Geld & Recht alle pijlers

Onvoorstelbare gierige acties II

30-08-2012 21:56 3027 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, dat er zoveel verhalen zouden zijn, had ik nooit kunnen vermoeden, wat een gierigheid, geslepenheid en onbeschoft gedrag heb ik de laatste tijd gelezen.

Gelukkig hebben we er nu wel plezier om . Krijg je toch nog iets terug.....

Deel 2 dus.

Ik zou heel graag de ergste acties op een rij willen zetten, maar helaas heb ik daar de tijd niet voor.

Maar, spui verder! En laat ons meegenieten van het leed dat gierigheid heet.

Hier is deel 1: Hilarische gierige acties deel 1
Juist sprokkelientje

Als men enige opvoeding/fatsoen heeft, zal men niet op alle koekjes of wat dan ook opvreten.

Het gaat om het gebaar, Goed zorgen voor je gasten.

Dat is gastvrijheid en dat zit niet in de nederlandse cultuur
Frankly my dear, I don"t give a damn
Tulpje, nogmaals, het gaat niet om het aantal
Als ik op zou trakteren ga ik eerst rond zodat iedereen heeft gehad en wat over is zet ik op tafel voor wie nog wil. Zou het heel vreemd vinden on het mee naar huis te nemen
Zo leuk om dit allemaal te lezen met de koektrommel naast me. Héérlijk!
Wel eentje pakken hè, of is hij al leeg?
Wij hollanders staan bekend om onze gierigheid bij andere culturen. Mijn indische vrienden zeggen ook altijd dat bij hollanders de koektrommel dicht gaat nadat iedereen 1 koekje heeft gekregen. Dit wordt als zeer ongastvrij ervaren.

Ik vind het ook ongastvrij, net zoals als je ergens op visite bent en je moet om 6 uur weg want ze gaan eten.
als ik koek in huis haal voor gasten laat ik hem ook op tafel staan... en geef het zelfs soms nog mee ook, als ze naar huis gaan... al is dat ook wel meer uit zelfbescherming
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik herinner me ineens dat ik met oud&nieuw een schaal appelflappen had meegenomen. Geloof dat we er een op hadden die avond. We zijn later naar huis gegaan. En de volgende ochtend zij me vriend, waar zijn die appelflappen gebleven? Dus ik zeg, ik had ze allemaal meegenomen. Waarop hij zegt, goh ik heb er wel een gekregen. Dus we waren verbaasd dat we van de 40 appelflappen zelf wel een hadden gekregen. Wij hadden ook als idee de schaal op tafel en wie wilt pakt gewoon.
Ik hou erover op. Ik ben blijkbaar gewoon gierig, zuinig en ongastvrij omdat hier de koeken niet op tafel blijven staan. Dat ik daarnaast wel andere hapjes/drankjes deel dat doet er dan niet toe..

Ben na dit soort discussies altijd wel blij dat ik bij mijn vrienden/familie/kennissen gewoon 'mezelf kan zijn' en dat zij hetzelfde denken over dit soort dingen. Wel zo makkelijk. Lijkt me erg vermoeiend om dan mensen om je heen te hebben die zich heel vervelend voelen (of er later over gaan roddelen ofzo) bij het feit dat ze maar 1 roze koek (naast andere hapjes) krijgen als ze hier op bezoek komen. Ben dan toch gewoon blij dat iedereen het hier op dezelfde manier doet en dat daar geen moeilijkheden over ontstaan.

Net zoals bijvoorbeeld een discussie een tijd geleden, over verjaardagen. Hier bij ons (en dan heb ik het echt over alle mensen waar ik ooit een verjaardag bij heb gevierd) viert iedereen z'n verjaardag of 's middags van zeg maar 14.30 tot 17.30 uur of van 20.00 uur tot... ('s middags voornamelijk bij een kindervisite).

Dus zonder avondeten. Sommige mensen hier vinden dat ook super raar en ongastvrij. 'Dan moet je je gasten wegsturen, dat doe je toch niet'. Wel nee joh, als iedereen dat zo doet dan weet iedereen toch dat je gewoon thuis eet na een verjaardag? Iedereen woont hier ook dichtbij dus niemand wordt met een lege maag (voor zover dat kan na een verjaardag) in de auto gestuurd om uren te gaan rijden. Hier is dat dus gewoon heel normaal en kijkt niemand er raar van op. Is toch ook fijn dat iedereen dat gewoon logisch vindt en dat je niet 1 stel in je familie/vriendenkring hebt die het super raar vindt dat een verjaardag pas om 20.00 uur begint of om 17.30 uur eindigt. Of sterker nog, dat er wel avondeten wordt geserveerd maar dat soep met broodjes zijn.. (vinden sommige mensen ook echt niet kunnen). Ik geloof dat ik gewoon echt veel te nuchter ben voor al die dingen van: dit is niet gastvrij, dit is zuinig, etc.
bij appelflappen met oud en nieuw vind ik het ook normaal dat die gewoon op tafel staan, net als met oliebollen.
Tulpje, dat kun je nou wel "nuchter" gaan noemen, maar je hebt gewoon je eigen gewoontes en daar voel jij je goed bij.

Daar is niks nuchters aan op zich, tenminste niet méér dan een ander die wel een grote schaal koekjes op tafel zet.
Your luck's about to change, cher.
@tulpje doe niet zo mutserig...

als jij verschillende dingen wil aanbieden en vervolgens het pak meteen weer opruimt, moet je dat lekker doen. Iedereen doet wat voor haar goed voelt en dat hangt inderdaad mede af van je omgeving. Waar ik ben opgegroeid stond altijd wel een schaal met chocolaatjes en koekjes op tafel, wat niet betekende dat die achter elkaar op werden gegeten als er een nieuw pak in ging.

En een roze koek aanbieden vind ik wel wat anders dan bijvoorbeeld 1 biscuitje en dan de trommel dicht... moet die persoon ook voor zichzelf weten... maar, het zou mijn keuze niet zijn
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Ik zet gewoon een schaal met lekkers op tafel. Maar dat gezemel over hollandse gierigheid begin ik wel beu te raken. Zo achterhaald. Maar dan nog ben ik nog liever zuinig dan dat ik allerlei voedsel weg heb moeten gooien omdat ik veel te veel heb gekocht/gekookt omdat het 'normaal' is om een compleet extra gezin te eten te (kunnen) geven. Ik vind verspilling en vraatzucht erger dan zuinigheid.
quote:tulpje21 schreef op 19 februari 2013 @ 13:44:

Ik hou erover op. Ik ben blijkbaar gewoon gierig, zuinig en ongastvrij omdat hier de koeken niet op tafel blijven staan. Dat ik daarnaast wel andere hapjes/drankjes deel dat doet er dan niet toe..

Maar waarom de koekjes weghalen, en de chips (of andere hapjes) wel laten staan? Ik ga er vanuit dat je niet iedereen 1 chipje laat nemen en die dan ook weer in de kast zet.

En ik denk ook niet dat iemand je hier gierig vindt als je al 20 dingen open op tafel hebt staan. Maar het gaat hier om iemand die een pak koekjes meebrengt voor de visite, daarvan er eentje krijgt, en verder komt er niets op tafel te staan.
quote:nessemeisje schreef op 19 februari 2013 @ 13:49:

Ik zet gewoon een schaal met lekkers op tafel. Maar dat gezemel over hollandse gierigheid begin ik wel beu te raken. Zo achterhaald. Maar dan nog ben ik nog liever zuinig dan dat ik allerlei voedsel weg heb moeten gooien omdat ik veel te veel heb gekocht/gekookt omdat het 'normaal' is om een compleet extra gezin te eten te (kunnen) geven. Ik vind verspilling en vraatzucht erger dan zuinigheid.

+1

quote:ronniemitchel schreef op 19 februari 2013 @ 14:07:

[...]

+1

+2
Die schaal met koekjes haal ik ook weg als de koffie voorbij is. Maar als ik al iets lekkers meeneem voor bij de koffie dan zijn het dikke koeken of taart en geen rol koekjes. Die rol zou ik dan weer gierig vinden..

Verder heb ik vrienden die altijd nee zeggen op taart ed. Want aan de lijn of bij schoonmoeder al zo verwend. Daar koop ik dus niets meer voor.
@ronniemitchell: 2 topics vol met gierige acties....dan is het nog lang niet gedaan met de (hollandse) zuinigheid hoor.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Mijn gasten krijgen 1 rondje drinken en daarna moeten ze zelf de koelkast maar leeghalen. Die zit lekker vol.

Snacks vul ik wel netjes bij. Zal ook wel aso klinken maar anders blijf ik aan de gang.
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D
quote:Dat is gastvrijheid en dat zit niet in de nederlandse cultuur

Onzin. Alsof gastvrijheid zit in de hoeveelheden voedsel zit die je serveert. Niks geven vind ik net zo vervelend als de gast eten opdringen. (want dat wordt door gastvrije culturen wel eens gedaan).

Er zijn zelfs culturen waarin het als onbeschoft wordt gezien om je gasten meteen eten of drinken aan te bieden na binnenkomst. Want dan laat je merken dat je denkt dat de gast geen zelfbeheersing heeft en meteen iets wil hebben.

's Lands wijs, 's lands eer.
Ach iedereen doet het toch anders, boeie.

Zolang het met goede bedoelingen is is het toch prima.

Alleen komt het bij mensen die anders gewend zijn soms 'raar' over.

Voorbeeld, mijn man (Turk) was als kind eens bij een vriendje aan het spelen. Vriendje werd geroepen voor het avondeten en mijn man moest even op de bank wachten tot vriendje klaar was.

Voor mijn man echt onbegrijpelijk, want hij was gewend dat als er bij hem thuis iemand was/speelde diegene altijd kon blijven eten.

Hoelaat diegene ook kwam, er was genoeg.

Voor dat vriendje de normaalste zaak van de wereld en die zal ongetwijfeld raar hebben opgekeken als mijn schoonmoeder er een bord bij zette als hij bij mijn man thuis was.

Ik had het hier eens over met mijn schoonmoeder. Zij koken grote hoeveelheden. Zij is van jongsaf gewend dat er altijd wel iemand langskwam, zeker toen ze een kind was (in Turkije) was het gewoon meer een aanwaaicultuur.

Ik lach mijn schoonzus elke zondag uit (dan eten we daar en zij woont nog thuis) omdat er dan een grote pan eten op tafel staat die ook met ons, de uitwonende zoons met aanhang, niet opkomt.

Dan eten ze er een paar dagen van. Er wordt vrijwel niks weggegooid.

Als ze iets eten wat mijn schoonzus niet zo geweldig vind pest ik haar ermee en zeg 'Ach joh, volgende week zondag krijg je weer wat anders, een week is zo om' (Is gekheid natuurlijk:P)

Wat eten voor bezoek betreft, er is altijd vanalles in huis. Sowieso in de diepvries. We maken eens in de zoveel tijd gevulde broodjes, die vriest m'n schoonmoeder in en als er onverwacht visite komt, komt dat op tafel.

Zo gaat het bij ons thuis ook.

Verjaardagen vieren we meestal savonds, dan niet met hapjes maar er worden verschillende gerechten gemaakt, salades, broodjes, zoetigheid. Iedereen kan pakken wat hij wil.

Niks mis met een 'Nederlandse verjaardag'.

Die blokjes kaas en toastjes brie staan ook leuk hoor, op een Turks buffet .

Het is gewoon bij iedereen anders, dat is toch juist leuk.

Maar als dingen gedaan worden puur uit gierigheid 'Nee je krijgt geen 2e kopje koffie want anders is de kan zosnel leeg en hebben we vanavond niks meer', dát vind ik dan raar.
Eentje uit het verleden: Mijn schoonmoeder vroeg vooraf altijd hoeveel kopjes koffie je dacht te gaan drinken. De eerste keer dat ik er op de koffie was, wist ik niet wat ik hoorde. Later gingen we erom ouwehoeren (haar zoons en schoondochters dus.... ) "uh eens even denken.... 2 kopjes? of toch 3?". Of we zeiden dat we er maar 1 wilden en dan bestelden we er als het op was, toch nog 1. Echt heel flauw, ik weet het. Maar ik vond het zo onbegrijpelijk! En ze deed het niet alleen bij ons hoor, ook als er andere visite kwam, moesten die gasten doorgeven hoeveel koffie ze dachten te gaan drinken.... Ze doet het gelukkig niet meer!
Haha ik had er vandaag nog eentje. Een vriendin van mij heeft haar vriend een dag paintballen cadeau gedaan voor zijn verjaardag. Nu mag zij niet mee van haar vriend omdat hij een dagje alleen met de "jongens" wilde. Die jongens hadden dus wel allemaal hun vriendin mee. Bleek uiteindelijk dat ze geen geld over had om mee te gaan en haar vriend wilde dat dus niet voorschieten
Some flies are too awesome for the wall
Ik ben eens met een jongen mee gegaan die mij een prachtige date beloofde maar uiteindelijk kwam het er op neer dat ik alles zou moeten betalen ... dat was natuurlijk niet zo leuk en ik had vrij weinig geld op zak ...
Verkeerde topic

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven