zichzelf uitnodigen).
Ik vind niet dat je je gastvrouw/man om die reden op kosten mag jagen. Als ik naar NL ga betaal ik de vlucht. Geen haar op mijn hoofd dat ik daarom vind dat ik bij iemand in huis mag zitten alsof het een hotel is en alles door hen te laten betalen. Gek genoeg vindt men dat in NL ook vaak een rare gedachte, als het dus andersom is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit dillema wel eens als vraag in een blad gelezen; gezin was naar zuid Frankrijk verhuisd en kregen nu een aantal keren per zomer visite van kenissen en vrienden die dan daar een paar dagen kwamen crashen. Op doorreis, dus dat was ook nog eens handig, want scheelt een hotel.
Vaak gingen die langskomers er van uit dat alles voor hen werd betaald en verzorgd. Die mensen hadden een B&B daar en waren nog drukker met deze langskomers dan met betalende gasten. Ze hadden ze de hele dag om hen heen of wilden ergens naar toe. Viste weer weg en gastvrouw weer druk met de kamers schoonmaken etc.
het dilemma was dus ook dat dat behalve de extra tijd ze extra kosten hadden aan boodschappen en vertier en ze die kamers dan niet als B&B konden verhuren, want de langskomers betaalden meestal niet, want het waren toch vrienden.
Volgens mij hebben ze besloten dat ze standaard de inlichting gaven dat het allemaal erg gezellig was, maar dat ze graag een bijdrage zien en niet altijd tijd hebben om van alles te gaan doen.
Er kwamen reacties van lezers dat ze hier nooit zo bij stil hadden gestaan.
O ja: on topic: langskomers kunnen dus behoorlijk gierig zijn, niet altijd, wel soms. :proud:
diedietje schreef:
22-09-2017 06:09
Nee vind ik wel logisch! Het is niet werk gerelateerd maar gewoon iets leuks doen. Bij ons kan je ook stedentrip of paar dagen skiën. Lijkt me niet logisch om in baas zijn tijd te doen. Meeste activiteiten zijn ook s avonds
Ik niet. Als het een uitje/teambuilding is onder werktijd gaat hij die werkuren maar gewoon vergoeden. Ik ga daar niet voor vrij nemen. Want dat stond er he?
Anders ga ik niet mee.
Is het een leuk uitje na kantoortijd ga ik mee als ik het een leuk uitje vind en kan.
2reebruineogen schreef:
22-09-2017 15:59
Ja het is raar. Er is op de een of andere manier iets wat er bij bepaalde mensen gebeurt als ze op vakantie gaan en dan bij vrienden verblijven of zo.
Op vakantie, dus verblijf bij vrienden wordt 'verhotelariseerd'! Ha, dat woord komt ter plekke op! :applause:
We hebben te maken met een verhotelarisering van vakantiegangers als het ware! :cheer2:
Blijkbaar ga je het dan normaler vinden dat je vrienden, bij we je verblijft, in jouw vakantievreugde voorzien of zo.
Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe die mensen dat dan zelf ervaren, maar dat kan je dan weer niet vragen.
'Puur interesse hoor Parasieteke, maar hoe komt het eigenlijk dat je mij alles laat doen en betalen? wat gebeurt er in je hoofie?'
Maar voor een hotel moet je betalen.
Vind dat echt zo ongelofelijk asociaal. Dat is niet stilstaan bij een keer mee betalen aan benzine. Dat is inderdaad echt parasietjes gedrag. Bewust.
2reebruineogen schreef:
22-09-2017 15:59
Ja het is raar. Er is op de een of andere manier iets wat er bij bepaalde mensen gebeurt als ze op vakantie gaan en dan bij vrienden verblijven of zo.
Op vakantie, dus verblijf bij vrienden wordt 'verhotelariseerd'! Ha, dat woord komt ter plekke op! :applause:
We hebben te maken met een verhotelarisering van vakantiegangers als het ware! :cheer2:
Blijkbaar ga je het dan normaler vinden dat je vrienden, bij we je verblijft, in jouw vakantievreugde voorzien of zo.
Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe die mensen dat dan zelf ervaren, maar dat kan je dan weer niet vragen.
'Puur interesse hoor Parasieteke, maar hoe komt het eigenlijk dat je mij alles laat doen en betalen? wat gebeurt er in je hoofie?'
Maar voor een hotel moet je betalen.
Vind dat echt zo ongelofelijk asociaal. Dat is niet stilstaan bij een keer mee betalen aan benzine. Dat is inderdaad echt parasietjes gedrag. Bewust.
Zwager en schoonzus die geld lenen voor een noodzakelijke uitgave en aangeven dat ze terugbetalen zodra het salaris binnen is. Zodra dat binnen was kochten ze een nieuwe computer en was er geen geld meer om ons terug te betalen. Ze werden boos toen ze einde van de volgende maand geld vroegen voor boodschappen en ik alleen een tas boodschappen bracht van de Lidl. Contact is moeizaam inmiddels.
Mmm, misschien is Lidl wel gierig van mij en had ik naar de AH moeten gaan :P
Sommige mensen hebben het gewoon niet in zich om iets mee te nemen voor de gastheer en/of -vrouw. Volgens mij is dat bij de meesten nieteens gierigheid maar zijn ze het gewoon niet gewend. Ik heb ook van die vrienden/kennissen die gewoon altijd met lege handen komen. En dat zijn niet per se gierige mensen.

Wb buitenlandse bezoekers zou het er voor mij ook nogal aan liggen of ze speciaal voor mij komen (dan hebben zij de reiskosten en zorg ik graag voor de rest) of dat ik gewoon toevallig op hun vakantiebestemming woon en dus goedkoop onderkomen ben. Dan mag er best iets tegenover staan.
kippetje29 schreef:
23-09-2017 02:36
Mmm, misschien is Lidl wel gierig van mij en had ik naar de AH moeten gaan :P
Hoezo????
Kashri schreef:
23-09-2017 02:38
Hoezo????

Gezien de smiley bedoelde ze dit sarcastisch.
Kashri schreef:
23-09-2017 02:37
Sommige mensen hebben het gewoon niet in zich om iets mee te nemen voor de gastheer en/of -vrouw. Volgens mij is dat bij de meesten nieteens gierigheid maar zijn ze het gewoon niet gewend. Ik heb ook van die vrienden/kennissen die gewoon altijd met lege handen komen. En dat zijn niet per se gierige mensen.

Wb buitenlandse bezoekers zou het er voor mij ook nogal aan liggen of ze speciaal voor mij komen (dan hebben zij de reiskosten en zorg ik graag voor de rest) of dat ik gewoon toevallig op hun vakantiebestemming woon en dus goedkoop onderkomen ben. Dan mag er best iets tegenover staan.
Maar dan staat er over het algemeen wel wat tegenover dat ze niet gierig maakt. ;-)

In het buitenland ... ik heb wel eens gehoord dat er dan relatief veel mensen zijn die 'speciaal voor jou komen', en er dan maar meteen hun vakantie van maken. En dat als mensen die in het buitenland wonen vrij nemen voor al die keren dat mensen speciaal voor hen komen, ze dik in de min komen met hun vakantieuren, en dat als ze elke keer met die mensen uit eten gaan etc. dat ze geen geld meer zouden hebben voor de belangrijke dingen. Dus zelfs als mensen speciaal voor mij komen, zou ik wel grenzen stellen denk ik. Niet uit gierigheid, maar omdat ik met de andere mensen die komen ook wel iets zou willen doen in plaats van in een doos onder een brug zitten.
schattigmeisje schreef:
23-09-2017 07:59
Maar dan staat er over het algemeen wel wat tegenover dat ze niet gierig maakt. ;-)

In het buitenland ... ik heb wel eens gehoord dat er dan relatief veel mensen zijn die 'speciaal voor jou komen', en er dan maar meteen hun vakantie van maken. En dat als mensen die in het buitenland wonen vrij nemen voor al die keren dat mensen speciaal voor hen komen, ze dik in de min komen met hun vakantieuren, en dat als ze elke keer met die mensen uit eten gaan etc. dat ze geen geld meer zouden hebben voor de belangrijke dingen. Dus zelfs als mensen speciaal voor mij komen, zou ik wel grenzen stellen denk ik. Niet uit gierigheid, maar omdat ik met de andere mensen die komen ook wel iets zou willen doen in plaats van in een doos onder een brug zitten.
Ja precies. Voor mij zou dat eigenlijk helemaal geen verschil maken. Gewoon aangeven dat je het fijn vind dat ze bij op bezoek komen maar dat ze wel hun eigen deel qua kosten moeten betalen. Dat je echt gewoon dat niet meer kan betalen. En dat je ook geen geld hebt om met elke gast de hele tijd leuke dingen te gaan doen. Laat staan altijd maar tijd ook.
kippetje29 schreef:
23-09-2017 02:35
Zwager en schoonzus die geld lenen voor een noodzakelijke uitgave en aangeven dat ze terugbetalen zodra het salaris binnen is. Zodra dat binnen was kochten ze een nieuwe computer en was er geen geld meer om ons terug te betalen. Ze werden boos toen ze einde van de volgende maand geld vroegen voor boodschappen en ik alleen een tas boodschappen bracht van de Lidl. Contact is moeizaam inmiddels.
:-(
Je hebt de tas weer mee naar huis genomen? De computer ook meteen als aanbetaling?... Echt wow.
Lidl boodschappen helemaal prima!
De smiley in haar bericht geeft aan dat ze het met een knipoog bedoeld. Dus niet zij is gierig of van mening dat boodschappen van Lidl minderwaardig zijn aan AH boodschappen.

Gierige actie op kantoor.......

Iemand neemt uit eigen tuin fruit mee zodat eenieder die interesse heeft er wat van kan pakken. Voor persoon te veel in zijn 1-persoons huishouden en zo kan hij velen blij maken met onbespoten fruit uit eigen aanbouw. Hmmmmm, heerlijk denk 1 persoon. Twee stuks op dat moment, 2 stuks voor dag erna en 6 stuks voor thuis. Want kinderen lusten dat ook wel. Resultaat......zak bijna leeg.
Alle reacties Link kopieren
Ok, even een vraag. Een tijdlang heb ik voor een cursus mee kunnen rijden met iemand. Uiteraard vergoeding aangeboden,maar was écht niet nodig. Hier en daar wel eens een drankje betaald of een bosje bloemen meegenomen. "Oh wat lief, had je niet hoeven doen". Nu rij ik door omstandigheden niet meer mee met bewuste persoon en gaat ze geld eisen. En echt, ik heb het keer op keer aangeboden en zelfs toen ik met een briefje van 20 in mn handen stond wuifde ze het weg. En puntje bij paaltje nu wél geld gaan eisen? Wat moet ik nu doen?
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
Roos_85 schreef:
23-09-2017 09:35
Ok, even een vraag. Een tijdlang heb ik voor een cursus mee kunnen rijden met iemand. Uiteraard vergoeding aangeboden,maar was écht niet nodig. Hier en daar wel eens een drankje betaald of een bosje bloemen meegenomen. "Oh wat lief, had je niet hoeven doen". Nu rij ik door omstandigheden niet meer mee met bewuste persoon en gaat ze geld eisen. En echt, ik heb het keer op keer aangeboden en zelfs toen ik met een briefje van 20 in mn handen stond wuifde ze het weg. En puntje bij paaltje nu wél geld gaan eisen? Wat moet ik nu doen?
Huh? Waar wil ze dan precies geld voor hebben? Voor de eerdere ritjes die ze niet vergoed wilde hebben?
Soort met terugwerkende kracht?

En hoeveel wil ze dan hebben?

Ik denk dat ik precies zou uitrekenen hoeveel kilometer het was, daar de helft van nemen. Dat keer 0,19 cent doen en dat geven. Maar wel zeggen dat ze als ze eerst de aangeboden vergoeding niet wil, drankjes en andere bedankjes wel aanneemt en nu toch geld gaat eisen, dat dat echt een beetje raar is.


Of moet je eerdaags weer meerijden? ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nee, helemaal niet meer. Mijn man vindt dat ik het genoeg heb aangeboden en genoeg bedankjes heb gegeven. En juist omdat het een flinke afstand was bleef ik het aanbieden maar ze vond het zo leuk om te autorijden en van vergoeding was gewoon echt geen sprake. Maar ik ben nu door omstandigheden met die cursus gestopt, dus ik hoef er niet meer te zijn. En nu gaat ze dus geld eisen.
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven