Geld & Recht alle pijlers

Waar doe jij het van?

20-06-2016 14:55 592 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met veel plezier lees ik in de Flair altijd de rubriek 'Waar doet ze het van?', waarin een vrouw vertelt over haar financiële situatie.

Nu ben ik ook heel benieuwd waar júllie het van doen. Waar geef je geld aan uit en waar aan juist niet? Spaar je, en zo ja: waarvoor? Ben je zuinig of heb je juist een gat in je hand? Wat zijn jouw persoonlijke shop- en budgettips?

TO trapt af. Om privacy-redenen vul ik niet te gedetailleerd in.

Inkomen: €3800 (gezamenlijk)

Kinderen: Nee

Hypotheek/huur: €0,-

Boodschappen: Zo'n €70-80 euro per week

Overige vaste lasten: €1240 (verzekeringen, benzine, etc.)

Saldo spaarrekening: Privé

Schulden: Nee

Extra kosten: Huisdier, zo'n €125 per maand

Toelichting:

Met boodschappen doen let ik meestal op of er aanbiedingen zijn, en kopen we meestal producten van een B-merk. Van sommige producten kopen we een A-merk, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat dat specifieke product van betere kwaliteit is. Shoppen doe ik niet zo heel vaak. Eén keer in de paar maanden ga ik naar stad en koop ik een boel tegelijk zodat ik weer even vooruit kan. Qua kleding heb ik geen dure smaak, meestal koop ik bij Vero Moda of WE. We proberen zo'n €1000 in de maand te sparen (dat kan omdat we geen hypotheek meer hebben) en gaan daarvan graag op verre reizen. Verder vind ik het ook leuk om dingen te kopen voor in huis. Daar kan ik echt makkelijk geld aan uitgeven. Verder gaan we graag en vaak uit eten. Ons huisdier is ook erg belangrijk voor ons. Die wordt vaak verwend met wat lekkers en krijgt eten dat in verhouding misschien iets duurder is, maar waar hij heel goed op functioneert. Mijn man vind het leuk om eens een game te kopen of iets voor zijn hobby. Wanneer één van ons een dure aanschaf wil doen, overleggen we eerst met elkaar of het financieel kan en ook wel echt nodig is. Verder houden we een kasboek bij, zodat we inzicht hebben in onze inkomsten en uitgaven. Heel handig!

Ik ben benieuwd naar jullie!
quote:hiltje schreef op 22 juni 2016 @ 12:13:

Dit bevestigt idd het beeld dat Nederland best wel in hokjes is verdeeld en soort met soort omgaat.

Ben benieuwd of de mensen met een lager inkomen hier veel omgaan met mensen met echt hoge inkomens.

Overigens kan ik me wel ergeren aan sommige mensen in mijn omgeving met veel geld en hoe ze daar mee omgaan en tegenaan kijken.Misschien is dat wel de reden dat soort met soort omgaat. Ik vind het helemaal niet leuk als mensen zich aan mij ergeren. En ik wil me ook niet bezwaard voelen als ik een nieuwe auto koop, op vakantie ga of liever niet uit eten ga bij een all you can eat. Ik merk al dat ik niet teveel ruchtbaarheid geef aan dingen die we kopen of doen (een nieuwe auto of uit eten bij een sterrenrestaurant) om maar te voorkomen dat iemand dat als opschepperij zou kunnen zien.
Toen ik de flair nog las,las ik ook altijd die rubriek maar wel met een flinke korrel zout. Er zullen best echte verhalen tussen zitten maar vaak had ik zoiets van dit kan toch niet echt zijn/kloppen?!
quote:closednote schreef op 22 juni 2016 @ 13:20:

Toen ik de flair nog las,las ik ook altijd die rubriek maar wel met een flinke korrel zout. Er zullen best echte verhalen tussen zitten maar vaak had ik zoiets van dit kan toch niet echt zijn/kloppen?!In welk opzicht?
quote:hiltje schreef op 22 juni 2016 @ 12:13:

Overigens kan ik me wel ergeren aan sommige mensen in mijn omgeving met veel geld en hoe ze daar mee omgaan en tegenaan kijken.Ik zou het van mijn omgeving/vrienden/familie/de vriendjes van mijn kind op school/de buurt etc niet eens weten, wie er veel geld heeft en wie niet. Ik zou ook echt niet weten "waar ik mij dan financieel bevind", echt nul komma nul idee daarvan.
quote:closednote schreef op 22 juni 2016 @ 13:20:

Toen ik de flair nog las,las ik ook altijd die rubriek maar wel met een flinke korrel zout. Er zullen best echte verhalen tussen zitten maar vaak had ik zoiets van dit kan toch niet echt zijn/kloppen?!Wat staat er volgens jou in dat niet klopt? Hoogte van de salarissen?
quote:NYC schreef op 22 juni 2016 @ 13:29:

[...]

Ik zou het van mijn omgeving/vrienden/familie/de vriendjes van mijn kind op school/de buurt etc niet eens weten, wie er veel geld heeft en wie niet. Ik zou ook echt niet weten "waar ik mij dan financieel bevind", echt nul komma nul idee daarvan.

Je weet toch waar ze wonen en of dat een duur huis is of niet?

Je weet toch vaak wat voor baan ze hebben en of het twee verdieners zijn of niet?

Je ziet toch in wat voor auto ze rijden?

Je hoort toch over verhalen over vakanties en waar die zijn, wintersport e.d.?

Bij mensen die je iets beter kent weet je vaak ook nog of bijvoorbeeld een zuinige levensstijl voortkomt uit idealisme/keuze of meer noodgedwongen door de financiële situatie.

Ik weet van niemand in mijn omgeving hun netto salaris en hun vermogen, maar van de meesten kan ik heel erg goed inschatten of ze het goed hebben of niet.
quote:NYC schreef op 22 juni 2016 @ 13:26:

[...]

In welk opzicht?Het is alweer een tijd geleden dat ik de flair las maar ik vond soms de verhouding van beroep, aantal uur en inkomen wat raar of waren ze wel erg weinig geld kwijt aan boodschappen, de zorgverzekering etc.
quote:spectral schreef op 22 juni 2016 @ 10:10:

[...]

Samen boodschappen doen? Is dat tegenwoordig ook al een gezamenlijk uitje?

Wr zien elkaar als de oudere kinderen naar school zijn en vaak moet er dan nog even eerst boodschappen gedaan worden. En daarna theedrinken.

Uit eten gaat niet, stappen lastig allemaal ivm financieen dus veel spannender is het niet met haar nee.

Leuk zat hoor, maar precies wat je zegt. Met andere vriendinnen doe je andere dingen.
quote:hiltje schreef op 22 juni 2016 @ 13:48:

[...]

Je weet toch waar ze wonen en of dat een duur huis is of niet?

Je weet toch vaak wat voor baan ze hebben en of het twee verdieners zijn of niet?

Je ziet toch in wat voor auto ze rijden?

Je hoort toch over verhalen over vakanties en waar die zijn, wintersport e.d.?

Bij mensen die je iets beter kent weet je vaak ook nog of bijvoorbeeld een zuinige levensstijl voortkomt uit idealisme/keuze of meer noodgedwongen door de financiële situatie.

Ik weet van niemand in mijn omgeving hun netto salaris en hun vermogen, maar van de meesten kan ik heel erg goed inschatten of ze het goed hebben of niet.Een beetje wel maar ik denk dat ik het gewoon slecht in te schatten vind. Ook niet zo belangrijk vind misschien. Of dat je niet weet of die dure auto/vakantie (wat ik ook al lastig in te schatten vind, of iets duur is of niet) een grote hap is uit het budget, er maanden/jaren voor gespaard is, andere dingen voor gelaten moeten worden etc etc etc. En dus al helemaal niet waar ik zelf dan "in verhouding" sta. Wat op zich ook helemaal niet relevant is verder denk ik, maar ik ben vaak wel verbaasd hoe anderen dat kennelijk van zichzelf zo goed weten.
quote:NYC schreef op 22 juni 2016 @ 13:29:

[...]

Ik zou het van mijn omgeving/vrienden/familie/de vriendjes van mijn kind op school/de buurt etc niet eens weten, wie er veel geld heeft en wie niet. Ik zou ook echt niet weten "waar ik mij dan financieel bevind", echt nul komma nul idee daarvan.Ik kan dat heel goed inschatten... banen, huizen, auto's, vakanties, uitgave patroon...
Laat ik het zo zeggen:

Ik heb nog nooit bij iemand anders gedacht: goh... Die hebben het toch wel een stuk beter dan wij.

En ik heb ook nog nooit bij iemand gedacht: goh... Die hebben het toch wel een stuk slechter dan wij.
Nou ja, extreme armoede in de derde wereld oid uitgezonderd, maar dat is er ook wel een beetje met de paplepel ingegoten.
quote:NYC schreef op 22 juni 2016 @ 14:24:

[...]

Een beetje wel maar ik denk dat ik het gewoon slecht in te schatten vind. Ook niet zo belangrijk vind misschien. Of dat je niet weet of die dure auto/vakantie (wat ik ook al lastig in te schatten vind, of iets duur is of niet) een grote hap is uit het budget, er maanden/jaren voor gespaard is, andere dingen voor gelaten moeten worden etc etc etc. En dus al helemaal niet waar ik zelf dan "in verhouding" sta. Wat op zich ook helemaal niet relevant is verder denk ik, maar ik ben vaak wel verbaasd hoe anderen dat kennelijk van zichzelf zo goed weten.

Ooh, ik denk echt wel eens: waar doen ze het toch van?

Of een kennis van mij die een eigen bedrijf heeft en waarvan iemand anders nogal laatdunkend zei dat dat helemaal niet veel voorstelde. Maar ik weet in welk koophuis ze woont, welk tweede huis ze daarnaast bezit dat ze verhuurt, welke auto ze least, de motor die ze rijdt en de vakanties die ze heeft. Dus volgens mij valt dat allemaal nog wel mee met dat bedrijf van haar en houdt ze er echt wel wat aan over.

Ik heb daarbij trouwens wel eens een steekje jaloezie gevoeld maar toen bedacht ik me direct dat haar werkritme en tempo ook helemaal niets voor mij is, dus dat was snel over.

Zeker nu met facebook, komt er veel meer qua levensstijl voorbij. Zowel qua uitgaven (vakanties, etentjes, hobby's) als qua werken (bij de ondernemers die ik ken dan en facebook ook gebruiken voor business development).
Maar da's dus ook wel een beetje wat ik bedoel. Iemand kan een mooi (duur) huis hebben maar in verhouding dan ook weer veel meer kwijt zijn om het af te betalen/te onderhouden. Iemand kan goedkoop wonen maar daardoor bijv wel ieder jaar duur op vakantie. Iemand kan een dure auto hebben maar dat is misschien op afbetaling, iemand kan veel luxe dingen kopen maar een spaarrekening van bijna nul, iemand kan een goedbetaalde baan hebben maar moet daarvoor wel meer dan zestig uur in de week werken en ook nog eens lange reisafstanden hebben.

Ik vind het bijna nooit wat zeggen, hoe iemand woont, hoeveel iemand verdient, hoe duur diens auto's of vakanties zijn etc etc. Maar het kan zijn dat ik mij vergis hoor, misschien zegt het wel wat maar ben ik in deze te onwetend/naïef.
Ff off topic.

Sta ik bij iedereen onder negeer? Krijg geen enkele reactie op welke post dan ook.
Nee hoor benmamma, ik heb je reactie gelezen en toen instemmend geknikt naar mijn computerscherm maar had niet een bepaalde reactie die ik op wilde schrijven. Op NYC had ik wel een reactie omdat haar post dit bij me opriep en dat werd dus een mini discusietje.

Zo loopt dat gewoon, vind je bijdrages zeker waardevol.
quote:hiltje schreef op 22 juni 2016 @ 16:29:

Nee hoor benmamma, ik heb je reactie gelezen en toen instemmend geknikt naar mijn computerscherm maar had niet een bepaalde reactie die ik op wilde schrijven. Op NYC had ik wel een reactie omdat haar post dit bij me opriep en dat werd dus een mini discusietje.

Zo loopt dat gewoon, vind je bijdrages zeker waardevol.

Huh op wie reageer jij nou?

Ik denk dat je het als een compliment moet zien dat er weinig op je gereageerd wordt. Weinig mensen die je willen uitleggen dat je volslagen onzin uitkraamt.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:hiltje schreef op 22 juni 2016 @ 16:29:

Zo loopt dat gewoon, vind je bijdrages zeker waardevol.Altijd gedacht dat NYC een man was, sorry NYC!
quote:prik schreef op 22 juni 2016 @ 09:56:

[...]

Waarom denk je dat dat niet zo is?

Ik verdien genoeg om tevreden te zijn en ik heb nu een hypotheekvrije woning, maar ik heb ook jaren gekend waarin ik het ene gat met het andere moest vullen. Waarin ik amper geld had om normaal te eten. Dus ik ken die andere kant ook, ook uit eigen ervaring.

Hier idem dito, alleen niet volledig maar grotendeels hypotheekvrije woning

Daarnaast hebben mijn allerbeste vrienden (stelletje) het financieel erg zwaar doordat ze beiden ziek zijn geworden en maar blijven 'sukkelen'. Hen schenk ik jaarlijks het bedrag dat belastingsvrij mogelijk is en ik hou hen vrij als we eens een keertje uitgaan enzo. Ik weet wat het is om financieel krap te zitten en wat een stress dit opleverd, nu heb ik het financieel erg goed en vind ik het fijn dat ik hen toch een beetje kan helpen. Ik zie dit als een erfenis bij leven, genieten zij, dan geniet ik ook!
quote:runningmonster schreef op 22 juni 2016 @ 16:41:

[...]

Altijd gedacht dat NYC een man was, sorry NYC!Denken er wel meer soms op het forum. Komt vast omdat ik ook geregeld over mijn vrouw schrijf.
quote:Hayek schreef op 22 juni 2016 @ 16:32:

Dank u in dat geval

[...]

Huh op wie reageer jij nou?

Ik denk dat je het als een compliment moet zien dat er weinig op je gereageerd wordt. Weinig mensen die je willen uitleggen dat je volslagen onzin uitkraamt.
quote:NYC schreef op 22 juni 2016 @ 17:06:

[...]

Denken er wel meer soms op het forum. Komt vast omdat ik ook geregeld over mijn vrouw schrijf. Precies en blijkbaar denk ik teveel in traditionele patronen
quote:nerdopviva schreef op 22 juni 2016 @ 13:09:

[...]

Misschien is dat wel de reden dat soort met soort omgaat. Ik vind het helemaal niet leuk als mensen zich aan mij ergeren. En ik wil me ook niet bezwaard voelen als ik een nieuwe auto koop, op vakantie ga of liever niet uit eten ga bij een all you can eat. Ik merk al dat ik niet teveel ruchtbaarheid geef aan dingen die we kopen of doen (een nieuwe auto of uit eten bij een sterrenrestaurant) om maar te voorkomen dat iemand dat als opschepperij zou kunnen zien.

Ik erger me bij mensen met veel (meer) geld niet aan het feit dat ze mooie spullen kopen of leuke dingen doen. Ik hoor graag verhalen over de geweldige vakantie of wat er in een sterrenrestaurant gegeten is.

Ik erger me alleen aan verwend gedrag of als ze totaal geen rekening met mij houden.

Voorbeelden:

Vriend van mij heeft netto salaris van ruim 4.000,-, is in zijn eentje, geeft het allemaal uit, geen spaargeld en blijft maar klagen dat hij niet genoeg geld heeft en meer en beter verdient. Blijft dromen over de jackpot, vind het raar/onterecht als andere mensen ook veel geld hebben, benadrukt maar hoe hard hij ervoor werkt (vind ik relatief) en vind dat het nu tijd is voor een 'echt' huis, want zijn appartement van 2,5 ton vind hij eigenlijk beneden zijn stand..

Zelfde vriend laat met opmerkingen blijken dat hij geen inzicht heeft in mijn portemonnee. Ik was met tante gaan eten in een straat en alles was er vol. Oja, goh, was restaurant X dan ook al vol? Terwijl restaurant X vanaf 40,- euro per hoofdgerecht is. We gingen met zijn allen een speciale lunch doen in het nieuwe hippe sterren restaurant, was een aanbieding en ik had het er voor over. Ik zeg: goh mooi zeg hier, hij vraagt: ooh ben je hier dan nog niet geweest, dan?

Een kennis die me als een soort geweldige grap toevertrouwde dat het nieuwe huis van haar en haar man juist helemaal niet duur was. 525.000,- 'maar', nou dat is toch geen geld?

Een hele rijke kennis die tijdens een gezamenlijk etentje de allerduurste wijn blijft bestellen, fles na fles en als een andere vriend mij daarom bij het afrekenen matst, dat totaal negeren.
Ach Hiltje, jij bent vast veel gelukkiger dan hen.
Dat gedrag zou ik ook heel vervelend vinden, Hiltje. Maar dat heb ik zelf (gelukkig) nog nooit meegemaakt, die situaties die jij beschrijft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven