Geld & Recht alle pijlers

Kosten avondeten

28-01-2011 11:27 236 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na ruim een jaar alle uitgaven te hebben bijgehouden merk ik dat de gewone etensboodschappen mijn grootste valkuil zijn. Hier ga ik nogal eens de mist in en geef ik meer geld uit dan bedoeld. Daarom het idee om hier recepten neer te zetten met daarbij de ingrediënten, kosten, winkel waar je het koopt etc. Wellicht kunnen we elkaar met tips helpen om de kosten van het avondeten omlaag te brengen.

Ik zal de aftrap geven:

Kip Tandoori

Recept voor 2,5 personen (2 volwassenen en 1 kind)

Mix voor kip tandoori (Lidl) ¤ 1,49

Creme fraiche (200ml) (Lidl) ¤ 0,45

Rode paprika (1 stuk uit pak van 3) (Lidl) ¤ 1,39/3= ¤ 0,47

Kipfilet (400 gram) (Lidl) 0,4*¤3,99 (kiloprijs) = ¤ 1,60

Totaalprijs: ¤ 4,01

Prijs per persoon: ¤ 4,01 / 2,5 = ¤ 1,60

Besparingsmogelijkheden voor dit recept:

* er moet maar 300 gram kip in, maar ik had een portie van 400 gram uit de vriezer gehaald. Verschil ¤ 0,40.

Ik gebruik bij de prijzen dus wel de prijs voor de hoeveelheid die ik gebruik. De kipfilet koop ik bijvoorbeeld per kilo voor 3,99 en als ik daarvan 400 gram gebruik dan bereken ik daar ook de prijs voor.

Vlees koop ik sowieso groot in de aanbieding en vries ik in in portieverpakkingen.
quote:bommi schreef op 28 januari 2011 @ 11:38:

Ik kom ook niet bij de Aldi, ook niet bij de Lidl.

Daarbij vind ik bezuinigen zoals TO doet echte armoe.Voor velen helaas een noodzaak!
Aletta, waar vind je lekkere recepten? Hier op de receptenpijler?

(heb sinds kort een blender en wil wel soepjes gaan maken!)
In gratis kooktijdschriften van supermarkten staan vaak budget-recepten, is dat proberen waard? Ik heb uitkerinkje maar zal zeker niet op de manier die TO beschrijft gaan koken. Mij teveel gereken. Ben trouwens alleen en geen grote eter. Wat ik doe, is zoveel mogelijk bij Lidl vandaan halen, huismerken kopen, stamppotten voor 2 dagen maken enz. Ik kan verder niet op aanbiedingen letten omdat ik geen energie heb om naar meerdere winkels te gaan (ivm lichamelijke beperking). Hou aan het einde van de maand altijd geld over, ondanks hobby en bezoeken per ov aan vrienden/familie buiten de stad.
En gewoon (gebakken) aardappels/groente/vlees?
Geen zin om zo te koken en voor 1 maaltijd langs weet ik hoeveel supermarkten moet. Zonde van m'n tijd. Maar hey! Als jij er blij van wordt, gewoon doen natuurlijk!
Zal best Bertje, maar ook bij de Aldi kan je een fatsoenlijke, gezonde maaltijd bij elkaar kopen.
quote:bertje_ schreef op 28 januari 2011 @ 11:43:

[...]

Voor velen helaas een noodzaak!Op zich wel grappig dat je dat zegt. Ik heb een tijdje (uit pure verveling, want geen werk dus de dagen waren lang) af en toe boodschappen gedaan bij de LIDL. En ik schrok af en toe van de prijzen, zo hoog. Diverse producten waren gewoon echt duurder dan bij mijn AH (of bij de jumbo). Dus dat de LIDL zo goedkoop is, hmm, ik denk dat ze dat imago hebben, maar sinds de prijzenoorlog in de supermarkten kan je echt wel voordeliger uit zijn bij de AH dan bij de LIDL.
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 11:41:

[...]

Misschien dat het daarom zo misgaat in je administratie / budget: rekenen gaat je niet zo goed af? 4euro aan eten per dag (dus voor jullie 2,5 persoon) komt neer op 7 dagen x 4euro = 28 euro. En dus geen 70euro per week alleen voor het avondeten....

Volgens mij was dat antwoord op mijn eerste opmerking dat ik 4 euro p/p zo spotgoedkoop vond. Ik had er overheen gelezen dat die 4 euro voor 3 personen gold.

Denk dat TO beter wat kan doen om extra inkomsten te genereren, want als ze dit al niet kan bekostigen, wat dan als dat kind ook volwaardig gaat mee-eten? Nu telt ze haar kind nog als half. Die groeit ook en krijgt ook behoeftes (en niet alleen op eet-gebied)
quote:Star schreef op 28 januari 2011 @ 11:44:

Zal best Bertje, maar ook bij de Aldi kan je een fatsoenlijke, gezonde maaltijd bij elkaar kopen.Natuurlijk , daar zeg ik toch niets over.
Niets mis met de Aldi en Lidl, maar kies dan goede producten ipv die rommel uit een pakje.

Je kunt heel vers en lekker koken voor weinig geld.
Ik denk dat je dan beter naar de markt kunt gaan om te kijken wat er in de aanbieding is. Vooral tegen sluitingstijd gaat er veel tegen lage prijs weg. Op die manier eet je toch gezond en gevarieërd. Je zou ook kunnen kijken of je je inkomsten kunt vergroten. Het is heel erg als je zo moet bezuiningen op je eten. Ik kan je dus ook helaas niet helpen. Ik geef ongeveer 100 euro per week uit aan boodschappen met twee personen.
Misschien moet je even een ander recept neerzetten, ook nog?

Tip: winterwortels kosten echt geen flikker en zijn goede vullers voor allerlei roerbakgerechten (rijst, pasta, ovenschotels met aardappelpuree, en dan met ui en gehakt en wat andere groente en kruiden)
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 11:43:

(heb sinds kort een blender en wil wel soepjes gaan maken!)

Ik gebruik een combinatie van smulweb en avontuurlijkheid. Persoonlijk ben ik weg van mijn wortel-rodepepersoep: ui en knoflook snipperen en even aanbakken in olijfolie, wortelen en een aardappel toevoegen met kippebouillon. Laurierblaadje erbij, beetje gember en een gesneden rode peper, laten koken tot alles zacht is. Laurierblaadje eruit halen (niet vergeten, want laurier is vies), pureren et voila: een heerlijk soepje. Vooral met een lepeltje creme fraiche.

De kosten van dit soepje bedragen zo'n 3,50 euro voor twee liter.
Een gewone ouderwetse stamppot is vaak ook goedkoop. Mits jezelf de aardappelen schilt en groente van het seizoen gebruikt. Het vult goed en is gezond.

In jouw voorbeeld ontbreekt ook nog rijst of iets dergelijks.

Pastasaus maak ik zelf als ik tomaten (en kruiden) in eigen tuin heb. De tomaten uit de winkel zijn vaak helemaal niet rijp genoeg voor een lekkere saus. Maar ook ik ben lui, dus zo'n fles tomatensaus zonder extra toevoegingen is mijn favoriet.

Er zijn periodes dat ik oplet wat ik uitgeef aan avondeten, waarbij ik wel blijf opletten dat het een (redelijk) verantwoorde maaltijd is.
Waar is de rijst/pasta/aardappel in je verhaal?

Verder denk ik dat als je een beetje verstandig en bewust boodschappen doet voor je avondeten dat het dan geen godsvermogens hoeft te kosten. Misschien kun je vertellen wat je normaal zoal koopt voor het avondeten en waar volgens jou de fouten daarin zitten?
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 11:42:

[...]

Ruil die kerel van jou maar eens in voor een zuiniger exemplaar dan!! Nee joh.....die is me echt wel 2 pakken Tandoori waard
quote:AlettaJacobs schreef op 28 januari 2011 @ 11:48:

[...]

Persoonlijk ben ik weg van mijn wortel-rodepepersoep:

De kosten van dit soepje bedragen zo'n 3,50 euro voor twee liter.

Hmmm klinkt lekker!

Hoeveel euro is dat pp??
Volgens mij heb je bij de Dekamarkt ook kaartjes met goedkope recepten. Dan zit er ook meteen lijstje ingredienten bij.

Ook goedkoop is om aanbiedingen aardappelen in de gaten te houden. Grote zak kopen en dan b.v. sperziebonen, worterlen erbij. Van eigen merk is best goedkoop en dan vlees in aanbieding erbij.
Een pak spaghetti: 80 ct

Een aubergine: 1 euro(aanbieding)

Zakje geraspte kaas: 1.80

Fles biologische tomatensaus: 1.70(kun je 2x van eten)

Basilicum plantje: 2 euro(kun je heel vaak van eten.

Dus laten we zeggen dat 1 maaltijd dan: 4.90(voor 4 personen he). Is iets duurder, maar dan heb je wel een fatsoenlijke maaltijd.
Of bloemkool-gruyere-soep: heerlijk (met gorgonzola ook heel lekker, maar mijn kerel blieft geen schimmel in zijn eten).

Zelfde principe: ui met knoflook, kippebouillon, bloemkool en een aardappel koken, scheutje melk erdoor. Gruyere raspen, met de boel meekoken, door de blender, en klaar. Heel erg lekker en kost wederom bijna niets.
quote:plops schreef op 28 januari 2011 @ 11:49:

Waar is de rijst/pasta/aardappel in je verhaal?

Verder denk ik dat als je een beetje verstandig en bewust boodschappen doet voor je avondeten dat het dan geen godsvermogens hoeft te kosten. Misschien kun je vertellen wat je normaal zoal koopt voor het avondeten en waar volgens jou de fouten daarin zitten?Die zit al standaard in dat pak Kip Tandoori. Zijn ongeveer 10 rijstkorrels p.p. dus er moet idd nog een pak Lassie bij
Doel je nou op pot-groentje Leergierig
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 11:51:

[...]

Hmmm klinkt lekker!

Hoeveel euro is dat pp?? Je kunt er met vier personen van eten (en hij vult behoorlijk, dus met brood is het een maaltijd) dus eh... 0,87 cent pp. Exclusief brood.
Sjee, ik kom erachter dat ik alleen voor 10euro in de week aan bronwater opdrink! Ik drink geen fris, alleen bronwater. En ja, er is verschil met kraanwater. En nee, het bronwater bij de Aldi vind ik niet lekker.
quote:SeptemberGirl schreef op 28 januari 2011 @ 11:43:

(heb sinds kort een blender en wil wel soepjes gaan maken!)Kijk ook eens in de Index op de eetpijler!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven