Geld & Recht alle pijlers

Kosten avondeten

28-01-2011 11:27 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na ruim een jaar alle uitgaven te hebben bijgehouden merk ik dat de gewone etensboodschappen mijn grootste valkuil zijn. Hier ga ik nogal eens de mist in en geef ik meer geld uit dan bedoeld. Daarom het idee om hier recepten neer te zetten met daarbij de ingrediënten, kosten, winkel waar je het koopt etc. Wellicht kunnen we elkaar met tips helpen om de kosten van het avondeten omlaag te brengen.

Ik zal de aftrap geven:

Kip Tandoori

Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)

Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49

Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45

Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47

Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60

Totaalprijs: ¤ 4,01

Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60

Besparingsmogelijkheden voor dit recept:

* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.

Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.

Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.
quote:AlettaJacobs schreef op 28 januari 2011 @ 11:54:

[...]

Je kunt er met vier personen van eten (en hij vult behoorlijk, dus met brood is het een maaltijd) dus eh... 0,87 cent pp. Exclusief brood.

Darling, was een grapje

Maar wel lief dat je serieus reageert.
Haha, dat wist ik niet Breezer.....ik ken de tandori van de lidl niet Bij mij is de dichtsbijzijnde lidl 5 km verderop, dus daar kom ik nooit. Zeker niet omdat ik 5 alber heijns op kruipafstand heb.
Het scheelt echt een slok op een borrel om gewoon hollandse pot te koken. Zak aardappels, groenten van de markt (seizoensgroenten) en evt vlees of vleesvervangers. Ik ben alleen en eet meerdere keren van een groente en kan zo prima voordelig eten. Mijn budget is 30 euro per week.
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 11:54:

Sjee, ik kom erachter dat ik alleen voor 10euro in de week aan bronwater opdrink! Ik drink geen fris, alleen bronwater. En ja, er is verschil met kraanwater. En nee, het bronwater bij de Aldi vind ik niet lekker.Ik vind het kraanwater hier(in utrecht) lekkerder dan bronwater uit een fles Maar...in andere delen van het land vind ik het water wel anders ja.
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 11:55:

[...]

Darling, was een grapje

Maar wel lief dat je serieus reageert. Ja, de smiley viel wat later
1 aubergine voor 3 personen is ook niet echt fatsoenlijk vind ik.
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 11:54:

Sjee, ik kom erachter dat ik alleen voor 10euro in de week aan bronwater opdrink! Ik drink geen fris, alleen bronwater. En ja, er is verschil met kraanwater. En nee, het bronwater bij de Aldi vind ik niet lekker.

Ik drink bar-le-duc citroen bronwater 0,29 cent per flesje van 750 ml

Daar krijg ik niet voor 10 euro van opgedronken per week
Plops....ik ken de Tandoori van de Lidl ook niet Maar ik ga ervan uit dat die pakken op hetzelfde neerkomen. Die van Knorr zijn incl. pak(je) rijst, pakje kruiden en pakje ? (marinade ofzo) Is lang geleden zoals je merkt !
quote:Star schreef op 28 januari 2011 @ 11:57:

1 aubergine voor 3 personen is ook niet echt fatsoenlijk vind ik.Dat ligt er natuurlijk ook aan hoe groot die aubergine is.
quote:Ruza schreef op 28 januari 2011 @ 11:56:

[...]

Ik vind het kraanwater hier(in utrecht) lekkerder dan bronwater uit een fles Maar...in andere delen van het land vind ik het water wel anders ja.Utrecht is inderdaad ook lekker! Dat komt omdat er bij jullie Bar le Duc uit de kraan komt! Lucky basterds!
Aangezien ik per persoon zo'n 150-200gr groente minimaal reken vind ik het recept van Ruza ook karig.
quote:Ruza schreef op 28 januari 2011 @ 11:56:

[...]

Ik vind het kraanwater hier(in utrecht) lekkerder dan bronwater uit een fles Maar...in andere delen van het land vind ik het water wel anders ja.Tenzij je Barleduc gaat drinken, dat smaakt precies hetzelfde. Kraanwater in Utrecht en Barleduc komen uit dezelfde bron.
Boffen wij ff met ons kraanwater!
Wie wil er kraanwater van Ruza kopen voor de helft van de prijs van een fles bar le duc? (kan ik me weer wat meer veroorloven dan de karige aubergine :p Ik ging overigens uit van 2 personen en dan vind ik een halve aubergine per persoon best ok)
Moet wel bij gezegd worden dat er bij ons elke avond ook nog standaard een flinke salade op tafel staat.
Als we dan toch over soep praten:

Mais soep:

1 ui

knoflook erbij

1 blik mais

1 (geroosterde) rode paprika (ik gebruik ze vaak uit pot)

1 tl komijn

snufje chilipeper

fruit de ui en knoflook in wat olijfolie, snij de paprika en stukjes en voeg toe. Even aanpakken. Blik mais erbij. Komijn en chilipeper erbij. Water toevoegen zodat de mais precies onder staat, en laat doorkoken (kan 5 minuten, lekkerder is 30 minuten).

Pureren, eten met wat brood.
quote:elninjoo schreef op 28 januari 2011 @ 11:58:

[...]

Ik drink bar-le-duc citroen bronwater 0,29 cent per flesje van 750 ml

Daar krijg ik niet voor 10 euro van opgedronken per week Ik drink 2 flessen bronwater per dag, a 69 cent. Da's 1,38 per dag, en da's 9,66eu per week. En da's ruim 500euro per jaar! Maar ik ben wel weer gestopt met roken, en dat scheelt me weer zo'n 1000euro per jaar. En ik ben gaan samenwonen met mijn lief, en dat scheelt weer heel veel qua belkosten en reiskosten. En zo kan ik nog wel even doorgaan... maar dat doe ik niet.
Volgens mij heb ik nog nooit een pak tandori van dichtbij gezien Breezer maar ik geloof je zo.

Vanavond hier trouwens goulash met rijst en doperwten. Als je dat in bulk kookt, kost het ook miet heel erg veel.
recept van Ruza is natuurlijk niet alleen aubergine die groente is, ook tomaat is een groente.
quote:eefje1980 schreef op 28 januari 2011 @ 11:56:

Het scheelt echt een slok op een borrel om gewoon hollandse pot te koken. Zak aardappels, groenten van de markt (seizoensgroenten) en evt vlees of vleesvervangers. Ik ben alleen en eet meerdere keren van een groente en kan zo prima voordelig eten. Mijn budget is 30 euro per week.Wel jammer dat hollandse kost over het algemeen niet te nassen is :D
O, Leuk topic!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Eergisteren aten we hier sperzieboontjes, aardappeltjes uit de oven(met kruidenzout) en een toscaanse carre. Valt dat dan ook onder hollandse kost? Wij eten geen vlees, maar ik vind de combinatie aardappelen, groente en vlees(vervanger) best lekker. Zou er niet blij van worden om het elke dag te eten maar 1 of 2 keer per week daar wordt ik best blij van.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 28 januari 2011 @ 12:03:

[...]

Wel jammer dat hollandse kost over het algemeen niet te nassen is :D

Ik heb deze week voor het eerst in mijn leven gehaktballen (a la mama) en hachee gemaakt: allebei lekker!!!!

Even een Hollandsch lekker recept voor erbij: rodekool-appel-aardappelpuree-ovenschotel:

Neem een ovenschaal(tje). Doe er een pot rodekool in (ooohh slecht een pot! Van mij mag je ook een rode kool kopen en zelf gaan raspen), mooi uitsmeren over de bodem. Daar overheen een appel in schijfjes, dakpansgewijs. Daar overheen een laagje aardappelpuree (ik gebruik die uit een zakje ja, klopt, slechte huisvrouw), 25 minuten in de voorverwarmde oven op 200 graden. Jammie!
quote:Ruza schreef op 28 januari 2011 @ 12:05:

Eergisteren aten we hier sperzieboontjes, aardappeltjes uit de oven(met kruidenzout) en een toscaanse carre. Valt dat dan ook onder hollandse kost? Wij eten geen vlees, maar ik vind de combinatie aardappelen, groente en vlees(vervanger) best lekker. Zou er niet blij van worden om het elke dag te eten maar 1 of 2 keer per week daar wordt ik best blij van.Is ook een AVG'tje hoor, maar dan aardappel-vleesvervanger-groente!
Ik ben ook bevooroordeeld omdat mijn ouders niet konden koken, weet dat het soms best smakelijk kan zijn. Ik heb afgelopen week genoten van mijn pangasius filet, aardappeltjes uit de oven en venkel.

Maar veelal haal ik meer eetgenot uit andere maaltijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven