Kosten avondeten
vrijdag 28 januari 2011 om 11:27
Na ruim een jaar alle uitgaven te hebben bijgehouden merk ik dat de gewone etensboodschappen mijn grootste valkuil zijn. Hier ga ik nogal eens de mist in en geef ik meer geld uit dan bedoeld. Daarom het idee om hier recepten neer te zetten met daarbij de ingrediënten, kosten, winkel waar je het koopt etc. Wellicht kunnen we elkaar met tips helpen om de kosten van het avondeten omlaag te brengen.
Ik zal de aftrap geven:
Kip Tandoori
Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)
Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49
Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45
Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47
Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60
Totaalprijs: ¤ 4,01
Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60
Besparingsmogelijkheden voor dit recept:
* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.
Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.
Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.
Ik zal de aftrap geven:
Kip Tandoori
Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)
Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49
Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45
Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47
Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60
Totaalprijs: ¤ 4,01
Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60
Besparingsmogelijkheden voor dit recept:
* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.
Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.
Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.

vrijdag 28 januari 2011 om 11:43
In gratis kooktijdschriften van supermarkten staan vaak budget-recepten, is dat proberen waard? Ik heb uitkerinkje maar zal zeker niet op de manier die TO beschrijft gaan koken. Mij teveel gereken. Ben trouwens alleen en geen grote eter. Wat ik doe, is zoveel mogelijk bij Lidl vandaan halen, huismerken kopen, stamppotten voor 2 dagen maken enz. Ik kan verder niet op aanbiedingen letten omdat ik geen energie heb om naar meerdere winkels te gaan (ivm lichamelijke beperking). Hou aan het einde van de maand altijd geld over, ondanks hobby en bezoeken per ov aan vrienden/familie buiten de stad.

vrijdag 28 januari 2011 om 11:45
quote:bertje_ schreef op 28 januari 2011 @ 11:43:
[...]
Voor velen helaas een noodzaak!Op zich wel grappig dat je dat zegt. Ik heb een tijdje (uit pure verveling, want geen werk dus de dagen waren lang) af en toe boodschappen gedaan bij de LIDL. En ik schrok af en toe van de prijzen, zo hoog. Diverse producten waren gewoon echt duurder dan bij mijn AH (of bij de jumbo). Dus dat de LIDL zo goedkoop is, hmm, ik denk dat ze dat imago hebben, maar sinds de prijzenoorlog in de supermarkten kan je echt wel voordeliger uit zijn bij de AH dan bij de LIDL.
[...]
Voor velen helaas een noodzaak!Op zich wel grappig dat je dat zegt. Ik heb een tijdje (uit pure verveling, want geen werk dus de dagen waren lang) af en toe boodschappen gedaan bij de LIDL. En ik schrok af en toe van de prijzen, zo hoog. Diverse producten waren gewoon echt duurder dan bij mijn AH (of bij de jumbo). Dus dat de LIDL zo goedkoop is, hmm, ik denk dat ze dat imago hebben, maar sinds de prijzenoorlog in de supermarkten kan je echt wel voordeliger uit zijn bij de AH dan bij de LIDL.

vrijdag 28 januari 2011 om 11:45
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 11:41:
[...]
Misschien dat het daarom zo misgaat in je administratie / budget: rekenen gaat je niet zo goed af? 4euro aan eten per dag (dus voor jullie 2,5 persoon) komt neer op 7 dagen x 4euro = 28 euro. En dus geen 70euro per week alleen voor het avondeten....
Volgens mij was dat antwoord op mijn eerste opmerking dat ik 4 euro p/p zo spotgoedkoop vond. Ik had er overheen gelezen dat die 4 euro voor 3 personen gold.
Denk dat TO beter wat kan doen om extra inkomsten te genereren, want als ze dit al niet kan bekostigen, wat dan als dat kind ook volwaardig gaat mee-eten? Nu telt ze haar kind nog als half. Die groeit ook en krijgt ook behoeftes (en niet alleen op eet-gebied)
[...]
Misschien dat het daarom zo misgaat in je administratie / budget: rekenen gaat je niet zo goed af? 4euro aan eten per dag (dus voor jullie 2,5 persoon) komt neer op 7 dagen x 4euro = 28 euro. En dus geen 70euro per week alleen voor het avondeten....
Volgens mij was dat antwoord op mijn eerste opmerking dat ik 4 euro p/p zo spotgoedkoop vond. Ik had er overheen gelezen dat die 4 euro voor 3 personen gold.
Denk dat TO beter wat kan doen om extra inkomsten te genereren, want als ze dit al niet kan bekostigen, wat dan als dat kind ook volwaardig gaat mee-eten? Nu telt ze haar kind nog als half. Die groeit ook en krijgt ook behoeftes (en niet alleen op eet-gebied)
vrijdag 28 januari 2011 om 11:47
Ik denk dat je dan beter naar de markt kunt gaan om te kijken wat er in de aanbieding is. Vooral tegen sluitingstijd gaat er veel tegen lage prijs weg. Op die manier eet je toch gezond en gevarieërd. Je zou ook kunnen kijken of je je inkomsten kunt vergroten. Het is heel erg als je zo moet bezuiningen op je eten. Ik kan je dus ook helaas niet helpen. Ik geef ongeveer 100 euro per week uit aan boodschappen met twee personen.
vrijdag 28 januari 2011 om 11:48
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 11:43:
Aletta, waar vind je lekkere recepten? Hier op de receptenpijler?
(heb sinds kort een blender en wil wel soepjes gaan maken!)
Ik gebruik een combinatie van smulweb en avontuurlijkheid. Persoonlijk ben ik weg van mijn wortel-rodepepersoep: ui en knoflook snipperen en even aanbakken in olijfolie, wortelen en een aardappel toevoegen met kippebouillon. Laurierblaadje erbij, beetje gember en een gesneden rode peper, laten koken tot alles zacht is. Laurierblaadje eruit halen (niet vergeten, want laurier is vies), pureren et voila: een heerlijk soepje. Vooral met een lepeltje creme fraiche.
De kosten van dit soepje bedragen zo'n 3,50 euro voor twee liter.
Aletta, waar vind je lekkere recepten? Hier op de receptenpijler?
(heb sinds kort een blender en wil wel soepjes gaan maken!)
Ik gebruik een combinatie van smulweb en avontuurlijkheid. Persoonlijk ben ik weg van mijn wortel-rodepepersoep: ui en knoflook snipperen en even aanbakken in olijfolie, wortelen en een aardappel toevoegen met kippebouillon. Laurierblaadje erbij, beetje gember en een gesneden rode peper, laten koken tot alles zacht is. Laurierblaadje eruit halen (niet vergeten, want laurier is vies), pureren et voila: een heerlijk soepje. Vooral met een lepeltje creme fraiche.
De kosten van dit soepje bedragen zo'n 3,50 euro voor twee liter.

Een gewone ouderwetse stamppot is vaak ook goedkoop. Mits jezelf de aardappelen schilt en groente van het seizoen gebruikt. Het vult goed en is gezond.
In jouw voorbeeld ontbreekt ook nog rijst of iets dergelijks.
Pastasaus maak ik zelf als ik tomaten (en kruiden) in eigen tuin heb. De tomaten uit de winkel zijn vaak helemaal niet rijp genoeg voor een lekkere saus. Maar ook ik ben lui, dus zo'n fles tomatensaus zonder extra toevoegingen is mijn favoriet.
Er zijn periodes dat ik oplet wat ik uitgeef aan avondeten, waarbij ik wel blijf opletten dat het een (redelijk) verantwoorde maaltijd is.
In jouw voorbeeld ontbreekt ook nog rijst of iets dergelijks.
Pastasaus maak ik zelf als ik tomaten (en kruiden) in eigen tuin heb. De tomaten uit de winkel zijn vaak helemaal niet rijp genoeg voor een lekkere saus. Maar ook ik ben lui, dus zo'n fles tomatensaus zonder extra toevoegingen is mijn favoriet.
Er zijn periodes dat ik oplet wat ik uitgeef aan avondeten, waarbij ik wel blijf opletten dat het een (redelijk) verantwoorde maaltijd is.

vrijdag 28 januari 2011 om 11:49
Waar is de rijst/pasta/aardappel in je verhaal?
Verder denk ik dat als je een beetje verstandig en bewust boodschappen doet voor je avondeten dat het dan geen godsvermogens hoeft te kosten. Misschien kun je vertellen wat je normaal zoal koopt voor het avondeten en waar volgens jou de fouten daarin zitten?
Verder denk ik dat als je een beetje verstandig en bewust boodschappen doet voor je avondeten dat het dan geen godsvermogens hoeft te kosten. Misschien kun je vertellen wat je normaal zoal koopt voor het avondeten en waar volgens jou de fouten daarin zitten?

vrijdag 28 januari 2011 om 11:51
Volgens mij heb je bij de Dekamarkt ook kaartjes met goedkope recepten. Dan zit er ook meteen lijstje ingredienten bij.
Ook goedkoop is om aanbiedingen aardappelen in de gaten te houden. Grote zak kopen en dan b.v. sperziebonen, worterlen erbij. Van eigen merk is best goedkoop en dan vlees in aanbieding erbij.
Ook goedkoop is om aanbiedingen aardappelen in de gaten te houden. Grote zak kopen en dan b.v. sperziebonen, worterlen erbij. Van eigen merk is best goedkoop en dan vlees in aanbieding erbij.
vrijdag 28 januari 2011 om 11:52
Een pak spaghetti: 80 ct
Een aubergine: 1 euro(aanbieding)
Zakje geraspte kaas: 1.80
Fles biologische tomatensaus: 1.70(kun je 2x van eten)
Basilicum plantje: 2 euro(kun je heel vaak van eten.
Dus laten we zeggen dat 1 maaltijd dan: 4.90(voor 4 personen he). Is iets duurder, maar dan heb je wel een fatsoenlijke maaltijd.
Een aubergine: 1 euro(aanbieding)
Zakje geraspte kaas: 1.80
Fles biologische tomatensaus: 1.70(kun je 2x van eten)
Basilicum plantje: 2 euro(kun je heel vaak van eten.
Dus laten we zeggen dat 1 maaltijd dan: 4.90(voor 4 personen he). Is iets duurder, maar dan heb je wel een fatsoenlijke maaltijd.
vrijdag 28 januari 2011 om 11:53
Of bloemkool-gruyere-soep: heerlijk (met gorgonzola ook heel lekker, maar mijn kerel blieft geen schimmel in zijn eten).
Zelfde principe: ui met knoflook, kippebouillon, bloemkool en een aardappel koken, scheutje melk erdoor. Gruyere raspen, met de boel meekoken, door de blender, en klaar. Heel erg lekker en kost wederom bijna niets.
Zelfde principe: ui met knoflook, kippebouillon, bloemkool en een aardappel koken, scheutje melk erdoor. Gruyere raspen, met de boel meekoken, door de blender, en klaar. Heel erg lekker en kost wederom bijna niets.
vrijdag 28 januari 2011 om 11:53
quote:plops schreef op 28 januari 2011 @ 11:49:
Verder denk ik dat als je een beetje verstandig en bewust boodschappen doet voor je avondeten dat het dan geen godsvermogens hoeft te kosten. Misschien kun je vertellen wat je normaal zoal koopt voor het avondeten en waar volgens jou de fouten daarin zitten?Die zit al standaard in dat pak Kip Tandoori. Zijn ongeveer 10 rijstkorrels p.p. dus er moet idd nog een pak Lassie bij
Verder denk ik dat als je een beetje verstandig en bewust boodschappen doet voor je avondeten dat het dan geen godsvermogens hoeft te kosten. Misschien kun je vertellen wat je normaal zoal koopt voor het avondeten en waar volgens jou de fouten daarin zitten?Die zit al standaard in dat pak Kip Tandoori. Zijn ongeveer 10 rijstkorrels p.p. dus er moet idd nog een pak Lassie bij
vrijdag 28 januari 2011 om 11:54