Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering 2021

14-11-2020 16:21 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
De premies zijn weer bekend. En ik zit al weer flink te puzzelen. Dochter heeft een beugel nodig... sneller dan verwacht en moet dus een verzekering vinden die geen wachtlijst heeft van 1 jaar.

Kom nu niet verder dan DSW, iemand hier ervaringen mee? Of een goede andere verzekeraar?
retrostar schreef:
14-11-2020 18:47
Ik weet niet. Zou je denken? Toen ik me wou aanmelden bij een nieuwe tandarts klonk het nogal afwerend toen hij naar mijn verzekering vroeg en ik die niet bleek te hebben. Maar misschien verbeeldde ik het me maar.
Mijn tandarts adviseerde mij om geen tandartsverzekering af te sluiten.
Ik heb een hartstikke goed gebit, dus die 2x controle per jaar kan ik beter zelf betalen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
retrostar schreef:
14-11-2020 19:39
Ik heb ooit weleens een extra verzekeringetje gehad voor fysiotherapie en een bril, een jaar of twee, drie dacht ik, maar voor die bril moest ik dan naar Specsavers, die alleen maar dure brillen verkocht. Ik kon ook online hoor, maar dan moest ik een verklaring overhandigen dat ik die bril echt nodig had. Ik denk dat de onlineshop daar niet aan doet (onderzoek). Na me twee keer te hebben laten oplichten (kreeg 100 vergoed maar moest 400 bijbetalen aan Specsavers ) verhoogde de verzekering de premie en dat was de druppel waardoor ik terug ben gekeerd naar de basisverzekering.

Fysiotherapie heb ik nog nooit nodig gehad; ik kan me daar niets bij voorstellen. Het is dus vrij moeilijk te voorspellen wat ik nodig zou kunnen hebben en veel betaal je dus voor niks.

Overigens kan het mij niet zo schelen; als ik maar ziek genoeg ben dan betaal ik wel. Maar dan voel ik ook echt de noodzaak denk ik.
Specsavers is zo ongeveer de goedkoopste brillenwinkel die er is, dus lijkt me een sterk verhaal.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
14-11-2020 19:41
Ik heb een hartstikke goed gebit, dus die 2x controle per jaar kan ik beter zelf betalen.
Sowieso is het soms handiger om geen tandartsverzekering te nemen. Om 750 euro vergoed te krijgen moet ik op jaarbasis ruim 800 euro betalen zag ik net. Laat dus maar zitten.
retrostar schreef:
14-11-2020 18:43

Misschien is mijn geluk in 2021 over maar dan merk ik het wel.

Ik reageerde op jou met een uitgebreid antwoord, omdat veel mensen zich niet realiseren dat de kosten echt heel snel op kunnen lopen als het een keer wèl mis gaat. En eenmaal een brandend huis kun je het vaak niet meer verzekeren, want vrijwel elke verzekering past tegenwoordig medische selectie toe voor het afsluiten van de aanvullende verzekeringen.

Als ik mezelf als voorbeeld neem, dan ben ik maandelijks 350-400 euro kwijt aan fysio. (Ik kan ook niet gaan, maar dan raak ik incontinent). Dat is voor veel mensen een hoop geld, wat lang niet iedereen op kan brengen. En stel je voor dat twee of meer mensen uit een modaal gezin dat opeens nodig blijken te hebben. En fysio is nu precies zo’n voorbeeld waarvan ze bij een medische selectie zullen zeggen “‘we willen u best verzekeren hoor mevrouw, maar fysio voor uw bestaande rugklachten sluiten we dan wel uit”.

Ik had het geluk dat ik al aanvullend verzekerd was en dus geen 4000 euro per jaar uit eigen zak hoef te betalen. Maar oversluiten kan ik dus niet meer.

Natuurlijk moet ieder voor zichzelf een afweging maken. Maar ik wil iedereen toch meegeven on niet alleen naar de maandelijkse premie te kijken, maar ook naar je spaarrekening. Want het is gewoon echt kut als je jezelf op een gegeven moment medische zorg moet ontzeggen omdat je het gewoon niet kunt betalen. Dan liever nu een paar tientjes meer.
Ik twijfel al jaren over de tandartsverzekering. De beugel is erop vergoed, maar daar is mijn kind nu klaar mee. Per jaar ben ik maximaal 150 euro kwijt aan kosten (denk ik, twee keer tandarts en twee keer mondhygiënist), maar er zit ook een ongevallendekking in de verzekering. Niet dat ik ooit tanden uit mijn mond ben gevallen overigens. Dus tja, ze floreren op onzekerheid. Je weet niet of je gebit ineens in verval raakt.
KamilleT schreef:
14-11-2020 20:23
Ik twijfel al jaren over de tandartsverzekering. De beugel is erop vergoed, maar daar is mijn kind nu klaar mee. Per jaar ben ik maximaal 150 euro kwijt aan kosten (denk ik, twee keer tandarts en twee keer mondhygiënist), maar er zit ook een ongevallendekking in de verzekering. Niet dat ik ooit tanden uit mijn mond ben gevallen overigens. Dus tja, ze floreren op onzekerheid. Je weet niet of je gebit ineens in verval raakt.
Kan je dit niet met je tandarts bespreken? Ik overleg ieder jaar even, zo wist ik vorig jaar al dat ik dit jaar wat dingen moest laten doen dus heb ik een uitgebreider pakket genomen. Ongevallen ben ik apart verzekerd voor.
Ik ben een tevreden DSW-klant. Vergoedingen van de aanvullende verzekering (inclusief zeer goede tandartsdekking) zijn heel redelijk. De klantenservice is goed bereikbaar, medewerkers zijn heel vriendelijk en ze zijn enorm klantgericht. Het eigen risico kun je bijv. altijd in 10 termijnen betalen. Het belangrijkste voor mij: volledige vrijheid in artsenkeuze.
Ik ben in ieder geval blij te weten dat een tandartsverzekering niet de usance schijnt te zijn. Ik schat in dat ik niet veel dure behandelingen nodig zal hebben. Dat doe je je hele leven lang denk ik: je beoordeelt iets aan de hand van je ervaringen in het verleden en verwachtingen van de toekomst, en de uitkomst is dat een verzekering voor mij onvoordelig is. Maar uiteraard wil ik best blijmoedig een kroon uit eigen zak betalen als het nodig mocht zijn.

@Nummer*Zoveel - bedankt voor je antwoord.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik zit bij DSW, ik heb AV top en ben tevreden. Ik ga kijken of dat nog steeds de beste verzekering voor mij is. Ik heb hem vooral vanwege de tandartsverzekering.
Madeliefjees schreef:
14-11-2020 17:15
Ik heb alleen een basisverzekering. Zou niet weten waar ik een aanvullende voor nodig heb. De tandarts betaal ik zo, geen verzekering.
Eigen risico ben ik ook elk jaar kwijt door een chronische ziekte.

Ja dat kan ook, alleen als er wat met je gebit is loopt het gauw op.
Wortelkanaalbehandeling, het plaatsen van een kroon.
retrostar schreef:
14-11-2020 18:03
Ik dacht dat je minstens 300 per jaar bespaarde met een basis en hoogste eigen risico

Bij mij in 2020 €260 premiekorting.
Voor volgend jaar hetzelfde bedrag.

Ik denk mijn 8e jaar dag mijn eigen risico op het hoogste staat.
Scheelt me toch inmiddels al zo'n €2000 dan.
Solomio schreef:
14-11-2020 19:41

Ik heb ook geen tandartsen verzekering .
Het probleem met de tandartsenverzekering is dat mensen met een goed gebit de verkering opzeggen en mensen met een slecht gebit de verkering houden.
Een verkering is goedkoop als er goede mix is van mensen die er aanspraak op maken en mensen die betalen en er geen aanspraak op maken, denk aan een brandverzekering, het merendeel van de huizen brand niet af en zo kan de premie laag blijven.

De tandartsverzekering zal op den duur onbetaalbaar worden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
14-11-2020 21:16
Ik heb ook geen tandartsen verzekering .
Het probleem met de tandartsenverzekering is dat mensen met een goed gebit de verkering opzeggen en mensen met een slecht gebit de verkering houden.
Een verkering is goedkoop als er goede mix is van mensen die er aanspraak op maken en mensen die betalen en er geen aanspraak op maken, denk aan een brandverzekering, het merendeel van de huizen brand niet af en zo kan de premie laag blijven.

De tandartsverzekering zal op den duur onbetaalbaar worden.

Dat zal best zo zijn, maar ik betaal al genoeg mee aan gratis verkering verzekering voor kinderen tot 18 jaar, ongeacht het inkomen van de ouders. Dan ga ik niet uit solidariteit maar een tandartsverzekering houden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
15-11-2020 07:19
Dat zal best zo zijn, maar ik betaal al genoeg mee aan gratis verkering verzekering voor kinderen tot 18 jaar, ongeacht het inkomen van de ouders. Dan ga ik niet uit solidariteit maar een tandartsverzekering houden.

Dat klopt.

Zo denk ik er ook over.
Ik bedoelde het ook meer als verklaring.

Je leest het hier ook, als er dure behandelingen aankomen het komende jaar verzekeren en het jaar er op weer niet.
Dat is ieders goed recht maar uiteindelijk zullen tandartsverzekeringen onbetaalbaar worden.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
15-11-2020 07:57
Dat klopt.

Zo denk ik er ook over.
Ik bedoelde het ook meer als verklaring.

Je leest het hier ook, als er dure behandelingen aankomen het komende jaar verzekeren en het jaar er op weer niet.
Dat is ieders goed recht maar uiteindelijk zullen tandartsverzekeringen onbetaalbaar worden.

Daarom kan ik me ook prima het jaar wachttijd voorstellen vanuit de verzekering.
himalaya schreef:
15-11-2020 08:01
Daarom kan ik me ook prima het jaar wachttijd voorstellen vanuit de verzekering.

Is dat zo?
Dan leer ik iets bij.
ik schrik van jullie reactie van de bedragen die ik zie. 168 euro is NIKS voor de zorg die je krijgt hier in Nederland. Echt, het is maar een schijntje. Als jij in het ziekenhuis komt te liggen hoef je alleen maar je eigen risico te betalen en klaar. Wees blij dat je geen rekening toegestuurd krijgt van 20.000 euro als je een beetje een lastige bevalling hebt gehad
Karl_Marx schreef:
15-11-2020 14:56
ik schrik van jullie reactie van de bedragen die ik zie. 168 euro is NIKS voor de zorg die je krijgt hier in Nederland. Echt, het is maar een schijntje. Als jij in het ziekenhuis komt te liggen hoef je alleen maar je eigen risico te betalen en klaar. Wees blij dat je geen rekening toegestuurd krijgt van 20.000 euro als je een beetje een lastige bevalling hebt gehad
Plus eigen risico, plus ruim 3000 euro via je salaris.
Ik betaal komend jaar iets van 146 euro bij Ditzo, inclusief een klein aanvullend pakket en tandarts tot 500 euro per jaar. Dat is meestal de goedkoopste verzekering en je kan ook alle zorgverleners zelf kiezen. Ik zit er al jaren en ben heel tevreden.

Maar mijn dochter moet ook een beugel komend jaar, dus ik kijk ook nog even wat ik doe. Volgens mij is overal een wachttijd of moet je toch nog een groot deel zelf betalen, dus misschien blijf ik toch maar waar ik zit. Als iemand een beter idee heeft, hoor ik het net als TO graag!
Bedankt voor de tip van zorg en zekerheid! Deze heeft geen wachtlijst en met wat dochter moet aan beugel zeer passend.
Ook ik heb me al verdiept in de zorgverzekering voor aankomend jaar. Ik ben één van die mensen voor wie het wél zin heeft een tandartsverzekering af te sluiten aangezien ik 4 keer per jaar naar de tandarts ga. Een dekking tot €250,- is voldoende voor mij. Daarbij maakt het dan wel uit of er 75% wordt vergoed of 100%. Die €250,- gaan bij mij namelijk wel elk jaar op. Ik heb mijn eigen risico sinds dit jaar op maximaal gezet. Dat had ik veel eerder moeten doen, het scheelt echt.

Momenteel ben ik verzekerd bij Ditzo. Voordeel is dat je bij hun ook verzekerd bent voor onverwachte kosten, als je door een ongeval bijvoorbeeld naar de fysio moet. Ik kwam ook op de website uit van Just. Zij vergoeden niet 100% maar 75% tot €250,- voor de tandarts waardoor ik dus meer zelf moet betalen voor mijn behandelingen. Daar staat tegenover dat ik elke maand ongeveer €10,- bespaar op de premie. Het enige wat mij tegenhoudt is dat Ditzo de meest duurzame zorgverzekering van Nederland is. Ik hecht daar wel waarde aan. Ook bij de keuze voor een energieleverancier heb ik bewust één van de groenste gekozen.
Karl_Marx schreef:
15-11-2020 14:56
Ik snap je punt als je de situatie vergelijkt met Amerika. Dat neemt niet weg dat momenteel bijna 20% van mijn inkomen naar zorg gaat (mede omdat ik met minder inkomsten zit door corona, normaal is het 10/15%). Je wordt door het huidige systeem gewoon benadeeld als je chronisch ziek bent en ik denk dat het heel normaal is om daar even over te ‘klagen’ in zo’n topic.
Blablabla97 schreef:
15-11-2020 16:02
Ik snap je punt als je de situatie vergelijkt met Amerika. Dat neemt niet weg dat momenteel bijna 20% van mijn inkomen naar zorg gaat (mede omdat ik met minder inkomsten zit door corona, normaal is het 10/15%). Je wordt door het huidige systeem gewoon benadeeld als je chronisch ziek bent en ik denk dat het heel normaal is om daar even over te ‘klagen’ in zo’n topic.

Iedereen betaalt een deel van zijn inkomen en een deel zelf. Daar bovenop nog een eigen risico wat je zelf kunt kiezen. Daarna wordt vrijwel alles vergoed en heb je over dat deel geen kosten. Waarom wordt je dan benadeeld door het huidige systeem?

Heel k*t dat je chronisch ziek bent, maar hoe had je het dan bedacht? Dat chronisch zieken (en dan moet ook nog bedacht worden wie daar dan onder vallen) geen zorgverzekeringspremie meer hoeven te betalen, maar wel (vrijwel) alles vergoed blijven krijgen? En dan de premies voor de niet-chronisch zieken omhoog, omdat de kosten toch door iémand opgebracht moeten worden?
himalaya schreef:
15-11-2020 16:09
Iedereen betaalt een deel van zijn inkomen en een deel zelf. Daar bovenop nog een eigen risico wat je zelf kunt kiezen. Daarna wordt vrijwel alles vergoed en heb je over dat deel geen kosten. Waarom wordt je dan benadeeld door het huidige systeem?

Heel k*t dat je chronisch ziek bent, maar hoe had je het dan bedacht? Dat chronisch zieken (en dan moet ook nog bedacht worden wie daar dan onder vallen) geen zorgverzekeringspremie meer hoeven te betalen, maar wel (vrijwel) alles vergoed blijven krijgen? En dan de premies voor de niet-chronisch zieken omhoog, omdat de kosten toch door iémand opgebracht moeten worden?
Dit artikel vat mijn problemen wel goed samen: https://www.brainwash.nl/bijdrage/weg-m ... sch-zieken

Ik vind het logisch dat ik ook premie moet betalen en dat dit hoger is dan bij de meesten omdat ik ook meer zorg gebruik. Het eigen risico vind ik alleen absurd bij chronische zieken. Die komt ook nog eens bovenop de extra zorgkosten die je vaak toch al moet maken en die slechts deels aftrekbaar zijn. Het is een boete op het ziek zijn die je niet kan voorkomen als je chronisch ziek bent.
Blablabla97 schreef:
15-11-2020 16:38
Dit artikel vat mijn problemen wel goed samen: https://www.brainwash.nl/bijdrage/weg-m ... sch-zieken

Ik vind het logisch dat ik ook premie moet betalen en dat dit hoger is dan bij de meesten omdat ik ook meer zorg gebruik. Het eigen risico vind ik alleen absurd bij chronische zieken. Die komt ook nog eens bovenop de extra zorgkosten die je vaak toch al moet maken en die slechts deels aftrekbaar zijn. Het is een boete op het ziek zijn die je niet kan voorkomen als je chronisch ziek bent.

Uit het artikel: De oplossing hiervoor is natuurlijk niet zo moeilijk: schaf het eigen risico af voor chronisch zieken. Dat probleem hoeft niet eens bij de verzekeraars neer te worden gelegd: de overheid zou een potje kunnen maken waaruit iedereen die, laten we zeggen, twee jaar achter elkaar zijn volledige eigen risico verbruikt aan dezelfde aandoening, voor zo lang die situatie duurt aan het einde van het jaar zijn eigen risico teruggestort krijgt, of ten minste een deel daarvan.
....
Voor mijn part komt er een regeling die per patiënt vaststelt welke medicatie genomen wordt als gevolg van een chronische ziekte, en stelt die medicatie ervan vrij om onder het eigen risico te vallen

Ik ben bang dat dat een enorme administratieve rompslomp en controle wordt, en daardoor erg kostbaar :(

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven