Geld & Recht alle pijlers

Iva uitkering

20-03-2019 00:46 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over de iva uitkering: hoe werkt dat nou precies? Bedoel stel je wordt op jonge leeftijd afgekeurd bijvoorbeeld op 20 jarige leeftijd dankzij een rare ziekte en je kan niet meer werken en je hebt dus recht op een iva. Hoeveel zou dit bedrag dan worden? Ik heb gelezen dat het 75% van het laatst verdiente loon zal zijn. Wat uiteindelijk neer komt om ongeveer 60%! Maar als je een 40 jarige bent dan verdien je natuurlijk een stuk meer dan een student die alleen maar bijbaantjes heeft gehad! Oftewel wordt een jong persoon benadeeld voor de uitkering of dat niet? Want maak me er wel zorgen over wat natuurlijk begrijpelijk is. Want de kans is helaas aanwezig dat ik afgekeurd wordt :(( en als ze 75% van het minimumloon nemen dan heb je maar 200€ meer dan de bijstand ongeveer geloof ik of iets in die richting dan. Maar als je op 40 jarige leeftijd wordt afgekeurd en je verdiende voorheen als buschauffer bijvoorbeeld 3200€ per maand dan houd je daar laten we het voorzichtig zeggen wel 2000€ aan over denk ik. Of laten we het nog voorzichtiger pakken 1900€ aan over. Dus is 2x zoveel als een uitkering bijna. Tuurlijk ga je er als 40 jarige ook er enorm op achteruit maar toch. Van 1900 kan je opzich nog wel redelijk leven. Beter dan een uitkering. Dus ben erg benieuwd hoe ze dat allemaal berekenen! Kan er helaas niks op internet vinden :(

Kortom wordt een jong persoon benadeeld als die een iva uitkering krijgt in vergelijking met een 40-50 jarige bijvoorbeeld of dat niet? Ik hoop graag op duidelijke antwoorden. Bvd toppers!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt nog typen, dus waarschijnlijk krijg je geen iva.

Heb je überhaupt een contract op dit moment?
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 15:53
Dus als ik het goed begrijpt wordt je als jong persoon finaal benadeeld? Om het zo maar even te zeggen? Oftewel je zou nooit een huis kunnen kopen als je in de iva zit? En je zal dus altijd in de ghetto moeten wonen mits je een chirurg of een ander partner met een andere goede baan krijgt die full time werkt?

Ik vind dit nogal scheef. Bedoel ja als je gewoon had kunnen werken krijg je na langere werkervaring meer loon natuurlijk wat logisch is. Ik vind het nogal appart dat een jong persoon daarop benadeelt wordt... bedoel je kiest er natuurlijk niet zelf voor om in de iva te belanden of wat voor uitkering dan ook...... nee ik vind dit schrikbarend slecht hoe het geregeld is.......
Wat wil je nu met dit topic?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wil ze gewoon rellen. En moeilijk doen.
lise1985 schreef:
20-03-2019 16:26
Wat wil je nu met dit topic?

Zijn gelijk!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-03-2019 10:52
Niemand schrijft dat het een keuze is.

Je bent verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en niet voor de hoeveelheid pech die je in je leven tegen komt.
Nee, hier niet nee. Maar je moet de mensen in je omgeving de kost geven die, als het eens over geld/inkomen gaat en je voorzichtig laat vallen dat je op moet letten omdat je moet rondkomen van een IVA, en die helaas alleen maar inflatie-technisch stijgt, vervolgens zeggen "ja, jij krijgt gewoon geld, he, je hoeft er niet eens voor te werken!!"
Ehm, nee, daar heb je gedurende je werkende leven verzekeringspremie voor betaald.... En de één heeft er heel lang voor betaald, en komt pas laat "pech" tegen, en een ander helaas al heel veel eerder.

Ik snap het "niet eerlijke" gevoel er wel van hoor. Een beetje dan. Want wat jij zegt klopt natuurlijk ook; je verzekerd je niet voor de hoeveelheid pech die je in je leven tegenkomt.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-03-2019 16:24
Niet voor kwijtschelding gemeentebelasting hoor, ook niet voor de inkomenstoeslag.
Inderdaad, en zeker niet als je een partner hebt.

Mijn vriend ontvangt verder geen enkele vorm van financiële hulp of korting, behalve de eenmalige tegemoetkoming ziektekosten (één keer per jaar).

1200 is niet per se laag of zo, maar het zal in ieder geval nooit méér worden, en dat voelt soms wel een beetje wrang. Uit de bijstand kun je in principe nog wel komen....
Maar goed; zo is het nou eenmaal geregeld in Nederland. Wij hebben het zeker niet slecht hoor, ook al verdienen we net aan modaal met z'n tweeën :) We zijn gelukkig, hebben een mooi huisje, en zijn verder gezond :)
anoniem_384079 wijzigde dit bericht op 20-03-2019 16:40
Reden: Kleine toevoeging
4.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Juffie75 schreef:
20-03-2019 16:30
Nee, hier niet nee. Maar je moet de mensen in je omgeving de kost geven die, als het eens over geld/inkomen gaat en je voorzichtig laat vallen dat je op moet letten omdat je moet rondkomen van een IVA, en die helaas alleen maar inflatie-technisch stijgt, vervolgens zeggen "ja, jij krijgt gewoon geld, he, je hoeft er niet eens voor te werken!!"
Ehm, nee, daar heb je gedurende je werkende leven verzekeringspremie voor betaald.... En de één heeft er heel lang voor betaald, en komt pas laat "pech" tegen, en een ander helaas al heel veel eerder.

Ik snap het "niet eerlijke" gevoel er wel van hoor. Een beetje dan. Want wat jij zegt klopt natuurlijk ook; je verzekerd je niet voor de hoeveelheid pech die je in je leven tegenkomt.
Ik snap best dat het vaak oneerlijk voelt. Echter wanneer we iedereen gingen betalen tot het eerlijk voelt en de pech gecompenseerd is dan gingen failliet en krijgt uiteindelijk niemand geld. Een sociaal systeem is nu eenmaal keuzes maken. Een onbetaalbaar sociaal systeem is voor niemand goed. Er moet een balans zijn tussen opgebrachte premies/belasting en een redelijke uitbetaling.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
20-03-2019 16:22
Ik vind 1200 netto veel. Een bijstandsuitkering is 860 netto. Je vriend mag zich rijk rekenen.

Want met 1200 euro netto bij ziekte val je wel onder alle regelingen van de gemeente.

Mocht je willen. Maar dat zal misschien per gemeente wel verschillen.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-03-2019 16:55
Mocht je willen. Maar dat zal misschien per gemeente wel verschillen.
Dat kan idd. Hier zijn er meerdere potjes. Je moet ze wel net weten.

Bijdrage aan sport, goedkopere zorgverzekering, gratis bellen naar instanties etc etc.
Alle reacties Link kopieren
Lobeliaatje schreef:
20-03-2019 11:13
Ik heb sinds afgelopen september ook IVA, gebaseerd op 10 uur weken omdat ik minder was gaan werken vanwege mijn klachten. Niet slim natuurlijk, maar ik heb nooit voor ogen gehad dat ik niet op zou knappen. IVA wordt dus nog wel gegeven, maar het gebeurt niet snel. WIA is waarschijnlijker.

Zoek eens op de term 'medische afzakker'. Soms kun je ervoor in aanmerking komen dat ze je uitkering baseren op het inkomen, voordat je ziek werd, als je door je ziekte minder bent gaan werken.
Het is knap vervelend als je jong bent en afgekeurd. Je zag je toekomst anders lijkt mij.

Oneerlijk.. Mwah, Idd als je 40 bent krijg je meer maar die heeft daar ook toe bijgedragen.

Voordeel tov bijstand.
Als jij een relatie krijgt en gaat samenwonen dan hou jij je uitkering.

Ik moet de mijne inleveren.

En zo zijn er altijd mensen die er gunstiger uitkomen.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
20-03-2019 16:57
Dat kan idd. Hier zijn er meerdere potjes. Je moet ze wel net weten.

Bijdrage aan sport, goedkopere zorgverzekering, gratis bellen naar instanties etc etc.

Die goedkopere zorgverzekering is hier helemaal niet zo goedkoop (want vergoedingen die ik niet nodig heb, dus een gewone verzekering komt goedkoper uit), sport- en cultuurdingen en kwijtscheldingen zijn niet alleen inkomensafhankelijk maar eigen vermogen speelt ook mee.
.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
20-03-2019 17:05
Zoek eens op de term 'medische afzakker'. Soms kun je ervoor in aanmerking komen dat ze je uitkering baseren op het inkomen, voordat je ziek werd, als je door je ziekte minder bent gaan werken.
Dat is uitgezocht en lukte helaas niet. De voorwaarden daarvoor zijn, op zich terecht, enorm streng. Bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
20-03-2019 16:26
Je kunt nog typen, dus waarschijnlijk krijg je geen iva.

Heb je überhaupt een contract op dit moment?
Daar kijken ze niet specifiek naar. Zo kan ik ook lopen en praten etc etc. Wel met moeite allemaal maar toch. Plus ben ik enorm vermoeid. Dusja ik acht de kans wel groot in dat ik het helaas krijg. Bedoel mensen vergeten dat je bij een werknemer MOET PRESTEREN!!!! Dat is t m juist. En dat voor lange periode achterelkaar! Dat is onmogelijk helaas. Dat is t m juist. En wat heeft een baas nou aan iemand die een half uur per dag kan werken? Niks dusja ga zo maar door. En nee op dit moment niks nee. Wat ook wel logisch is helaas als je gewoon niet kan werken. Plus bijstand en betaald werk mag ook niet he!
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
20-03-2019 16:26
Wat wil je nu met dit topic?
Duidelijkheid of iemand van jonge leeftijd benadeeld wordt in vergelijking met iemand van 40-50 jaar bv. Want zo ziet het er wel naar uit wat belachelijk is! Wil gewoon wat meer duidelijkheid hoe en wat allemaal. Want t ziet er natuurlijk enorm unfair uit!!
Alle reacties Link kopieren
Als je nu geen contract hebt, heb je geen recht op iva!

Dat bedoel ik er mee.

Wil je recht hebben op iva, dan heb je een werkgever nodig.

Je geeft aan geen werkgever te hebben.

Dan heb je ook geen kans/recht op wga (wia of iva)

Zolang jij niet minstens 2 jaar ziek bent in dienst bijeen werkgever, dus een vast contract hebt. Zul je NOOIT recht op wga (wia of iva) hebben.
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 20:27
Daar kijken ze niet specifiek naar. Zo kan ik ook lopen en praten etc etc. Wel met moeite allemaal maar toch. Plus ben ik enorm vermoeid. Dusja ik acht de kans wel groot in dat ik het helaas krijg. Bedoel mensen vergeten dat je bij een werknemer MOET PRESTEREN!!!! Dat is t m juist. En dat voor lange periode achterelkaar! Dat is onmogelijk helaas. Dat is t m juist. En wat heeft een baas nou aan iemand die een half uur per dag kan werken? Niks dusja ga zo maar door. En nee op dit moment niks nee. Wat ook wel logisch is helaas als je gewoon niet kan werken. Plus bijstand en betaald werk mag ook niet he!

Als je nu in de bijstand zit, ga je echt geen IVA krijgen hoor. Denk dat je het je allemaal iets te makkelijk voorstelt.
.
Vraag het aan de advocaat die je al 2 jaar in dienst hebt! Wel eerlijk zijn of je beperking de schuld is van een ander óf dat het een rare ziekte is (jouw woorden) die nog niet officieel is vastgesteld (incl. arbeidsongeschiktheid).

Kom je ook nog even in je andere topic reageren?

werk-studie/schadevergoeding/list_messages/438897
anoniem_22918 wijzigde dit bericht op 20-03-2019 20:37
20.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 20:28
Duidelijkheid of iemand van jonge leeftijd benadeeld wordt in vergelijking met iemand van 40-50 jaar bv. Want zo ziet het er wel naar uit wat belachelijk is! Wil gewoon wat meer duidelijkheid hoe en wat allemaal. Want t ziet er natuurlijk enorm unfair uit!!
De wereld is niet eerlijk.

Waarom hebben ze in sommige landen oorlog, waarom krijgt de 1 kanker en de ander niet. De ander kan geen kinderen krijgen, de ander verliest zijn kind. Een ander komt om bij een vliegt
vliegtuig ongeluk. En ga zo maar door!

Welkom op deze aarde.

Als je in de bijstand zit. Is er geen enkele voorwaarde waar je aan voldoet om in de IVA te komen.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
20-03-2019 17:05
Zoek eens op de term 'medische afzakker'. Soms kun je ervoor in aanmerking komen dat ze je uitkering baseren op het inkomen, voordat je ziek werd, als je door je ziekte minder bent gaan werken.
Ahh ik zal dat begrip eens op gaan zoeken!! Maar het punt is ik ben juist een student... 22 jaar om precies te zijn en dat is t m juist. Als student heb je meestal een bijbaantje van een zielig bedragje etc en ome duo springt bij als je op kamers gaat met het leenstelsel om maar een voorbeeld te noemen. Plusja je kunt een baan van een student natuurlijk niet ald een serieuze baan beschouwen. Dat is een beetje scheef natuurlijk. Maar lastig allemaal. Bedoel het hoeft niet 100% fair te zijn maar bedoel als je iets op jonge leeftijd overkomt waar je niks aan kan doen dan is het toch enorm oneerlijk als je maar in de armoedegrens moet gaan leven?? Nee dat vind ik niet kunnen!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij krijg je bij een iva uitkering 75% van je laatst verdiende loon in het jaar voorafgaand aan je ziek worden.
Dus als je weinig gewerkt hebt zal dat niet veel zijn. Als je in dat laatste jaar maar 8 maanden gewerkt hebt bijvoorbeeld.
I like being a mess. It's who I am.
Alle reacties Link kopieren
Je bent echt he-le-maal niet herkenbaar hoor TO
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 20:39
Ahh ik zal dat begrip eens op gaan zoeken!! Maar het punt is ik ben juist een student... 22 jaar om precies te zijn en dat is t m juist. Als student heb je meestal een bijbaantje van een zielig bedragje etc en ome duo springt bij als je op kamers gaat met het leenstelsel om maar een voorbeeld te noemen. Plusja je kunt een baan van een student natuurlijk niet ald een serieuze baan beschouwen. Dat is een beetje scheef natuurlijk. Maar lastig allemaal. Bedoel het hoeft niet 100% fair te zijn maar bedoel als je iets op jonge leeftijd overkomt waar je niks aan kan doen dan is het toch enorm oneerlijk als je maar in de armoedegrens moet gaan leven?? Nee dat vind ik niet kunnen!

Degene die je quote had het niet tegen jou grapjas.
.
Alle reacties Link kopieren
AllyMcBeal schreef:
20-03-2019 20:39
Volgens mij krijg je bij een iva uitkering 75% van je laatst verdiende loon in het jaar voorafgaand aan je ziek worden.
Dus als je weinig gewerkt hebt zal dat niet veel zijn. Als je in dat laatste jaar maar 8 maanden gewerkt hebt bijvoorbeeld.
TO heeft én geen baan/werkgever. Én is nog geen 2 jaar ziek.

De iva is dus totaal niet van toepassing.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
20-03-2019 20:32
Als je nu geen contract hebt, heb je geen recht op iva!

Dat bedoel ik er mee.

Wil je recht hebben op iva, dan heb je een werkgever nodig.

Je geeft aan geen werkgever te hebben.

Dan heb je ook geen kans/recht op wga (wia of iva)

Zolang jij niet minstens 2 jaar ziek bent in dienst bijeen werkgever, dus een vast contract hebt. Zul je NOOIT recht op wga (wia of iva) hebben.
Heb wel een brief van de gemeente gekregen. Ik had wel een contract toen ik nog gezond was maar dat was een vakantiebaantje waar ik fulltime werkte. 50u in de week ongeveer. Thats it en dat hebben ze kennelijk meegenomen ofzo of de werkgever heeft een melding gemaakt dat ik wegens ziekte uit dienst ging

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven