Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?

TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.

Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand

Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!

Ik ben benieuwd naar jullie!
quote:merano schreef op 22 juni 2016 @ 09:29:

[...]

Wat ik me afvraag: Kennen die mensen elkaar. Mensen hier met relatief hoge inkomens, kennen jullie mensen die maar amper rond kunnen komen van ee bijstandsuitkering? En andersom?Wat ik veel zie is dat mensen (leeftijdsgenoten, ongeveertig) hun vaste baan kwijt raken en dan van contract naar contract gaan. Soms met een tijdje WW, en soms zelfs bijstand. Veel mensen ook die voorheen leuk op vakantie gingen en nu op fietsvakantie met tent of gewoon in Nederland blijven.

Wat ik me afvraag: Kennen die mensen elkaar. Mensen hier met relatief hoge inkomens, kennen jullie mensen die maar amper rond kunnen komen van ee bijstandsuitkering? En andersom?

Waarom denk je dat dat niet zo is?

Ik verdien genoeg om tevreden te zijn en ik heb nu een hypotheekvrije woning, maar ik heb ook jaren gekend waarin ik het ene gat met het andere moest vullen. Waarin ik amper geld had om normaal te eten. Dus ik ken die andere kant ook, ook uit eigen ervaring.

[...]

Wat ik me afvraag: Kennen die mensen elkaar. Mensen hier met relatief hoge inkomens, kennen jullie mensen die maar amper rond kunnen komen van ee bijstandsuitkering? En andersom?

Ik merk wel dat het lastig is.

De verhouding gaat steeds scheef. Bijv ik wil naar Artis. Ik neem bijna nooit brood mee.

Vriendin heeft met stadspas eigen kaartjes maar wil niet dat ik steeds trakteer.

Dus vraag ik ook andere vriendin weleens omdat ik geen zin heb om brood te smeren en ongemakkelijke toestanden

Dat soort dingen.

Boodschappen samen doen idem. Zo genant laatst, een moeder van school sloot ook aan en die ging uitgebreid commentaar leveren op andere vriendin haar merkloze chocolademelk en aarbeiyoghurt dat daar zoveel suiker inzit.

Is echt een hobby hier, die mokkels denken dat ze de hele wereld moeten opvoeden.

Andere vriendin keek in shock toe hoe met gemak megadure biologische dingen werden ingeladen.

Genante vertoning.

[...]

Wat ik me afvraag: Kennen die mensen elkaar. Mensen hier met relatief hoge inkomens, kennen jullie mensen die maar amper rond kunnen komen van ee bijstandsuitkering? En andersom?Nee eigenlijk niet. Ik ken vooral veel mensen met relatief (hele) hoge inkomens.
quote:Het-groepje schreef op 22 juni 2016 @ 09:56:

[...]

Ik merk wel dat het lastig is.

De verhouding gaat steeds scheef. Bijv ik wil naar Artis. Ik neem bijna nooit brood mee.

Vriendin heeft met stadspas eigen kaartjes maar wil niet dat ik steeds trakteer.

Dus vraag ik ook andere vriendin weleens omdat ik geen zin heb om brood te smeren en ongemakkelijke toestanden

Dat soort dingen.

Boodschappen samen doen idem. Zo genant laatst, een moeder van school sloot ook aan en die ging uitgebreid commentaar leveren op andere vriendin haar merkloze chocolademelk en aarbeiyoghurt dat daar zoveel suiker inzit.

Is echt een hobby hier, die mokkels denken dat ze de hele wereld moeten opvoeden.

Andere vriendin keek in shock toe hoe met gemak megadure biologische dingen werden ingeladen.

Genante vertoning.Samen boodschappen doen? Is dat tegenwoordig ook al een gezamenlijk uitje?

[...]

Wat ik me afvraag: Kennen die mensen elkaar. Mensen hier met relatief hoge inkomens, kennen jullie mensen die maar amper rond kunnen komen van een bijstandsuitkering? En andersom?Om heel eerlijk te zijn, nee ik ken geen mensen die in de bijstand zitten. Ja ik ken wel genoeg mensen die het met modaal (of iets meer) doen. Maar over het algemeen zitten onze vrienden in min of meer hetzelfde verdienmodel.
quote:spectral schreef op 22 juni 2016 @ 10:12:

[...]

Om heel eerlijk te zijn, nee ik ken geen mensen die in de bijstand zitten. Ja ik ken wel genoeg mensen die het met modaal (of iets meer) doen. Maar over het algemeen zitten onze vrienden in min of meer hetzelfde verdienmodel.vriendinnen worden????
Ik heb mensen in mijn vrienden/ kennissen/ familie kring die zowel veel meer verdienen dan ik, als mensen die veel minder inkomen hebben (bijstand, wajong).

Ben zelf een deel van mijn jeugd opgegroeid in de bijstand en we hebben nu een prima inkomen, koopwoning etc.

Dus ik denk dat ik me redelijk in kan leven.
Had nog een smiley achter gemoeten Spectra

Deze
.
anoniem_294011 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 16:47
99.80% gewijzigd
quote:mlsc schreef op 21 juni 2016 @ 23:12:

Even een totaal ander vraagje:

Hoeveel percent wordt er van jullie brutoloon afgehouden in Nederland? In ons geval, in België, is dat een verschil van 38%.

Ik weer het, totaal naast de kwestie!

Gewoon interesseIn België heb je voor eenzelfde brutoloon een lager nettoloon dan in Nederland. Hoeveel het verschil ongeveer bedraagt, kan ik niet zeggen (ik ben zelf ook Belgisch).

[...]

Wat ik me afvraag: Kennen die mensen elkaar. Mensen hier met relatief hoge inkomens, kennen jullie mensen die maar amper rond kunnen komen van ee bijstandsuitkering? En andersom?Heel eerlijk, ik ken alleen maar mensen die minstens een modaal inkomen hebben> Ik ken ook alleen maar mensen die minstens een HBO opleiding hebben afgerond, en die zijn ruim in de minderheid., de meeste mensen hebben een WO opleiding afgerond.
quote:_ntsj_ schreef op 22 juni 2016 @ 10:40:

[...]

In België heb je voor eenzelfde brutoloon een lager nettoloon dan in Nederland. Hoeveel het verschil ongeveer bedraagt, kan ik niet zeggen (ik ben zelf ook Belgisch).Als het verschil tussen netto en bruto 38% is in België dan klopt dat voor hogere salarissen niet.
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 22 juni 2016 @ 10:45:

[...]

Heel eerlijk, ik ken alleen maar mensen die minstens een modaal inkomen hebben> Ik ken ook alleen maar mensen die minstens een HBO opleiding hebben afgerond, en die zijn ruim in de minderheid., de meeste mensen hebben een WO opleiding afgerond.

En die mensen met hbo en WO hebben automatisch ook een hoog inkomen?

Ik ken hoogopgeleide mensen in de bijstand en mensen met mavo met een hoog inkomen dus in mijn beleving is opleiding en inkomen niet automatisch gekoppeld.
quote:BAMmetjebamie schreef op 22 juni 2016 @ 10:51:

[...]

Ik ken hoogopgeleide mensen in de bijstand en mensen met mavo met een hoog inkomen dus in mijn beleving is opleiding en inkomen niet automatisch gekoppeld.Idd. Alsof je alleen laagopgeleid bent als je in de bijstand zit. Genoeg wo'rs die in de bijstand zitten.
Ik ken ook geen mensen in de bijstand. In mijn kring ben ik met mijn modale inkomen de armste. Ik ken deze mensen nog allemaal uit de tijd dat ik zelf ook veel meer verdiende en via een relatief dure hobby.

Een aantal zijn echt heel rijk, wonen in prachtige huizen, tweeverdieners met enorme inkomens en soms ook nog erfenissen.

Er zat een jongen bij, een architect, die in de crisis nat ging. Begin 30. Die raakte aan het einde van zijn WW en kreeg geen bijstand ivm eigen huis. Er was nog veel meer ellende en hij raakte echt even van het pad. Hij heeft wel zijn huis verhuurd, is bij zijn toenmalige vriendin ingetrokken, familie heeft hem wat toegestopt en een aannemer uit onze kring gaf hem klusjes om zijn hoofd boven water te houden. Inmiddels is hij er weer bovenop en heeft zakelijk iemand ontmoet voor wie hij veel werk doet.

[...]

Ik ken hoogopgeleide mensen in de bijstand en mensen met mavo met een hoog inkomen dus in mijn beleving is opleiding en inkomen niet automatisch gekoppeld.

eens. ik ken ook schuldsaneringsmensen die hoog opgeleid zijn, maar verkeerde keuzes gemaakt hebben en nu dus alles kwijt zijn.

daarnaast ken ik bouwvakkers die de meesten van ons hier achter zich laat qua inkomen.

en alles daartussen, daaronder en daarboven. niveau heeft niets met opleiding te maken tot een bepaalde hoogte. (een werkende chirurg verdient natuurlijk meer dan een vuilnisman)
En doooooor!

[...]

nee de relatie is niet 1 op 1, maar de kans dat mensen meer verdienen is wel groter als ze een hogere opleiding hebben genoten. De pharmaceuten, betá's, geneeskunde studenten en it-ers in mijn omgeving verdienen veel en alhoewel ze niet allemaal even makkelijk een baan vinden verdienen ze aanzienlijk beter dan banen als apothekersassistente, verzorgende, in de adminnistratie of iets dergelijks.

En in mijn omgeving niemand die in bijstand terecht is gekomen, dus ik ken oprecht niemand met een echt beperkt budget.
Dit bevestigt idd het beeld dat Nederland best wel in hokjes is verdeeld en soort met soort omgaat.

Ben benieuwd of de mensen met een lager inkomen hier veel omgaan met mensen met echt hoge inkomens.

Overigens kan ik me wel ergeren aan sommige mensen in mijn omgeving met veel geld en hoe ze daar mee omgaan en tegenaan kijken.
quote:hiltje schreef op 22 juni 2016 @ 12:13:

Dit bevestigt idd het beeld dat Nederland best wel in hokjes is verdeeld en soort met soort omgaat.

Ben benieuwd of de mensen met een lager inkomen hier veel omgaan met mensen met echt hoge inkomens.

Overigens kan ik me wel ergeren aan sommige mensen in mijn omgeving met veel geld en hoe ze daar mee omgaan en tegenaan kijken.

Nee ik ga niet om met mensen met echt hoge inkomens. Zitten ook niet in zelfde wereld.

En je loopt al snel tegen verschillen aan. Andere winkels, verschillende manieren van uitgaan. Die ik ook leuk vind maar niet kan betalen.

En ik wil niet profiteren, en zo voelt dat al wel snel voor mij of ben bang dat de ander dat denkt.

Maar terug trakteren is dan weer niet mogelijk.

Heb wel vriendin gehad die het zeer goed had.

Naast veel dingen die gewoon wel hetzelfde zijn zorgde geld toch te vaak voor ongemakkelijke situaties. Zij vertelde dingen bv niet omdat ze dat dan sneu vond...

Ik durfde soms niet te zeggen dat mijn geld op was en ik nog een week moest.

Maar ik ga zeker met allerlei opleidingsniveaus om en dat gaat prima.
Alleen in ons gezin al zijn er enorme inkomensverschillen dus ja, ik ga met mensen om met veel, heel veel meer geld dan ik.

Ongemakkelijk? Nee. Maar ik kijk dan ook naar de mensen niet naar hun baan of inkomen. Zegt me net zo weinig als leeftijd. Daar let ik ook niet op.
quote:BAMmetjebamie schreef op 22 juni 2016 @ 12:28:

Alleen in ons gezin al zijn er enorme inkomensverschillen dus ja, ik ga met mensen om met veel, heel veel meer geld dan ik.

Ongemakkelijk? Nee. Maar ik kijk dan ook naar de mensen niet naar hun baan of inkomen. Zegt me net zo weinig als leeftijd. Daar let ik ook niet op.

Bij ons in , samengesteld, gezin ook.

Ik ben het zwarte schaap...

Haal het gemiddelde enorm naar beneden. Niet meer welkom. En ja om deze reden.

Niet leuk maar ben er ook wel weer klaar mee
Mijn verhouding met sommige mensen is toch wel wat veranderd toen ik fors in inkomen terug ging. Vroeger ging ik met een bepaald clubje met elk uitje en elk etentje buiten de deur mee. Nu niet meer en ze vragen me ook niet meer. Ik hoor nog wel tot de vriendengroep, wordt wel voor etentjes thuis uitgenodigd en geef zelf ook etentjes. Soms nog wel met ze uit eten maar niet meer automatisch elke keer. Ik ga ook niet met ze mee op vakantie, omdat ik hun uitgavenpatroon dan echt niet trek.
quote:BAMmetjebamie schreef op 22 juni 2016 @ 12:28:

Precies, dit. Ik verdien echt geen topsalaris, maar toch altijd nog veel meer dan mijn man (ik verdien netto meer dan hij bruto, en dan werk ik ook nog eens minder uren dan hij). Maar dat speelt in onze relatie verder geen rol. Liefde en vriendschap gaan niet over geld of status wat mij betreft.

Soms voel ik me wel bezwaard hoor, als ik enthousiast zit te vertellen over een mooie reis die we hebben gemaakt, tegen een vriendin die het met een man en vier kinderen van een WIA-uitkerinkje moet zien te rooien. Van het geld dat wij in een paar weken aan zo'n reis uitgeven moeten zij misschien wel maanden leven. Maar zij is oprecht blij voor ons, net zoals ik oprecht blij ben voor hen als ze een nieuwe tweedehands auto hebben kunnen kopen.
quote:hiltje schreef op 22 juni 2016 @ 12:13:

Maar ergens is dat ook wel logisch, ik zat op de basisschool in een klas met veel kinderen die naar HAVO/VWO gingen. Vervolgens ging ik studeren en bij een studentensportvereniging. Allemaal mensen die hoogopgeleid zijn. Vervolgens ging ik werken en al mijn collega's waren hoogopgeleid en ik ging sporten in een andere stad maar ook in mijn team heeft iedereen minstens een HBO diploma.

De mensen die ik ken die een lagere opleiding hebben wonen bij mij in het portiek, maar daar ga ik niet dusdanig mee om dat ik echt zicht heb op hun financiele situtatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven