Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?

TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.

Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand

Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!

Ik ben benieuwd naar jullie!
quote:Veertje- schreef op 21 juni 2016 @ 18:54:

[...]

Geen forummers, wel mensen die bewust zoeken op dit soort informatie en je via een IP-adres kunnen traceren. Ik neem dan liever het zekere voor het onzekere. Dus ja, misschien dan toch wel een geheim.Op ip adres? En hoe achterhalen ze je ip adres? En denk je serieus dat ze dan je bankrekening hacken? Leuk bedacht, fantast. Dat is in nl echt nog nooit gebeurd!
Gewoon wat in mijn mandje gooien in de supermarkt?

Uhhhh met bijstand is dat geen goed idee hoor. Zoveel speling is er niet.

Ik heb Max 300 euro te besteden incl glutenvrij eten. En dat hou ik bij ja, niet omdat ik dat nou zo leuk vind maar het moet gewoon.

Eigenlijk bij iedere uitgave...

Als ik de stad inga dan weet ik wat ik Max uit kan geven.

Soms héél irritant. Want die leuke broek of jammer dat shirtje erbij kan niet maar ook wel weer een sport om voor minimaal geld er toch leuk uit te zien.
Ik heb het ook een tijd een stuk zuiniger moeten doen en toen hield ik mijn uitgaven scherp bij. Mijn ervaring is ook dat als je het dan weer ruimer hebt, je het ook ruimer neemt.

Maar ik heb wel wat opgestoken van die periode en als je je boodschappen bij verschillende middenstanders doet ben je gewoon echt heel veel meer kwijt. Scheelt zo 30 tot 50% voor dezelfde producten (goed kwaliteit is bij de middenstanders vaak iets beter, maar ik vind dat het verschil niet waard).

Voor mij blijft het dus 1 keer per week de Lidl en als ik af en toe naar de AH moet erger ik me al aan de prijzen.
quote:spectral schreef op 21 juni 2016 @ 19:30:

[...]

Op ip adres? En hoe achterhalen ze je ip adres? En denk je serieus dat ze dan je bankrekening hacken? Leuk bedacht, fantast. Dat is in nl echt nog nooit gebeurd!Bedankt voor je aardige comment. Ik heb geen idee hoe zoiets werkt.
quote:Veertje- schreef op 21 juni 2016 @ 19:51:

[...]

Bedankt voor je aardige comment. Ik heb geen idee hoe zoiets werkt.Helemaal woedend worden omdat iemand zijn banksaldo niet op internet plempt
quote:Veertje- schreef op 21 juni 2016 @ 19:51:

[...]

Bedankt voor je aardige comment. Ik heb geen idee hoe zoiets werkt.Je bent er wel bang voor, dus je moet een idee hebben hoe zoiets werkt...
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 14:40:

partner en ik verdienen allebei, goed genoeg maar partner is er nog niet in geslaagd om een baan op universitair niveau te vinden

let's say it's a color of the skin thing)Meen je dit? Werkelijk nergens waar ik kom is huidskleur ook maar enig probleem, bij ons werken er mensen met allerlei huidskleuren en geloven. Ik herken het ook totaal niet uit mijn omgeving met allemaal HBO-ers en WO-ers.
quote:Het-groepje schreef op 21 juni 2016 @ 20:14:

Helemaal woedend worden omdat iemand zijn banksaldo niet op internet plempt

Helemaal woedend? Volgens mij lees jij dingen die er niet staan.

En ik moet zeggen dat ik het op z'n zachtst gezegd nogal apart vind dat iemand wel aan anderen vraagt de hoogte van hun spaarsaldo te delen, maar zelf denkt dat iemand achter haar IP-adres kan komen en daarmee haar bankrekening kan plunderen en het daarom geheim houdt.
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 17:17:

[...]

als ze zich suf solliciteerd met een bachelor of science en een masters degree en mischien 2 0f 3 interviews heeft gehad, dan denk ik wel dat ik het bij het juiste eind heb als ik zeg, aan haar kennis ligt het niet, maar ja je zal het wel beter weten, er is geen discriminatie, nooit geweest ook

Ik ken ook mensen bij wie het zeker niet aan de kennis ligt. Maar vooral in deze tijd zijn er dan ook weer tig andere mensen met net een beter CV, net wat meer relevantere ervaring, die net beter overkomen in het sollicitatiegesprek. Ik zie het bij ons ook in sollicitatierondes, soms knap je ook gewoon af op de brief.

Ik wil trouwens niet zeggen dat het geen discriminatie kan zijn, maar ik herken het totaal niet uit mijn eigen (HBO en WO) omgeving. Eigenlijk zelfs dat het juist allemaal geen punt is. Er zijn ook genoeg internationale studenten aan de universiteiten in Nederland.

Ja, ik ben weer mosterd maar goed, in ieder geval weer bijgelezen
quote:prik schreef op 21 juni 2016 @ 20:33:

[...]

En ik moet zeggen dat ik het op z'n zachtst gezegd nogal apart vind dat iemand wel aan anderen vraagt de hoogte van hun spaarsaldo te delen, maar zelf denkt dat iemand achter haar IP-adres kan komen en daarmee haar bankrekening kan plunderen en het daarom geheim houdt.Who cares? Ze plaatst gewoon een lijstje en het staat iedereen vrij om dat wel in te vullen, niet in te vullen of deels in te vullen. TO wil niet haar spaarsaldo melden, dus doet ze dat niet. Wat is het probleem?

[...]

En ik moet zeggen dat ik het op z'n zachtst gezegd nogal apart vind dat iemand wel aan anderen vraagt de hoogte van hun spaarsaldo te delen, maar zelf denkt dat iemand achter haar IP-adres kan komen en daarmee haar bankrekening kan plunderen en het daarom geheim houdt.Diegene zei 'fantast'. In mijn kringen geen normaal vriendelijk taalgebruik. Maar jij vindt dat gezellig of leuk pittig?
quote:tinypotato schreef op 21 juni 2016 @ 20:43:

TO wil niet haar spaarsaldo melden, dus doet ze dat niet. Wat is het probleem?

Probleem? Pffff, maak je niet zo druk.

Het is nu eenmaal een ongeschreven regel hier op het forum dat de TO aftrapt. Het is dan nogal lullig als je iets van anderen wilt weten maar het zelf niet wil delen. Vraag er dan gewoon niet naar.
quote:Het-groepje schreef op 21 juni 2016 @ 20:46:

Diegene zei 'fantast'. Oh, dus als je iemand fantast noemt ben je 'helemaal woedend'? Goh.
quote:prik schreef op 21 juni 2016 @ 20:50:

[...]

Oh, dus als je iemand fantast noemt ben je 'helemaal woedend'? Goh.Tsja. Verschil in omgangsvormen dus.
quote:Groenoog schreef op 21 juni 2016 @ 14:27:

krijg een beetje een jeuk gevoel bij dit topic, vergis ik me, of is de gedachte achter de meeste berichten: zie ons eens veel geld hebben, wij zijn beter dan jullie want we hebben een hoger inkomenNeuh, dat zal het denk ik niet zijn. Maar anderzijds kan ik me wel weer voorstellen dat mensen met een veel lager inkomen, spaarsaldo of hogere kosten er misschien niet zoveel zin in hebben om dat te komen vertellen. Hoewel degenen die wel een hoog inkomen hebben dat niet opscheppend bedoelen.
quote:Het-groepje schreef op 21 juni 2016 @ 20:58:

[...]

Tsja. Verschil in omgangsvormen dus.Maar ze is toch een fantast. Ze is ergens bang voor maar weet eigenlijk helemaal niet voor wat.... maar er vervolgens wel naar acteren.
quote:Veertje- schreef op 21 juni 2016 @ 18:49:

[...]

Vreemd dat je daar zo over door blijft drammen. Het is geen geheim maar ik vind het niet helemaal veilig om dat online te zetten. Waarom ik het in de OP heb geplaatst, is vanwege het feit dat dit lijstje uit de rubriek 'Waar doet ze het van?' in de Flair is gekopieërd.

Ja omdat je nog niet geantwoord had misschien? Of negeerde je het bewust, dat kan ook natuurlijk.

En ik vind het allemaal prima hoor; maar denk je werkelijk dat het niet veilig is om je spaarsaldo online te zetten?

[...]

En ik moet zeggen dat ik het op z'n zachtst gezegd nogal apart vind dat iemand wel aan anderen vraagt de hoogte van hun spaarsaldo te delen, maar zelf denkt dat iemand achter haar IP-adres kan komen en daarmee haar bankrekening kan plunderen en het daarom geheim houdt.Dit dus.
quote:prik schreef op 21 juni 2016 @ 20:50:

[...]

Oh, dus als je iemand fantast noemt ben je 'helemaal woedend'? Goh.Ja ik lig er ook al uren wakker van. Jij niet dan?
Leuk topic, ik lees zulke rubrieken ook graag!
Hmm, ik snap best dat TO haar saldo niet online wil zetten. Ja, je bent hier anoniem. Maar ben je zo anoniem? Je wordt misschien wel herkend door een willekeurig ander schrijfsel door iemand van wie je liever niet wil dat hij of zij je spaarsaldo weet. Een vervelende neef, een conflictueuze buurvrouw etc.

Met IP-adressen heeft dat dan weer weinig te maken..
quote:prik schreef op 21 juni 2016 @ 20:49:

[...]

Probleem? Pffff, maak je niet zo druk.

Het is nu eenmaal een ongeschreven regel hier op het forum dat de TO aftrapt. Het is dan nogal lullig als je iets van anderen wilt weten maar het zelf niet wil delen. Vraag er dan gewoon niet naar.Hoezo ze heeft toch afgetrapt ze hoeft niet alles neer te kwakken. Gelukkig mag ze zelf die keuze maken.
Even een totaal ander vraagje:

Hoeveel percent wordt er van jullie brutoloon afgehouden in Nederland? In ons geval, in België, is dat een verschil van 38%.

Ik weer het, totaal naast de kwestie!

Gewoon interesse
quote:NYC schreef op 21 juni 2016 @ 21:01:

[...]

Neuh, dat zal het denk ik niet zijn. Maar anderzijds kan ik me wel weer voorstellen dat mensen met een veel lager inkomen, spaarsaldo of hogere kosten er misschien niet zoveel zin in hebben om dat te komen vertellen. Hoewel degenen die wel een hoog inkomen hebben dat niet opscheppend bedoelen.Wat ik me afvraag: Kennen die mensen elkaar. Mensen hier met relatief hoge inkomens, kennen jullie mensen die maar amper rond kunnen komen van ee bijstandsuitkering? En andersom?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 22 juni 2016 @ 09:29:

[...]

Wat ik me afvraag: Kennen die mensen elkaar. Mensen hier met relatief hoge inkomens, kennen jullie mensen die maar amper rond kunnen komen van ee bijstandsuitkering? En andersom?

Natuurlijk kennen die elkaar.

Het zijn geen twee verschillende diersoorten of zo.

We leven toch allemaal naast bij en door elkaar?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven