Geld & Recht alle pijlers

Iva uitkering

20-03-2019 00:46 177 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag over de iva uitkering: hoe werkt dat nou precies? Bedoel stel je wordt op jonge leeftijd afgekeurd bijvoorbeeld op 20 jarige leeftijd dankzij een rare ziekte en je kan niet meer werken en je hebt dus recht op een iva. Hoeveel zou dit bedrag dan worden? Ik heb gelezen dat het 75% van het laatst verdiente loon zal zijn. Wat uiteindelijk neer komt om ongeveer 60%! Maar als je een 40 jarige bent dan verdien je natuurlijk een stuk meer dan een student die alleen maar bijbaantjes heeft gehad! Oftewel wordt een jong persoon benadeeld voor de uitkering of dat niet? Want maak me er wel zorgen over wat natuurlijk begrijpelijk is. Want de kans is helaas aanwezig dat ik afgekeurd wordt :(( en als ze 75% van het minimumloon nemen dan heb je maar 200€ meer dan de bijstand ongeveer geloof ik of iets in die richting dan. Maar als je op 40 jarige leeftijd wordt afgekeurd en je verdiende voorheen als buschauffer bijvoorbeeld 3200€ per maand dan houd je daar laten we het voorzichtig zeggen wel 2000€ aan over denk ik. Of laten we het nog voorzichtiger pakken 1900€ aan over. Dus is 2x zoveel als een uitkering bijna. Tuurlijk ga je er als 40 jarige ook er enorm op achteruit maar toch. Van 1900 kan je opzich nog wel redelijk leven. Beter dan een uitkering. Dus ben erg benieuwd hoe ze dat allemaal berekenen! Kan er helaas niks op internet vinden :(

Kortom wordt een jong persoon benadeeld als die een iva uitkering krijgt in vergelijking met een 40-50 jarige bijvoorbeeld of dat niet? Ik hoop graag op duidelijke antwoorden. Bvd toppers!
Alle reacties Link kopieren
Reken jezelf niet rijk.

Ik heb ruim 40 jaar gewerkt. Laatste salaris € 3500

Nu, na 2 jaar ziektewet nu in de wia a 1600 per maand.
Wanneer de wia straks stopt alleen nog bijstand. Best weinig voor een alleenstaande. Hoef gelukkig maar een paar jaar te overbruggen tot aan pensioen.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
20-03-2019 10:09
Reken jezelf niet rijk.

Ik heb ruim 40 jaar gewerkt. Laatste salaris € 3500

Nu, na 2 jaar ziektewet nu in de wia a 1600 per maand.
Wanneer de wia straks stopt alleen nog bijstand. Best weinig voor een alleenstaande. Hoef gelukkig maar een paar jaar te overbruggen tot aan pensioen.
Maar waarom zou je wia stoppen? Ga je goedgekeurd worden ?
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-03-2019 09:58
Met belasting, zoals een aantal noemen, heeft het inderdaad niks te maken. Het is een verzekering waar je premie voor hebt betaald.
Het betalen van de premies loopt wel via de belasting. En die je hebt betaald klopt ook niet helemaal. Vaak betaalt de werkgever een grootdeel van de premies.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-03-2019 10:12
Maar waarom zou je wia stoppen? Ga je goedgekeurd worden ?
Bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid 35-80% duurt de loongerelateerde uitkering zolang als er WW rechten zijn. Daarna keldert de WIA onder het bijstandsniveau bij niet werken. Je wordt namelijk voor een deel arbeidsgeschikt geacht en wanneer je dat niet deels invult met werk dan volgt er een financiële afstraffing op lange termijn. Bij een verdiende partner in het huishouden krijg je ook geen bijstand.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Als je WGA hebt, val je op een gegeven moment uit de loongerelateeede uitkering terug naar een uitkering op bijstandsniveau. De voorwaarden mbt vermogen zijn wel iets gunstiger dan echte bijstand, maar bij WGA heb je dus niet altijd tot aan je pensioen 70% van je laatstverdiende loon.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
20-03-2019 10:03
Een werknemersverzekering om precies te zijn. Zzp- ers hebben er geen recht op. De eerder genoemde directeur ook niet, die is ook geen werknemer. Dus was je Deliveroo- koerier en ben je zelf schuldig aan een aanrijding waardoor je volledig AO raakt, heb je alleen bijstand om op terug te vallen.
Ook dat klopt niet helemaal: https://www.sprout.nl/content/wel-niet- ... rd-als-dga
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-03-2019 10:22
Het betalen van de premies loopt wel via de belasting. En die je hebt betaald klopt ook niet helemaal. Vaak betaalt de werkgever een grootdeel van de premies.

Ja net hoe je het bekijkt, belasting betaal je ook niet, het geld is nooit echt van jou.
.
Alle reacties Link kopieren
@forumfossiel, zo'n excedentverzekering sluit een werkgever af voor werknemers die boven het max maandloon verdienen. Weet jij of je, wanneer je in loondienst werkt, je ook zelf zo'n verzekering kunt afsluiten?
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
20-03-2019 10:30
@forumfossiel, zo'n excedentverzekering sluit een werkgever af voor werknemers die boven het max maandloon verdienen. Weet jij of je, wanneer je in loondienst werkt, je ook zelf zo'n verzekering kunt afsluiten?
Soms kan het bij het verzekeren rond de hypotheek (woonverzekering). Sommige mensen zijn daardoor dubbel verzekerd zonder dat zij het weten. Altijd goed de voorwaarden en uitsluitingsgronden lezen. Er zullen er vast meer zijn: https://www.amersfoortse.nl/werknemer/w ... erzekering

Voor de 35-80% die te maken krijgen met een inkomensterugval kun je een WIA hiaatverzekeringsafsluiten. Die bestaan ook collectief.
viva-amber wijzigde dit bericht op 20-03-2019 10:38
10.35% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is ook al op (relatief) jonge leeftijd volledig in IVA gekomen. Zijn uitkering bedraagt net 1200 euro per maand. Nee, veel is het niet nee. Iedereen die wel nog werkt gaat er, in principe, op vooruit in z'n loopbaan, ook al zou je in een zelfde functie blijven.
Als je een IVA hebt is dat verwaarloosbaar. "Ja, maar je hoeft er ook niet voor te werken". '
Nee, het is een keuze, in een IVA zitten :roll:

Maar goed; zo is het eenmaal geregeld. Dubbel pech, jong in een IVA terecht komen....
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
20-03-2019 10:35
Soms kan het bij het verzekeren rond de hypotheek (woonverzekering). Sommige mensen zijn daardoor dubbel verzekerd zonder dat zij het weten. Altijd goed de voorwaarden en uitsluitingsgronden lezen. Er zullen er vast meer zijn: https://www.amersfoortse.nl/werknemer/w ... erzekering

Voor de 35-80% die te maken krijgen met een inkomensterugval kun je een WIA hiaatverzekeringsafsluiten. Die bestaan ook collectief.
Dank je, ik ga eens kijken!
Alle reacties Link kopieren
Juffie75 schreef:
20-03-2019 10:37
Mijn vriend is ook al op (relatief) jonge leeftijd volledig in IVA gekomen. Zijn uitkering bedraagt net 1200 euro per maand. Nee, veel is het niet nee. Iedereen die wel nog werkt gaat er, in principe, op vooruit in z'n loopbaan, ook al zou je in een zelfde functie blijven.
Als je een IVA hebt is dat verwaarloosbaar. "Ja, maar je hoeft er ook niet voor te werken". '
Nee, het is een keuze, in een IVA zitten :roll:

Maar goed; zo is het eenmaal geregeld. Dubbel pech, jong in een IVA terecht komen....
Niemand schrijft dat het een keuze is.

Je bent verzekerd voor arbeidsongeschiktheid en niet voor de hoeveelheid pech die je in je leven tegen komt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds afgelopen september ook IVA, gebaseerd op 10 uur weken omdat ik minder was gaan werken vanwege mijn klachten. Niet slim natuurlijk, maar ik heb nooit voor ogen gehad dat ik niet op zou knappen. IVA wordt dus nog wel gegeven, maar het gebeurt niet snel. WIA is waarschijnlijker.

Het verschil in uitkering tussen jonge mensen die nog geen/nauwelijks een arbeidsverleden hebben en oudere mensen die hun hele werkende leven al premies afdragen vind ik niet onterecht. Een uitkering is nooit riant en het zal altijd puzzelen zijn om rond te komen. Hou daar rekening mee!
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
20-03-2019 07:53
Een buschauffeur €3200 per maand??
Grapjas, volgens mij sta jij niet met twee benen in de werkelijkheid.
Leven van een uitkering is krap maar niet onmogelijk. En wees blij dat wij in Nederland die optie hebben
Ja en dan heb ik het niet over netto he. 3200 bruto is ongeveer 2500€ netto. Wat een redelijk normaal bedrag is voor een buschauffeur om t zo maar te zeggen met een x aantal jaren werkervaring!
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 15:45
Ja en dan heb ik het niet over netto he. 3200 bruto is ongeveer 2500€ netto. Wat een redelijk normaal bedrag is voor een buschauffeur om t zo maar te zeggen met een x aantal jaren werkervaring!
Klopt!
Alle reacties Link kopieren
Dus als ik het goed begrijpt wordt je als jong persoon finaal benadeeld? Om het zo maar even te zeggen? Oftewel je zou nooit een huis kunnen kopen als je in de iva zit? En je zal dus altijd in de ghetto moeten wonen mits je een chirurg of een ander partner met een andere goede baan krijgt die full time werkt?

Ik vind dit nogal scheef. Bedoel ja als je gewoon had kunnen werken krijg je na langere werkervaring meer loon natuurlijk wat logisch is. Ik vind het nogal appart dat een jong persoon daarop benadeelt wordt... bedoel je kiest er natuurlijk niet zelf voor om in de iva te belanden of wat voor uitkering dan ook...... nee ik vind dit schrikbarend slecht hoe het geregeld is.......
Begrijpend lezen is best moeilijk, maar probeer het nog een keer!

Genoeg reacties die uitleggen waarom het is geregeld zoals het is geregeld, je wil het alleen niet zien.

Ben je een tweelingbroer van deze TO? Of misschien een alter-ego...."

werk-studie/schadevergoeding/list_messa ... #p29690530
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
20-03-2019 15:59
Begrijpend lezen is best moeilijk, maar probeer het nog een keer!

Genoeg reacties die uitleggen waarom het is geregeld zoals het is geregeld, je wil het alleen niet zien.

Ben je een tweelingbroer van deze TO? Of misschien een alter-ego...."

werk-studie/schadevergoeding/list_messa ... #p29690530
Nee hoe kom je daarbij dat ik een bekende van diegene ben?? Appart iets haha maar wel komisch though🤣🤣 nee dankje.
Omdat de iva in principe definitief is, is dat de enige uitkering die wel meetelt bij een hypotheekaanvraag. In theorie kun je dus met een iva een huis kopen. Maar misschien is het een troost voor je dat momenteel maar heel weinig singles en huis kunnen kopen. En echt niet iedereen blijft stijgen in inkomen. Als je in een ongeschoold minimumloonbaantje zit, stijg je na je 23e ook alleen nog met de inflatie. En een uitkering is geen vetpot maar In veel landen zou je gewoon dakloos worden en moeten bedelen als je niet kunt werken. Dus het slecht hebben is relatief.
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 16:05
Nee hoe kom je daarbij dat ik een bekende van diegene ben?? Appart iets haha maar wel komisch though🤣🤣 nee dankje.

Ik denk ook niet dat je een bekende van die persoon bent, maar dat jij het bent! Dezelfde ‘blind spot’ en manier van communiceren, incl. dezelfde spelfouten zelfs haha.

Maar goed, jullie kunnen van elkaar leren, want jij beschrijft exact hoe het er voor die ander in de toekomst gaat uitzien, althans, wat hier geschreven en aan advies gegeven wordt. 2 vliegen in 1 klap!
Alle reacties Link kopieren
Dan heb je dus een echte baan als 20 jarige en ben je minimaal 2 jaar ziek geweest.

De meeste mensen van 20 studeren nog. Dus ik denk dat dit sowieso weinig voorkomt.

Het kan wel. Maar je betaald dan ook minder premie als een 40 jarige, dus ook minder uitbetaling via de verzekering.
Alle reacties Link kopieren
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 15:53
Dus als ik het goed begrijpt wordt je als jong persoon finaal benadeeld? Om het zo maar even te zeggen? Oftewel je zou nooit een huis kunnen kopen als je in de iva zit? En je zal dus altijd in de ghetto moeten wonen mits je een chirurg of een ander partner met een andere goede baan krijgt die full time werkt?

Ik vind dit nogal scheef. Bedoel ja als je gewoon had kunnen werken krijg je na langere werkervaring meer loon natuurlijk wat logisch is. Ik vind het nogal appart dat een jong persoon daarop benadeelt wordt... bedoel je kiest er natuurlijk niet zelf voor om in de iva te belanden of wat voor uitkering dan ook...... nee ik vind dit schrikbarend slecht hoe het geregeld is.......

Slecht geregeld?! Wees blij dat je überhaupt een uitkering krijgt! Genoeg landen waar je zelf maar moet zien waar je van gaat leven.
En natuurlijk is het k*t als je geen perspectief op (financiële) verbetering in de toekomst hebt, maar slecht of benadeeld zelfs (benadeeld, hoe kom je erop), écht niet.
.
Alle reacties Link kopieren
Juffie75 schreef:
20-03-2019 10:37
Mijn vriend is ook al op (relatief) jonge leeftijd volledig in IVA gekomen. Zijn uitkering bedraagt net 1200 euro per maand. Nee, veel is het niet nee. Iedereen die wel nog werkt gaat er, in principe, op vooruit in z'n loopbaan, ook al zou je in een zelfde functie blijven.
Als je een IVA hebt is dat verwaarloosbaar. "Ja, maar je hoeft er ook niet voor te werken". '
Nee, het is een keuze, in een IVA zitten :roll:

Maar goed; zo is het eenmaal geregeld. Dubbel pech, jong in een IVA terecht komen....
Ik vind 1200 netto veel. Een bijstandsuitkering is 860 netto. Je vriend mag zich rijk rekenen.

Want met 1200 euro netto bij ziekte val je wel onder alle regelingen van de gemeente.
Friendswithbenefits schreef:
20-03-2019 15:53
Dus als ik het goed begrijpt wordt je als jong persoon finaal benadeeld? Om het zo maar even te zeggen? Oftewel je zou nooit een huis kunnen kopen als je in de iva zit? En je zal dus altijd in de ghetto moeten wonen mits je een chirurg of een ander partner met een andere goede baan krijgt die full time werkt?

Ik vind dit nogal scheef. Bedoel ja als je gewoon had kunnen werken krijg je na langere werkervaring meer loon natuurlijk wat logisch is. Ik vind het nogal appart dat een jong persoon daarop benadeelt wordt... bedoel je kiest er natuurlijk niet zelf voor om in de iva te belanden of wat voor uitkering dan ook...... nee ik vind dit schrikbarend slecht hoe het geregeld is.......
Pfffff en dan zijn er ook nogeens niet zoveel vrouwelijke chirurgen, althans, zwaar in de minderheid. Je wordt als man zelfs bijna dubbel benadeeld......
Gele_Suikerspin schreef:
20-03-2019 16:22
Ik vind 1200 netto veel. Een bijstandsuitkering is 860 netto. Je vriend mag zich rijk rekenen.

Want met 1200 euro netto bij ziekte val je wel onder alle regelingen van de gemeente.
Niet voor kwijtschelding gemeentebelasting hoor, ook niet voor de inkomenstoeslag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven