Sparen studie kind
zondag 20 mei 2018 om 14:13
Hallo,
Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
Ik heb een vraagje over de studiekosten voor een kind. In verschillende artikelen zie ik dat hwt bedrag wat nodig is ala je kind gaat studeren en op kamers gaat rond de 58000 voor 4 jaar.
Nu hebben wij 1 kind een normaal inkomen 4000 netto per maand en we kunnen zeker 100 euro sparen of meer. Als onze zoon 18 is dan kunnen we 20000 gespaard hebben. Als hij gaat studeren kunnen we ook zeker 350 bijdragen. Daarnaast vinden wij het belangrijk dat hij zelf ook bijlegt door middel van verdiend geld van door een bijbaan.
Stel we hebben 20000 en 350 bijdrage per maand dus keer 12 keer 4 jaar is 17000 en stel zoon draagt 12000 bij dmv bijbaan
Dan kom je op 49000 maar dan heb je nog steeds niet de 58000 wat ze in artikels adviseren.
Wat ik nu vooral afvraag wij hebben 1 kind en kunnen rond de 50000 bij elkaar krijgen. Dan hebben we nog niet genoeg.
Er zijn zoveel gezinnen met missch minder geld en meer kinderen.
Niet iedereen heeft toch zomaar 58000 per kind liggen.
Stel je hebt 3 kinderen dan heb je toch niet zomaar 180.000 liggen. Als dat zo zou zijn kunnen veel mensen zo een huis afrekenen zonder hypotheek.
Vraag mij ook af of die 58000 echt klopt?
Daarnaast ken ik zoveel mensen die geen cent hebben en toch een gezin met 3 kinderen soms zelds 5 kinderen en je hoort er nooit wat over die kinderen doen alles studeren gaan op kamp dragen een beugel kortom ze redden het ook allemaal.
Hoe kan dat dan?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen?
dinsdag 22 mei 2018 om 09:11
Ik weet natuurlijk niet wie jij allemaal kent, maar wij bieden 'gewoon' een drie jarige bachelor aan hoor, en dan gaan die studenten daarna massaal het verkorte masterprogramma doen.ZonnigKleintje schreef: ↑22-05-2018 08:26Dan hebben ze meestal 4 (of meer) jaar bachelor gedaan. Ik ken geen afgestudeerde tu-ers die het totaal binnen 5 jaar gedaan hebben.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:15
Ik heb altijd geleerd dat je van lenen diep in de problemen kunt komen. Lenen doe je niet behalve voor een hypotheek, was de strekking.
En een WO-studie geeft ook geen garantie op 'n baan tegenwoordig.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:23
Ach de vorige generatie lijkt de huidige altijd verwend te vinden.
Ik ben in 1991 begonnen met mijn studie, net toen het wat minder royaal was vanuit de overheid.
Mijn zus haar studie werd betaald door mijn ouders maar die bakte er niks van (ze heeft een MBO afleiding half afgemaakt).
En omdat mijn ouders mijn studie sowieso onzinnig vonden en omdat het toch geen diploma zou opleveren (dankjewel zus) waren ze niet van plan ook maar een cent bij te dragen.
Hiervoor heb ik eerst een jaar gewerkt na mijn middelbare school, mijn vader hoopte nog dat ik dit zou blijven doen maar zonder opleiding geen dikke (of leuke) baan, dus nauwelijks inkomen, dus dat geld was meteen op nadat ik mijn collegegeld en boeken/materialen had gekocht.
Omdat ik graag kunstacademie wilde doen moest ik ook nog toelatingsexamens doen waar ik ook nog voor moest betalen (en voor vrij moest nemen, wat me ook nog een baantje heeft gekost en heel veel ruzie heeft veroorzaakt thuis).
Rijbewijs kreeg ik ook niet (mijn zus gek genoeg wel, hoewel ze dit nu ontkennen).
Ik wilde ook meteen het huis uit, want dat ging niet meer.
Uiteindelijk ben ik er wel gekomen, met werken naast mijn studie, maar zat wel continue tegen een burn out aan. Van de studie mocht je eigenlijk helemaal niet werken ernaast. Het heeft me wel een extra jaar gekost, wat nu in deze tijd rampzalig zou hebben uitgepakt denk ik.
Voor mijn kinderen wil ik dit gewoon niet, dus ik wil bijdragen waar nodig. En ja we sparen ervoor.
Wellicht worden het nu twee watjes, maar ik hoop gewoon dat ze fris en fruitig aan hun baan kunnen beginnen. En ook zorgeloos kunnen studeren.
Een gaat zeker studeren (die is nu 16) de andere (15) heeft nog geen idee, maar ik vind het belangrijk om ze ruimte te geven om te kunnen kiezen voor een studie waar ze gewoon een leuke baan mee kunnen krijgen. Ik gun ze dat.
Ik ben in 1991 begonnen met mijn studie, net toen het wat minder royaal was vanuit de overheid.
Mijn zus haar studie werd betaald door mijn ouders maar die bakte er niks van (ze heeft een MBO afleiding half afgemaakt).
En omdat mijn ouders mijn studie sowieso onzinnig vonden en omdat het toch geen diploma zou opleveren (dankjewel zus) waren ze niet van plan ook maar een cent bij te dragen.
Hiervoor heb ik eerst een jaar gewerkt na mijn middelbare school, mijn vader hoopte nog dat ik dit zou blijven doen maar zonder opleiding geen dikke (of leuke) baan, dus nauwelijks inkomen, dus dat geld was meteen op nadat ik mijn collegegeld en boeken/materialen had gekocht.
Omdat ik graag kunstacademie wilde doen moest ik ook nog toelatingsexamens doen waar ik ook nog voor moest betalen (en voor vrij moest nemen, wat me ook nog een baantje heeft gekost en heel veel ruzie heeft veroorzaakt thuis).
Rijbewijs kreeg ik ook niet (mijn zus gek genoeg wel, hoewel ze dit nu ontkennen).
Ik wilde ook meteen het huis uit, want dat ging niet meer.
Uiteindelijk ben ik er wel gekomen, met werken naast mijn studie, maar zat wel continue tegen een burn out aan. Van de studie mocht je eigenlijk helemaal niet werken ernaast. Het heeft me wel een extra jaar gekost, wat nu in deze tijd rampzalig zou hebben uitgepakt denk ik.
Voor mijn kinderen wil ik dit gewoon niet, dus ik wil bijdragen waar nodig. En ja we sparen ervoor.
Wellicht worden het nu twee watjes, maar ik hoop gewoon dat ze fris en fruitig aan hun baan kunnen beginnen. En ook zorgeloos kunnen studeren.
Een gaat zeker studeren (die is nu 16) de andere (15) heeft nog geen idee, maar ik vind het belangrijk om ze ruimte te geven om te kunnen kiezen voor een studie waar ze gewoon een leuke baan mee kunnen krijgen. Ik gun ze dat.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:42
Ik vind in deze tijd lenen voor een studie riskant. Tenzij het je niet boeit dat je straks geen huis kunt kopen want ook daar moet je eigen geld voor meenemen tegenwoordig.
Ik heb ervoor gekozen kinderen te krijgen. Dan wil ik ze met zo weinig mogelijk problemen het volwassen leven insturen. Dus zal er gespaard moeten worden. Dat heeft niks te maken met ze verwennen en ze alles maar geven. Een opleiding valt voor mij niet in de categorie verwennen en ze maar alles geven.
Een studie betekent voor mij dat ze een goede basis hebben in het leven zodat ze op eigen benen kunnen staan.
Dus collegegeld, boeken, een telefoonabonnement en wat kleding en zakgeld horen voor mij erbij.
Op kamers gaan ook nog helemaal bekostigen gaat lastig worden.
Overigens is met een bijbaantje niks mis. Zo wordt er idd geleerd dat je moet werken voor je geld. Maar wat mij betreft kan dat geld gespaard worden of naar eigen inzicht uitgegeven worden.
Ik heb ervoor gekozen kinderen te krijgen. Dan wil ik ze met zo weinig mogelijk problemen het volwassen leven insturen. Dus zal er gespaard moeten worden. Dat heeft niks te maken met ze verwennen en ze alles maar geven. Een opleiding valt voor mij niet in de categorie verwennen en ze maar alles geven.
Een studie betekent voor mij dat ze een goede basis hebben in het leven zodat ze op eigen benen kunnen staan.
Dus collegegeld, boeken, een telefoonabonnement en wat kleding en zakgeld horen voor mij erbij.
Overigens is met een bijbaantje niks mis. Zo wordt er idd geleerd dat je moet werken voor je geld. Maar wat mij betreft kan dat geld gespaard worden of naar eigen inzicht uitgegeven worden.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:44
Zo mee eens!Benbits schreef: ↑22-05-2018 09:42Ik vind in deze tijd lenen voor een studie riskant. Tenzij het je niet boeit dat je straks geen huis kunt kopen want ook daar moet je eigen geld voor meenemen tegenwoordig.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:46
Niet overdrijven. De meeste studenten geneeskunde lopen tegenwoordig nominaal. Met een kleine wachttijd voor de coschappen doe je hooguit 6,5 tot 7 jaar over de studie.Yggdrasil- schreef: ↑22-05-2018 08:50Mijn oudsten doen trouwens studies die echt way langer duren dan die 2 of 3 jaar.
Die zijn zeker 12 jaar aan het studeren nog.
Dus die ton schuld, die komt er wel![]()
Alle opleiding die je daarna nog volgt is in de vorm van een baan met een aardig salaris.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:47
Jij hebt mbo gedaan toch? Dat vind ik dan nog wat anders: je bent normaal gesproken piepjong als je die opleiding afrondt en je verdiencapaciteit is gemiddeld gezien lager dan bij hbo of wo. Bij wo’ers was het altijd normaal om pas na je 30e je eerste huis te kopen. Mensen bouwden eerst hun loopbaan op en gingen dan pas kopen.redbulletje schreef: ↑22-05-2018 09:01Dat heb ik ook gedaan. Hier aan de Belgische grens heel normaal. De eerste jaren dat ik 'n normale baan had lekker geld opzij zetten en daarna de verbouwingen en inrichting van mijn huis kunnen betalen.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:58
dinsdag 22 mei 2018 om 09:59
Mijn ouders betaalden mijn studiekosten en mijn kamer, leefkosten betaalde ik van de stufi, wat werken en lening (vooral tijdens mijn buitenland semester en toen mijn stufi op was in de laatste jaren).
Ja, ik had 20.000 lening maar die ga ik voor mijn 30ste afgelost hebben dus ik zie het probleem niet zo.
Ik hoop dat mijn kinderen later ook op kamer willen en ik zal er alles aan doen om ze daar bij te helpen.
Ja, ik had 20.000 lening maar die ga ik voor mijn 30ste afgelost hebben dus ik zie het probleem niet zo.
Ik hoop dat mijn kinderen later ook op kamer willen en ik zal er alles aan doen om ze daar bij te helpen.
dinsdag 22 mei 2018 om 09:59
Wij sparen wel, maar verwachten een groot deel van de kosten gewoon van ons salaris te kunnen betalen. Het bedrag dat we nu sparen, zeg maar. De kinderen gaan niet allemaal tegelijk studeren gelukkig.
Wij gaan ervan uit dat ze op kamers gaan en zullen dat ook betalen, maar wel beperkt tot ongeveer het prijsniveau van een kamer van de studentenhuisvesting. Ik ga geen 600+ euro pm lappen omdat meneer of mevrouw een sjieke grote kamer wil.
Ook bier, festivals en lattes etc gaan we niet sponsoren. We houden het bij opleidingskosten, een redelijk bedrag voor huur huur en de kosten van eten etc die ze thuis ook zouden hebben. De rest kunnen ze voor werken. Of lenen.
Wij gaan ervan uit dat ze op kamers gaan en zullen dat ook betalen, maar wel beperkt tot ongeveer het prijsniveau van een kamer van de studentenhuisvesting. Ik ga geen 600+ euro pm lappen omdat meneer of mevrouw een sjieke grote kamer wil.
Ook bier, festivals en lattes etc gaan we niet sponsoren. We houden het bij opleidingskosten, een redelijk bedrag voor huur huur en de kosten van eten etc die ze thuis ook zouden hebben. De rest kunnen ze voor werken. Of lenen.
dinsdag 22 mei 2018 om 10:06
Zo zie ik het inderdaad ook en zo hebben mijn ouders het ook gedaan.regenworm schreef: ↑22-05-2018 09:59Wij sparen wel, maar verwachten een groot deel van de kosten gewoon van ons salaris te kunnen betalen. Het bedrag dat we nu sparen, zeg maar. De kinderen gaan niet allemaal tegelijk studeren gelukkig.
Mijn kamer kostte bijvoorbeeld rond de 350 en toen ik in het buitenland ineens 7 maanden 800,- moest betalen kon ik het restbedrag dus wel zelf gaan betalen. Niet meer dan logisch ook.
dinsdag 22 mei 2018 om 10:11
hbo, maar belgische standaard, ik was na 4 jaar klaarPowerCube schreef: ↑22-05-2018 09:47Jij hebt mbo gedaan toch? Dat vind ik dan nog wat anders: je bent normaal gesproken piepjong als je die opleiding afrondt en je verdiencapaciteit is gemiddeld gezien lager dan bij hbo of wo. Bij wo’ers was het altijd normaal om pas na je 30e je eerste huis te kopen. Mensen bouwden eerst hun loopbaan op en gingen dan pas kopen.
dinsdag 22 mei 2018 om 10:32
Mijn kinderen hebben beiden gestudeerd zonder lening.
Van mijn kleinkinderen studeren er nu 2. Hun ouders hadden bij hun geboorte een studie verzekering afgesloten daar kunnen ze even mee vooruit, beiden werken al vanaf hun 15e jaar bij. Niks mis mee. Ik hoor niemand over een studieverzekering.
http://www.onderlinge.info/levensverzek ... ering.aspx zomaar een link, er zullen er vast meer zijn
Van mijn kleinkinderen studeren er nu 2. Hun ouders hadden bij hun geboorte een studie verzekering afgesloten daar kunnen ze even mee vooruit, beiden werken al vanaf hun 15e jaar bij. Niks mis mee. Ik hoor niemand over een studieverzekering.
http://www.onderlinge.info/levensverzek ... ering.aspx zomaar een link, er zullen er vast meer zijn
het is nooit te laat om te leven
dinsdag 22 mei 2018 om 10:44
Alleen bijna niemand zegt hier alles te gaan betalen. Overdrijven is ook een vak.Yggdrasil- schreef: ↑22-05-2018 08:42Ik ook!
Ik vind het (deel) van hun rijbewijs en hun collegegeld (keer 4) al meer dan genoeg. Een maandelijkse bijdrage krijgen ze niet. Ik ga wel regelmatig met ze uit eten/lunchen of ze komen hier en ik geef ze een tas met eten en wasmiddel mee terug. Ook komen ze hier en maken ze een afspraak met hun vaste kapper die ik betaal. Maar hun kamer en verzekeringen en levensonderhoud werken en lenen ze maar bij elkaar. Ik ben gekke henkie niet. Heb mijn halve leven krom gelegen en leg nog steeds veel weg voor ze, ik wil graag zelf ook even een beetje leven. Ik werk me de tyfes.
Ik vind dat kinderen tegenwoordig veel te veel worden verwend.
Mijn oudste zit nu al een week thuis: geld op.
Ja jammer joh. Je kan hier eten maar ik ga je geen geld toestoppen. Klaar.
Ja straks hebben ze een mega schuld. Kut. Heeft hun hele generatie. Ze maken zich er zelf geen zorgen om. 35 jaar om terug te betalen en ze gaan toch goed verdienen (eigen woorden)
Prima: succes ermee!
Een na jongste gaat ook over niet al te lange tijd het huis uit. Is dan ook nog minderjarig. In totaal andere stad ivm studie. die zal ook vanaf dag 1 moeten lenen.
Ja life is a bitch.
Hier werken ze trouwens al vanaf het allereerste moment dat dat kon.
Hier heeft iedereen het arbeidsethos van een paard. Ik vind dat normaal.
Maar studeren staat wel voorop.
dinsdag 22 mei 2018 om 10:46
Wat is de toegevoegde waarde van een studie-verzekering, behalve als je dood gaat? Dan kun je beter een reguliere levens-verzekering afsluiten.winniewel schreef: ↑22-05-2018 10:32Mijn kinderen hebben beiden gestudeerd zonder lening.
Het idee van verzekeren is dat je betaalt voor iets dat misschien gaat gebeuren. Deze 'verzekering' betaalt sowieso uit dus het is meer een spaarpotje (oke, met een levens-verzekering er aan dan). Maar als je sowieso uitbetaald wordt, waar denk je dan dat de inkomsten van de maatschappij vandaan komen?
dinsdag 22 mei 2018 om 10:46
Oh omdat je schreef dat je kinderen tegenwoordig zo verwend vindt en dat iedereen van hun generatie moet lenen/met schuld start.Yggdrasil- schreef: ↑22-05-2018 09:37Ik vind niks verwend aan lenen. Maar wel aan kinderen die altijd maar alles krijgen.
Dus werken voor je geld is niks mis mee.
Lenen vind ik wel een beetje jammer maar het is wat het is.
Ze zijn volwassen.
dinsdag 22 mei 2018 om 10:50
Eens. Ik ga er -vooralsnog- dus vanuit dat wij alles betalen. Ergens is het ook een voordeel dat je bij voorbaat al weet dat lenen bij duo nooit omgezet gaat worden in een gift. Dan denken mensen (ouders en de studenten) er wellicht beter over na voordat ze gaan lenen.redbulletje schreef: ↑22-05-2018 09:15Ik heb altijd geleerd dat je van lenen diep in de problemen kunt komen. Lenen doe je niet behalve voor een hypotheek, was de strekking.
En een WO-studie geeft ook geen garantie op 'n baan tegenwoordig.
dinsdag 22 mei 2018 om 10:58
Ik denk ook dat veel ouders de kosten van studeren overschatten. Die enorme studieschuld bedragen zie je veel minder dan vroeger, studenten zijn veel nominaler gaan studeren.NYC schreef: ↑22-05-2018 10:50Eens. Ik ga er -vooralsnog- dus vanuit dat wij alles betalen. Ergens is het ook een voordeel dat je bij voorbaat al weet dat lenen bij duo nooit omgezet gaat worden in een gift. Dan denken mensen (ouders en de studenten) er wellicht beter over na voordat ze gaan lenen.
dinsdag 22 mei 2018 om 11:05
Ik denk dat veel studenten er in het verleden heel makkelijk over dachten. Ook om het maandelijkse leenbedrag hoger te zetten (ook als ze wisten dat dat deel terugbetaald moet worden) omdat ze wisten/ervan uit gingen dat een deel een gift werd etc. Veel mensen met (enorme) studie uitloop etc.florence13 schreef: ↑22-05-2018 10:58Ik denk ook dat veel ouders de kosten van studeren overschatten. Die enorme studieschuld bedragen zie je veel minder dan vroeger, studenten zijn veel nominaler gaan studeren.
Ik zou persoonlijk uitgaan van een bedrag van ongeveer 12.000 per kind per jaar.
dinsdag 22 mei 2018 om 11:11
Maar een wo-studie duurt nog steeds vier jaar toch? Voor mij kan het er dan op neerkomen dat ik vijf jaar achter elkaar studerende kinderen moet onderhouden waarvan drie jaar waarin ze beiden studeren. Zeker die drie overlappende jaren zal ik niet alles voor ze kunnen bekostigen.florence13 schreef: ↑22-05-2018 10:58Ik denk ook dat veel ouders de kosten van studeren overschatten. Die enorme studieschuld bedragen zie je veel minder dan vroeger, studenten zijn veel nominaler gaan studeren.
Ik heb trouwens al jarenlang studentoppassen en wat ik van hen hoor is nominaal afstuderen nog steeds niet de norm. Ik zie juist dat mensen maar doorstuderen en de ene master, stage en buitenlandervaring op de andere stapelen. Maar dat gaat misschien veranderen nu de arbeidsmarkt weer wat aantrekt.
dinsdag 22 mei 2018 om 11:17
Misschien doen vooral/alleen de mensen dat die dat zich kunnen veroorloven of betaald krijgen? Ik ken ook mensen die een jaar een wereldreis van hun ouders kado kregen (niet studiegerelateerd, maar voor de leuke ervaring).PowerCube schreef: ↑22-05-2018 11:11Maar een wo-studie duurt nog steeds vier jaar toch? Voor mij kan het er dan op neerkomen dat ik vijf jaar achter elkaar studerende kinderen moet onderhouden waarvan drie jaar waarin ze beiden studeren. Zeker die drie overlappende jaren zal ik niet alles voor ze kunnen bekostigen.
Ik heb trouwens al jarenlang studentoppassen en wat ik van hen hoor is nominaal afstuderen nog steeds niet de norm. Ik zie juist dat mensen maar doorstuderen en de ene master, stage en buitenlandervaring op de andere stapelen. Maar dat gaat misschien veranderen nu de arbeidsmarkt weer wat aantrekt.
Maar het is denk ik niet per se een must of verplichting al die masters of buitenlandervaring en stages. Of dat nou door ouders betaald wordt of een student zelf. Het hóeft niet.
dinsdag 22 mei 2018 om 11:18
Klopt, en met de invoering van het bsa, de ba-ma en n=n, zie je dat die enorme uitloop er bijna niet meer is. Natuurlijk, er loopt wel eens iemand wat uit, maar het is minder gebruikelijk en de uitloop is dan vaak maar een paar maanden.NYC schreef: ↑22-05-2018 11:05Ik denk dat veel studenten er in het verleden heel makkelijk over dachten. Ook om het maandelijkse leenbedrag hoger te zetten (ook als ze wisten dat dat deel terugbetaald moet worden) omdat ze wisten/ervan uit gingen dat een deel een gift werd etc. Veel mensen met (enorme) studie uitloop etc.
Ik zou persoonlijk uitgaan van een bedrag van ongeveer 12.000 per kind per jaar.
Eerder zag je ook dat studenten meteen op kamers gingen, nu kiezen ze er vaker voor om de eerste tijd heen en weer te reizen en gaan ze pas in bachelor 3 of in hun masterjaar op kamers. Dat maakt alles ook stukken goedkoper.
Voor een uitwoner ddenk ik dat je 12000 wel realistisch is, maar de student kan natuurlijk ook daar een deel zelf van verdienen met een bijbaan.
dinsdag 22 mei 2018 om 11:21
Dit heb je wel vaker genoemd, dat je denkt dat heel veel mensen die 10-jaarsgrens overschreden hebben en dus alles moeten terugbetalen. Ik vraag me af of dat echt zo is, heb je daar cijfers van gezien?NYC schreef: ↑22-05-2018 11:05Ik denk dat veel studenten er in het verleden heel makkelijk over dachten. Ook om het maandelijkse leenbedrag hoger te zetten (ook als ze wisten dat dat deel terugbetaald moet worden) omdat ze wisten/ervan uit gingen dat een deel een gift werd etc. Veel mensen met (enorme) studie uitloop etc.