Geld & Recht alle pijlers

Vrekkentopic - Deel V

23-02-2012 10:09 3026 berichten

En het vrekken gaat door!

Voor meer tips over besparen:

Deel I

Deel II

Deel III

Deel IV

Vrekwaardig eten

quote:lamystere schreef op 23 maart 2012 @ 20:17:

IBI, je bent heel goed bezig.

Molly, wat bedoel je precies met het feit dat je met groente en fruit al aan je tax zit?

Wat ik per week kan besteden zou eigenlijk voornamelijk al op gaan aan fruit (zie post hierboven). Nog wat andere voedingsmiddelen en er blijft niets meer over, of beter gezegd: ik kom tekort.

Edit: het gaat me vooral om het feit dat ik anderen in hun boodschappenpatroon vaak niet kan volgen. Hoef dus geen bespaartips op overige zaken. Ben al jaren zuinigheidskoningin no. 1.
Molly, ik geef ook snel 10-15 euro per week uit aan fruit. Hier genoeg voor 1 volwassene en twee kinderen. Geen echt bijzonder fruit, appels, bananen, appels, druiven, kiwi. Duur fruit neem ik maar af en toe,m vanwege de prijs. Zo kunnen zoon en ik genieten van een pomelo, maar die is in 1 keer op en kost dan 2 euro. Wij eten dat dus af en toe samen als snackje! Ook groenten beknibbel ik niet op, dus aan groente en fruit ben ik wekelijks toch wel 25 tot 30 euro kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Je kan gratis Senseo samples aanvragen. (lekker smaakjes!!)
Bij mij werd bij specsavers (1.5 maand terug) niet naar mijn zorgverzekeraar e.d. gevraagd.

Een jaar eerder bij mijn vader wel, maar geen idee of hij toen wel geld terug kreeg/verrekend werd.

Misschien ook wel handig om eens na te kijken of ik geld terug kan krijgen op mijn brillen.

Van de belastingdienst ga ik ¤110 terugkrijgen, heb het 3x berekend maar vind het nog zo weinig in vergelijking met vorig jaar.

De huurtoeslag was hier goed voor een leuke binnenkomer van ¤450.

Die kwam mooi op tijd om mijn uiterste roodstand (max. ¤500) in te lossen.

Ondertussen ben ik met mijn ouders aan het regelen dat we samen een nieuwe wasmachine kopen.
Molly, ik snap je nu wel. Ik begrijp soms de lijstjes hier ook niet. Net als jij eten wij hier veel fruit (twee, drie stuks per dag) en elke dag groente. Dus die 11 euro haal ik ook met gemak.

Dus ik kom, ondanks dat ik erg let op aanbiedingen, echt niet onder de 60 euro per week voor twee personen. Ik zit er echt altijd boven. Ik hou gewoon van vers fruit, verse groente, vis en brood van de bakker. Ik zit rond de 80 euro per week en dan doen wij geen gekke dingen. Voor twee dagen koken lukt hier niet, wij zijn grote eters in een smal lichaam, dat dan weer wel:-)
Lamystere en Bluebirds:

Ik eet dus wel fruit wat ik graag eet, ananas bvb. Is niet altijd afgeprijsd. Haal 'm wel bij de goedkoopste van de twee supermarkten in de buurt.

En inderdaad, aan die bedragen die jullie noemen zit je dan heel snel. Ik eet niet of nauwelijks vlees. Maar ben ook een grote eter. En dan nét als je denkt: ik heb niet veel nodig deze week (omdat ik én bij mijn moeder heb gegeten én een keer bij een broer bvb.), dan is opeens het vaatwasspul op, of de waspoeder of wat voor niet-eetbaar spul dan ook.

Zit gewoon even te mokken nu, dat is het 'm ook denk ik. Vooral omdat ik dan weer 's gedacht heb: had ik beter dat 'lekkere' niet kunnen kopen, bvb. ijs of chips ofzo. Maar ja... 'ik moet toch iets' hoor ik mezelf nu roepen.
Molly, ik begrijp je. Ik geloof die lijstjes ook nooit waar er maar 20 euro per week wordt uitgegeven. Volgens mij eten die mensen muizenhapjes en inderdaad niet voldoende groente/fruit.

Is het een optie om misschien ananas half vers half vriezer/blik te gaan eten en die uit de vriezer dan in een smoothie te gooien? Of zijn er dan goede eigenschappen verloren gegaan?
Nellaaa, geen idee of er dan goede dingen verloren gaan, maar ook al vries ik het in, ik eet dan nog steeds dezelfde hoeveelheid. Dus qua kosten hetzelfde, of begrijp ik je nu niet misschien?

Ja, precies, ze eten dan heel weinig inderdaad. Of toch de helft in de bedrijfskantine, wat ze voor het gemak niet vermelden. Of misschien hebben ze niet eens in de gaten hoeveel ze buiten de deur eten: werk, friet halen, shoarma, Chinees. Dat telt ook. Dat doe ik zelf dus nooit.
Je begrijpt me inderdaad verkeerd Je hebt ook ananas uit blik of uit de vriezer (geldt ook voor andere soorten, vooral zomerfruit vind ik erg lekker). Is dat niet soms een goedkopere optie?

Precies! Eten bij ouders en vrienden wordt vaak ook niet vermeld bij dat soort weekbudgetten. Als ik 2x in de week bij moeders aan tafel zit + bakjes eten mee krijg dan ben ik ook een stuk goedkoper uit.
Ik koop etenswaren voor een eenpersoonshuishouden.

Fruit vind ik ook erg duur. Ik eet dagelijks fruit. Sowieso een appel, banaan of kiwi en vaak pers ik sinaasappels of grapefruit. Afhankelijk van het seizoen/aanbiedingen mandarijnen, peren, ananas etc. En ja, ik ben dan denk ik ook ongeveer tien euro per week kwijt aan fruit.

Groenten eet ik ook elke dag, maar dat is afhankelijk van de reclame. Daar ben ik ongeveer tien euro per week aan kwijt. Prei, broccoli, courgettes, tomaten altijd favoriet bij pasta's. Verder spruitjes, worteltjes, boontjes etc ook erg lekker. Ik stel mijn menu op grotendeels afhankelijk van de aanbiedingen. En ik eet ook weleens diepvriesgroenten (spinazie etc). Vlees eet ik niet elke dag. Pasta, rijst etc. zijn niet zo duur.

Toetjes eet ik als ik er zin in heb en dan koop ik wat ik lekker vind.

In de bedrijfkantine eet ik nooit: dat vind ik veel te duur. Daarentegen neem ik elke dag zelfgesmeerde boterhammen mee naar het werk. Ik eet zo'n twee hele broden per week en er gaan twee pakjes vleeswaren per week doorheen. Verder eet ik hagelslag/kaas/jam o.i.d. op brood.

Ik drink geen koffie, wel heel veel thee. Frisdrank en sapjes koop ik bijna nooit. Dat blijft bij mij altijd staan. Soms koop ik een pak als ik visite krijg (ik heb voor de zekerheid altijd 1 pak sap en 1 fles cola op voorraad), maar meestal heeft visite liever eerst een kopje thee en vervolgens wijn. En voor visite heb ik altijd lekkere hapjes (olijven, chips, etc) in huis. Gemiddeld gaat er 1 zak chips per twee weken doorheen.

Koekjes vind ik heeerlijk, dus elke week koop ik 1 of 2 pakken. Chocola koop ik als ik ongesteld ben.

Als ik zin heb in iets lekkers koop ik dat.

Met bovenstaande eet- en inkooppatroon kan ik van de door mij ingeplande vijftig euro per week gemakkelijk de boodschappen doen. Wasmiddel, toiletpapier, vuilniszakken, etc kan er dan ook prima vanaf (want dat koop ik natuurlijk ook alleen maar in de aanbieding).
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Lasagne: dat komt een heel eind overeen met mijn patroon. Maar als ik voor 30 Euro boodschappen doe, dan denk ik: hé lekker goedkoop deze week. Om vervolgens in diezelfde week nog een keer terug te moeten omdat ik nog op dingen misgrijp: gevolg is dan opnieuw vaak 30 Euro.

Drink wel veel Zonnatura thee, maar heb nooit frisdrank in huis. Ook geen wijn of andere alcohol. Wel melk, karnemelk of soja. Flessen olijfolie gaan ook hard hier. En soms (in aanbieding) zog. nepvlees (gehakt van Goodbite ofzo). Kom in ieder geval nooit onder de 40 Euro uit, wat paar jaar terug wel lukte.

Nellaa: ananas uit blik wil ik niet i.v.m. toevoegingen. Ook qua smaak anders. Ik gebruik dat wel als ik het in een gerecht gebruik (zelden trouwens, enkel bij zuurkoolschotel).

Ja precies. Als ik bij mijn moeder eet (1x per 2 weken denk ik), dan krijg ik ook vaak nog mee. Zo ook bij een broer: die heeft dan over én nog iets van de vorige dag. Scheelt toch weer, maar dat doen die anderen misschien ook en dat melden ze dan niet. Blijf het een moeilijk iets vinden, terwijl ik dit al jaren (!) bijhoud en op heel weinig geld leef.
Er gaat inderdaad ook niks boven de smaak van verse ananas. Daar heb je helemaal gelijk in. Wat rot dat je zoveel moeite moet doen om alles rond te krijgen. Kom je misschien in aanmerking voor hulp van de voedselbank?(niet vervelend bedoeld)
Molly: het gevaar is idd dat je weer terugmoet naar de winkel. Sinds ik met een lijstje boodschappen doe, gaat het al veel beter. En contant afrekenen scheelt ook. Al is het nog maar bij enkele kassa's mogelijk om contant af te rekenen.

Ik drink geen melk. Daar ben ik allergisch voor. Dat scheelt ook al geld, haha. Toch denk ik dat mijn kosten voornamelijk beperkt zijn doordat ik geen sapjes en frisdrank drink want wat is dat duur!

Nellaa: voor twintig euro per week zou het mij ook niet lukken. Bovendien ben ik voor 1 persoon vijftig euro kwijt. Dat betekent dat ik veel meer kwijt zou zijn als ik kinderen of een partner meereken. En ja, ik heb wel dingen waar ik nog meer op zou kunnen besparen, maar dat wil ik niet. Ik vrek om wat extra's te kunnen doen en om mijn studieschuld versneld af te lossen. Niet omdat ik anders niet rond kan komen. Als ik echt in de financiële problemen zou zitten, dan zou ik zeker die koekjes, toetjes en misschien wat vaker de wijn laten staan. Nu is dat niet nodig.
Zwaartekracht is niet verantwoordelijk voor het feit dat mensen op elkaar vallen (Albert Einstein)
Molly: als jij de trukendoos al helemaal hebt opengehaald qua besparen (tenminste ik begrijp uit je post dat jij echt een topper bent op besparen), zul je het misschien in een andere hoek moeten zoeken door je inkomsten te vergroten. (Overigens ook helemaal niet vervelend bedoeld). Dus het toch zoeken in toeslagen die je nog kunt krijgen, extra vergoedingen, subsidies, evt. een voedselbank of dingen die iemand anders over heeft?

Zo weet ik nu dat een vriendin van mij het financieel echt heel moeilijk heeft. Ik hou daar rekening mee door niet met haar af te spreken op een terrasje in de stad of in een café, maar bijelkaar thuis. Ik heb laatst mijn kast opgeruimd en haar eerst kleding laten uitzoeken voordat ik de rest van de kleding in een kledingzak deed. En ik nodig haar vaker uit om bij mij te komen eten ipv andersom. Bij haar kom ik vaker gezellig een kopje thee drinken.
Terug gaan kan 'gevaarlijk' zijn inderdaad. Maar ik haal niet meer dan nodig.

Ja, heb qua financiën wel recht op de Voedselbank. Heb in de cliëntenraad van de Sociale Dienst gezeten en daar was toen discussie of je er alleen recht op zou hebben als je in de schuldsanering zou zitten of ook als je 'gewoon' weinig geld hebt. Ik dacht dus dat laatste en heb toen namens die raad mijn financiën opgestuurd. En inderdaad: ik had er recht op. Moet alleen wel aangevraagd worden door een instantie of maatschappelijk werk e.d.

Heb uiteindelijk niet aan de SD gevraagd of ze me wilden aanmelden. Moet er sowieso dan iedere week 20 km in totaal voor reizen. En er wordt wel enigszins rekening gehouden met een dieet, maar het is veelal 'doen met wat je krijgt'.

Al zit ik er de laatste dagen wel steeds meer aan te denken. Overigens zit het hier pas in de buurt. En nu is er al een tekort aan geld en producten. Terwijl er zóveel weggegooid wordt.

Heb een tijd geleden bij de C1000 e.e.a. meegekregen voor weinig. Maar daarvoor moest ik praten als Brugman, want het waren producten die op of over de datum waren. Het mag officieel niet meer verkocht worden. Het zou anders ook teruggaan naar de groothandel/leverancier en dan krijgt de supermarkt nog een percentage terug blijkbaar. Ik heb uiteindelijk zóveel meegekregen voor de helft van de helft van de helft (zo ongeveer), dat ik er ook mij moeder en twee van haar buurvrouwen (bejaarden) blij mee heb gemaakt.
Ik lees ook altijd met verbazing die lijstjes, blijkt vervolgens dat ze met zo weinig 'rondkomen' omdat ze nog genoeg uit voorraad hebben! Tja, alsof dat daar voor niets gekomen is en met niets weer aangevuld gaat worden?!
Klinkt misschien suf, maar is het niet iets om gewoon te proberen? Vind je het echt helemaal niks, dan ben je er zo weer mee gestopt toch? En voor de producten die jij echt niet wilt weet je ook vast wel een huisje te vinden. Vaak kan je ook ruilen bij de VB zelf toch?
Haha, zo'n magische zichzelf vullende voorraadkast wil ik ook wel inderdaad!
quote:nellaaa schreef op 23 maart 2012 @ 23:16:

Klinkt misschien suf, maar is het niet iets om gewoon te proberen? Vind je het echt helemaal niks, dan ben je er zo weer mee gestopt toch? En voor de producten die jij echt niet wilt weet je ook vast wel een huisje te vinden. Vaak kan je ook ruilen bij de VB zelf toch?Ja, schreef al dat ik er nu over zat te denken. Dus misschien toch eens bellen naar de SD. Ruilen weet ik niet of dat kan daar. Maar misschien met familie ofzo. Zal er 's induiken volgende week.
mmm, ik voel me bijna beschaamd nu om iets te posten over shoppen, maar anders vergeet ik het...

Ik zat net even de prijzenslag bij V&D te bekijken en wat dingetjes uit te zoeken. Voor de betaling googlede ik op een kortingscode en ik vond er één uit 2009 waar in 2010 nog gemeld was 'doet het nog steeds!'. Dus die heb ik maar eens ingetypt om te proberen en verrek, er ging gewoon 10 euro van de prijs af

Dus als iemand anders ook nog zijn slag wil slaan bij prijzenslag, dan kun je de code welkom10 gebruiken voor een tientje korting. Ik dacht wel gelezen te hebben dat hij vanaf 50 euro werkte.
quote:lasagne schreef op 23 maart 2012 @ 23:09:

Molly: als jij de trukendoos al helemaal hebt opengehaald qua besparen (tenminste ik begrijp uit je post dat jij echt een topper bent op besparen), zul je het misschien in een andere hoek moeten zoeken door je inkomsten te vergroten. (Overigens ook helemaal niet vervelend bedoeld). Dus het toch zoeken in toeslagen die je nog kunt krijgen, extra vergoedingen, subsidies, evt. een voedselbank of dingen die iemand anders over heeft?

Zo weet ik nu dat een vriendin van mij het financieel echt heel moeilijk heeft. Ik hou daar rekening mee door niet met haar af te spreken op een terrasje in de stad of in een café, maar bijelkaar thuis. Ik heb laatst mijn kast opgeruimd en haar eerst kleding laten uitzoeken voordat ik de rest van de kleding in een kledingzak deed. En ik nodig haar vaker uit om bij mij te komen eten ipv andersom. Bij haar kom ik vaker gezellig een kopje thee drinken.

Zie nu pas deze post. Trukendoos is al uitgebreid in gebruik. Ik ga ook niet uit, dus daar kan ik niet besparen. Heb alle toeslagen en potjes en subsidies. En draag al behoorlijk lang tweedehands kleding van familie en bekenden.

Mijn enige echte uitgave onlangs: via dit forum een Wii balance board, omdat ik niet meer naar medisch fitness kan (te zwaar en te duur). Dus kan het nu thuis doen, een Wii had ik van mijn zus al gekregen (van haar kinderen eigenlijk).

En Zazu: je post maar een eind raak hoor! Lekker shoppen als je kunt en wilt!
Wil overigens niet klagen hier hoor, maar het zat me daarstraks even dwars. Dat heb ik zo nu en dan.

Bedankt voor de reacties en adviezen in ieder geval. voor jullie!
Klagen mag af en toe best hoor Molly. Altijd maar je blije gezicht moeten laten zien dat kan ook niet toch?
Ben je trouwens ook aan het yunomi sparen? Wie weet helpt dat ook een klein beetje omdat ze goed bruikbare producten weggeven.
Niks mis met klagen hoor Molly! Overigens vind ik het geen klagen. Het is gewoon je hart luchten en daarvoor is dit forum toch ook?

Ik vind het erg knap hoe jij met deze situatie omgaat!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven