Geld & Recht alle pijlers

Zorgverzekering 2021

14-11-2020 16:21 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
De premies zijn weer bekend. En ik zit al weer flink te puzzelen. Dochter heeft een beugel nodig... sneller dan verwacht en moet dus een verzekering vinden die geen wachtlijst heeft van 1 jaar.

Kom nu niet verder dan DSW, iemand hier ervaringen mee? Of een goede andere verzekeraar?
KamilleT schreef:
14-11-2020 20:23
Ik twijfel al jaren over de tandartsverzekering. De beugel is erop vergoed, maar daar is mijn kind nu klaar mee. Per jaar ben ik maximaal 150 euro kwijt aan kosten (denk ik, twee keer tandarts en twee keer mondhygiënist), maar er zit ook een ongevallendekking in de verzekering. Niet dat ik ooit tanden uit mijn mond ben gevallen overigens. Dus tja, ze floreren op onzekerheid. Je weet niet of je gebit ineens in verval raakt.
Als je via independer je verzekering afsluit krijg je daar een gratis tandongevallen verzekering van 10.000 bij. En sommige verzekeraars hebben ook goedkope aanvullende pakketten waar je voor €2 of €3 per maand die tandongevallenverzekering kunt afsluiten (in ieder geval just van CZ en ditzo van asr). Bij just zit er dan ook fysiotherapie bij als je een ongeval krijgt (16 behandelingen)
Handletter-joe schreef:
15-11-2020 19:48
Als je via independer je verzekering afsluit krijg je daar een gratis tandongevallen verzekering van 10.000 bij. En sommige verzekeraars hebben ook goedkope aanvullende pakketten waar je voor €2 of €3 per maand die tandongevallenverzekering kunt afsluiten (in ieder geval just van CZ en ditzo van asr). Bij just zit er dan ook fysiotherapie bij als je een ongeval krijgt (16 behandelingen)

TandONGEVALLEN verzekering als je tijdens een ongeval een tand kwijtraakt.
Je grootste kosten zijn gaatjes, trekken, schoonmaken etc.
Dat valt er niet onder.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
hollebollegijs schreef:
15-11-2020 19:56
TandONGEVALLEN verzekering als je tijdens een ongeval een tand kwijtraakt.
Je grootste kosten zijn gaatjes, trekken, schoonmaken etc.
Dat valt er niet onder.
Dat klopt, maar ik reageer op wat KamilleT zegt dat ze de tandongevallen dekking prettig vindt, hoewel ze nog nooit tanden is verloren door te vallen. Vind je die caps lock nou echt nodig? Komt onvriendelijk over.
Mijn zoon moet ook een beugel ik zit nu te kijken en denk voor Univé te gaan die vergoed 100% tot 2500 euro, wel jaar wachttijd en kost iets minder dan 50 euro in de maand. Ik lees graag mee of er idd nog andere zijn die ook goed vergoeden en wellicht zonder wachttijd...
retrostar schreef:
14-11-2020 18:03
Maar hoewel ik geen bewijs heb denk ik dat ze je beter behandelen met een uitgebreidere verzekering, omdat ze dan zeker zijn van betaling.

Dat weten behandelaars toch niet? Kan ik me echt niets bij voorstellen en mijn ervaring met enkel basisverzekering is overal top. Met ziekenfonds - particulier verzekerd was er wel verschil, maar sinds basisverzekering niet meer.
puntillita schreef:
15-11-2020 21:00
Dat weten behandelaars toch niet? Kan ik me echt niets bij voorstellen en mijn ervaring met enkel basisverzekering is overal top. Met ziekenfonds - particulier verzekerd was er wel verschil, maar sinds basisverzekering niet meer.
Ja, die goede oude tijd. Het jaar dat we over gingen op het huidige stelsel ging ik direct meer betalen voor minder dekking, en voorheen betaalde mijn werkgever ook nog de helft mee. Plus dat je als particulier verzekerde wat extra privileges had.
KamilleT schreef:
15-11-2020 21:25
Ja, die goede oude tijd. Het jaar dat we over gingen op het huidige stelsel ging ik direct meer betalen voor minder dekking, en voorheen betaalde mijn werkgever ook nog de helft mee. Plus dat je als particulier verzekerde wat extra privileges had.

Probleem is dat we steeds ouder worden en de zorg steeds meer kan.
Kreeg je vroeger op je 70ste een wandelstok of rollator nu krijg je een nieuwe heup.

Kijk naar de laatste 5 jaar.

In 2015 ging er 72 miljard naar de zorg , inmiddels 100 miljard dat is ongeveer 1/3 van de totale overheidsuitgaven.
Die stijging gaat nog wel even door.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Wij hebben hetzelfde 'probleem' als TO, onze dochter heeft eerder een beugel nodig dan verwacht. Dus wij kunnen ook geen verzekering met een wachttijd nemen van een jaar.
Weet iemand hoe het zit als er een vergoeding is voor de looptijd van een verzekering. Theoretisch kan je dan toch elk jaar gaan shoppen bij een andere verzekeraar die geen wachttijd heeft en dan heb je weer een nieuw bedrag? Ik lees dit namelijk bij een aantal verzekeraars... Maar dit zal toch vast niet mogelijk zijn? Of ben ik dan heel erg naief?
Frietmetmayo schreef:
15-11-2020 15:11
Bedankt voor de tip van zorg en zekerheid! Deze heeft geen wachtlijst en met wat dochter moet aan beugel zeer passend.
Ik zie dat daar wel wachttijd geldt??

Ik ben ook aan het kijken, heb namelijk dezelfde vraag, sneller beugel nodig dan verwacht, dus ook op zoek naar verzekering zonder wachttijd waarbij de extra premie wel in verhouding moet zijn tot wat er vergoed wordt.
Handletter-joe schreef:
15-11-2020 19:48
Bij Ditzo ook hoor: "De Pechvogelhulp krijg je standaard bij je Ditzo Basisverzekering waardoor je gedekt bent voor extra medische kosten zoals mondzorg of fysiotherapie tot € 10.000 na een ongeval in Nederland. En je betaalt er geen extra kosten voor!" (Van hun website)

Als je daarnaast nog een andere schadeverzekering afsluit heb je ook als je buiten Nederland een ongeval hebt kosteloos recht op deze dekking, anders kost het €1,50 per maand.
hoera schreef:
15-11-2020 22:15
Weet iemand hoe het zit als er een vergoeding is voor de looptijd van een verzekering. Theoretisch kan je dan toch elk jaar gaan shoppen bij een andere verzekeraar die geen wachttijd heeft en dan heb je weer een nieuw bedrag? Ik lees dit namelijk bij een aantal verzekeraars... Maar dit zal toch vast niet mogelijk zijn? Of ben ik dan heel erg naief?
Dit is mogelijk. Als je overstapt van verzekeraar, begin je weer van 0 af aan met de orthovergoeding. Het is alleen wel zo dat zodra de beugel geplaatst is, de meeste kosten al gemaakt zijn.
applecrumble wijzigde dit bericht op 16-11-2020 19:54
Reden: Spelfout
2.78% gewijzigd
sissi schreef:
16-11-2020 10:16
Ik zie dat daar wel wachttijd geldt??

Ik dacht van niet, of ik heb niet goed gelezen.
Op de website van Independer staat een handig overzicht welke verzekering wat vergoed.

https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... ontie.aspx
en dan helemaal naar onder scrollen. VGZ en Unive vergoeden 100% tot maximaal 1500 euro zonder wachttijd. Bij Unive is de basisverzekering goedkoper, bij VGZ de aanvullende. Het komt bijna op hetzelfde neer (scheelt 2 euro per maand in het voordeel van Unive). Met 1500 euro ga je het waarschijnlijk niet redden, maar voor meer vergoeding zit je nu eenmaal wel aan een wachttijd vast (logisch ook).
Dan kun je dus in principe dit jaar VGZ afsluiten en volgend jaar Unive (mits de voorwaarden niet wijzigen)???

Ik was ook op VGZ uitgekomen. Ik heb alleen bij werkgever en die van mijn man de collectieven opgevraagd, want als ik het goed zie vergoedt VGZ in een collectief zelfs tot 2000 euro.
Ik zou wel een zorgzoeker website willen hebben waar de kwaliteit van de verzekering wordt beoordeeld door zorg-gevers. Zodat ik bewust kan kiezen om verzekeringen met een te hoge administratie last, krappe zorgplafonds en andere fratsen, links te laten liggen.
Dromertje87 schreef:
16-11-2020 17:52
Bij Ditzo ook hoor: "De Pechvogelhulp krijg je standaard bij je Ditzo Basisverzekering waardoor je gedekt bent voor extra medische kosten zoals mondzorg of fysiotherapie tot € 10.000 na een ongeval in Nederland. En je betaalt er geen extra kosten voor!" (Van hun website)

Als je daarnaast nog een andere schadeverzekering afsluit heb je ook als je buiten Nederland een ongeval hebt kosteloos recht op deze dekking, anders kost het €1,50 per maand.

Hou er rekening mee dat het om een van buitenaf inwerkend geweld moet zijn waardoor je schade opliep. Van je fiets vallen en andere ongelukkigheden vallen hier dus al niet onder. Of bewijs maar eens dat iemand jou een elleboog gaf. In gevallen van aangifte of een auto-ongeluk etc is dit natuurlijk te bewijzen. Maar er is ook veel niet te bewijzen.
-Rosings- schreef:
17-11-2020 10:30
Ik zou wel een zorgzoeker website willen hebben waar de kwaliteit van de verzekering wordt beoordeeld door zorg-gevers. Zodat ik bewust kan kiezen om verzekeringen met een te hoge administratie last, krappe zorgplafonds en andere fratsen, links te laten liggen.

Dit slaat nergens op. Er worden gewoon afspraken met zorgverleners gemaakt, dus een zorggever komt niet opeens voor verassingen te staan. Verder zal het een zorggever een worst zijn hoe de verzekeraar zn administratie regelt etc. als de rekeningen maar betaald worden.
Zola123 schreef:
17-11-2020 11:56
Dit slaat nergens op. Er worden gewoon afspraken met zorgverleners gemaakt, dus een zorggever komt niet opeens voor verassingen te staan. Verder zal het een zorggever een worst zijn hoe de verzekeraar zn administratie regelt etc. als de rekeningen maar betaald worden.
Ik heb toch meerdere gevallen gehoord waar zorg-gevers specifieke verzekeraars vervloeken ivm de (dubbele, overbodige etc, ) administratie die ze moeten aanleveren. En verzekeraars waar niet zinnig mee te onderhandelen valt over realistische plafonds ed en die als een patiënt dan toch helpen uit zorg en morele plicht voor niks werken.

Enige wat ik kan doen is een restitutie polis, maar zou graag meer inzicht hebben in welke verzekeraars daarin beter zijn dan anderen.
Hhhmmmm hierdoor herinnerde ik mij een bericht dat ik heb gelezen, heb het even opgezocht (pleit niet voor de keuze VGZ...):

"Patiëntenstop VGZ en CZ:

Tot onze spijt zijn wij genoodzaakt om op onze locatie Apeldoorn een patiëntenstop af te kondigen voor patiënten die verzekerd zijn bij VGZ en CZ. Jaarlijks maakt MCV Nederland afspraken met de zorgverzekeraars over de hoeveelheid patiënten die wij mogen helpen. Voor dit jaar hebben we dat aantal voor patiënten verzekerd bij VGZ en CZ inmiddels bereikt. Aangezien wij in de gelegenheid zijn u binnen 3 weken een afspraak te geven, hebben wij contact gehad met beide zorgverzekeraars in de hoop de afspraak met hen te kunnen aanpassen. Hiertoe zijn zij echter niet bereid, een situatie die wij zeer betreuren.

We staan graag vanaf 1 januari 2021 weer tot uw beschikking.
Patiënten die verzekerd zijn bij VGZ en CZ en die via het Bevolkingsonderzoek darmkanker een afspraak bij onze kliniek hebben gekregen kunnen wij wél voor verder onderzoek ontvangen."
-Rosings- schreef:
17-11-2020 12:19
Ik heb toch meerdere gevallen gehoord waar zorg-gevers specifieke verzekeraars vervloeken ivm de (dubbele, overbodige etc, ) administratie die ze moeten aanleveren. En verzekeraars waar niet zinnig mee te onderhandelen valt over realistische plafonds ed en die als een patiënt dan toch helpen uit zorg en morele plicht voor niks werken.

Enige wat ik kan doen is een restitutie polis, maar zou graag meer inzicht hebben in welke verzekeraars daarin beter zijn dan anderen.
Maar vergeet niet wat bij zorgverleners allemaal mis gaat, verkeerd/dubbel gedeclareerd wordt, er gefraudeerd wordt etc. Hier zitten hele afdelingen voor bij verzekeraars. Dus het gaat toch echt beide kanten op. Bij zorgverzekeraars zijn er ook zorginstelligen bekend die vervloekt worden.
Zola123 schreef:
17-11-2020 12:52
Maar vergeet niet wat bij zorgverleners allemaal mis gaat, verkeerd/dubbel gedeclareerd wordt, er gefraudeerd wordt etc. Hier zitten hele afdelingen voor bij verzekeraars. Dus het gaat toch echt beide kanten op. Bij zorgverzekeraars zijn er ook zorginstelligen bekend die vervloekt worden.
Zie je mij ergens zeggen dat zorgverleners heilig zijn? betekend niet dat ik er niet graag rekening mee zou houden. En als ik een zorgverlener tref die de boel belazerd ga ik daar ook niet meer naar toe (en ja, ik kijk de facturen die bij mijn verzekering binnenkomen globaal na of ik iets niet herken)
Ik betaal in 2020 elke maand 94,95 euro.
Zojuist even gekeken wat ik betaal in 2021 en dat is 99,95 euro.

Zit bij Ditzo en heb geen aanvullende pakket. Ook neem ik altijd de hoogste eigen risico.
KamilleT schreef:
15-11-2020 21:25

Als je hier even kijkt zie je dat de zorgkosten enorm gestegen zijn. In de tien jaar voorafgaand aan de invoering van de zorgverzekeringswet met zeker 50%. Logisch dat we meebetalen aan alle nieuwe behandelmogelijkheden.

En als je denkt dat onze zorg het niet waard is, lees dit dan eens. Als je ziek wordt in Nederland betekent dat niet direct dat je aan de bedelstaf raakt en dat is een groot privilege.
-Rosings- schreef:
17-11-2020 12:19

Klopt! Ik heb dit ook gehoord van meerdere fysiotherapeuten. Ik zit zelf al jarenlang bij DSW en als ik dit aankondig bij een behandelaar krijg ik standaard het antwoord: dat is een van de weinige nette verzekeraars. Iets wat ik zelf ook kan beamen. Heel tevreden over en fijne bijkomstigheid is dat de zorgverleners er ook tevreden over zijn.
Heb vandaag gebeld met iza. Geen wachttijd of keuring voor orthodontie. Via Independer kan je filteren op wachttijd orthodontie. En dan verschillende verzekeraars vergelijken. Het is een klus maar loont wel. Wij hebben inmiddels 2000,00 opgemaakt naar orthodontie dus nu op zoek naar een nieuwe verzekeraar. Want moeten nog iets langer dan een jaar, dus voorlopig stromen de rekeningen binnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven