Geld & Recht alle pijlers

Weinig spaargeld, beetje stress van

06-05-2025 16:49 238 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen/herkenning.

Door een aantal onverwacht hoge kosten in huis en de auto begin dit jaar is eigenlijk al ons spaargeld op.
We moeten helemaal opnieuw beginnen.. nu krijgen we wel binnenkort vakantie geld en belastingteruggave. Verder geen schulden ofzo.

We gaan dit jaar waarschijnlijk niet op vakantie en proberen nu zo goed mogelijk te sparen want ik vind me dit toch een verschrikkelijk ellendig gevoel. Ik let bij iedere euro die we uitgeven op en denk: kunnen we dit eigenlijk wel?

Aan onze salarissen ligt het (opzich) niet.
Het is ook geen ontzettende vetpot hoor, maar we kunnen sparen en nog wat leuke dingen ernaast doen.

Het kost gewoon tijd om weer een buffer op te bouwen maar ik merk dat ik er continue een zenuwachtig gevoel over heb. Bah.. 😔

Wie heeft dit of zoiets ook wel eens mee gemaakt?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 07-05-2025 19:15
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Zo kan je over iedereen wel wat vinden want in welke situatie dan ook is er altijd wel iemand die nog veel meer stress in zijn leven heeft dus zou jij dat niet mogen hebben. Ieders gevoel mag er zijn.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
Mwrosa schreef:
12-05-2025 14:15
Dat snap ik helemaal! Eigenlijk een beetje hoe ik nu ook in de situatie zit.
Fijn dat je nu weet wat je echt belangrijk vind.. heeft het lang geduurt voor je weer een beetje rust had ?
Na een half jaar had ik weer het gevoel alles onder controle te hebben qua financiën. Dat viel samen met vakantiegeld :-). Had ik weer een start zeg maar. En ik was handiger geworden in bepaalde zaken. Voorheen deed ik nooit aan aanbiedingen in bulk kopen en dan invriezen/opslaan. Of überhaupt kijken naar reclameblaadjes. Lag er hooguit een brood en een pizza in de diepvries.
Man ging een dag minder werken en hij heeft (zeker toen zoon nog een ukje was) die dag goed benut door zaken vooruit te koken die dan de vriezer ingingen. Sowieso steeds ‘dubbel’ koken (voor vier ipv voor twee) zodat we maar de helft van de maand hoefden te koken en de andere helft uit de diepvries. Bespaarde naast geld ook enorm veel tijd. En voorkwam de verleiding om maar wat laten aan te rukken omdat we beiden helemaal gaar waren na een slapeloze nacht en werkdag. Iets uit die vriezer trekken en in de magnetron gooien was nog sneller dan welke bezorger dan ook. Op boodschappen heb ik toen echt veel kunnen besparen, die kosten heb ik toen weten te halveren. Zeker toen ik een beetje handiger werd met luiers- en doekjesaanbiedingen.
Dala schreef:
12-05-2025 12:00
Dus iemand met een heel goed inkomen die dat toch niet ziet als "vetpot" om welke reden dan ook, heeft eigenlijk gewoon alle reden en recht daartoe. Dat kun je niet voor een ander bepalen. Oké, so far.

Maar hoe zien jullie dan iemand die écht (beneden)modaal verdient en zich toch geen zorgen maakt over geld? Of de hoeveelheid spullen en uitstapjes die er nog gemaakt kunnen gaan worden? Naïef en dom? En dan heb ik het niet over écht onverstandige dingen als (bewust) echt geen buffer aanhouden terwijl dat wel zou kunnen in het geval van baanverlies, plotselinge kapotte wasmachine. Meer een instelling van zorgeloosheid? Stom?
Het scheelt veel stress in ieder geval. Mogelijk heeft zo iemand de instelling: het is wat het is en we doen het ermee. Dat is niet dom of naïef, dat is ook gewoon realistisch. En vaak is de (mogelijke) verandering die voor stress zorgt. Terugschakelen is vaak lastiger dan opschakelen of geen verandering.
En het kan best zijn dat diegene af en toe wakker ligt van de mogelijkheid dat er geen wasmachine gekocht kan worden als de huidige stuk gaat. Of stel ik raak mijn baan kwijt. Maar het is ook wel gezond om daar niet heel de tijd mee bezig te zijn, zeker als je er niet echt iets aan kunt veranderen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
VGM1980 schreef:
12-05-2025 11:27
Ik begrijp het wel, hoor. En juist doordat ik jaren sober heb geleefd. Uitjes had ik nooit, kon ik niet betalen. Ik ging nooit op vakantie, ik kocht nooit frisdrank en had 0 spaargeld. Er viel niets te sparen. Als er dan iets stuk ging kon ik wel huilen. Of dat ik bij de supermarlkt stond te pinnen ' geen saldo'. Nu gaat het al tijden goed en ik moet er beslist niet meer aan denken zo arm te leven. Het gaf veel stress. Dus nu altijd een flinke spaarpot en zodra er iets af gaat voel ik heel erg de noodzaak het zo snel mogelijk weer aan te vullen.
Verschrikkelijk, ook vaak gehad vroeger. Laatst had ik dus een probleem met mijn pinpas (had niets met saldo te maken)toen ik mijn boodschappen wilde afrekenen en kreeg ik weer dat paniekerige gevoel van toen.

Om daarna zo blij te zijn dat ik deze stress niet meer heb. Dat is echt rijkdom.
Maar over een paar weken is het toch alweer grotendeels opgelost? 2x vakantiegeld van een goed salaris en een flinke belastingteruggave is al snel zo'n 5.000 euro.

En ja, het lijkt me logisch als je van 5 naar 3 dagen gaat dat je flink inlevert, bij een 'goed' salaris zal 2 dagen minder zo 1.000 euro netto schelen. En daar komen de kinderkosten nog bij.
Summertje schreef:
12-05-2025 19:19
Maar over een paar weken is het toch alweer grotendeels opgelost? 2x vakantiegeld van een goed salaris en een flinke belastingteruggave is al snel zo'n 5.000 euro.

En ja, het lijkt me logisch als je van 5 naar 3 dagen gaat dat je flink inlevert, bij een 'goed' salaris zal 2 dagen minder zo 1.000 euro netto schelen. En daar komen de kinderkosten nog bij.
Ik ging van 4 naar 3 maar klopt idd
VGM1980 schreef:
12-05-2025 14:20
Zo kan je over iedereen wel wat vinden want in welke situatie dan ook is er altijd wel iemand die nog veel meer stress in zijn leven heeft dus zou jij dat niet mogen hebben. Ieders gevoel mag er zijn.
Dat klopt. Ik vind TO's zorgen dan ook helemaal niet per definitie ongegrond of dat het er niet zou mogen zijn omdat anderen het misschien nog zwaarder hebben. Dat soort argumenten kan ik ook niet veel mee en zo waren mijn op- en aanmerkingen ook niet bedoeld.

Het ging mij er vooral over dat ik bepaalde opmerkingen helemaal niet nodig vind in deze context. Is misschien muggenzifterij maar wat ik bedoelde is: je kunt helemaal niet weten of iemand met een middenkomen echt moeite heeft rondkomen, allemaal keuzes moet maken en dat "echt niet alles kan wat je wil".

Dus in zekere zin was het juist óók voor een deel andersom bedoeld.
Mwrosa schreef:
12-05-2025 20:19
Ik ging van 4 naar 3 maar klopt idd
En dat soort keuzes vind ik heel begrijpelijk. Wij zijn sinds de geboorte van de jongste allebei van 4 naar 3 gegaan.
Merel90 schreef:
12-05-2025 12:58
Wat voor voorzieningen doel je precies op?
Traplift, hoger bed, eigen bijdrage huishoudelijke hulp, bestelkosten van boodschappen nu de auto weg moet. Dat soort dingen. En echt geld zat, maar dat is voor later. Hij krijgt het bij leven niet meer op.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar om alles even in perspectief te plaatsen: niet zozeer hoeveel er NU op je spaarrekening staat is belangrijk, maar wel hoeveel je per maand KAN sparen.

Zo ben je veel beter met een spaarrekening met 0 euro erop als je de komende jaren wel 500 euro per maand kan sparen, dan met een spaarrekening met 10.000 euro erop maar waar de komende jaren niets meer zal bij komen.
MrsDuck schreef:
12-05-2025 22:43
Traplift, hoger bed, eigen bijdrage huishoudelijke hulp, bestelkosten van boodschappen nu de auto weg moet. Dat soort dingen. En echt geld zat, maar dat is voor later. Hij krijgt het bij leven niet meer op.
Ach, AH levert gratis als je bepaalde producten bestelt ;-)
Rosanna1985 schreef:
16-05-2025 20:28
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar om alles even in perspectief te plaatsen: niet zozeer hoeveel er NU op je spaarrekening staat is belangrijk, maar wel hoeveel je per maand KAN sparen.

Zo ben je veel beter met een spaarrekening met 0 euro erop als je de komende jaren wel 500 euro per maand kan sparen, dan met een spaarrekening met 10.000 euro erop maar waar de komende jaren niets meer zal bij komen.
Daar heb je helemaal gelijk in!
En de volgende keer niet je hele spaargeld er doorheen jassen, dat scheelt stress. :biggrin:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven